Update!Nu var det varit tyst ett litet tag så är väl dags att statusrappotera igen.
Förra helgen så togs en sega gamla automatlådan ut för att aldrig mer kunna skada en levande människa!
"Att bygga om till manuell kan väl inte ta så lång tid?!"
"Det är ju bara att fixa de och de sen är det ju klart!"
Jo tjena..Att ta ner och rensa bort allt vad Automatisklåda heter tog kanske 2-3h.
Sen var det ju att montera svänghjul, koppling och tryckplatta.
pedalställ och huvudkopplingscylinder och hårdlinan vilket ville krångla relativt as mycket!
Fick till slut dit den. (Tips gör det underifrån med hjälp av en vän från ovan.)
Luftade slavcylindern och fick ut all luft.
På med lådan.
Spakställ.
Avgas.
Kom sedan på att testa hur kopplingen kändes..
Inget alls.Tankarna börjar springa. Vad fan kan vara fel.. provade lufta ännu mer, kom inte en bubbla.
Bara att riva ner allt igen och vad ser jag!
Jo att det är helt fel grejer som sitter på! Har av misstag köpt 328a Koppling och tryckplatta, vilket passa att skruva på 320 svänghjulet.
Vad gör jag nu.. Runt 10h in i bytet. Skruva isär och ihop minst 5ggr innan jag fatta att det var fel grejer. Kastade in handduken för kvällen.
18 år gammalt bränsle filter kanske är bra att byta nu.
Nästa dag börja jag experimentera med m20 svänhjul och koppling. tog stopp när jag knackat av startringarna från båda svänghjulen och ser att 320ans start krans är 2mm för liten. åker och hämtar 525 koppling och tyckplatta! Detta passar inte heller på 320 hjulet.. är fel djup på svänghjulet..
Detta tar 12h med en massa provmonteringar osv. Ger upp för denna kvällen med.
Nu inne på sista passet bilen måste vara klar om 11h annars kommer jag inte till jobbet.
Sticker genast iväg och hämtar ett 525 svänghjul. Det passar! kroppen är helt slut. huvudet går på overdrive efter allt intensivt tänkande. Lådan slängs upp, Det funkar! Kallar efter varenda liten kraft och bara kör!
Efter några timmar är det bara avgas kvar, ska provstarta vilket jag ångrar som in i helvete direkt efter att den har startat..
Har glömt mothållet på veven.
Motorn startar, och mothållet slår emot rambenet, Vev bulten släpper, gängas ur och trycks in i elfläkten och kylet, slår sönder kylar slangar. Det som var kanske en 1h ifrån att vara klart blev precis 5h till..
Så byte kyl, fläkt och slangar och drog bulten så hårt jag bara kunde med bilen i 5an och polarn stog på bromsen.
Bilen funkar och jag kunde avsluta detta 10h pass
Är helt rå på ryggen efter detta, hatar asfaltgolv.
fick låna detta mothållet så bulten ska dras åt ännu mer när jag får tag på en moment nyckel som klarar 400nm
Dagen efter skulle jag slå på knoppen ordentligt och då gick min egengjorda bussning till växelhållaren av.
Detta fick bli nödlösning och funkar väldigt bra! (dom tjocka buntbanden är ca en 10mm breda)
Nu står sommardäcken på väntan och att bygga en ny diffbrygga med nya bussningar står på listan.