Multirem på plats. Jämfört med den gamla så är den väldigt mycket kortare, jag vet inte om den ska vara så spänd men spännrullen är nästan så öppnad det bara går. Kanske är normalt och den gamla var totalt utstrechad? Den var rätt krånglig att få på, fick ta bort plastrullen i mitten och skruva dit den med remmen på, medans jag öppnade spännrullen så mycket jag bara kunde. Det var precis att den gick på.
Och med det så var remmarna färdiga, dags att ta tag i kopplingen. När jag tog av allt från den gamla motorn märkte jag först att tryckplattan såg betydligt mycket bättre ut än den andra jag skulle jämföra med. Däremot såg jag sprickor i svänghjulet, och lamellen såg gött använd ut. Så jag åkte till mitt lager för att hämta ett annat svänghjul och hittade ytterligare en begagnad tryckplatta som jag tyckte såg bättre ut än den första jag hämtade. Jag lägger upp bilder på alla och skriver lite om vad jag själv tyckte om dom. En amatörs bedömning, så säg gärna till om något ser skitfel ut. Zooma gärna in, eller öppna bilderna i ny flik och sen zooma - för de som sitter på datorn, så kan man se väldigt nära.
Nr1 begagnad tryckplatta, mycket märken och rost, känns inte bra alls.
Nr2 tryckplatta från orginalmotorn, väldigt len och antar att den har använts mycket med tanke på att ytan är "utdragen"
Nr3 begagnad tryckplatta, lite märken som Nr1, men inte alls lika len som Nr2. Den verkar ha räfflor, lite som en vinylskiva. Kollade tillbaka på originaltryckplattan som också hade dessa räfflorna men de kändes inte alls.
OBS, märker nu på bilderna att den är annorlunda jämfört med de andra två, den har inte den inre nedre sektionen som de andra har.. Vad nu det betyder?
Lamellen som satt på. Denna byts såklart till en sproilans ny. Jag hade även andra lameller som inte alls var slitna som denna. Antar att de är okej då.
Svänghjul som satt på. Småsprickor nästan överallt, men en del större sprickor som bilden visar. Efter en googling så verkar den ha gått varmt många gånger.
Svänghjul från lagret, notera att den känns len och att bilden kan överdriva det svarta.
Spännande med den renoverade motorn borta från motorställningen!
Nytt urtrampningslager. Tänkte inte på hur den tidigare satt men känns som att den sitter rätt.
Motor och växellåda på plats! Höll på som faan med kopplingen, glömde byta packboxen bakom svänghjulet och märkte det efter att allt var åtdraget. Det var bara att ta bort och göra om. På svänghjulet drog jag 45nm + 65°, såg till att lamellen var åt rätt håll, centrerade den med ögat och fingerkänsla, tryckplattan drog jag åt med spärrskaft med en jämn, hård åtdragning runtom.
Sen åkte nya oljeledningar på plats, samt montering till styrservon.
Började flytta över grejer från den gamla motorn till den nya, märker att jag monterat AC kompressorn fel.. Återigen att montera av multiremmen, rotera kompressorn och montera multirem.
Och tro fan på att man måste montera fästet till hastighetssensorn (?) innan växellådan.
Skruva lös växellåda, montera fästet, skruva åt växellåda.
Blev fundersam på den lilla slangen till vevhusventilationen, ska den till insuget?? Mitt insug har ingen nippel till den, och den gamla motorn hade ingen sån liten slang..
För båda på andra sidan ska ju monteras på inloppsröret till turbon..
Här avslutade jag dagen. Monterade oljeröret med ny O-ring. Slang till termostathus, övre motorfäste, knacksensorer, undre fäste till insuget. Rören till turbon ligger lösa och väntar på nya slangar och kopparbrickor.