3328
Sök

Bilen går inte rakt vid gaspådrag Saab 9-3 Aero -04

556 Inlägg
13 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte min saab 9-3 Aero -04 för några veckor sedan. Och har märkt att när man gasar rätt hårt på tex en påfart till motorväg, så går bilen inte rakt. Man får ratta åt båda hållen o de ser ju ut som man inte har någon kontroll alls.

Vad kan detta bero på?

Tack på förhand!

MVH
Max
Senast redigerat av RandomMaister (13 mars 2017)

556 Inlägg
13 mars 2017
Trådstartare
#3
REG-SKYLTEN skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering

Så det är vanligt med framhjulsdrivna bilar?
Det är ingenting som är fel med bilen?

176 Inlägg
13 mars 2017
#4
RandomMaister skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering

Så det är vanligt med framhjulsdrivna bilar?
Det är ingenting som är fel med bilen?

Det är samma sak i min passat smile
Det är inge fel på din bil!


556 Inlägg
13 mars 2017
Trådstartare
#5
Mxrtin skrev:
RandomMaister skrev:
REG-SKYLTEN skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering

Så det är vanligt med framhjulsdrivna bilar?
Det är ingenting som är fel med bilen?

Det är samma sak i min passat smile
Det är inge fel på din bil!

Finns inget heller man kan göra åt det?
Förutom att gasa mindre? ( inte ett alternativ wink )

3 173 Inlägg
13 mars 2017
#6
Min  är likadan ..fast tycker dessa sabbar är extremt oroliga vid gaspådrag ..hade en Leon cupra med 300hk innan och den gick så väldigt rakt i jämförelse
Senast redigerat av Tobzter (13 mars 2017)


Forummoderator
18 041 Inlägg
13 mars 2017
#7
Tobzter skrev:
Min  är likadan ..fast tycker dessa sabbar är extremt oroliga vid gaspådrag ..hade en Leon cupra med 300hk innan och den gick så väldigt rakt i jämförelse

Inte haft många Saabar men det stämmer! De var extremt känsliga! Nu ser man på varvräknaren att något hjul spinner. Nåja... Men ljusår bättre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 822 Inlägg
14 mars 2017
#8
RandomMaister skrev:
Mxrtin skrev:
RandomMaister skrev:
Så det är vanligt med framhjulsdrivna bilar?
Det är ingenting som är fel med bilen?

Det är samma sak i min passat smile
Det är inge fel på din bil!

Finns inget heller man kan göra åt det?
Förutom att gasa mindre? ( inte ett alternativ wink )

jo montera en diffbroms , tex en ifrån quaife ( https://shop.quaife.co.uk/ )

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 173 Inlägg
14 mars 2017
#9
Känns som de måste finnas någon "billigare" alternativ för att motverka det lite?
fjäderbensstag?


Diagnostekniker
2 757 Inlägg
14 mars 2017
#10
Just 9-3orna är förjävliga när det kommer till detta.
Ett gäng polybussningar och nya fjäders så blir det nog betydligt bättre, men en annan diff är ju att föredra om man har en plånbok modell större. smile

Up the RA

3 173 Inlägg
14 mars 2017
#11
Är de bärarmar/  länkarmar som de behövs styvas upp eller något annat specifikt?


239 Inlägg
14 mars 2017
#12
Tobzter skrev:
Känns som de måste finnas någon "billigare" alternativ för att motverka det lite?
fjäderbensstag?

Detta gjorde skillnad på den 9-5an vi hade innan. blev en hel del stabilare.

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

3 173 Inlägg
14 mars 2017
#13
Jo 9-5 verkar bli en helt annan bil med stag..blandade svar angående 9-3 SS
Bli väl ett stag förmodligen å se va som händer kan ju inte bli sämre smile


239 Inlägg
14 mars 2017
#14
Tobzter skrev:
Jo 9-5 verkar bli en helt annan bil med stag..blandade svar angående 9-3 SS
Bli väl ett stag förmodligen å se va som händer kan ju inte bli sämre smile

sämre har jag svårt för att tro att det kan bli wink

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

311 Inlägg
15 mars 2017
#15
Kolla framvagnsbussningarna, byta ut slitna bussningar gör stor skillnad. Gärna till Polybussningar.


1 705 Inlägg
15 mars 2017
#16
9-3 från -03 och framåt brukar inte lida speciellt mycket av torquesteer.
9-3 före -03 däremot var helt fruktansvärd, men det är en helt annan bil.

Jag har själv en 9-3ss med över 300 häst och jag har då inga problem alls med torquesteer trots 19" fälgar.
Se till att bussningar och chassi är fräscht och gör en fyrhjulsinställning, du bör inte ha sådana väldiga problem med en 9-3ss såvida du inte har något helt brutalt mycket effekt.


3 173 Inlägg
15 mars 2017
#17
Har fått mer å mer svar att de är så som "rcy" säger att dessa ska vara stabila vid gaspådrag.så de blir och kolla bussningar å dylikt i framvagnen ..ska bli intressant å se hur de bli och köra med sommardäcken sedan 235/30/20 wink


2 250 Inlägg
16 mars 2017
#18
Konstigt... Det blir således aldrig fel på Saabs länkarmsbussningar?

När dessa blir mjuka eller slitna på andra framhjulsdrivna bilar, så rör sig länkarm eller länkarmarna framåt vid acceleration.

Och då ändras styrgeometrien och LdB göra att bilen skenar åt sidan.

1 705 Inlägg
16 mars 2017
#19
Meaganeowner skrev:
Konstigt... Det blir således aldrig fel på Saabs länkarmsbussningar?

Vem har sagt att det aldrig blir fel på bussningarna?
Jag tycker i princip varenda inlägg här har tipsat TS om att kolla just bussningarna.


3 173 Inlägg
16 mars 2017
#20
Meaganeowner skrev:
Konstigt... Det blir således aldrig fel på Saabs länkarmsbussningar?

När dessa blir mjuka eller slitna på andra framhjulsdrivna bilar, så rör sig länkarm eller länkarmarna framåt vid acceleration.

Och då ändras styrgeometrien och LdB göra att bilen skenar åt sidan.

Hänger inte riktigt med.
Står ju i inlägget ovanför att ja ska kika på bussningarna?



Sök