3245
Sök

P-böter på privattomt

4 Inlägg
28 januari 2017
Trådstartare
#1
Hej jag undrar om kommunen har rätt att ge mig parkeringsböter när jag står på privattomt alltså min bostadsförenings tomt, den är i anslutning till vägen men nu när det är snö kan det se ut som att jag står på vägen och kanske därför de gett mig någon som vet hur långtid isf det tar att överklaga?

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2017
#2
volvo133793 skrev:
Hej jag undrar om kommunen har rätt att ge mig parkeringsböter när jag står på privattomt alltså min bostadsförenings tomt, den är i anslutning till vägen men nu när det är snö kan det se ut som att jag står på vägen och kanske därför de gett mig någon som vet hur långtid isf det tar att överklaga?

Betala först, överklaga sedan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

180 Inlägg
28 januari 2017
#3
caromania skrev:
volvo133793 skrev:
Hej jag undrar om kommunen har rätt att ge mig parkeringsböter när jag står på privattomt alltså min bostadsförenings tomt, den är i anslutning till vägen men nu när det är snö kan det se ut som att jag står på vägen och kanske därför de gett mig någon som vet hur långtid isf det tar att överklaga?

Betala först, överklaga sedan.

Betalar man så har man väl i-princip "godkänt" att man gjort fel? eller?

Evildan
28 januari 2017
#4
Rickykling skrev:
caromania skrev:
volvo133793 skrev:
Hej jag undrar om kommunen har rätt att ge mig parkeringsböter när jag står på privattomt alltså min bostadsförenings tomt, den är i anslutning till vägen men nu när det är snö kan det se ut som att jag står på vägen och kanske därför de gett mig någon som vet hur långtid isf det tar att överklaga?

Betala först, överklaga sedan.

Betalar man så har man väl i-princip "godkänt" att man gjort fel? eller?

Nej.

Dr. Mörker
211 Inlägg
28 januari 2017
#5
Bestrid fakturan / P-boten. Betalar du har du accepterat boten. Det kan vara bostadsföreningen som har avtal med kommunens parkeringsvakter. Hör med dom.


Muttley
28 januari 2017
#6
iron_angel skrev:
Bestrid fakturan / P-boten. Betalar du har du accepterat boten. Det kan vara bostadsföreningen som har avtal med kommunens parkeringsvakter. Hör med dom.

Vissa bör man betala och sen kan man få tillbaka pengarna.


Men skriver man på ett forum istället för att ringa till de som delar ut böterna så undrar jag om man kan överklaga (ironi)
Så ta din telefon och ring upp direkt på måndag och prata även med din hyresvärd.


Så fort jag får en faktura jag inte är nöjd med så ringer jag och de brukar lösa sig.  Löser de inte sig får man ju gå en annan väg förutsatt att man gjort rätt från början.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2017
#7
Man ska alltid betala först, sedan överklaga. När överklagan går igenom, vilken den ganska ofta gör om man har skäl att överklaga, får man tillbaka sina pengar. Om man inte betalar så kommer det gå till inkasso osv osv osv och det kan väldigt snabbt bli väldigt dyrt och krångligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

962 Inlägg
28 januari 2017
#8
caromania skrev:
Man ska alltid betala först, sedan överklaga. När överklagan går igenom, vilken den ganska ofta gör om man har skäl att överklaga, får man tillbaka sina pengar. Om man inte betalar så kommer det gå till inkasso osv osv osv och det kan väldigt snabbt bli väldigt dyrt och krångligt.

https://www.hallakonsument.se/klaga-ang … g-faktura/

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

239 Inlägg
28 januari 2017
#9
är det skillnad på faktura och en p-bot?

http://teknikensvarld.se/betala-forst-o … an-118668/

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
28 januari 2017
#10
team_larsson skrev:
är det skillnad på faktura och en p-bot?

http://teknikensvarld.se/betala-forst-o … an-118668/

Faktura är sättet du betalar på.
Faktura
Kontant
Inbetalningskort
o.s.v.

