3404
Sök

Volvo 740 88 startar inte efter snöoväder

123 Inlägg
12 januari 2017
Trådstartare
#1
Hej! Har en 740 88a b230f. om har gått lite dåligt på kallstart, låter som den går på 3 cylindrar men om man gasar endel så går den som vanligt efter ett tag. Har vart rätt orolig på tomgång.
Och igår körde jag bilen till jobbet som vanligt utan problem,  men när jag skulle ut och starta så ville bilen inte igång. Har kollat så jag har bränsle och tändning men startar inte ändå.

Nån som har några tips på vad felet kan vara?
Senast redigerat av Svahn95 (12 januari 2017)


6 171 Inlägg
12 januari 2017
#2
Hej!
Går motorn runt när du vrider om tändningsnyckeln..?
Du säger att du har bränsle och tändning...Men då ska ju motorn starta ! -Den kan helt enkelt inte vägra att gå om den får bränsle, tändning och luft! Så något måste helt enkelt vara fel.

Har du kollat att bränsle kommer in i förbränningsrummen (kör motorn och ta sedan loss och titta på stiften, stiften ska vara blöta om soppa kommer in i förbränningsrummen.
Om det inte kommer soppa så kolla att bägge bränslepumparna fungerar.


123 Inlägg
12 januari 2017
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Går motorn runt när du vrider om tändningsnyckeln..?
Du säger att du har bränsle och tändning...Men då ska ju motorn starta ! -Den kan helt enkelt inte vägra att gå om den får bränsle, tändning och luft! Så något måste helt enkelt vara fel.

Har du kollat att bränsle kommer in i förbränningsrummen (kör motorn och ta sedan loss och titta på stiften, stiften ska vara blöta om soppa kommer in i förbränningsrummen.
Om det inte kommer soppa så kolla att bägge bränslepumparna fungerar.

Ja motorn går runt, skruvade bort bränsle tillförseln vid fuelrailen och där kommer det soppa. Stiften är blöta och gnista finns.


123 Inlägg
12 januari 2017
Trådstartare
#4
Bilen har alltså "gått sönder" när den bara har stått i ca 8 timmar


6 171 Inlägg
12 januari 2017
#5
Hej!
Men då kan inte motorn vägra att starta! Luft, bränsle och gnista ...då ska motorn starta! -Den kan helt enkelt  inte vägra att sarta!
Alltså  är det något av ovanstående som saknas! eller att du inte har tillräckligt av något av ovanstående saker.
Luft kan vi utesluta för du har väl nytt eller åtminstone ett "friskt" luftfilter. -Kolla!

Bränsle: Går bägge pumparna, den i tanken och den under förarstolen? Se till att du åtminstone har halvfull eller lite mer soppa i tanken för har du under halvfull och bakre pumpen inte funkar så kommer främre pumpen inte att få soppa. Halvfull eller mer så blir det självrinning fram till främre pumpen och motorn ska starta. Kolla att bägge pumparna går!

Blir det tillräcklig gnista? Den ska vara blå/vit.


7 Inlägg
12 januari 2017
#6
Svahn95 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Går motorn runt när du vrider om tändningsnyckeln..?
Du säger att du har bränsle och tändning...Men då ska ju motorn starta ! -Den kan helt enkelt inte vägra att gå om den får bränsle, tändning och luft! Så något måste helt enkelt vara fel.

Har du kollat att bränsle kommer in i förbränningsrummen (kör motorn och ta sedan loss och titta på stiften, stiften ska vara blöta om soppa kommer in i förbränningsrummen.
Om det inte kommer soppa så kolla att bägge bränslepumparna fungerar.

Ja motorn går runt, skruvade bort bränsle tillförseln vid fuelrailen och där kommer det soppa. Stiften är blöta och gnista finns.

Byt alla stift så startar den. Det kan var gnista men den kan vara otillräcklig

Forummoderator
18 092 Inlägg
12 januari 2017
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Men då kan inte motorn vägra att starta! Luft, bränsle och gnista ...då ska motorn starta! -Den kan helt enkelt  inte vägra att sarta!
Alltså  är det något av ovanstående som saknas! eller att du inte har tillräckligt av något av ovanstående saker.
Luft kan vi utesluta för du har väl nytt eller åtminstone ett "friskt" luftfilter. -Kolla!

Bränsle: Går bägge pumparna, den i tanken och den under förarstolen? Se till att du åtminstone har halvfull eller lite mer soppa i tanken för har du under halvfull och bakre pumpen inte funkar så kommer främre pumpen inte att få soppa. Halvfull eller mer så blir det självrinning fram till främre pumpen och motorn ska starta. Kolla att bägge pumparna går!

Blir det tillräcklig gnista? Den ska vara blå/vit.

Kan den visst. Motorn kanske tror den är varm då tempsensorn ger felaktiga värden. Vevgivarn kan ha gett upp som ett alternativ.

Spruta startgas och se om den startar då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 171 Inlägg
12 januari 2017
#8
Hej!
Får en förbränningsmotor bara luft, bränsle och gnista så ska den åtminstone tända till!
Byta stift skulle jag göra! Volvo original! Inga Biltemastift.
Senast redigerat av jaka54 (12 januari 2017)


4 478 Inlägg
12 januari 2017
#9
varför volvo original? volvo har väl ingen tändstifts fabrik? Duger gott även med B-tema stift på en gammal Volvo.. Men ts skriver ju att stiften är blöta,då kan väl knappast ha gnista?

4 164 Inlägg
12 januari 2017
#10
jaka54 skrev:
Hej!
Får en förbränningsmotor bara luft, bränsle och gnista så ska den åtminstone tända till!
Byta stift skulle jag göra! Volvo original! Inga Biltemastift.

Han har ju bara öppnat fuelrailen, inte säkert spridarna öppnar för att han har soppa i fuelrailen...


4 478 Inlägg
12 januari 2017
#11
TS skriver ju att stiften blir blöta..
Senast redigerat av zzr94092 (12 januari 2017)

4 164 Inlägg
12 januari 2017
#12
Några 740 standardfel:
Hur mycket bensin kommer det ur fuelrailen? Är det som att man startat en kran i princip så behöver du nog inte oroa dig över pumparna.

Spridarrelät som sitter på expansinskärlet är en klassiker, be någon försöka starta bilen samtidigt som du knackar på relät med en kniv/skruvmejsel eller dylikt.

Biltema tändstift. Dom är sämst, helt sämst. Köp aldrig den skiten. Man tror man har gnissta men du kan ge dig fan på att bilen inte startar ändå. Kan gå att köra några 100 mil med ibland men det är serriöst typ det sämsta man kan köpa någonsin. Volvo orginal, bosch eller NGK. Inget annat.

När tändkablarna börjar bli dåliga kan gnistor hoppa ifrån dem osv, kolla så kablarna verkligen är bra.

Koppla ur LMM.

Testa med startgas.


4 164 Inlägg
12 januari 2017
#13
zzr94092 skrev:
TS skriver ju att stiften blir blöta..

Missade den detaljen, fel av mig:)


123 Inlägg
12 januari 2017
Trådstartare
#14
Tack för alla tips. Bilen har hoppat igång!
Gjorde rent fördelaren, De va fukt i bytte stift och hallgivare ☺



Sök