2930
Sök

Bonntrimma D5

10 Inlägg
30 januari 2017
Trådstartare
#1
Tjenare, jag äger en v70 2004 med d5 motorn och har funderat mycket på att "pigga upp den lite" med "mer diesel, mer kraft" principen. Mycket för att jag är nyfiken på hur det går att lösa samt att man även är ute efter lite svartrök... Letat runt vitt och brett men hittat väldigt lite om fattigmans-trim på commonrail dieslar vare sig det är kingcabmotorer, D5 eller något helt annat. Väl medveten om Evrymod och är väll något liknande jag är ute efter men vad jag förstått så funkar det bara på d2525t om man snackar volvo. Funderat på att sätta kondensatorer mellan kablarna till spridarna för att förlänga öppningstiden, vet dock inte om detta är möjligt? Även funderat över utifall det finns några givare man skulle kunna leka med signalerna ifrån eller om det på något vis går att öka bränsletrycket om grejerna nu tål det... Rätta mig gärna eller kom med input, är inte jätteinsatt i just denna motor men jag är tacksam för all information jag skulle kunna få.
Senast redigerat av Turbodiezel (30 januari 2017)

Forummoderator
18 011 Inlägg
30 januari 2017
#2
Turbodiezel skrev:
Tjenare, jag äger en v70 2004 med d5 motorn och har funderat mycket på att "pigga upp den lite" med "mer diesel, mer kraft" principen. Mycket för att jag är nyfiken på hur det går att lösa samt att man även är ute efter lite svartrök... Letat runt vitt och brett men hittat väldigt lite om fattigmans-trim på commonrail dieslar vare sig det är kingcabmotorer, D5 eller något helt annat. Väl medveten om Evrymod och är väll något liknande jag är ute efter men vad jag förstått så funkar det bara på d2525t om man snackar volvo. Funderat på att sätta kondensatorer mellan kablarna till spridarna för att förlänga öppningstiden, vet dock inte om detta är möjligt? Även funderat över utifall det finns några givare man skulle kunna leka med signalerna ifrån eller om det på något vis går att öka bränsletrycket om grejerna nu tål det... Rätta mig gärna eller kom med input, är inte jätteinsatt i just denna motor men jag är tacksam för all information jag skulle kunna få.

Ett chip som höjer ladden lär ju få fart på bilen.... Även en pysventil på slangen till Wastegate.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032868/

Men visst. Maskin kan bli lite väl glad och ta skada. Kölar gott gör den dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
30 januari 2017
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
Turbodiezel skrev:
Tjenare, jag äger en v70 2004 med d5 motorn och har funderat mycket på att "pigga upp den lite" med "mer diesel, mer kraft" principen. Mycket för att jag är nyfiken på hur det går att lösa samt att man även är ute efter lite svartrök... Letat runt vitt och brett men hittat väldigt lite om fattigmans-trim på commonrail dieslar vare sig det är kingcabmotorer, D5 eller något helt annat. Väl medveten om Evrymod och är väll något liknande jag är ute efter men vad jag förstått så funkar det bara på d2525t om man snackar volvo. Funderat på att sätta kondensatorer mellan kablarna till spridarna för att förlänga öppningstiden, vet dock inte om detta är möjligt? Även funderat över utifall det finns några givare man skulle kunna leka med signalerna ifrån eller om det på något vis går att öka bränsletrycket om grejerna nu tål det... Rätta mig gärna eller kom med input, är inte jätteinsatt i just denna motor men jag är tacksam för all information jag skulle kunna få.

Ett chip som höjer ladden lär ju få fart på bilen.... Även en pysventil på slangen till Wastegate.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032868/

Men visst. Maskin kan bli lite väl glad och ta skada. Kölar gott gör den dock.

Men om jag nu bara höjer laddtrycket så kommer det ju inte att kööla och den kommer gå snålt vilket är väldigt skadligt för motorn? Är mest ute efter att trimma genom ökad dieselmängd och inte ökat laddtryck

962 Inlägg
30 januari 2017
#4
Lite nyfiken?
Hur blir svartrök att trimma?
Själv tycker jag det låter kontraproduktivt.

Ingen eld utan rök sägs det, samtidigt som verkligheten förhåller sig med massa rök och dåligt drag.