P-bot är förseelsen du skall betala för. Det kan även vara en sak du handlar som skall betalas med de tre nämnda betalningssätten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2017
#11
M123 skrev:
caromania skrev:
Man ska alltid betala först, sedan överklaga. När överklagan går igenom, vilken den ganska ofta gör om man har skäl att överklaga, får man tillbaka sina pengar. Om man inte betalar så kommer det gå till inkasso osv osv osv och det kan väldigt snabbt bli väldigt dyrt och krångligt.

https://www.hallakonsument.se/klaga-ang … g-faktura/

Vad vill du ha sagt med det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

962 Inlägg
28 januari 2017
#12
caromania skrev:
M123 skrev:
caromania skrev:
Man ska alltid betala först, sedan överklaga. När överklagan går igenom, vilken den ganska ofta gör om man har skäl att överklaga, får man tillbaka sina pengar. Om man inte betalar så kommer det gå till inkasso osv osv osv och det kan väldigt snabbt bli väldigt dyrt och krångligt.

https://www.hallakonsument.se/klaga-ang … g-faktura/

Vad vill du ha sagt med det?

Då faktura omnämns i ovanstående led där det beblandas mellan sanktionsavgifter och faktura ville jag flika in med att det finns skillnader i hur man hanterar bestridandet mot det där "alltid" som gäller sanktionsavgifter och inte faktura.

Blev nog mindre klarhet. wink

Iaf så har du rätt där men folk får hålla isär begreppen och hur man förhåller sig i dom olika fallen.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Muttley
28 januari 2017
#13
caromania skrev:
M123 skrev:
caromania skrev:
Man ska alltid betala först, sedan överklaga. När överklagan går igenom, vilken den ganska ofta gör om man har skäl att överklaga, får man tillbaka sina pengar. Om man inte betalar så kommer det gå till inkasso osv osv osv och det kan väldigt snabbt bli väldigt dyrt och krångligt.

https://www.hallakonsument.se/klaga-ang … g-faktura/

Vad vill du ha sagt med det?

Ungefär detta

-Meddela företaget skriftligen att du inte tänker betala. Konsumentverket har en brevmall. Uppge ditt namn och kontaktinfo men signera inte brevet med personlig namnteckning. Oseriösa bolag har förfalskat signaturer.
-Spara en kopia på brevet.
-Du behöver inte betala porto för returer av varor du inte beställt.
-Om du får krav från ett inkassobolag så bestrid även det och spara en kopia. Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.
http://www.svt.se/plus/sa-bestrider-du-en-faktura

Men man gör bäst i att ringa direkt när man fått en bot som inte är rätt. 
Infon bör gälla även parkeringsbot.  Men de lägger jag ingen energi på att leta upp smile

Eftersom jag aldrig fått en sån så kan jag inte själv uttala mig om just en sådan.
Men när jag fått felaktiga fakturor så har jag ringt och bett de makulera utan att möta motstånd.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2017
#14
tkd_rille skrev:
caromania skrev:

Vad vill du ha sagt med det?

Ungefär detta

-Meddela företaget skriftligen att du inte tänker betala. Konsumentverket har en brevmall. Uppge ditt namn och kontaktinfo men signera inte brevet med personlig namnteckning. Oseriösa bolag har förfalskat signaturer.
-Spara en kopia på brevet.
-Du behöver inte betala porto för returer av varor du inte beställt.
-Om du får krav från ett inkassobolag så bestrid även det och spara en kopia. Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.
http://www.svt.se/plus/sa-bestrider-du-en-faktura

Men man gör bäst i att ringa direkt när man fått en bot som inte är rätt. 
Infon bör gälla även parkeringsbot.  Men de lägger jag ingen energi på att leta upp smile

Eftersom jag aldrig fått en sån så kan jag inte själv uttala mig om just en sådan.
Men när jag fått felaktiga fakturor så har jag ringt och bett de makulera utan att möta motstånd.

Jag antar att en kommuns p-bolag är hyfsat pålitliga vad gäller lurendrejeri. Oavsett vad, betalar man inte så finns risken att man får ta julkorven bakvägen utan smörjmedel, vilket i sin tur kan ge ekonomiska känningar i flera år. Vill man riskera det över en femhunka så visst. Kan vi kanske passa på och rekommendera sms-lån för att betala inkassokraven och fogden?

1: Betala.
2: Skicka ett brev/mail till bolaget med överklagan, bifoga bilder eller annan dokumentation över felaktigheten (om den nu inte faktiskt är befogad...)
3: Avvakta besked.
4: Få tillbaka din femhunka, eller få inte tillbaka din femhunka.
5: Bit i det sura äpplet av förlorad femhunka eller fira återbäringen genom att köpa 5 helt okej vinare.
6: Parkera utan tvivel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
28 januari 2017
#15
caromania skrev:
tkd_rille skrev:
caromania skrev:

Vad vill du ha sagt med det?

Ungefär detta

-Meddela företaget skriftligen att du inte tänker betala. Konsumentverket har en brevmall. Uppge ditt namn och kontaktinfo men signera inte brevet med personlig namnteckning. Oseriösa bolag har förfalskat signaturer.
-Spara en kopia på brevet.
-Du behöver inte betala porto för returer av varor du inte beställt.
-Om du får krav från ett inkassobolag så bestrid även det och spara en kopia. Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.
http://www.svt.se/plus/sa-bestrider-du-en-faktura

Men man gör bäst i att ringa direkt när man fått en bot som inte är rätt. 
Infon bör gälla även parkeringsbot.  Men de lägger jag ingen energi på att leta upp smile

Eftersom jag aldrig fått en sån så kan jag inte själv uttala mig om just en sådan.
Men när jag fått felaktiga fakturor så har jag ringt och bett de makulera utan att möta motstånd.

Jag antar att en kommuns p-bolag är hyfsat pålitliga vad gäller lurendrejeri. Oavsett vad, betalar man inte så finns risken att man får ta julkorven bakvägen utan smörjmedel, vilket i sin tur kan ge ekonomiska känningar i flera år. Vill man riskera det över en femhunka så visst. Kan vi kanske passa på och rekommendera sms-lån för att betala inkassokraven och fogden?

1: Betala.
2: Skicka ett brev/mail till bolaget med överklagan, bifoga bilder eller annan dokumentation över felaktigheten (om den nu inte faktiskt är befogad...)
3: Avvakta besked.
4: Få tillbaka din femhunka, eller få inte tillbaka din femhunka.
5: Bit i det sura äpplet av förlorad femhunka eller fira återbäringen genom att köpa 5 helt okej vinare.
6: Parkera utan tvivel.

Men om nu personen har parkerat utan tvivel och p vakten gjort ett fel vilket faktiskt är mänskligt så bör inte bestridan heller gå till inkasso för då vill jag ju kalla de för lurendrejeri.
Eftersom du faktiskt inte läste sista stycket i de inkopierade så
--Om du får krav från ett inkassobolag så bestrid även det och spara en kopia. Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.

Skulle du betala till ett företag som lägger till 50 timmar i arbetstid om de utför något hos dig med?  Och hoppas på att du kanske får tillbaka pengarna?

Eftersom ingen ännu länkat upp info om de är skillnad på en parkeringsbot eller vanligt faktura från tjänst eller vara så antar jag att Konsumentverkets riktregler gäller.

Om du behöver tipsa om sms lån i samma inlägg som du skriver om att fira med 5 helt okej vinare så har man jävligt skev ekonomi :p

962 Inlägg
28 januari 2017
#16
tkd_rille skrev:
caromania skrev:
tkd_rille skrev:

Ungefär detta

-Meddela företaget skriftligen att du inte tänker betala. Konsumentverket har en brevmall. Uppge ditt namn och kontaktinfo men signera inte brevet med personlig namnteckning. Oseriösa bolag har förfalskat signaturer.
-Spara en kopia på brevet.
-Du behöver inte betala porto för returer av varor du inte beställt.
-Om du får krav från ett inkassobolag så bestrid även det och spara en kopia. Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.
http://www.svt.se/plus/sa-bestrider-du-en-faktura

Men man gör bäst i att ringa direkt när man fått en bot som inte är rätt. 
Infon bör gälla även parkeringsbot.  Men de lägger jag ingen energi på att leta upp smile

Eftersom jag aldrig fått en sån så kan jag inte själv uttala mig om just en sådan.
Men när jag fått felaktiga fakturor så har jag ringt och bett de makulera utan att möta motstånd.

Jag antar att en kommuns p-bolag är hyfsat pålitliga vad gäller lurendrejeri. Oavsett vad, betalar man inte så finns risken att man får ta julkorven bakvägen utan smörjmedel, vilket i sin tur kan ge ekonomiska känningar i flera år. Vill man riskera det över en femhunka så visst. Kan vi kanske passa på och rekommendera sms-lån för att betala inkassokraven och fogden?

1: Betala.
2: Skicka ett brev/mail till bolaget med överklagan, bifoga bilder eller annan dokumentation över felaktigheten (om den nu inte faktiskt är befogad...)
3: Avvakta besked.
4: Få tillbaka din femhunka, eller få inte tillbaka din femhunka.
5: Bit i det sura äpplet av förlorad femhunka eller fira återbäringen genom att köpa 5 helt okej vinare.
6: Parkera utan tvivel.

Men om nu personen har parkerat utan tvivel och p vakten gjort ett fel vilket faktiskt är mänskligt så bör inte bestridan heller gå till inkasso för då vill jag ju kalla de för lurendrejeri.
Eftersom du faktiskt inte läste sista stycket i de inkopierade så
--Om du får krav från ett inkassobolag så bestrid även det och spara en kopia. Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.

Skulle du betala till ett företag som lägger till 50 timmar i arbetstid om de utför något hos dig med?  Och hoppas på att du kanske får tillbaka pengarna?

Eftersom ingen ännu länkat upp info om de är skillnad på en parkeringsbot eller vanligt faktura från tjänst eller vara så antar jag att Konsumentverkets riktregler gäller.

Om du behöver tipsa om sms lån i samma inlägg som du skriver om att fira med 5 helt okej vinare så har man jävligt skev ekonomi :p

Parkeringanmärkning.
https://polisen.se/Service/Blanketter/O … nmarkning/

9 § lagen (1976:206)
https://lagen.nu/1976:206#P9

P-bot.
http://pbot.nu
Vilket omfattar sanktionsavgifterna, kontrollavgift och felparkeringsavgift.

Varsågod. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 januari 2017
#17
tkd_rille skrev:
caromania skrev:
tkd_rille skrev:
Ungefär detta

-Meddela företaget skriftligen att du inte tänker betala. Konsumentverket har en brevmall. Uppge ditt namn och kontaktinfo men signera inte brevet med personlig namnteckning. Oseriösa bolag har förfalskat signaturer.
-Spara en kopia på brevet.
-Du behöver inte betala porto för returer av varor du inte beställt.
-Om du får krav från ett inkassobolag så bestrid även det och spara en kopia. Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.
http://www.svt.se/plus/sa-bestrider-du-en-faktura

Men man gör bäst i att ringa direkt när man fått en bot som inte är rätt. 
Infon bör gälla även parkeringsbot.  Men de lägger jag ingen energi på att leta upp smile

Eftersom jag aldrig fått en sån så kan jag inte själv uttala mig om just en sådan.
Men när jag fått felaktiga fakturor så har jag ringt och bett de makulera utan att möta motstånd.

Jag antar att en kommuns p-bolag är hyfsat pålitliga vad gäller lurendrejeri. Oavsett vad, betalar man inte så finns risken att man får ta julkorven bakvägen utan smörjmedel, vilket i sin tur kan ge ekonomiska känningar i flera år. Vill man riskera det över en femhunka så visst. Kan vi kanske passa på och rekommendera sms-lån för att betala inkassokraven och fogden?

1: Betala.
2: Skicka ett brev/mail till bolaget med överklagan, bifoga bilder eller annan dokumentation över felaktigheten (om den nu inte faktiskt är befogad...)
3: Avvakta besked.
4: Få tillbaka din femhunka, eller få inte tillbaka din femhunka.
5: Bit i det sura äpplet av förlorad femhunka eller fira återbäringen genom att köpa 5 helt okej vinare.
6: Parkera utan tvivel.

Men om nu personen har parkerat utan tvivel och p vakten gjort ett fel vilket faktiskt är mänskligt så bör inte bestridan heller gå till inkasso för då vill jag ju kalla de för lurendrejeri.
Eftersom du faktiskt inte läste sista stycket i de inkopierade så
--Om du får krav från ett inkassobolag så bestrid även det och spara en kopia. Du riskerar inte att få en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.

Skulle du betala till ett företag som lägger till 50 timmar i arbetstid om de utför något hos dig med?  Och hoppas på att du kanske får tillbaka pengarna?

Eftersom ingen ännu länkat upp info om de är skillnad på en parkeringsbot eller vanligt faktura från tjänst eller vara så antar jag att Konsumentverkets riktregler gäller.

