Klegget och ryckigheten behöver inte ha samband alls.
Inte heller att det ryker och luktar illa.
Att det ryker och luktar illa tyder ju faktiskt på vatten som förbränns med glykol i. är det tätt i turbon så lär problemet vara toppackningen, och då får man klegg i oljan. Dessutom slits lagerytor otroligt hårt när det kommer glykol i oljan. Så en check på verkstad vad gäller att trycktesta kylsystemet kanske vore en god idé.
Att den rycker kan beror på många saker, spjällhuset kan vara slut, jag har dock aldrig varit med om det på någon bil.
Det kan vara vakumslangar som är av eller täppta, det kan vara diverse vakumdelar i det systemet som är kass, och då tänder sig motorlampan med största sannolikhet. Lamba kan vara kass och motorlampan tänds ganska snart då. Men något verkar leva ett eget liv, så glapp i kontakter till givare för vakumsystemet, och lambda är värt att kolla upp.
Klegget i oljan är hyfsligt lätt att ta reda på om det beror på oilsluge. Man lossar på ventilkåpan, och man kan lägga en sträng med packning på tub på utsidan av original packning så funkar det tills man byter till en ny, om man nu kanske behöver köra innan man plockar isär igen.
Ja sedan finns det ju andra saker som kan få motorlampan att tändas, så felkoder är ett måste att läsa ur. Det kan ha samband med att kylarvatten kommer in till cylindrarna, och då känner motorsystemet/datorn av att förbränningen i cylindern är felaktig, den läser/hör spikningar som är omöjlig för örat att höra, och justerar hela tiden för det med t.ex dålig kvalitet på bränsle, då justeras turbotryk, bränslemängd, mm.
Ytterligare en sak som kan orsaka ryckig gång är lufttempmätare och luftmassemätare, och äen då kan motorlampan tända och släcka sig. Sedan kan själva tändkassetten orsaka sådana problem, vanligare på T7 att de kan krångla så än på 9000 med T5 som oftast fungerar klanderfritt tills man stänger av bilen, och när man sedan skall starta den så går det icke, tändkassetten är då bränd.
Bränslepumpen kan hålla på att ge upp, bränsletrycksregulator, sladdar o glapp till insprut, insprutarna kan vara igensatta.
Sedan kan man ibland se de som lyckas tanka diesel i bensinare eller tvärtom, men jag förutsätter att det är rätt där.
En sak man kan titta på live medan man har felkodsläsare i [TECH 2] är lambdavärdet, pendlar det för mycket finns problem där, det kan vara lambdasonder, glapp, katalysatorn kan också vara kass, och läckage i avgassystemet kan orsaka att motorlampan tänder sig, ju längre fram det läcker desto känsligare blir det för felvärden så att lampan tänder sig, och då kanske man inte ens uppfattar med örat att det börjat läcka. En del utför läcksökning med rök som pyser ut där det läcker på avgassidan.
Mekonomenverkstäderna brukar göra så.
Har du tillgång till en microwebkamera så kan du kika med den nere i oljetråget genom att köra ner den där oljestickan sitter, kan även gå att få in den i toppen via vevhusventilationen där gummislangen sitter ansluten på ventilkåpan.
Hoppas det reder ut sig utan allvarligare fel.