Så lite nyfiket hur menas den där trimningen, egentligen? smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Forummoderator
18 011 Inlägg
31 januari 2017
#5
Turbodiezel skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Turbodiezel skrev:
Tjenare, jag äger en v70 2004 med d5 motorn och har funderat mycket på att "pigga upp den lite" med "mer diesel, mer kraft" principen. Mycket för att jag är nyfiken på hur det går att lösa samt att man även är ute efter lite svartrök... Letat runt vitt och brett men hittat väldigt lite om fattigmans-trim på commonrail dieslar vare sig det är kingcabmotorer, D5 eller något helt annat. Väl medveten om Evrymod och är väll något liknande jag är ute efter men vad jag förstått så funkar det bara på d2525t om man snackar volvo. Funderat på att sätta kondensatorer mellan kablarna till spridarna för att förlänga öppningstiden, vet dock inte om detta är möjligt? Även funderat över utifall det finns några givare man skulle kunna leka med signalerna ifrån eller om det på något vis går att öka bränsletrycket om grejerna nu tål det... Rätta mig gärna eller kom med input, är inte jätteinsatt i just denna motor men jag är tacksam för all information jag skulle kunna få.

Ett chip som höjer ladden lär ju få fart på bilen.... Även en pysventil på slangen till Wastegate.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032868/

Men visst. Maskin kan bli lite väl glad och ta skada. Kölar gott gör den dock.

Men om jag nu bara höjer laddtrycket så kommer det ju inte att kööla och den kommer gå snålt vilket är väldigt skadligt för motorn? Är mest ute efter att trimma genom ökad dieselmängd och inte ökat laddtryck

Jag körde en pys på min D5 V70 -02. Mest för skojs skull. Lite för gammal för det egentligen. Men den skickade ut en sotkvast från helvetet där bak... Fort gick det med. Kanske bilen inte mådde bra? Jag vet inte. Sålde sen då skatten var en smula hårig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 687 Inlägg
31 januari 2017
#6
Pysventil på en modern dieselmotor sänker laddtrycket eftersom laddet styrs med vakuum.
Det är dessutom ingen wastegate på moderna dieslar utan är en VNT-turbo, dvs den reglerar storleken på avgashuset för att justera laddtrycket.

Billigaste sättet att trimma en commonrail är en trimbox/bygga egen trimbox om man har kunskaperna.

Dom billiga trimboxarna lurar signalen från bränsletrycksgivaren att bränsletrycket är lägre än vad det är, då höjs soppatrycket och mer bränsle hinner in under spridarnas öppningstid.

Dom dyra trimboxarna förlänger spridarnas öppningstider, vet dock ej hur den modifierar dom signalerna.


10 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#7
M123 skrev:
Lite nyfiken?
Hur blir svartrök att trimma?
Själv tycker jag det låter kontraproduktivt.

Ingen eld utan rök sägs det, samtidigt som verkligheten förhåller sig med massa rök och dåligt drag.

Så lite nyfiket hur menas den där trimningen, egentligen? smile

dieslar funkar ju ivarjefall till viss mån så att mer sås ger mer kraft på samma sätt som att gamla d24, om606, kingcab diesel osv går värre om man skruvar på dieselpumpen

10 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#8
Hybridsmurfen skrev:
Turbodiezel skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Ett chip som höjer ladden lär ju få fart på bilen.... Även en pysventil på slangen till Wastegate.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032868/

Men visst. Maskin kan bli lite väl glad och ta skada. Kölar gott gör den dock.

Men om jag nu bara höjer laddtrycket så kommer det ju inte att kööla och den kommer gå snålt vilket är väldigt skadligt för motorn? Är mest ute efter att trimma genom ökad dieselmängd och inte ökat laddtryck

Jag körde en pys på min D5 V70 -02. Mest för skojs skull. Lite för gammal för det egentligen. Men den skickade ut en sotkvast från helvetet där bak... Fort gick det med. Kanske bilen inte mådde bra? Jag vet inte. Sålde sen då skatten var en smula hårig.

dethär känns ologiskt men kanske värt att testa?

10 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Pysventil på en modern dieselmotor sänker laddtrycket eftersom laddet styrs med vakuum.
Det är dessutom ingen wastegate på moderna dieslar utan är en VNT-turbo, dvs den reglerar storleken på avgashuset för att justera laddtrycket.

Billigaste sättet att trimma en commonrail är en trimbox/bygga egen trimbox om man har kunskaperna.

Dom billiga trimboxarna lurar signalen från bränsletrycksgivaren att bränsletrycket är lägre än vad det är, då höjs soppatrycket och mer bränsle hinner in under spridarnas öppningstid.

Dom dyra trimboxarna förlänger spridarnas öppningstider, vet dock ej hur den modifierar dom signalerna.

Jaha det hade jag ingen aning om, man lär sig nå nytt varje dag och det var väll lite det jag letade efter om någon hade erfarenhet av att bygga en egen trimbox..

