3097
Sök

Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad kärlek med färdigt motorbygge, inredningsbyte och... Visa mer

70 335 Visningar
Uppdaterades senast 18 september
272 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
#61
Igår så tog jag tag i servo/generator/kompressor-klumpen. Vart rätt less på att göra rent så jag körde med mässingborste, avfettning och skrubbning med borste igen. Har några få delar att göra rent ännu men man börjar se ljuset i tunneln ändå. Växellådan lär jag köra iväg så jag kan använda högtryckstvätt på.

AC-kompressorn verkar ganska frisk efter att ha jämfört med en annan. Den verkade vara lite tightare vid kopplingen än den andra, och snurrade lite finare

https://i.imgur.com/u3jNjw2.jpg

https://i.imgur.com/PML1IYU.jpg

https://i.imgur.com/6IDtwAu.jpg

Generatorn såg redan hyffsad ut

https://i.imgur.com/dDieSGe.jpg

https://i.imgur.com/72enYeU.jpg

https://i.imgur.com/eggzQ5B.jpg

https://i.imgur.com/xgY8R1o.jpg

Glömde ta förebilder på servopumpen

https://i.imgur.com/4xSLWrR.jpg

https://i.imgur.com/xbepuc2.jpg

https://i.imgur.com/bNUuqwX.jpg

https://i.imgur.com/ghDYDaR.jpg

https://i.imgur.com/fW1qcyR.jpg

Delarna i järn slipades ner till metallen och kommer få ett lager färg

https://i.imgur.com/6eCmnXr.jpg


272 Inlägg
26 juli 2023
Trådstartare
#62
Idag så satte jag ihop motorn! smile Äntligen! Det var riktigt kul att gå igenom stegen med rätt verktyg och lite tidigare erfarenhet. Jag testar också en ny kamera, från en D300 till en D7100 så bilderna blir förhoppningsvis lite bättre, men vissa bilder blev lite suddiga. Fortfarande samma 50mm 1:1.8.

Montering av motor

Eftersom jag redan satt på toppen på motorblocket så drog jag åt rätt moment, från mitten och utåt, enligt Haynes beskrivning. Först 20Nm, sedan 60Nm för att i steg 3 dra åt dom 130°

https://i.imgur.com/UTJMvCu.jpg

Sedan vänder jag på motorn för att påbörja montering av oljetråg. Först så fick motorblocket nya O-ringar, som jag smorde lite olja på

https://i.imgur.com/xzsUcP3.jpg

Oljeuppsamlaren rengjord och på plats

https://i.imgur.com/on8I795.jpg

När jag inspekterade oljetråget jag hade så märkte jag ganska grova sprickor på insidan. Jag vet inte om det är sprickor som uppkommit av värme eller om det är från gjutningen. Men jag hade ett annat tråg som såg bättre ut, så jag gjorde rent den istället.
Jag hittade ingen information på hur man ska montera oljetråget, så jag antog att man gjorde lika som på ventilkåpan. Så jag gav enbart tråget lim, och drog 17Nm på bulten. Rätta mig gärna om jag gör fel, jag fick en känsla av att det blev lite tunt med lim. Men det är ju lättåtgärdat ända tills motorn är i bilen.

https://i.imgur.com/jtYWpLW.jpg

https://i.imgur.com/IsemdX0.jpg

https://i.imgur.com/69qqZbh.jpg

Efter det så fick motorn en ny oljetrycksgivare

https://i.imgur.com/0zjrWt2.jpg

Kamaxlarna är i rätt läge och inoljade. Jag har tyvärr inget specialverktyg eller tolk för toppmontering, men motorn står i övre dödläge enligt markeringar. Toppen fick också nya O-ringar runt tändstiften

https://i.imgur.com/iFifNyn.jpg

Eftersom det var svårt att hitta rätt beskrivning på nätet när jag limmade ventilkåpan förra gången så limmade jag både på toppen och ventilkåpa, med en vad jag tyckte var en passande roller till det. Ventilkåpan läckte då lite i ena hörnet. Denna gång läste jag i Haynes att man enbart skulle limma på ventilkåpan, och att använda en fin roller. Så jag använde en finare roller än sist så jag hoppas på bättre resultat.

https://i.imgur.com/qS2Ka24.jpg

https://i.imgur.com/jc8R0nQ.jpg

Nu är motorn ihop! smile Vilken känsla. Efter timmar av rengöring så ser den väldigt fin ut när den står där och är ihop-pressad. Hoppas allting fungerar och håller tätt. Nya packboxar till kammarna kommer åka på en annan dag
Ventilkåpan drogs åt enligt Haynes ordning, med 17Nm

https://i.imgur.com/T5MS9s0.jpg

Lite lim som går längs hela skarven

https://i.imgur.com/qrvEKNv.jpg

Kamaxlarna flyttade sig lite när jag drog åt, men rätade till dom enligt dödläge. Så markeringar och skåror stämmer med varandra.

https://i.imgur.com/A0qvrHd.jpg

https://i.imgur.com/ez6wSns.jpg

https://i.imgur.com/jpOZLii.jpg

Och under dagen så gav jag järnen från igår lite färg. smile

https://i.imgur.com/1AKxrli.jpg


1 484 Inlägg
26 juli 2023
#64
bra jobbat! big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

272 Inlägg
28 juli 2023
Trådstartare
#65
Fortsätter med motorn, jag började med vattenröret och det passade inte riktigt. När röret var på plats så fattades ca 1cm till hålet i toppen.. Jag bände och försökte få dit det med våld, det resulterade i en urgängad topp. Så det röret kasta jag långt bort och hämtade ett originalrör från en reservmotor. Det passade givetvis perfekt, så jag borrade upp de trasiga gängorna och la i gänginsats. Röret monterades och jag gick vidare med motorn

https://i.imgur.com/V5Cmuzr.jpg

https://i.imgur.com/Sjk00wp.jpg

https://i.imgur.com/ncjfw4w.jpg

https://i.imgur.com/2DE8Mq4.jpg

La märke till vita markeringar högst upp på kamdreven, jag la en linjal över båda och den vilade på kuggarna som var markerade. Det verkade som ett gott tecken!

https://i.imgur.com/7SheETe.jpg

Valde att köpa en hel avgaspackning, väldigt enkel att montera smile

https://i.imgur.com/D8CzGR5.jpg

Sen small en turbo upp!

https://i.imgur.com/sBmuWsw.jpg

Monterade hela klumpen på motorn, började även ta av kamdreven en efter en för att byta packningarna. Dom skulle man montera efter att man stängt ventilkåpan. Börjar växa lite på motorn nu

https://i.imgur.com/1MUmHRZ.jpg

https://i.imgur.com/PYYyPmx.jpg

https://i.imgur.com/zHFRqZm.jpg

En vän kom förbi och vi satte på kamremmen, mycket spännande att försiktigt knacka rätt kammarna till rätt läge på baksidan. Ny spännare och nya rullar. Drog ur sprinten ur spännaren och kände på kamremmen som satt lite slappt mellan kammarna. Jag lossade på insugskammens drev och vred den lagomt så remmen spändes lagomt, så drog jag åt drevet igen och kikade runt lite.
Allt verkade okej så jag testade vrida runt motorn och eftersom jag redan hade monterat tändstift så hörde jag tydligt hur den sög in luft från insuget, kändes lite svampigt att röra runt tills jag hör starka floff från utblåset. Inga hårda ljud hördes och det snurrade runt konsekvent med kompressionen, som jag antar att svampigheten är.

https://i.imgur.com/lgEFzNF.jpg

Notering:
Montera termostathuset före servoklumpen..

https://i.imgur.com/cBqFfjE.jpg

Och man får inte glömma plastclipset som ska sitta i spännaren..

https://i.imgur.com/5kSjZCg.jpg

Någon som vet vad detta är? Och jag har ett hål i oljetråget.. Eftersom jag bytte till ett annat så vet jag inte mer om det än att det bör vara från en 94a T5. På de andra två trågen jag tittat på är både från en -94 T5 och -95 T-5R, där är det igensvetsat. Denna pryl passar i hålet i oljetråget

https://i.imgur.com/sHCYKup.jpg

https://i.imgur.com/nxg3mNy.jpg

Kamaxelsensor, rotor och fördelarlock monterat

https://i.imgur.com/GcFarmc.jpg

När man bemöts av detta när man sätter på plastkåpa utan att ens gå efter dem verkar ju också som ett gott tecken

https://i.imgur.com/FPVIg92.jpg

På slutet så monterade jag lite smågrejer, som oljeretur, oljefördelarlock (?), svänghjulssensor (är det hastighetssensor?), tändkablar, vevhusventilation, och tändstiftskåpan för att se i helhet smile

https://i.imgur.com/IRT2x9X.jpg

https://i.imgur.com/j6fetxp.jpg


Mycket på en dag men kul var det. Fortfarande många smågrejer som ska hitta hem. Idag har jag provat ett nytt objektiv som ger lite mer vidvinkel, så jag hoppas ni tyckte om bilderna big_smile


8 250 Inlägg
28 juli 2023
#66
Grejen i tråget är troligen en oljenivågivare. Fanns på tidiga modeller men försvann då man hade en hel del bekymmer med att dem visade fel och så finns det ju alltid en risk att det börjar läka olja kring givaren.


272 Inlägg
28 juli 2023
Trådstartare
#67
Marlboroman skrev:
Grejen i tråget är troligen en oljenivågivare. Fanns på tidiga modeller men försvann då man hade en hel del bekymmer med att dem visade fel och så finns det ju alltid en risk att det börjar läka olja kring givaren.

Okej! Tack för info. Då får jag se hur länge det tråget får sitta kvar. Vill ju inte skapa problem i onödan, men inte ändrade de kabelstammen? Finns det en oanvänd kontakt i senare modeller eller användes kontakten till något annat, tro?


8 250 Inlägg
28 juli 2023
#68
Jag skulle tippa på att kontakten togs bort, men jag vet inte.


272 Inlägg
21 augusti 2023
Trådstartare
#69
Dags att hoppa in och plocka ur motorn. Var svårt att hitta motivationen ett tag men efter att ha stirrat på den stackars gula bilen så tar jag tag i kragen och försöker hinna med att få ut bilen på vägen innan vintervilan.

Jag har plockat ur 4 motorer ur 850s men första gången med lyft. Bör göra det hela lite enklare.

https://i.imgur.com/rvcjLn1.jpg


Snabbfästen till fronten kommer lägligt till hands.

https://i.imgur.com/Rfl5NQY.jpg

Och eftersom jag även ska byta till en större intercooler så åker det mesta bort! Tjuvkikade på den och den verkar alldeles lagom. Lite bredare än original, men hoppas på inte för mycket krångel att montera den.

https://i.imgur.com/RagVBU4.jpg

Kabelhärva ur vägen

https://i.imgur.com/2HuBGIZ.jpg

Börjar likna något, glömde däremot bromsslangarna fram, och hade redan lossat motorramen och coilovers. Klipp klipp. Stålomspunna blir ju ändå en uppgradering..

https://i.imgur.com/pU3BZLa.jpg

Voila! Nu är det en hel del rengöring att göra.

https://i.imgur.com/K760TNp.jpg

Bussningarna till motorramen verkar gamla och slitna. Olja löser upp gummi? Ena hörnet ser fruktansvärt vidrigt ut. Resten verkade bara gamla och lite torra.

https://i.imgur.com/REC6srn.jpg

https://i.imgur.com/bSZwg6H.jpg

Ena bussningen till växelvajern var helt sopslut.

https://i.imgur.com/Mwmxm6J.jpg


272 Inlägg
22 augusti 2023
Trådstartare
#70
Fortsättning, fick skörde det jag sådde när jag glömde ta ur drivaxlarna så det var ju bara att plocka bort länkarmarna, men det var väl lika bra. Frågan är bara hur jag ska få av axelmuttrarna neutral

Plockade av växellådan och planerade upp hur jag ska fortsätta. Imorgon hämtar jag en motorlyft så jag kan få av motorn och börja tvätta grejer! Enormt skitigt och kladdigt att få av någonting nu.

Tyvärr så finns det ju inte att köpa nya tryckplattor längre, jag vet inte hur de ska se ut men jag har 3st använda som jag kan jämföra mellan. Jag vet att man kan köpa S2 tryckplatta men vill inte ge mig på att modifiera en sån.. En ny lamell och nytt urtrampnings ligger och väntar.

https://i.imgur.com/klzmnHy.jpg

https://i.imgur.com/qUMcjNm.jpg

Trasig damask.

https://i.imgur.com/axEHmJO.jpg

Ingen damask roll Ja, jag har misskött bilen något enormt. Blundade för det mesta men sjukt imponerad över hur länge allt håller! 4 nya damasker är beställda.

https://i.imgur.com/MqzJ8hY.jpg

Stålomspunna slangar är beställda

https://i.imgur.com/zhAAXI5.jpg

Plast! Jag är trött på att bilen känns okomplett. Speciellt utan hjulhus (som också ska på). Detta kommer nog kännas bra.

https://i.imgur.com/FPCdYpA.jpg

33% större intercooler än original. Vet inte vad det kommer göra men bilen andas väl lite friskare. Plus stängd luftburk med high flow filter kommer bli susen

https://i.imgur.com/Sy1Ko8S.jpg

https://i.imgur.com/nSQoggk.jpg

https://i.imgur.com/61RbASS.jpg

Motorramsbussningar. Lite experiment, men jag kommer byta ut de bussningarna som går från motor till chassit till mjukare. Motorram till chassi blir hårdare. smile Där ligger även en bussning till växelvajern

https://i.imgur.com/yH0o2B8.jpg

Jag har original RIP liggandes, tyvärr helt misshandlade så jag vet inte hur det kommer användas. FRÅGA; Bilen som RIP-kitet satt på hade chip och godis som jag för över till den gula. Men inte behöver jag köra med extern dumpventil också? Vill ha original återcirkulerande men sitter inte på någon erfarenhet om chippet kräver öppen dumpventil..

https://i.imgur.com/VpOkQv2.jpg

https://i.imgur.com/tbiopjc.jpg

https://i.imgur.com/Wp1qBEr.jpg


272 Inlägg
22 augusti 2023
Trådstartare
#72
Putteliten skrev:
Sachs 707 tryckplatta är ju vanligt till Volvo vitmotor, är inte den bolt-on?

Nej, enligt det jag läst måste man borra upp hålen till svänghjulet (göra dom lite ovala), det vill jag inte göra själv och riskera obalans. Sen så trivs jag med min mjuka koppling lol

Edit, läste igen och man måste byta till enkelmasse svänghjul och stifta om såvida man inte vill borra upp antar jag. Begriper mig inte på det och kanske är något jag gör i framtiden istället roll
https://houseofmotorsport.com/sv/produk … -92-240mm/
https://houseofmotorsport.com/sv/produk … -s4-240mm/
Senast redigerat av Reso (22 augusti 2023)


8 250 Inlägg
22 augusti 2023
#73
Enkelmassehjul borde du ju ha redan. Däremot är inte 707'an direkt rolig att åka med, i alla fall inte i stadstrafik.

Vad gäller dumpen så kan du åka med original återcirkulerande.


272 Inlägg
23 augusti 2023
Trådstartare
#74
Marlboroman skrev:
Enkelmassehjul borde du ju ha redan. Däremot är inte 707'an direkt rolig att åka med, i alla fall inte i stadstrafik.

Vad gäller dumpen så kan du åka med original återcirkulerande.

Hoppas inte kopplingen slirar, men jag kommer ju inte köra några sjuka hästkrafter.

Perfekt! Då gäller det att försöka fixa en snyggare lösning till RIP'en smile


272 Inlägg
25 augusti 2023
Trådstartare
#75
Dags att ta fram högtryckstvätten och börja göra rent! Tog inga bilder när jag lyfte av motorn men använde mig av en vanlig motorlyft. Allt har ett tjockt lager med fett och olja, väldigt tydligt på högersidan. Motorfästet hade löst upp sig precis som motorrambussningen.

https://i.imgur.com/khkrdSF.jpg

https://i.imgur.com/Mavk9P7.jpg

https://i.imgur.com/zGzMdCD.jpg

Duschade det med avfettningsmedel i flera omgångar. Borstade med en diskborste för att få bort så mycket som möjligt men fick bort det mesta! Tog inga bra bilder på hur ren motorramen blev men det syns i kommande bilder. Efter rengöringen så monterade jag på länkarmarna, sen motorramen på chassit igen för att kunna rulla ut.

https://i.imgur.com/Wi9ujDZ.jpg

https://i.imgur.com/MNcvEAh.jpg

https://i.imgur.com/0dYOSvv.jpg

https://i.imgur.com/6pt4iVV.jpg

På något sätt ser det bättre ut på bild, i verkligheten var det mesta på högersidan täckt med all skit.

https://i.imgur.com/joZuiRW.jpg

Efteråt! smile Fyfan vad skönt att få gjort. Jag använde mig av avfettning på all metall, och interiörmedel på plast och gummi. Använde en borste för att göra så rent som möjligt.

https://i.imgur.com/QMrYP71.jpg

https://i.imgur.com/3LbRkUQ.jpg

https://i.imgur.com/ljSsvej.jpg

Även interiörmedel på kabelhärvan. Det behövdes.

https://i.imgur.com/7xqOu4P.jpg

Växellådan blev silvrig igen! Tydligen var den det under allt svarta. Oerhört jobbigt att högtryckstvätta. Fick ta på mig glasögon, luva över huvudet och dra åt snören, för all skit och vatten flög ju bara tillbaka på mig.

https://i.imgur.com/xe7VJHL.jpg

https://i.imgur.com/8VeOzYJ.jpg

Sen åkte bilen upp på lyften igen. Jag blåste med luft på de känsligaste områden, som ABS enhet, runt styrboxlådan och på kabelhärvan. Där får den torka tills imorgon då motorramen åker ner igen och jag börjar byta lite grejer.

https://i.imgur.com/VGulBrX.jpg


272 Inlägg
26 augusti 2023
Trådstartare
#76
Började jobba lite med motorramen, stötte på problem och kanske någon här kan ge något tips..

Först så märkte jag att de olika servoslangarna var likadana, även om de hade beskrivits olika. Så tryckslangen blev ny medans returen fick en liten rengörelse. Vid detta laget orkar jag inte bry mig, efter denna 850 så kommer jag bygga på en annan.. smile Så lite extradelar skadar inte.

https://i.imgur.com/n6hrOOO.jpg

https://i.imgur.com/zTYmoAw.jpg

Nya motorkuddar, och ny bussning mellan växellåda och ram. Den förra bussningen jag hade var i polyuretan så motorljudet fördes in i karossen väldigt mycket. En bieffekt av det var ljudet efter varje växling som jag halvt stört mig på, så en i originalutförande åkte på plats.

https://i.imgur.com/gHTaIsS.jpg

https://i.imgur.com/BdNEqWU.jpg

https://i.imgur.com/Bp8QlwO.jpg

https://i.imgur.com/ciA24OE.jpg

Sen var det dags för motorramsbussningarna.. Att få ut de gamla var inga problem. Med en sticksåg på låg hastighet kapade jag ur mittendelen, och så hamrade jag in en kniv genom yttre ringen. De föll ut väldigt enkelt.

https://i.imgur.com/eWuJkmn.jpg

https://i.imgur.com/lA4MlF8.jpg

https://i.imgur.com/BkTSRfW.jpg

Att få in de nya var däremot svårare. Jag lyckades ganska bra först, men ändå så fattades det ett par millimeter tills de gick helt mot motorramen. Jag satte också 3 av 4 åt fel håll. Som tur var hade jag en 50mm hylsa till hands som passade perfekt för att slå ut dem och göra om. Men när jag försökte pressa in dom så tar det stopp och har säkert 5-6mm kvar. Jag försökte pressa in dom med bulten och brickan som ska sitta där, och med en mutterknackare.

https://i.imgur.com/NIMR7b8.jpg

Jag hade fettat in dom så dom skulle glida bättre. Om någon har ett bättre sätt som inte involverar en stor press så uppskattar jag tips!


272 Inlägg
26 augusti 2023
Trådstartare
#77
Lösning hittad! smile Ett par slag med en stor slägga så åkte bussningen hela vägen in.

https://i.imgur.com/4YyuHo8.jpg

https://i.imgur.com/M6wtgaz.jpg

https://i.imgur.com/WxyfPNp.jpg

Efter detta så bör det inte vara något mer på motorramen. Så montering av motor, koppling, och växellåda är nästa steg.


9 117 Inlägg
26 augusti 2023
#78
När du ändå rivit ur motor å grejer, du ska inte passa på att rengöra, måla och snygga till lite innan du kastar i nya motorn?


272 Inlägg
26 augusti 2023
Trådstartare
#79
Putteliten skrev:
När du ändå rivit ur motor å grejer, du ska inte passa på att rengöra, måla och snygga till lite innan du kastar i nya motorn?

Har tänkt det många gånger, men jag sa till mig själv att bara rengöra så det inte tar sån tid. Det är heller inte mitt garage jag är i så tiden är knapp. hmm

Andra anledningar är att det 1, blir för mycket att göra så jag kan bli överväldigad och lägga projektet på is. 2, denna motor ska i en annan 850 till slut och den blir lite mer gatubilsinriktad. 3, jag gör allt detta för första gången och vill gärna bevisa för mig själv att jag lyckas innan jag går all-the-way. 4, jag vill ha igång bilen så snabbt som möjligt så jag kan köra den lite innan vintern! big_smile


272 Inlägg
5 september 2023
Trådstartare
#80
Multirem på plats. Jämfört med den gamla så är den väldigt mycket kortare, jag vet inte om den ska vara så spänd men spännrullen är nästan så öppnad det bara går. Kanske är normalt och den gamla var totalt utstrechad? Den var rätt krånglig att få på, fick ta bort plastrullen i mitten och skruva dit den med remmen på, medans jag öppnade spännrullen så mycket jag bara kunde. Det var precis att den gick på.

https://i.imgur.com/FRMkoiI.jpg

Och med det så var remmarna färdiga, dags att ta tag i kopplingen. När jag tog av allt från den gamla motorn märkte jag först att tryckplattan såg betydligt mycket bättre ut än den andra jag skulle jämföra med. Däremot såg jag sprickor i svänghjulet, och lamellen såg gött använd ut. Så jag åkte till mitt lager för att hämta ett annat svänghjul och hittade ytterligare en begagnad tryckplatta som jag tyckte såg bättre ut än den första jag hämtade. Jag lägger upp bilder på alla och skriver lite om vad jag själv tyckte om dom. En amatörs bedömning, så säg gärna till om något ser skitfel ut. Zooma gärna in, eller öppna bilderna i ny flik och sen zooma - för de som sitter på datorn, så kan man se väldigt nära.

Nr1 begagnad tryckplatta, mycket märken och rost, känns inte bra alls.

https://i.imgur.com/aS1cWPS.jpg

Nr2 tryckplatta från orginalmotorn, väldigt len och antar att den har använts mycket med tanke på att ytan är "utdragen"

https://i.imgur.com/1b72rv2.jpg

Nr3 begagnad tryckplatta, lite märken som Nr1, men inte alls lika len som Nr2. Den verkar ha räfflor, lite som en vinylskiva. Kollade tillbaka på originaltryckplattan som också hade dessa räfflorna men de kändes inte alls.
OBS, märker nu på bilderna att den är annorlunda jämfört med de andra två, den har inte den inre nedre sektionen som de andra har.. Vad nu det betyder?

https://i.imgur.com/MQwRxdV.jpg

Lamellen som satt på. Denna byts såklart till en sproilans ny. Jag hade även andra lameller som inte alls var slitna som denna. Antar att de är okej då.

https://i.imgur.com/R6Gksfc.jpg

Svänghjul som satt på. Småsprickor nästan överallt, men en del större sprickor som bilden visar. Efter en googling så verkar den ha gått varmt många gånger.

https://i.imgur.com/iaEVYUZ.jpg

Svänghjul från lagret, notera att den känns len och att bilden kan överdriva det svarta.

https://i.imgur.com/kSebdvn.jpg

Spännande med den renoverade motorn borta från motorställningen!

https://i.imgur.com/g7oi2Xe.jpg

Nytt urtrampningslager. Tänkte inte på hur den tidigare satt men känns som att den sitter rätt.

https://i.imgur.com/ggDBFla.jpg

Motor och växellåda på plats! Höll på som faan med kopplingen, glömde byta packboxen bakom svänghjulet och märkte det efter att allt var åtdraget. Det var bara att ta bort och göra om. På svänghjulet drog jag 45nm + 65°, såg till att lamellen var åt rätt håll, centrerade den med ögat och fingerkänsla, tryckplattan drog jag åt med spärrskaft med en jämn, hård åtdragning runtom.

https://i.imgur.com/3LX0sHh.jpg

https://i.imgur.com/QEvIBit.jpg

https://i.imgur.com/YtG78FA.jpg

https://i.imgur.com/vg6N5oN.jpg

Sen åkte nya oljeledningar på plats, samt montering till styrservon.

https://i.imgur.com/8nup9u1.jpg

https://i.imgur.com/ty4uy7u.jpg

Började flytta över grejer från den gamla motorn till den nya, märker att jag monterat AC kompressorn fel.. Återigen att montera av multiremmen, rotera kompressorn och montera multirem.

https://i.imgur.com/KxwAjUO.jpg

https://i.imgur.com/wbn0HIf.jpg

Och tro fan på att man måste montera fästet till hastighetssensorn (?) innan växellådan. lol Skruva lös växellåda, montera fästet, skruva åt växellåda.

https://i.imgur.com/4KKaSEb.jpg

Blev fundersam på den lilla slangen till vevhusventilationen, ska den till insuget?? Mitt insug har ingen nippel till den, och den gamla motorn hade ingen sån liten slang..

https://i.imgur.com/txv7zx2.jpg

För båda på andra sidan ska ju monteras på inloppsröret till turbon..

https://i.imgur.com/QEoYjOO.jpg

Här avslutade jag dagen. Monterade oljeröret med ny O-ring. Slang till termostathus, övre motorfäste, knacksensorer, undre fäste till insuget. Rören till turbon ligger lösa och väntar på nya slangar och kopparbrickor.

https://i.imgur.com/jjfaCIS.jpg
Senast redigerat av Reso (5 september 2023)



Sök