3273
Sök

Ändra rotation på växellåda. Funkar det?

847 Inlägg
15 januari 2017
Trådstartare
#1
Tja! Som rubriken lyder så undrar jag om man kan ändra en växellådas rotation? Jag behöver en rwd låda till min Honda crx. Och har hört att det tydligen ska gå.

Vi börjar såhär: Min honda motor snurrar moturs (typ 1% av alla bilar gör det) Resten snurrar ju medurs. Så om jag vill köra bilen rwd så slog det mej om det går ta tex. En låda från en bmw m3 eller något i den stilen och ändra växellådans rotation.

Någon här som har erfarenhet av detta? Och hur det funkar? Tacksam för alla svar jag får!!

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

132 Inlägg
15 januari 2017
#2
Jag har aldrig hört talas om att ändra rotation i en
växellåda, kan kanske ha gjorts trots det.
Däremot går det att ändra bakhjulens rotation
genom att vända bakaxeln/slutväxeln upp och ner.
Man måste då ändra ändra på oljepluggens och
avluftningens placering.

Evildan
15 januari 2017
#3
Kugghjulen är skränkta att arbeta och hantera kraften i en viss riktning.

7 454 Inlägg
19 januari 2017
#4
I vissa fall är det möjligt att ändra rotationsriktningen på växellådan.
I en Citroen A-modellsväxellåda är det möjligt att vända på hela differentialhuset och placera det på andra sidan om pinjongen.
Tillämpas när man vill ha en 2CV 4x4 medelst ett extra drivpaket bak.
Fabriksmässigt på Citroen Sahara redan 1958 med 2 x 425cc motorer - en i var ände.
Även på citroen  HY vänder man på rotationsriktingen när man monterar B11-motorn.
Citroen B11 har ju växellådan framför motorn.
Men i Citroen HY har man motorn framför växellådan.
Tror man använder samma princip, men är inte helt säker.

5 111 Inlägg
19 januari 2017
#5
Man kan inte använda en bakaxel från Honda S2000? Eller går de motorerna åt det normala hållet?
Senast redigerat av Volvo544special65 (19 januari 2017)


847 Inlägg
20 januari 2017
Trådstartare
#6
Jag e fundersam på detta. Man tänker ju på allt man kan få upp i huvudet. Min motor går ju åt "fel" håll. Och är tvärställd som orginal. Jag har hört om jag rakställer den o sätter en rwd låda får jag det knas med växlarna.. Vore kungligt att få hjälp av någon duktig bilbyggare som kan ge någon bra information! smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

5 111 Inlägg
20 januari 2017
#7
Ja, Hondas motorer går som regel åt fel håll jämfört med andra bilar (fram- eller bakhjulsdrift spelar då mindre roll i sammanhanget). Därför jag funderar på om även S2000-motorn går åt "fel" håll. I så fall borde en bakaxel från Honda S2000 göra att bilen går åt rätt håll om du bygger en bakhjulsdriven Honda. Om den ens nu är användbar.


847 Inlägg
20 januari 2017
Trådstartare
#8
Jag tror en s2000 snurrar åt rätt håll. Om jag inte minns fel. Ska se över det lite mer

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

847 Inlägg
20 januari 2017
Trådstartare
#9
Problemet är ju bara om min motor snurrar åt "fel" håll och s2000 åt "rätt" håll, så blir det fortfarande fel om jag tar en sådan låda även om jag rakställer. Iom att lådan är från en bil som snurrar åt "rätt" håll. Det är det som är det kluriga. Riktigt klurigt dethär hehe. Vill ju inte byta ut min motor den är ju påkostad..

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

5 111 Inlägg
21 januari 2017
#10
Ja om S2000 snurrar åt andra hållet så är du inte hjälpt av den saken. Det du får göra är i så fall att vända den bakaxel du tänkt använda upp och ner, då får du ju också plugga ventilationen och ta upp en ny på rätt sida, även oljepåfyllningen och avtappningen kan det ju bli lite meck med.......


7 398 Inlägg
21 januari 2017
#11
alla motorer går medurs,, bara att antingen montera en vxl som passar eller bygga om med adapterplatta wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
21 januari 2017
#12
granadadr skrev:
alla motorer går medurs,, bara att antingen montera en vxl som passar eller bygga om med adapterplatta wink

Om du står bakom motorn?
Senast redigerat av caromania (21 januari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 454 Inlägg
21 januari 2017
#13
granadadr skrev:
alla motorer går medurs,, bara att antingen montera en vxl som passar eller bygga om med adapterplatta wink


Är det sant?
Beror det inte på hur man betraktar motorn?
Om vi pratar om framhjulsdrivna bilar med längsställd motorer:
På t ex, de jag kommer på i all hast, Renault 16 och Citroen B11/ID/DS är motorn placerad bakom växellådan.
Men på SAAB V4 och Citroen GS är motorn placerad framför växellådan.
Kanske en akademisk fråga, men snurrar motorerna åt "FEL" håll på en motor som ligger bakom växellådan.
Hm, det dunkelt skrivna är kanske det dunkelt tänkta - men?