Om du behöver tipsa om sms lån i samma inlägg som du skriver om att fira med 5 helt okej vinare så har man jävligt skev ekonomi :p

Skev ekonomi vore det om jag rekommenderade att köpa en helt okej vinare.

Men, faktiskt, äpplen och päron när vi pratar jämförelse av faktura på 50 arbetstimmar och en p-bot. Det lär ju finnas en och annan gravsten där det står "Jag kom från höger" på. Det hjälper föga.

Om p-bolaget nu är så oseriöst att det inte tar hänsyn till en överklagan via brev och gör en bedömning av detta så finns inget som hindrar att de inte är oseriösa nog att låta det gå till inkasso ändå. Visst, i slutändan vinner du kanske (kanske) men är det värt det? Dessutom, kanske använder de privata "inkassoföretag" som åker motorcykel. Jo, det förekommer. Men jag tror ändå att en kommun har ett p-bolag bakom sig som sköter sig hyfsat.

Edit: Jag skulle ge vad som helst för att du skulle sluta skriva "de" i alla lägen där du menar antingen "de" eller "det". Det är förbannat störande då du i övrigt, till skillnad från många både behärskar stor bokstav, punkt och stavning.
Senast redigerat av caromania (28 januari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
28 januari 2017
#18
Det brukar anges på boten hur ett överklagande genomförs.
1. Betala boten.
2. Bestrid boten.
3. Få tillbaka bötesbeloppet om boten är felaktig. Alternativt har du betalat din bot i tid och slipper inkasso och dröjsmålsränta.

Vad står det på boten gällande överklagande?

Muttley
28 januari 2017
#19
M123 skrev:
Parkeringanmärkning.
https://polisen.se/Service/Blanketter/O … nmarkning/

9 § lagen (1976:206)
https://lagen.nu/1976:206#P9

P-bot.
http://pbot.nu
Vilket omfattar sanktionsavgifterna, kontrollavgift och felparkeringsavgift.

Varsågod. smile

Tack smile  Fakta som kan backas upp gillar vi.   TS får betala eller ringa till den som har hand om området, för ibland funkar de att bara ringa innan.
caromania skrev:
Skev ekonomi vore det om jag rekommenderade att köpa en helt okej vinare.

Men, faktiskt, äpplen och päron när vi pratar jämförelse av faktura på 50 arbetstimmar och en p-bot. Det lär ju finnas en och annan gravsten där det står "Jag kom från höger" på. Det hjälper föga.

Om p-bolaget nu är så oseriöst att det inte tar hänsyn till en överklagan via brev och gör en bedömning av detta så finns inget som hindrar att de inte är oseriösa nog att låta det gå till inkasso ändå. Visst, i slutändan vinner du kanske (kanske) men är det värt det? Dessutom, kanske använder de privata "inkassoföretag" som åker motorcykel. Jo, det förekommer. Men jag tror ändå att en kommun har ett p-bolag bakom sig som sköter sig hyfsat.

Edit: Jag skulle ge vad som helst för att du skulle sluta skriva "de" i alla lägen där du menar antingen "de" eller "det". Det är förbannat störande då du i övrigt, till skillnad från många både behärskar stor bokstav, punkt och stavning.

500 spänn kostar de  wink

TS kan ha otur att de är Q-park, då kan man bara betala och lägga sig i ett hörn och börja gråta.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
28 januari 2017
#20
Varför skriver ni att den alltid(!) ska betalas först? Detta varierar mellan olika bolag. Tex Qpark har (hade iaf i våras) som rutin att sista betalningsdatum skjuts framåt vid en överklagan och dom säger/skriver uttryckligen när man överklagar att man INTE ska betala innan ärendet är avslutat.

Så betala INTE innan du tagit reda på vad som gäller för det aktuella parkeringsbolaget!

Så här skrev Q-park i mailet jag fick när jag överklagade:

"Hej,

Vi har idag tagit emot din invändning mot en kontrollavgift. Vi kommer att skicka svaret till adressen du angivit i formuläret. Vid felaktigt angiven adress skickas svaret till fordonets registrerade ägare.

Vår handläggningstid är ca 4 veckor. Under den tiden är ärendet vilande och du behöver inte betala in avgiften.

Observera att detta är en no-reply adress, vilket innebär att man inte kan skicka mail till denna adress. Om du behöver komma i kontakt med oss, vänligen gå in på http://www.q-park.se/."

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (28 januari 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök