3850
Sök

HJÄLP! Ang Plåtskada. Jag vållade... Måste pröjsa.

159 Inlägg
7 januari 2007
tråkig historia o läsa detta du sad

Om de skulle bli strul med ifall att han skickar in försäkringspapprena,
kan man inte påstå att man var ute o testkörde bilen efter att den lagats vilket man har rätt till. eller de kanske bara gäller om den är avställd o inte om den är oförsäkrad?

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Tack. hehe smile 

Näe tänkte väl det med hemförsäkringen. Han vill bara skicka in papprena. Parkeringen va mitt i stan och heter Nilseriksonterminalen, eller Centralstationen =P . Den kanske mest använda parkeringen i stan. Jävligt stressigt och trångt på den parkeringen, och antagligen därför jag smällde till honom. Så det kommer jag inte undan med iaf sad

Än så länge känns det som att lämna in det hos mekanikern är den enda utvägen för att klara sig som bäst.

Saluhallen i göteborg!

* Voff voff *
10 736 Inlägg
7 januari 2007
Robban-vr6 skrev:

kan man inte påstå att man var ute o testkörde bilen efter att den lagats vilket man har rätt till. eller de kanske bara gäller om den är avställd o inte om den är oförsäkrad?

En avställd bil går ej att trafikförsäkra...!

En avställd bil får aldrig under några som helst omständigheter framföras på väg! Det du tänker på är bilar med körförbud...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Robban-vr6 skrev:

Fast bilen var avställd. Inte oförsäkrad. Om nu inte detta är samma sak. Farsan ställde av bilen på måndagen, och jag körde den på torsdag kväll när jag kom hem från Varberg.

Måste ba tacka igen för att ni engagerar er asså. Jävligt skysst.
Senast redigerat av Miller (7 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!

* Voff voff *
10 736 Inlägg
7 januari 2007
Miller skrev:
Tack. hehe smile 

Näe tänkte väl det med hemförsäkringen. Han vill bara skicka in papprena. Parkeringen va mitt i stan och heter Nilseriksonterminalen, eller Centralstationen =P . Den kanske mest använda parkeringen i stan. Jävligt stressigt och trångt på den parkeringen, och antagligen därför jag smällde till honom. Så det kommer jag inte undan med iaf sad

Än så länge känns det som att lämna in det hos mekanikern är den enda utvägen för att klara sig som bäst.

Tyvärr är det nog så att du vackert får låta honom lämna in den där... Men självklart ska det upprättas ett kostnadsförslag som ni BÅDA ska ta del av och godkänna innan arbetet påbörjas!

Det bästa är oxå om ni skriver lite papper sinsemellan och bl.a. redogör för vad som gjorts och ska göras samt även ett papper där ni båda skriver under när allt är klart!!! Det sistnämnda är absolut viktigast så inte han kan komma och tjafsa senare!!!

//Brådhis

* Voff voff *
10 736 Inlägg
7 januari 2007
Miller skrev:
Robban-vr6 skrev:

Fast bilen var avställd. Inte oförsäkrad. Om nu inte detta är samma sak. Farsan ställde av bilen på måndagen, och jag körde den på torsdag kväll när jag kom hem från Varberg.

Måste ba tacka igen för att ni engagerar er asså. Jävligt skysst.

Trafik-försäkringen upphör att gälla när bilen ställs av...!

//Brådhis

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Brådhis skrev:
Miller skrev:
Tack. hehe smile 

Tyvärr är det nog så att du vackert får låta honom lämna in den där... Men självklart ska det upprättas ett kostnadsförslag som ni BÅDA ska ta del av och godkänna innan arbetet påbörjas!

Det bästa är oxå om ni skriver lite papper sinsemellan och bl.a. redogör för vad som gjorts och ska göras samt även ett papper där ni båda skriver under när allt är klart!!! Det sistnämnda är absolut viktigast så inte han kan komma och tjafsa senare!!!

//Brådhis

Japp. Ska sammanställa allt och framföra det på onsdag. Det enda val jag kommer ha är dock att antingen ta den reparationskostnad dom ger, eller så lämnar han in papprena. Fan va tufft de blev...

Saluhallen i göteborg!

1 893 Inlägg
7 januari 2007
Motparten håller "lämna in papprena" som ett svärd över hela situationen.
En avstäld bil får köras mellan garrage och SBP, den får också provköras.
Sedan kan man ju ifråga sätta var du var ute och provkörde, men reglerna specificerar inte det.
Nästa gång han hotar med att lämna in papprena, säg till han att göra det då!
Det värsta som kan hända är att du åker på böter, men det jämnar ju ut sig med hans krav på hyrbil. Du får ingen plump i körkortet för olovlig körning. Olovlig körning är när man kör något fordon som man inte har behörighet för. (Du har väl "B-kort?) Att köra med avstäld bil innebär böter. Inget mer!
En avstäld bil har heller ingen trafikförsäkring, dvs du får betala skador som uppkommer. Men det skall du ju göra i alla fall.
Och som tidigare talare påpekade, inte säkert att bolaget lämnar in uppgifter till polisen, så böterna är ju inte säkert att du får.

Låt han lämna in papprena, det förändrar ingenting stort i ärändet, annat än att han får svårt att smusla undan nått. Och har han inte hyrbilsklausul i försäkringen, så får han ingen hyrbil. Med lite tur kan det till och med sluta med mindre pengar från dig.
Men framför allt! Lämnar han in papprena, så slipper du resten. Betala fakturan när den kommer och gå vidare!
Lämnar han in papprena, så är det han som krånglar till det för sig. (Underlättar för dig) Han får kämpa mot bolaget. De kan inte lämna in bilen på en dyr verkstad, för de vet (Av erfarenhet) att deras motpart (du) kommer protestera. Så de väljer en verkstad med vettigt pris... Blir sedan jobbet inte bra, så är det inte dina problem, det är mellan gubben, hans bolag och verkstaden. Jag säger, låt han lämna in papprena!

* Voff voff *
10 736 Inlägg
7 januari 2007
Kristian_V skrev:

Nej... En avställd bil får inte på något vis framföras på väg under några andra omständigheter än med saluvagnsskylt!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (7 januari 2007)

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
7 januari 2007
Mjuknar det hela vid mötet på onsdag kanske du kan erbjuda dig att ställa på er bil och låta honom låna den i stället för att ta en hyrbil? Det kan ju knappast bli dyrare?

Tror för övrigt ÅTERIGEN wink på Kristian_V, det kanske är värt att ta smällen för körningen och ta böter och slippa hela kalabaliken om gubben fortsätter vara svår att kommunicera med.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Brådhis skrev:
Kristian_V skrev:

Nej... En avställd bil får inte på något vis framföras på väg under några andra omständigheter än med saluvagnsskylt!

//Brådhis

Så i värsta fall får jag böta då eller? Kanske kan försöka resonera lite mer med honom. Och om han vägrar göra vissa saker kan jag be honom att lämna in papprena iaf.
Det låter vettigt det ni säger. Och tydligen kommer bilen att gå till den verkstaden i vilket fall. Jag ska fan ta å säga de till honom på onsdag.

Tänk om han själv väljer att gå till polisen med att bilen var avställd? Vad tjänar han egentligen på att ta det direkt till verkstaden? om han inte ljuger om något, så gör han väl det bara för min skull antar jag. Och inget ont i det i guess =S

Saluhallen i göteborg!

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
vulture skrev:
Mjuknar det hela vid mötet på onsdag kanske du kan erbjuda dig att ställa på er bil och låta honom låna den i stället för att ta en hyrbil? Det kan ju knappast bli dyrare?

Tror för övrigt ÅTERIGEN wink på Kristian_V, det kanske är värt att ta smällen för körningen och ta böter och slippa hela kalabaliken om gubben fortsätter vara svår att kommunicera med.

// Ellen

Problemet är väl att det kan komma att kosta mig mer än jag har råd att betala. Vad ska jag göra då? sad   Fast som ni säger... hur mycket värre kan det bli än att jag får böter? Kan farsans premie sjunka t.e.x?? Det måste ju vara hyfsat viktigt.

Saluhallen i göteborg!

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Han påstod klart och tydligt att hans försäkring ger honom hyrbil. Ljuger han så kan han likaväl åka dit för det. Jag bestämmer väl själv om jag vill blanda in mitt försäkringsbolag eller inte. Det borde väl inte vara ett brott?

Någon som vet vilken verstad det är han menar? Han sa något om Karosseriteknik i Mölnlycke. Nära nån fjäderverkstad. Mölnlycke Parallellt med E40?  Någon som varit där? Eller känner någon som har någon aning om deras verksamhet? Är jätte tacksam om de skulle kunna komma fram något av nytta om dom. Jag får inte adressen dit förrän på tisdag kväll av någon anledning.

Hittade dom på gulasidorna.se

Mölnlycke Lack o. Karosseriverkstad, AB
Fiberv. 3 43533 MÖLNLYCKE
Tel 031-88 05 20

Någon som vet något om dessa? Kanske ska åka dit och kolla.

Saluhallen i göteborg!

1 893 Inlägg
7 januari 2007
Farsans premie kan bara sjunka ifall han använder trafikförsäkringen, vilket han ju uppenbart inte kan göra i detta fallet, för då vore problemet redan löst.
Och att det kostar pengar som du inte har råd med, det gör det ju hur du än vänder på det.

Böter kan du åka på, ja! Men det beror på hur allt går. Ifall varken gubben eller hans bolag rapporterar till polisen, så får du inte böter. Vill gubben jävlas med dig så gör han en anmälan. Då åker du på det, ja! (Fast han har inget att vinna på det, så då är det ren illvilja.)
Ta inte upp det med gubben, för då har han en annan hållhake på dig. Precis som med att lämna in  papprena.

1 893 Inlägg
7 januari 2007
Miller skrev:
Han påstod klart och tydligt att hans försäkring ger honom hyrbil. Ljuger han så kan han likaväl åka dit för det. Jag bestämmer väl själv om jag vill blanda in mitt försäkringsbolag eller inte. Det borde väl inte vara ett brott?

Låt han lämna in papprena, syna bluffen! wink
Jag tror inte att du varken vinner eller förlorar så mycket oavsett vilen väg du går. Du kan vinna på ifall han ljuger om hyrbils klausulen. Den är ganska dyr, jag tror inte man teknar en på en 10 år gammal småbil. Jag kan givetvis ha fel. Men ifall han har hyrbilsförsäkring så drabbar det ju inte dig i alla fall. Där åker hans bolag på den biten. Och han åker på 25% av hyrkostnaden själv oavsett.

Jag blandade ihop avstäld och körförbud tidigare, men det blev ju snabt rättat. wink
Får se vad som dyker upp ang. hyrbils försäkringen.

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Kristian_V skrev:
Farsans premie kan bara sjunka ifall han använder trafikförsäkringen, vilket han ju uppenbart inte kan göra i detta fallet, för då vore problemet redan löst.
Och att det kostar pengar som du inte har råd med, det gör det ju hur du än vänder på det.

Böter kan du åka på, ja! Men det beror på hur allt går. Ifall varken gubben eller hans bolag rapporterar till polisen, så får du inte böter. Vill gubben jävlas med dig så gör han en anmälan. Då åker du på det, ja! (Fast han har inget att vinna på det, så då är det ren illvilja.)
Ta inte upp det med gubben, för då har han en annan hållhake på dig. Precis som med att lämna in  papprena.

aa okaj. Men det är alltså jag och han som bestämmer verkstad om han väljer att lämna in papprena? Då har jag väl mer att säga till om antar jag? Båda parter måste ju vara överens. Visst är det väl så?

Ok börjar få grepp om ett och annat iaf. Men bara inte försäkringsbolaget väljer firma. För då kanske det blir toyota. Och då snackar vi väl 10 - 15 tusen. Och det är inte pengar jag kan få fram så enkelt. 5000 OK! 6000 OK!  men sen blir det för mycket! Å tar dom så mycket på hans firma, men mindre på andra firmor, så tjänar jag ju faktiskt på att lämna in papprena.... om nu jag också får vara med att bestämma en firma.
Senast redigerat av Miller (7 januari 2007)

Saluhallen i göteborg!

1 893 Inlägg
7 januari 2007
Har han en service bok att uppvisa som är stämplad av Toyota Center, hela vägen, var enda service...?
Då är det bara gilla läget. Men ifall han inte har det, så kan varken hans bolag, eller han själv kräva att bilen skall lämnas in där just i detta fall.
Som det ser ut, så kan inte du vara med att välja verkstad. Men efter som du skall betala, så måste ju du få vara med att godtjänna verkstad. Toyota Center har iofs mer än dubbelt så hög timtaxa för arbete, än en almän verkstad, men det behöver inte bli så mycket dyrare för det. Beror ju på hur många timmar som debiteras. De har duktigt och snabt yrkes folk.

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
7 januari 2007
Försäkringsbolaget avgör var skadan ska repareras och hur mycket det beräknas kosta. Sen kan ägare till bilen välja att fixa skadan på en annan värkstad för ett lägre pris och då åker mellanskillnaden på kostandena ner i ägarens byxficka. Så har det fungerat när jag har fått skador på bilen.

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Kristian_V skrev:
Har han en service bok att uppvisa som är stämplad av Toyota Center, hela vägen, var enda service...?
Då är det bara gilla läget. Men ifall han inte har det, så kan varken hans bolag, eller han själv kräva att bilen skall lämnas in där just i detta fall.
Som det ser ut, så kan inte du vara med att välja verkstad. Men efter som du skall betala, så måste ju du få vara med att godtjänna verkstad. Toyota Center har iofs mer än dubbelt så hög timtaxa för arbete, än en almän verkstad, men det behöver inte bli så mycket dyrare för det. Beror ju på hur många timmar som debiteras. De har duktigt och snabt yrkes folk.

Ok. Men det han säger är att vare sig vi går via försäkringen eller att jag pröjsar själv (vilket jag gör iaf) så kommer han att lämna in bilen där. För det är där dom bestämt att bilen ska lämnas in. Så några krav från hans sida på att bilen ska lämnas in på toyota, tror jag inte att det blir.

Undrar vad han skulle säga om jag bad honom ge mig hans servicebok.

Saluhallen i göteborg!

152 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Markus_C skrev:
Försäkringsbolaget avgör var skadan ska repareras och hur mycket det beräknas kosta. Sen kan ägare till bilen välja att fixa skadan på en annan värkstad för ett lägre pris och då åker mellanskillnaden på kostandena ner i ägarens byxficka. Så har det fungerat när jag har fått skador på bilen.

Så Markuz_C, du menar att det kan likaväl hamna på Toyota? Det gubben sa va att det är " många folk" och  försäkringsbolagen som rekomenderar den verkstaden.

Har varken jag eller han något att säga om vilken verkstad det blir? Nu fattar jag ingenting. Hehe..

Saluhallen i göteborg!

Sök