Så! En sista dag att försöka få ihop allt innan jag tar en vecka med mina barn. Allt står på spel. Stress, intensivitet, blod, svett och tårar. Idag kom alla känslorna som vågor genom hela dagen, och det är svårt att göra en uppdatering som beskriver känslorna jag kände för stunden. Just nu sitter jag och känner mig tom och hopplös. Men jag ska försöka så gott jag kan att dokumentera den uppsjö av olika moment som hänt.
Först, jag hämtade en annan generator som jag vet fungerade när den snurrade sist. Den generatorn som jag hade på den gamla motorn laddade inte riktigt batteriet som den skulle i slutet och jag kände att jag vill inte stöta i den om jag har en annan. Sagt och gjort så tittade jag på den och visste inte riktigt hur jag skulle börja, men de fyra skruven jag började med delade hela generatorn och visade inga kol. Så slog det mig att kika under plastkåpan och jovisst! Där fanns det kol. Jämförde med kolen från den gamla motorn och jag valde de som såg jämnslitna och bäst ut.
Sen, bara att skruva isär halva motorn. Intercoolerröret, tändstiftskåpan, gasrulle, tomgångsmotor, alla vakuumslangar, spridarbryggan och till sist insuget måste bort för att ens få en chans att komma åt generatorn.
Och vad bemöts jag inte av, om inte en generator UTAN KOL. Inte konstigt den inte laddade.. Kände enorm lättnad över vilket tydligt och enkelt fel detta är. Detta var också före lunch så det fanns massor av tid att provköra bilen.
På med kol.
Montera ihop allt igen.
Problem nummer 2, avgasröret. Tänkte egentligen byta ut 1,2m rör ända till ljuddämparen, men där var det så fastrostat vid skarven att det var omöjligt med avgassystemet monterat.
Min bror hjälpte mig svetsa fast en stump på hela 20cm rör till en fläns
Montera ihop och snart provköra lite!
(nej det sticker inte ner så mycket som det ser ut)
Men hahaha, jag trodde jag skulle få köra lite. Efter att allt var redo så startade jag bilen och det började ryka så innåt helvete vid motorn, stängde snabbt av och var redo att hämta brandsläckaren. Röken avtog och den kom definitivt från generatorn. Kopplade ur pluskablen från generatorn och startade, ingen rök. Kopplade dit pluskabeln och jodå, började ryka efter några sekunder. Ångesten började krypa fram när jag tänker tanken på att byta generatorn. Och enligt en tidigare uppdatering så hade jag ju problem med att få dit multiremmen när motorn var på motorstativ. Hur fan ska jag göra det med minimalt utrymme?
Såg hur jag behövde plocka ur motorn för att byta generatorjävel så kom jag på hur jag skruvade isär den gamla generatorn. Med brorsan på telefonen så berättade han hur diodbryggan kan gå sönder av diverse anledningar, och utan bevis på hur generatorn egentligen mådde innan jag köpte den (fick med den i ett paket när jag köpte en T5 motor utan kolvar på blocket), så var detta min enda chans att slippa plocka ur motor. Så jag kollade och det verkade som att man kan byta ena halvan av generatorn utan att plocka loss multiremmen, och det var halvan med spolen och diodbryggan.
Med ett djupt andetag demonterade jag allt igen, tog isär generatorn och monterade den bättre halvan.
Brorsan kom förbi och påpekade hur diodbryggan på den generatorn som rykte hade gått varm, och pekade på bubblor. Lite hopp inför bytet uppstod igen!
Allt monterat igen, startats och ingen rök uppstod, samt att batterilampan i mätarhuset nu var borta. För att dubbelkolla så tog jag en multimätare och tog på batteriets poler. Den visade en ökning till 15 volt för att gå ner till 14 volt och laddas upp igen. Nu dags för en lite mer proper provåkning!
Jag tog en liten tur till närmsta byn för att tanka. Påvägen dit sköt jag intercoolerröret men drog åt med verktyg som följde med. Jag åkte iväg, gasade lugnt och allt kändes väldigt bra. Checkade vid macken om det är något som läcker men icke. Det enda var att däcken tog i innerskärmarna men det var ju väntat. Åkte tillbaka och kollade läget. Fläkten går igång, tempen ligger fint i mitten och den går svinfint i tomgången.
Sen åkte jag iväg en till vända och tryckte lite mer på gasen. Vilken jävla känsla. Antingen har så mycket tid gått att jag är ovan eller så är bilen väääldigt mycket snabbare. Jag vågade trycka på mer och mer, åkte ut på landsvägen och vände efter ett par kilometer. På vägen tillbaka så tryckte jag ganska bra (inte fullt ut) på tvåan, trean och fyran. Växlade inte värre än vid 4000 varv ungefär, såg att turbon laddade 0,7 bar och DÄR började vattenlampan lysa. Jaja, detta är jag van vid då bilen tidigare har sugit lite vatten och bara hamnat under expansionskärlets gräns. Men åkte ändå försiktigt hem och gav inte motorn någon jättelast. När jag stannade så såg jag ånga komma ur motorhuven och jag öppnade motorhuven.
Där står bilfan och spyr ut vatten på framsidan av motorn.. Där ska det inte finnas någon vattenledning... Stod några sekunder och försökte ta in vad jag tittar på. Det läcker inte från någon slang. Det läcker inte olja. Men man hör vattentrycket under insuget. Dampet i huvudet slog till och med 20 minuter kvar tills att barnen ska bli hämtade så föll hela världen samman. Antingen har blocket spruckit eller så har topplockspackningen gått sönder. Vilket känns jävligt skumt när den är ny. Jag såg lite rostvatten i expansionskärlet och tänker att jag har ju inte kollat vattentunnlarna innuti blocket, om det är stopp någonstans eller något annat klantigt. Fyllde på mer vatten och ser hur det bara rinner ut under insuget.
Fyllde på vatten och startade bilen och körde in den i verkstan, och stängde dörren snabbt efter mig och där får den nu stå. Mina fingrar och armar värker efter en intensiv vecka och jag vet att detta komma spöka i huvudet ända till nästa vecka. En vecka närmare vintern och det känns som att jag står på ruta ett igen. Jag antar det värsta och då kan man bli positivt överraskad, men jag har fan ingen annan förklaring till varför vatten ska rinna ut under insuget.