3123
Sök

Bmw e30 320 -89 Renovering och fix (Regbess med m50)

Syftet med denna bil är att få en fin e30 med modernare och driftsäkrare motor plus ny väghållning.

MR Andersson
9 630 Visningar
Uppdaterades senast 12 januari 2021
MR Andersson
1 229 Inlägg
16 februari 2017
Trådstartare
#1
Jag fick en möjlighet att köpa en bmw e30 320 -89 som är såld ny på Gotland och har stannat här större delen av sitt liv och har på så vis klarat sig extremt bra från rost smile

Dock så visade det sig när jag kom hem med bilen att motorn inte var frisk (m20b25 med lite godis) oljetryckslampan tändes vid tomgång med varm olja, vid oljebyte konstaterades de att de va spån i oljan...

Rivning av rovan visade att en bult till oljepumpen låg i tråget och de var gott om skit i oljan som måste komma från tidigare motorbygge och dålig rengöring...

Jag hade lite delar på lager och tidigare ägaren sponsrade med en del så de tvättades noggrant, byttes lager, packningar och lite annat sen monterades den ihop igen. Dock så var jag på jakt efter bärarmar med skivbromsar så en polare sa att han hade de men dem satt på en bil smile

Så det inhandlades en 323:a sedan 85:a som de var påbörjat m50 installation i.

Så nu är planen att montera m50 maskinen i 320n istället och regga som ombyggt fordon genom sfro.

Recept:

M50b25iv från 525
ZF låda
325 kardan
E30 325 bakvagn med 188 lamelldiff
51mm fjäderben fram
E21 broms servo
Huvudcylinder från annan bil
E36 m3 bromsar fram
Bakbromsar är inte bestämmt ännu

Allt som har med fjädring o göra är totalt sopslut så allt blir nytt, powerflexbussningar överallt, nya dämpare, sänkfjädrar, nya länkarmar och styrstag fram.
Senast redigerat av TheMan89 (1 april 2020)


MR Andersson
1 229 Inlägg
16 februari 2017
Trådstartare
#2
Bilder från tidigare ägare
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-f191794bfb44b542f351599c4a1fea3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-e16f9c0cdf344e056765cc0007795d21.jpg
Här var den nyhemkommen
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-b75312ce91611a69a4018bd44b784e6e.jpg

Efter provkörning tappades oljan av
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-9d30721873e4658c40ab38ee0ad632ce.jpg
Motorn togs ur (testade en ny variant och tog den neråt med eltrucken smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-c46875639a57f72463fe09ad526fd808.jpg
323:an hämtades hem (notera de fina kjolpaketet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-54028126891a2cf8715c2b2080ccc541.jpg
M20 maskinen sattes ihop igen (har en plan för denna också)
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-cb2b03d9ff71ec6aff66659363052bd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-8129e2454d351ada75b6e76a7cd4ae9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-a091d2efebe92415bb09155d18fc3833.jpg
323:an togs in och första jobbet var ju självklart att kolla vad som fanns under plasten tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-9cf9813aa2d89c9428d79cdac03bb3b3.jpg
Maskinen togs ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-80fe7d74ea8fa933cdb5d4f2530af0e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-7b9880ca07b62ae10d936bae130d4d5f.jpg
Sen plockades även bakvagnen av för att ta plats på 320n istället (skivbromsar)
Ställde ner den på släpet och drog ut skiten tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-778ec166ed198c625d41c8563a0e3a6e.jpg
in med 320n igen och ner med bakvagnen
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-c9226a85a730ea57764a1099f20e3723.jpg
Efter diverse försök med pressen så slöt det med ett lock till en färgburk + diesel (job done)
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-65257d83d83284d933c1b1fce8c8b4a7.jpg
Sen var de dags för lite diff trubbel, till höger har vi diffen som satt på 320n (3.73) till vänster från 323:an (3.46) längre bak på pallen så ser ni ett lamellhus som följde med 323:an.
diffen från 320n var slut så de öppna inehållet togs från 323 diffen och sattes i 320 huset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-12e83e0b986df8a7d549bc40e6b88c19.jpg
Här är lamellhuset monterat i 323 huset med 3.46 utväxlingen
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-93a3631873ddf463b9c6cebaa8f4d24a.jpg

Så här står vi just nu, det blev mycket bilder men de får ni ta smile

Har plockat av drivaxlarna från bärarmarna(nya damasker ska monteras) Imorgon skall 51mm fjäderbenen från 323:an plockas isär och så skall alla delar från bakvagnen + fjäderbenen målas smile


MR Andersson
1 229 Inlägg
17 februari 2017
Trådstartare
#4
Den vita ser skaplig ut på utsidan men har en del rost i golvet.