5 111 Inlägg
21 januari 2017
#14
Nej, det är INTE sant att alla motorer går medurs, många av Hondas motorer är som sagt undantaget. Utöver det, få andra......
Sen var växellådan sitter relativt motorn i en framhjulsdriven bil eller en med mitt/svansmotor är ju ointressant. Konstruktionen på slutväxeln (som i sådana bilar är hopbyggd med växellådan) är ju vad som avgör hjulens rotationsriktning. Kommer du ihåg att det på äldre VW gick att sätta ihop lådan fel så de fick fyra växlar bakåt och en fram? Detta då bussen och bubblan hade samma låda, men bussens navreduktioner ändrade rotationsriktningen, så bussens låda gick åt andra hållet....


847 Inlägg
21 januari 2017
Trådstartare
#15
De flesta honda under årsmodell -00 snurrar moturs.. Annars vore det lätt och bara bygga en adapterplatta. Men så lindrigt kommer jag nog inte undan hmm

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

7 454 Inlägg
21 januari 2017
#16
Volvo544special65 skrev:
Nej, det är INTE sant att alla motorer går medurs, många av Hondas motorer är som sagt undantaget. Utöver det, få andra......
Sen var växellådan sitter relativt motorn i en framhjulsdriven bil eller en med mitt/svansmotor är ju ointressant. Konstruktionen på slutväxeln (som i sådana bilar är hopbyggd med växellådan) är ju vad som avgör hjulens rotationsriktning. Kommer du ihåg att det på äldre VW gick att sätta ihop lådan fel så de fick fyra växlar bakåt och en fram? Detta då bussen och bubblan hade samma låda, men bussens navreduktioner ändrade rotationsriktningen, så bussens låda gick åt andra hållet....


I princip det jag menade i mitt inlägg ovan = att man placerar diffklumpen på "fel" sida om pinjongen.

Specialist
1 187 Inlägg
21 januari 2017
#17
trodde jag skrivit svar i den här tråden, men verkar ha glömt bort det..
Det snabba svaret: Din tanke är ganska körd tyvärr tongue

En låda från en 4WD Honda CRV går att mickla dit, plugga axlarna fram. Det vet jag har gjorts tidigare.
Tvärställd motor, bakhjulsdriven bil.

Annars, www.gforcetransmissions.com
Gör lådor till B och H motorer för den som vill köra RWD, sedan kan du ju använda en BtillD-adapter. Vågar dock inte ens fundera på vad det kalaset hade kostat en hederlig skattebetalare.

annars blir du nog dessvärre hänvisad till någon typ av bonnamekk... Va sägs om att svetsa diffen i din FWD-låda och sedan kör du bara en utgående axel bakåt och pluggar hållet framåt?
Sedan borde du kunna använda en främre diff från en 4WD truck av något slag, de borde väl snurra motsols?

Men överlag, vi stackars Honda'ägare är ganska strikt hänvisade till att hålla oss till fjanthjulsdrift sad

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

847 Inlägg
21 januari 2017
Trådstartare
#18
Tack för dina tips godspeaker. Jag har en lågmilad crv låda i bra skick i garaget. Jag ska se över dina tips!! big_smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

7 398 Inlägg
22 januari 2017
#19
Godspeaker skrev:
trodde jag skrivit svar i den här tråden, men verkar ha glömt bort det..
Det snabba svaret: Din tanke är ganska körd tyvärr tongue

En låda från en 4WD Honda CRV går att mickla dit, plugga axlarna fram. Det vet jag har gjorts tidigare.
Tvärställd motor, bakhjulsdriven bil.

Annars, www.gforcetransmissions.com
Gör lådor till B och H motorer för den som vill köra RWD, sedan kan du ju använda en BtillD-adapter. Vågar dock inte ens fundera på vad det kalaset hade kostat en hederlig skattebetalare.

annars blir du nog dessvärre hänvisad till någon typ av bonnamekk... Va sägs om att svetsa diffen i din FWD-låda och sedan kör du bara en utgående axel bakåt och pluggar hållet framåt?
Sedan borde du kunna använda en främre diff från en 4WD truck av något slag, de borde väl snurra motsols?

Men överlag, vi stackars Honda'ägare är ganska strikt hänvisade till att hålla oss till fjanthjulsdrift sad

bästa tipset smile


847 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#20
Jag hade en awd låda innan. Som jag plockade bort drivaxlarna på. O den rasade. Dock pluggade jag ingenting ( kanske man skulle gjort) men jag antar man lär sej efter misstagen ;P

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)


Sök