962 Inlägg
31 januari 2017
#10
Turbodiezel skrev:
M123 skrev:
Lite nyfiken?
Hur blir svartrök att trimma?
Själv tycker jag det låter kontraproduktivt.

Ingen eld utan rök sägs det, samtidigt som verkligheten förhåller sig med massa rök och dåligt drag.

Så lite nyfiket hur menas den där trimningen, egentligen? smile

dieslar funkar ju ivarjefall till viss mån så att mer sås ger mer kraft på samma sätt som att gamla d24, om606, kingcab diesel osv går värre om man skruvar på dieselpumpen

Men det är inte svaret på frågan.

Hur blir en bil trimmad av ett fenomen som sänker en verkningsgrad, menat av den tillförda mängd energi som inte tas tillvara?
Senast redigerat av M123 (31 januari 2017)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Forummoderator
18 011 Inlägg
31 januari 2017
#11
Satt och tänkte till lite. Det var ju 745:an jag körde pys på. Inte lätt med alla dessa bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#12
M123 skrev:
Turbodiezel skrev:
M123 skrev:
Lite nyfiken?
Hur blir svartrök att trimma?
Själv tycker jag det låter kontraproduktivt.

Ingen eld utan rök sägs det, samtidigt som verkligheten förhåller sig med massa rök och dåligt drag.

Så lite nyfiket hur menas den där trimningen, egentligen? smile

dieslar funkar ju ivarjefall till viss mån så att mer sås ger mer kraft på samma sätt som att gamla d24, om606, kingcab diesel osv går värre om man skruvar på dieselpumpen

Men det är inte svaret på frågan.

Hur blir en bil trimmad av ett fenomen som sänker en verkningsgrad, menat av den tillförda mängd energi som inte tas tillvara?

att modifiera motorn så att den levererar mer effekt än orginal är väll att trimma, sen är inte själva svartröken anledningen till effektökningen utan den kommer på köpet?

5 687 Inlägg
31 januari 2017
#13
Turbodiezel skrev:
M123 skrev:
Turbodiezel skrev:

dieslar funkar ju ivarjefall till viss mån så att mer sås ger mer kraft på samma sätt som att gamla d24, om606, kingcab diesel osv går värre om man skruvar på dieselpumpen

Men det är inte svaret på frågan.

Hur blir en bil trimmad av ett fenomen som sänker en verkningsgrad, menat av den tillförda mängd energi som inte tas tillvara?

att modifiera motorn så att den levererar mer effekt än orginal är väll att trimma, sen är inte själva svartröken anledningen till effektökningen utan den kommer på köpet?

Svartrök = går för fett = lägre effekt.

Däremot om den ryker ordentligt svart innan turbon börjar ladda och sen klarnar röken desto mer ladd så är det normalt när man trimmar för max effekt, detta för att få turbon att spoola snabbare.


962 Inlägg
31 januari 2017
#14
simlar skrev:
Turbodiezel skrev:
M123 skrev:

Men det är inte svaret på frågan.

Hur blir en bil trimmad av ett fenomen som sänker en verkningsgrad, menat av den tillförda mängd energi som inte tas tillvara?

att modifiera motorn så att den levererar mer effekt än orginal är väll att trimma, sen är inte själva svartröken anledningen till effektökningen utan den kommer på köpet?

Svartrök = går för fett = lägre effekt.

Däremot om den ryker ordentligt svart innan turbon börjar ladda och sen klarnar röken desto mer ladd så är det normalt när man trimmar för max effekt, detta för att få turbon att spoola snabbare.

Härligt, precis. smile

I min värld så trimma hör till en av sakerna som ökar prestandan och inte vise versa. smile
Det kostar väl på att ge sina medmänniskor cancer och kol. smile

Nu för att inte förstöra helt i tråden så kan jag iaf ge ett missnöje med existens för liknande ämnen.
Detta är inte kvalité och bildande, framförallt inte något jag symboliserar med en bilhobby där genuint intresse av bilar finns.
Detta är lika givande som en tvåtaktare utan insats att lyssna på.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

10 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#15
M123 skrev:
simlar skrev:
Turbodiezel skrev:

att modifiera motorn så att den levererar mer effekt än orginal är väll att trimma, sen är inte själva svartröken anledningen till effektökningen utan den kommer på köpet?

Svartrök = går för fett = lägre effekt.

Däremot om den ryker ordentligt svart innan turbon börjar ladda och sen klarnar röken desto mer ladd så är det normalt när man trimmar för max effekt, detta för att få turbon att spoola snabbare.