Tanken med den är att laga rosten o montera motor och alla andra delar som blir över från 320n.


MR Andersson
1 229 Inlägg
18 februari 2017
Trådstartare
#5
Plockade loss 51mm benen från 323:an som hade 2 olika dämpare i sig, varav en för 45mm ben smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-48e17906d2683b254a22efa6712596d3.jpg
Jag antar att någon en gång i tiden har kapat en fjäder på plats och kapat ner i skålen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-41d81f836f63f05c7b4558dc64b43225.jpg
Så kan vi ju inte ha det tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-eaa631e6092f2e4f34fa70497d5283b2.jpg
Är lite dåligt med bilder men slipning är inge kul så här är lite nymålade grejer. Ett av bakhjulslagrena var givetvis skrot så de har pressats ur och skall beställas ett nytt på måndag...
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-d11400848eacc429a173ff1528a0e786.jpg

Imorrn lär jag nog satsa på och få i motorn i bilen och kanske börja montera bakvagnen igen smile


405 Inlägg
19 februari 2017
#6
Kul att du är igång igen! Gillar din M20 Turbo E30, kul att någon bygger på dessa motorer fortfarande.. smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

MR Andersson
1 229 Inlägg
19 februari 2017
Trådstartare
#7
Jo nånting måste man ju göra smile

Har lovat mig själv att om m20 motorn sprängs så kommer jag inte laga nå mer på den tongue mindre grejer kan jag väl fixa men blir de nå mer totalras så åker den ur... Har en m54b30 som sitter i ett stativ o bara väntar på o få ta upp den platsen wink


405 Inlägg
19 februari 2017
#8
TheMan89 skrev:
Jo nånting måste man ju göra smile

Har lovat mig själv att om m20 motorn sprängs så kommer jag inte laga nå mer på den tongue mindre grejer kan jag väl fixa men blir de nå mer totalras så åker den ur... Har en m54b30 som sitter i ett stativ o bara väntar på o få ta upp den platsen wink

Förståeligt, finns ju en anledning till att det byggs betydligt fler 24v maskiner än 12v maskiner.. wink

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

MR Andersson
1 229 Inlägg
20 februari 2017
Trådstartare
#9
Motorn sitter nu i bilen, Jag behöver ha dit en mindre broms servo för att insuget ska få plats, spakställ ska fixas, el kopplas, grenrör har jag inte riktigt bestämmt mig för hur jag ska göra med ännu men de får vi se tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-c09507bce13d666032e7f584b60a0408.jpg

Började med elen, Har slaktat m20 härvan, har hittat många olika pinout på nätet så tog de säkra före de osäkra och mätte upp allt innan kablarna klipptes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-a6051ed0eff08ad60621783daf4d1f68.jpg


MR Andersson
1 229 Inlägg
7 mars 2017
Trådstartare
#10
Efter en vecka på gran canaria så var de dags o skruva lite igen.

Jag beställde hjullager innan jag åkte som hade dykt upp medans jag var borta, dokc så fick jag ett lager till en bil med abs som tydligen har större lager...

Så de var bara o fixa ett nytt...

Jag kopplade in elen lite provisoriskt och motorn går iaf runt, dock måste de fixas med broms servon innan insuget kan monteras osv sen fattas de lite mer grejer så den är inte startklar ännu. Kablarna får va sådär tills den är startad så ska dem lödas och snyggas till efter de smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-6516c50749c8743952f5dcc819d1dad0.jpg

Lagret pressades i och navet hamnade i frysen i några timmar innan de också pressades på plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-13d8821e85baca0296c6eac09c0e448e.jpg

Sen blev de lite pul med o få dit bärarmar, fjädrar o dämpare. Har även fått på kåpan på diffen och fått satt fast allt. Powerflex bussningar monterades även överallt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-ea87b9b0b27a94aa06e9a082b81ace5b.jpg

Imorrn blir de byta av drivaxeldamasker och pul med spakställ och kardan smile


MR Andersson
1 229 Inlägg
12 april 2017
Trådstartare
#11
Dåligt drag här?

Har vart mycke annat ett tag nu så har inte blivit så många uppdateringar.

Har knölat med drivaxeldamaskerna, en axel sitter på plats o den andra är pågång.

Har istället satsat på och få ihop bromsarna, Fram blev de audi s3 skivor och m3e36 ok och bak e36 328 skivor och ok.

Audi skivorna behöver svarvas 1mm i centrum och borras 2 hål sen är de bolt on, bak med e36 328 ventilerad skiva så behöver man borra 3 hål och göra en ring till centrumet då hålet är gigantiskt jämför med e30ins...

Bak är adaptrarna färdiga, blev en del knåp för o få de o stämma men tillslut så blev dem bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-324f82b280b1a6e7ed63ce1cc1522e79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-82180f62d04fe914cc19f69d96b58d25.jpg


Fram är mer simpelt dock fick jag fila lite på hållarn till oket och slipa lite på org infästningen för o få oket närmare centrum. Nu ska jag bara kopiera hållarn till andra sidan sen är de nästan klart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-3d8b283239797f82f6c8b2fcea2a5f9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-f006b8c5282ed081c85ad043d823cfbf.jpg

Nu blir det dock påskhelg i jönköping smile


166 Inlägg
13 april 2017
#12
Bra bilder,kommentarer och bäst av allt, en snygg bil ;P följer med spänning!


MR Andersson
1 229 Inlägg
19 april 2017
Trådstartare
#13
Bromsmecket fortsätter smile

Kopiering av främmre adaptern
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-da072828b4bb3478fcd7278db0bb6a5e.jpg

Alla delar som ska målas tvättade och torkade
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-7d6c592dcf7b6a9d66c3d76d14b9d393.jpg

Delarna målade och upplagt inför montering
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-630c20aa229cc864a73b870e98df5321.jpg

Resultat på främmre montering
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-3cc7137b85418feaf8ed59d8144bb4b3.jpg

Nu är det "bara" kvar:

Montera bromsservo (bmw 2002)
huvudbromscylinder (e32 750)
Bromsrör och slangar (har beställt stålomspunna slangar)
Korta växelpinnen för o få spaken rätt
Förlänga pinnen på slavcylindern
Montera kardan
Snygga till motorelen och starta motorn smile


You say Tomato. I say fuck you!!!
470 Inlägg
19 april 2017
#14
TheMan89 skrev:
Bromsmecket fortsätter smile

Kopiering av främmre adaptern
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-da072828b4bb3478fcd7278db0bb6a5e.jpg

Alla delar som ska målas tvättade och torkade
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-7d6c592dcf7b6a9d66c3d76d14b9d393.jpg

Delarna målade och upplagt inför montering
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-630c20aa229cc864a73b870e98df5321.jpg

Resultat på främmre montering
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-3cc7137b85418feaf8ed59d8144bb4b3.jpg

Nu är det "bara" kvar:

Montera bromsservo (bmw 2002)
huvudbromscylinder (e32 750)
Bromsrör och slangar (har beställt stålomspunna slangar)
Korta växelpinnen för o få spaken rätt
Förlänga pinnen på slavcylindern
Montera kardan
Snygga till motorelen och starta motorn smile

Inte ett dugg gött och inspirerande när allt ligger iordning och redo för montering!
Vad för färg kör du? Ser mörkröd ut?

You say tomato
I say Fuck you!

MR Andersson
1 229 Inlägg
19 april 2017
Trådstartare
#15
Tallifjant skrev:
Inte ett dugg gött och inspirerande när allt ligger iordning och redo för montering!
Vad för färg kör du? Ser mörkröd ut?

Hammerite röd hammarlack med pensel smile

Täcker bra och blir väldigt slät och fin.


MR Andersson
1 229 Inlägg
2 juli 2017
Trådstartare
#16
Har varit dålig på och ta bilder då de har varit mycket annat...

Jag har tagit ner lådan och fixat justering på kopplingsarmen och förlängt pinnen. Kortat in pinnen till växelspaken så den hamnade rätt, monterat kardan, monterat krängningshämmarn bak.

Sen blev de dags och börja med avgassystemet... främmre grenröret pekar rätt ner i framvagnsbalken så de måste byggas om, e36 mittendelen passar ganska bra under bilen ändå om man bortser från främmre rören så dem är kapade nu, sen har min dämpare från direnza kommit hem så den skall ihop med e36 mittendelen med v-band så det är lätt och plocka ner.


https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-52fcf094eac62f2dacd082466f858101.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-78d90186ab3bb39bd5acd188e87592ef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-204f7491baf5bf0993102800024d8fdf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-f8d5c81c3bdd791cc39fb0101795b03f.jpg


MR Andersson
1 229 Inlägg
1 april 2020
Trådstartare
#17
Finnas det ännu nån som läser här? smile

Nu efter 2-3 år har jag äntligen tagit förnuftet till fånga och gjort ett redigt ryck med bilen smile
Planen med sfro regg läggs på is och styrdes om till vanlig reg bess med m50b20 (1,4nm till godo)

Innei verkstan efter och ha stått under ett täcke i snart 3 år
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-70af7193428869f125477c96f3d1b0ba.jpg

Här är b25:an urtagen igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-5c84a892cbc4058a49fa7e7943adbb6c.jpg

Nya b20 maskinen från en e34:a jag hade stående
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-d1e54f36079729eb12057032e353dc52.jpg

Här strandade det sist, byggnation av grenrör och få ihop det med cattarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-c22428b5887bb75a4f01346bef9b3c59.jpg

Byggnation av avgas med vband till slutburken
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-4a4433c5e606a6c3715e15ef39fda8c9.jpg

Färdiga resultatet
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-67b1bdfa404bec53d80ce86be4e8a7df.jpg

Jag blev nöjd med placeringen faktist smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-ff4d32d6c4aecd14cefdafcec9cf3f4c.jpg

En skitig spis på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-affcd9774b32beaec6b854b429d76a5f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-980b7102940cc94ece919ab9e9b952fa.jpg

Nytt gummi till bakfälgarna så dem ska gå fritt
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-ef2d603d707d51d01bf73b393a3709ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-7bfc4ef47119f48d156af42f5ba5fa27.jpg

Packningen läckte och kåpan hade flagnat så blev rengöring och lite färg, vevhusventen var lagom äcklig....
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-0dbdcaf8c1a36467d937b08ddc082339.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-08661b7170a11a8b29d09ffd829efc70.jpg

Här nånstans är jag i dagsläget
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-8d474ed6e980ed3e5c07ec901a0d6b84.jpg

Är dålig på att ta bilder, har trilskats med bromsarna och bytt servo/huvudcylinder så nu funkar äntligen bromsarna smile Kylare byttes och elfläkt med givare monterades. Bilen är provkörd med gott resultat nu är det bara småfix kvar inför bess smile


136 Inlägg
1 april 2020
#18
Härligt att du är igång igen med bilen

MR Andersson
1 229 Inlägg
1 april 2020
Trådstartare
#19
Kul att det ännu finns nån som följer smile

Nu är de bara massa små tråkiga grejer som ska fixas.

Byta tempgivare så mätarn visar rätt, fixa spolning till rutan, fixa tutan, lampan till bromsbelägg slocknar inte,  kupéfläkten går inte så de finns en del elfel som ska fixas men i de stora hela så funkar allt smile


MR Andersson
1 229 Inlägg
12 januari 2021
Trådstartare
#20
Har varit dålig på att uppdatera som vanligt tongue

Men jag krigade på och fick ihop allt tillslut efter att ha bytt diff och testat ett antal kardaner med sista bytet samma dag som regbesiktningen skulle ske tongue

Bilen fick beröm av besiktningsmannen och är nu reggad med m50 med T31AX i pappret smile

Elfelen har jag väl nästan fått ordning på, det återstår bara lampan för bromsbeläggen som inte vill slockna... Kupe fläkten löstes genom att klippa en kabel i säkringsboxen och jorda den.

Bilen kördes en hel del mil och allt funka som det är tänkt, bakfälgarna är lite väl breda med för mjuk fjädring så åker 2-3 pers i bilen så skrapar det lite bak annars funkar det smile

Lite sommarbilder följer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-a84ed8fc1b7f3c6d00a03cfb12142ee9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-512f59097279692d0f26d483b2f66f39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-584e2c440edd3cf19af7a06f63418681.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/68/67703/67703-ebdec970ebf54ddff79c6a8a0ff55e6d.jpg

Slutligen kan jag säga att det nu står en m52b28 på pall i garaget och en modifierad box med större spridare för e85 finns inhandlad smile



Sök