16 januari 2017
Trådstartare
Hej!
Jag köpte mig en Volvo 244 från -89 igår.
Jag for direkt hem och började mecka med den.
Jag bytte två skärmar, en dörr och topplockspackingen. Jag hade alla delar hemma (i rätt färg) så det gick smidigt!
Efter att ha fixat allting så satte jag iväg på en provtur. Bilen gick väldigt fint. Jag fick spola kylsystemet 5(!) gånger innan det där bruna klegget ifrån oljan i vattnet slutade uppenbara sig.
Koldioxidtest hos polaren gjordes och verifierades att toppen höll tät. Mycket glad dumfrog gav sig hemåt och gick ut på blocket. En uppsättning "Galaxy" fälgar inhandlades och monterades. Problemet var att bilen var hög. Nästan farligt hög. En stående 50cl PET flaska fick plats under tröskellådan hög.
Fram med vinkelharry. Nu jäklar
Tre varv kapades bort fram. (längst ner ligger ju varven på varandra, så det kanske räknas som två varv?)
Två varv bak.
Bilen blev i perfekt höjd! Jag blev överlycklig. Alla fjädrar fjättrades fast med två slangklämmor modell jättegrov så att de hölls på plats och jag gav mig ut på provtur.
Allting gick bra. Bilen kändes lite stöttigare men klart stabilare på vägen.
Och så bromsade jag.
Då min bil inte är utrustad med ABS och Galaxyhjulen har dubbfriavinterdäck på sig så gled bilen ganska omedelbart. Inga problem. Jag var beredd på det och körde vid tilfället på en stor parkering. Men, direkt efter att jag släppte på bromsen så fick jag ett otroligt starkt kast åt höger.
Vafals.
Jag for ut och började efterdra alla hjulen med momentnyckeln (130 NM)
Kollade fjädrarna så att de inte hade halkat ut. Allt såg bra ut. Jag smög hem i limpmode och hissade upp bilen. Tog av alla fälgar. Allt såg bra ut. Inga konstigheter.
Beläggen bak är nog aktuella för byte ganska snart, men det är lätt ett par hundra mil kvar.
Skivorna snurrar hur fint som helst i oken. Ligger inte på. Inga läckor. Bromsvätskan ok.
Bilen är nybesiktad, och kikar man på protokollet så var det samma bromsvärden fram.
Jag gav mig ut igen. Började provocera fram felet. Hur hårt jag än bromsar så får jag bara det där kastet om hjulen fram släpper. Annars är det normalt. Det kommer inte omedelbart efter att man släpper bromsen, utan lite efter.
Jag hade inte det här problemet innan jag sänkte och då åkte jag ändå rätt hårt med mycket ställ hårda inbromsningar och vilda accelerationer.
Motorn är en B230FK som bilen är registrerad med. Växellåda M47.
Vad är felet frågar jag då, hur fasen ska vi kunna veta det säger ni. Men någon kanske har en aning?
Kan det vara topplagringarna?
Mvh
Senast redigerat av dumfrog (16 januari 2017)