Härligt, precis. smile

I min värld så trimma hör till en av sakerna som ökar prestandan och inte vise versa. smile
Det kostar väl på att ge sina medmänniskor cancer och kol. smile

Nu för att inte förstöra helt i tråden så kan jag iaf ge ett missnöje med existens för liknande ämnen.
Detta är inte kvalité och bildande, framförallt inte något jag symboliserar med en bilhobby där genuint intresse av bilar finns.
Detta är lika givande som en tvåtaktare utan insats att lyssna på.

så du menar alltså att eftersom jag letar efter ett billigt och roligt sätt att öka prestandan på bilen med en evry-mod liknande modifikation så är inte jag en legitim bilentusiast?

4 142 Inlägg
31 januari 2017
#16
Evt. kan ett spänningssänkade motstånd  kopplas i serie med Tryckgivarens spänningsmatning  (pol 3)
för att höja bränsletrycket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

962 Inlägg
31 januari 2017
#17
Turbodiezel skrev:
M123 skrev:
simlar skrev:

Svartrök = går för fett = lägre effekt.

Däremot om den ryker ordentligt svart innan turbon börjar ladda och sen klarnar röken desto mer ladd så är det normalt när man trimmar för max effekt, detta för att få turbon att spoola snabbare.

Härligt, precis. smile

I min värld så trimma hör till en av sakerna som ökar prestandan och inte vise versa. smile
Det kostar väl på att ge sina medmänniskor cancer och kol. smile

Nu för att inte förstöra helt i tråden så kan jag iaf ge ett missnöje med existens för liknande ämnen.
Detta är inte kvalité och bildande, framförallt inte något jag symboliserar med en bilhobby där genuint intresse av bilar finns.
Detta är lika givande som en tvåtaktare utan insats att lyssna på.

så du menar alltså att eftersom jag letar efter ett billigt och roligt sätt att öka prestandan på bilen med en evry-mod liknande modifikation så är inte jag en legitim bilentusiast?

Nu går ju allt att tolka/misstolka.
Nej det har jag inte påstått att du inte är. Om du läser om vad jag skrev så handlar det inte om dig utan trådar.

Det jag ville framhäva var att det inte blir att handla om att trimma. Informativt blir hela tråden missvisande och det blir bara en dimma av svart rök.

Jag jag ska bidra med något så tycker jag att du ska göra som så att du spar pengar och gör det riktigt. Då i form av programvara till att börja med.

Du kommer slösa pengar på sot som du tänker nu och inte får valuta i prestanda.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

10 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#18
spillolja skrev:
Evt. kan ett spänningssänkade motstånd  kopplas i serie med Tryckgivarens spänningsmatning  (pol 3)
för att höja bränsletrycket

vart sitter tryckgivaren?

10 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#19
M123 skrev:
Turbodiezel skrev:
M123 skrev:

Härligt, precis. smile

I min värld så trimma hör till en av sakerna som ökar prestandan och inte vise versa. smile
Det kostar väl på att ge sina medmänniskor cancer och kol. smile

Nu för att inte förstöra helt i tråden så kan jag iaf ge ett missnöje med existens för liknande ämnen.
Detta är inte kvalité och bildande, framförallt inte något jag symboliserar med en bilhobby där genuint intresse av bilar finns.
Detta är lika givande som en tvåtaktare utan insats att lyssna på.

så du menar alltså att eftersom jag letar efter ett billigt och roligt sätt att öka prestandan på bilen med en evry-mod liknande modifikation så är inte jag en legitim bilentusiast?

Nu går ju allt att tolka/misstolka.
Nej det har jag inte påstått att du inte är. Om du läser om vad jag skrev så handlar det inte om dig utan trådar.

Det jag ville framhäva var att det inte blir att handla om att trimma. Informativt blir hela tråden missvisande och det blir bara en dimma av svart rök.

Jag jag ska bidra med något så tycker jag att du ska göra som så att du spar pengar och gör det riktigt. Då i form av programvara till att börja med.

Du kommer slösa pengar på sot som du tänker nu och inte får valuta i prestanda.

Förlåt att jag misstolkade, antar att du har rätt, man bör göra det ordentligt men det är inte en bil värd mycket pengar och jag är mest bara nyfiken om någon annan gjort något liknande samt att leka runt lite.

4 142 Inlägg
31 januari 2017
#20
Turbodiezel skrev:
vart sitter tryckgivaren?

den borde sitta på bränslefördelningsröret och se ut såhär:
http://www.bildelaronline24.se/bosch/672833

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök