Länge sedan man la upp något här nu men bilen har stått inne hela vintern och jag har inte tagit tag och meckat med det som behövs. Nu däremot har det hänt lite den senaste veckan. Monterade nya dimljus fram med nya hållare då ena av de gamla var trasig. Nu är dem inte längre mörka utan utan toning och med LED i, inget vidare ljus att skryta med dock.
Problemen med att jag sköt kylarslangen resulterade ju i att motorn blev varmare än vad den skulle. Fick på slangen och fyllt på med kylarvätska, problemen kvarstod. Jag och far misstänkte det var termostaten eller vattenpumpen. Fick montera ner kylaren, motorfläkten och diverse för att komma åt. Bägge såg fräscha ut så vi bytte bara termostaten. I med kylarvätska igen, problemet kvarstod dock. Efter lite googlande upptäckte jag att dessa modeller är kinkiga med att man luftar systemet, något pappa aldrig behövt göra på Volvo under 30 år. Vi luftade det i uppförsbacke och nu verkar det funka
Inte testat så mycket då den är avställd och obesiktigad men
Bytte hjullager och hjulnav vänster bak i helgen som var, gängorna i hjulnavet var ju kassa. Detta gjorde vi på verkstaden och det underlättade. Hittade en grym guide på hur man går till väga så det löste sig bra, underlättade verkligen med de lite mer avancerade verktygen på verkstaden.
Här är nya lagret inpressat och navet är påväg in
Bra med riktig press för att kunna få in den
passade även på att justera bakre H&R krängare till sitt hårdare läge och testa detta i sommar eller iaf någon bankörning. På tal om det så har jag köpt ett klippkort på 5 bandagar hos BavariaRacing, kolla in dem nu om ni vill det är special pris på Elmia t.ex! Kommer även köra en licenskörning med dem 7de April och ta racinglicens för deras olika tävlingar som Endurance och Time-attack. Ser verkligen fram emot detta då det erbjuds teori och praktik med väldigt erfarna herrar inom racing. Det är ju i förarutbildningen man kan hämta flest sekunder säger dem eller?
Nu ska det köpas nya hjulmuttrar, nya muttrar till de justerbara topplagringarna fram, tuta ska fixas på en knapp jag ska montera diskret samt lite annat innan det är besiktning.
Även hunnit med att se över lite annat, en kontakt till ABS-givaren bak hade jag haft sönder så fick lösa detta. Hade en annan givare från min bakvagn som blev över från sedanen. Tog den sladden och lödde ihop med det på min bil och förhoppningsvis kan det funka i sommar. Inte haft fungerande ABS på den, har dock hört att ABSen på E36 är skit men om det ändå ska vara där och ta upp vikt så kan det ju fungera. Funkar det inte nu så får jag se i sommar om det blir lite fix med det.
Hobbymeck i sin finaste form, ska nog inte vara några problem
Krympslang och lager efter lager med eltejp runtom så det blev skyddat.
Igår fick bilen sig en första ordentlig tvätt med sedan dvalan, både utsidan och motorutrymmet. Insidan ska tas innan det blir licenskörning iaf, kommer ställa på bilen så snabbt jag kan i April och besikta den direkt när jag har möjlighet där. Inte lång tid kvar innan det är bana ju:) Nu laddar vi Elmia i helgen!