En kollega har en Touran TDI DSG som växlade konstigt. Han hade även ett morrande bakhjulslager och efter byte av lager och givare (tror jag) så funkar den OK igen, så det verkar vara en möjlig orsak om DSG växlar konstigt. Han hade mig veterligt ingen indikering på ABS-problem.
Jag har skummat igenom denna tråd eftersom min dotter är på G att byta upp sig från deras golf 5 flexfuel och vi har letat efter nån nyare passat bensin med DSG. Det verkar svårt att hitta någon ren bensinare, men vi har hittat nån flexfuelbil och jag funderar lite över serviceintervall och utväxling.
Hennes golf är har en väldigt lågt växlad 5 växlad manuell låda, och vår gamla 6 växlade (manuell) golf 6 (1.4 tsi) var betydligt högre växlad. Både 5:an och 6:an på den var högre växlad än 5 på hennes, så hon vill inte ha en bil med samma problem.
Skiljer det nåt i utväxling på nyare passater med DSG om det är bensin eller flexfuel?
Vad har de för serviceintervall? Våra senare VW, har nu en 2015 golf 7 sportsvan 150hk med DSG 7, har 3000-mila intervall, men jag har bytt olja och filter själv på dem efter 1500, och golf 6:an, med kedja, hade gått över 15000 mil vid senaste besiktning, och den har såvitt jag vet inte haft något problem med kamkedjan. Det är en släkting som har den nu, och det enda problem jag vet om är att hon fick byta vattenpump på grund av läckage efter ca 10000 mil.
När det gäller bemötande så har vi bara goda erfarenheter. Vi köpte en egenspecad golf 7 sportsvan 2014, och den hade ett elektronikfel som yttrade sig så att den adaptiva farthållaren ballade ur emellanåt, framförallt när min fru körde den, och vi hade in den på verkstaden säkert 10 gånger och de bytte i stort sett allt, radar, tändlås, styrboxar, kablage, inget hjälpte. Till slut fick vi en ny likadan bil, ett år nyare, och vi hade lånebilar utan kostnad under tiden de felsökte och även under tiden de byggde den nya bilen, och vi betalade bara en symbolisk summa för bytet.
Vi köpte till förlängd garanti eftersom vi hört om problemen med DSG 7. Den nya bilen har nu gått ca 4500 mil och var nyss in på inspektion utan anmärkning, och den fungerar helt utan problem.