Saab 9-5 2002 ryker och luktar

MisterMarcus
17 januari 2017 · 5 Inlägg

Hej!

Har en Saab 9-5 02:a som idag vid start började ryka fruktansvärt och lukta väldigt illa. Jag märkte problemet efter att ha kört en bit och den började hacka i körningen så fick såklart vända hemåt igen. Motorlampan (check engine) har lyst några dagar men hade släckt sig nu när jag startade.

Bilen för övrigt har gått cirka 23000 mil och skall ha en ny turbo enligt f.d ägaren. Har noterat ibland vitt klegg i oljan (vatten). Röken i sig är typ vitaktig och luktar illa som sagt.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

robinc97
17 januari 2017 · 173 Inlägg

MisterMarcus skrev:
Hej!

Har en Saab 9-5 02:a som idag vid start började ryka fruktansvärt och lukta väldigt illa. Jag märkte problemet efter att ha kört en bit och den började hacka i körningen så fick såklart vända hemåt igen. Motorlampan (check engine) har lyst några dagar men hade släckt sig nu när jag startade.

Bilen för övrigt har gått cirka 23000 mil och skall ha en ny turbo enligt f.d ägaren. Har noterat ibland vitt klegg i oljan (vatten). Röken i sig är typ vitaktig och luktar illa som sagt.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Känt på impellern om turbon är slut? Glappar den?

MisterMarcus
17 januari 2017 · 5 Inlägg

Känt på impellern om turbon är slut? Glappar den?

Nej, det har jag inte gjort! Värt att kolla!

Senast redigerat av MisterMarcus (17 januari 2017)

Jesper328 Diagnostekniker
17 januari 2017 · 2 418 Inlägg

Lagerna i turbon behöver inte vara slut för att den ska förbränna olja/vatten, utan det kan lika gärna vara packboxarna.
Så lossa annars downpipen istället för svanhalsen och kolla om den är fuktig i avgashuset.

Nu antar jag bara att du inte kör en Aero, och då sitter ju en patetisk ursäkt till turbo vid namn GT17.
Om den nu är bytt så är den säkert bytt mot någon beggad eller turbo från Bitema så... Ja.

Edit ; Angående klegget.
Hur långt kör du med bilen i snitt mellan start och stopp?
Har du bytt slangarna till vevhusventilationen?

Senast redigerat av Jesper328 (17 januari 2017)

Up the RA
jaka54
17 januari 2017 · 5 852 Inlägg

Hej!
Vänta lite nu! Om motorlampan lyser så är det första man kollar om det finns olja och man kör inte en meter innan man kollat! -Har du kollat oljenivån?

Senast redigerat av jaka54 (17 januari 2017)

MisterMarcus
18 januari 2017 · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
Lagerna i turbon behöver inte vara slut för att den ska förbränna olja/vatten, utan det kan lika gärna vara packboxarna.
Så lossa annars downpipen istället för svanhalsen och kolla om den är fuktig i avgashuset.

Nu antar jag bara att du inte kör en Aero, och då sitter ju en patetisk ursäkt till turbo vid namn GT17.
Om den nu är bytt så är den säkert bytt mot någon beggad eller turbo från Bitema så... Ja.

Edit ; Angående klegget.
Hur långt kör du med bilen i snitt mellan start och stopp?
Har du bytt slangarna till vevhusventilationen?

----------

Nej, ingen Aero tyvärr.. Har inte kollat svanhalsen så det är väl ett måste. Turbon som du nämner kan mycket väl vara av dålig kvalité. Fick ingen specifik info om typ, vart den är köpt osv så ja. Jag kör dessvärre bara mindre streckor så det skulle kunna vara problemet till klegget i oljan. OCh slangarna är inte bytt nej.

MisterMarcus
18 januari 2017 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vänta lite nu! Om motorlampan lyser så är det första man kollar om det finns olja och man kör inte en meter innan man kollat! -Har du kollat oljenivån?

-----

Jo, precis! När den började lysa så fick jag lov att googla lite haha och testade då att fylla på olja som jag läste någonstans men hjälpte inte. Konstiga var att jag tankade fullt för någon dag sedan. Sen nu igår när jag skulle starta så lyste den inte men rykte och hade sig. Gick dåligt så jag fick som sagt vända men lampan hade slocknat?

rcy
18 januari 2017 · 1 705 Inlägg

Klägget i oljan tyder på att vevhusventilationen inte fungerat, så troligtvis har du oilsludge överallt i motorn redan. Byter du turbo (om det nu är den som är trasig) är risken överhängande att även nästa turbo snart säger upp sig.

rcy
18 januari 2017 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vänta lite nu! Om motorlampan lyser så är det första man kollar om det finns olja och man kör inte en meter innan man kollat! -Har du kollat oljenivån?

Motorlampan har ingen som helst koppling till oljenivån i motorn. Du kan köra motorn totalt torr på olja och stå och varva tills varenda lager skurit och motorlampan kommer ändå inte att tändas.

Men visst, generellt sett är det ändå en mycket god ide att kolla att det finns olja i motorn.

tiger68
18 januari 2017 · 96 Inlägg

Klegget och ryckigheten behöver inte ha samband alls.
Inte heller att det ryker och luktar illa.
Att det ryker och luktar illa tyder ju faktiskt på vatten som förbränns med glykol i. är det tätt i turbon så lär problemet vara toppackningen, och då får man klegg i oljan. Dessutom slits lagerytor otroligt hårt när det kommer glykol i oljan. Så en check på verkstad vad gäller att trycktesta kylsystemet kanske vore en god idé.
Att den rycker kan beror på många saker, spjällhuset kan vara slut, jag har dock aldrig varit med om det på någon bil.
Det kan vara vakumslangar som är av eller täppta, det kan vara diverse vakumdelar i det systemet som är kass, och då tänder sig motorlampan med största sannolikhet. Lamba kan vara kass och motorlampan tänds ganska snart då. Men något verkar leva ett eget liv, så glapp i kontakter till givare för vakumsystemet, och lambda är värt att kolla upp.
Klegget i oljan är hyfsligt lätt att ta reda på om det beror på oilsluge. Man lossar på ventilkåpan, och man kan lägga en sträng med packning på tub på utsidan av original packning så funkar det tills man byter till en ny, om man nu kanske behöver köra innan man plockar isär igen.

Ja sedan finns det ju andra saker som kan få motorlampan att tändas, så felkoder är ett måste att läsa ur. Det kan ha samband med att kylarvatten kommer in till cylindrarna, och då känner motorsystemet/datorn av att förbränningen i cylindern är felaktig, den läser/hör spikningar som är omöjlig för örat att höra, och justerar hela tiden för det med t.ex dålig kvalitet på bränsle, då justeras turbotryk, bränslemängd, mm.
Ytterligare en sak som kan orsaka ryckig gång är lufttempmätare och luftmassemätare, och äen då kan motorlampan tända och släcka sig. Sedan kan själva tändkassetten orsaka sådana problem, vanligare på T7 att de kan krångla så än på 9000 med T5 som oftast fungerar klanderfritt tills man stänger av bilen, och när man sedan skall starta den så går det icke, tändkassetten är då bränd.
Bränslepumpen kan hålla på att ge upp, bränsletrycksregulator, sladdar o glapp till insprut, insprutarna kan vara igensatta.

Sedan kan man ibland se de som lyckas tanka diesel i bensinare eller tvärtom, men jag förutsätter att det är rätt där.
En sak man kan titta på live medan man har felkodsläsare i [TECH 2] är lambdavärdet, pendlar det för mycket finns problem där, det kan vara lambdasonder, glapp, katalysatorn kan också vara kass, och läckage i avgassystemet kan orsaka att motorlampan tänder sig, ju längre fram det läcker desto känsligare blir det för felvärden så att lampan tänder sig, och då kanske man inte ens uppfattar med örat att det börjat läcka. En del utför läcksökning med rök som pyser ut där det läcker på avgassidan.

Mekonomenverkstäderna brukar göra så.

Har du tillgång till en microwebkamera så kan du kika med den nere i oljetråget genom att köra ner den där oljestickan sitter, kan även gå att få in den i toppen via vevhusventilationen där gummislangen sitter ansluten på ventilkåpan.

Hoppas det reder ut sig utan allvarligare fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang