En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad kärlek med färdigt motorbygge, inredningsbyte och... Visa mer
Trevlig tråd, riktigt fin bil. Man blir avis på riktigt ^^
Lite nyfiken däremot, varför bytet från 921 till 688 grenrör?
Tack Kul att sprida lite avundsjuka Men låter det inte vara osagt att motorn du håller på med gör mig avundsjuk!
Bytet från 921 till 688 är FRÄMST pga felköp. Okunnig och opåläst så visste jag inte att det fanns 2 olika "japan"grenrör, fick tag på 921an först, men det jag hade i huvudet från början var då 688 grenröret. Så läste jag efter ett tag att 921 var mer benägen att läcka, vilket också då passade in med att bilen fick fel avgasvärden (visade sig senare vara lambdasonden). 921 grenröret var bra mycket skevare än 688, och vet inte om gjutjärn formar sig vid åtdragning men kändes bättre med 688 som var planare. Sen så monteras ju vattenröret till turbon på P2; 921 lite längre ner, medans 688 är mer "original" till P80. Så det slapp hänga löst och jag slapp göra ett fäste.
Trevlig tråd, riktigt fin bil. Man blir avis på riktigt ^^
Lite nyfiken däremot, varför bytet från 921 till 688 grenrör?
Tack Kul att sprida lite avundsjuka Men låter det inte vara osagt att motorn du håller på med gör mig avundsjuk!
Bytet från 921 till 688 är FRÄMST pga felköp. Okunnig och opåläst så visste jag inte att det fanns 2 olika "japan"grenrör, fick tag på 921an först, men det jag hade i huvudet från början var då 688 grenröret. Så läste jag efter ett tag att 921 var mer benägen att läcka, vilket också då passade in med att bilen fick fel avgasvärden (visade sig senare vara lambdasonden). 921 grenröret var bra mycket skevare än 688, och vet inte om gjutjärn formar sig vid åtdragning men kändes bättre med 688 som var planare. Sen så monteras ju vattenröret till turbon på P2; 921 lite längre ner, medans 688 är mer "original" till P80. Så det slapp hänga löst och jag slapp göra ett fäste.
Ah okej så det var mer av praktiska och felsöknings skäl än något annat. Då behåller jag mitt -921 rör blev orolig att -688 gav bättre flöde eller var bättre på nått annat vis.
Ah okej så det var mer av praktiska och felsöknings skäl än något annat. Då behåller jag mitt -921 rör blev orolig att -688 gav bättre flöde eller var bättre på nått annat vis.
Jag har läst att båda ger bättre flöde jämfört med original P80 grenrör, medans det inte är någon större idé att byta sinsemellan. Däremot märkte jag en tydlig förändring i ljud. 688 brölar mer mellan 2000-3000 varv, det var inget jag märkte av på 921an.
På grund av växande intresse av cyklar, samt ett par barn som precis lär sig cykla, och gärna åker till pump tracken varje dag så måste man ju hänga med lite. Däremot ökar en grov nyfikenhet om downhill och lite extremare typ av cykling. Detta resulterar i mängder av cyklar, och för att jag gärna provar downhill och enklare pump tracks samma dag så måste jag få plats med flera cyklar, samt barnens cyklar.. Jag monterade dragkrok för cykelns skull. Men nu får jag nog ta och inse att det blir bruk före stuk.
Så v70 rails plockades på skroten, imorgon blir det en tur till biltema och inhandla både takräcke och cykelställning.
På grund av växande intresse av cyklar, samt ett par barn som precis lär sig cykla, och gärna åker till pump tracken varje dag så måste man ju hänga med lite. Däremot ökar en grov nyfikenhet om downhill och lite extremare typ av cykling. Detta resulterar i mängder av cyklar, och för att jag gärna provar downhill och enklare pump tracks samma dag så måste jag få plats med flera cyklar, samt barnens cyklar.. Jag monterade dragkrok för cykelns skull. Men nu får jag nog ta och inse att det blir bruk före stuk.
Så v70 rails plockades på skroten, imorgon blir det en tur till biltema och inhandla både takräcke och cykelställning.
Måla cyklarna i samma färg som bilen så blir det ju en läcker kombo!
Takräcken och cykelhållare monterade, inte alltför krångligt och nu spänner jag upp en cykel lika snabbt att hänga upp en bak. Ser även fett ut
Blev ju riktigt bra! Och du har ju redan en gul cykel, bara lacka den andra också Jag har ett sånt ställ där man låser i framgaffeln, tycker cykeln står mycket stabilare med den. Men jag kör 29" MTB med Large-ram så jag har rätt så stor cykel också
Blev ju riktigt bra! Och du har ju redan en gul cykel, bara lacka den andra också Jag har ett sånt ställ där man låser i framgaffeln, tycker cykeln står mycket stabilare med den. Men jag kör 29" MTB med Large-ram så jag har rätt så stor cykel också
Anledningen till att jag gick tak-vägen var att den gula inte kunde hänga på en bakhängd cykelhållare på ett bra sätt. När den skulle monteras på taket så räckte inte armen som håller i ramen.. Som tur var så har den en thru-axel och kan utan ett framhjul fortfarande sättas fast med ett band! Cyklarna sitter stenhårt, och slipper jag ta av framhjulet på den andra så är det väldigt enkelt att bara poppa upp den.