Nu har jag problem.
Bakgrund:
Jag köpte en Audi A4 Quattro för några veckor sedan.
Fin bil. Inga problem, förutom ett dunk när man växlade. Ibland ruskade den till lite på gaspådrag.
Enkelt tänkte jag, det är stödlagret eller bussningarna i bakaxeln. Räknade lite snabbt på vad det skulle kosta mig i tid och delar att reparera bilen, bestämde mig för att det var värt och prutade ner bilen ganska häftigt.
Nöjd åkte jag hem och började felsöka.
Det här är problemet:
1. Dunk när man växlar. Inget metalliskt ljud, bara en dunk. Man hör den inte. Man känner den. Växelspaken rör sig lite.
2. Om man ligger på relativt låga varv och belastar drivlinan så skakar det i hela bilen.
Kör man 1000-3000 varv och trycker fullgas, oavsett växel, så dunkar det i hela bilen. Bilen känns rätt kraftlös. Om man släpper gasen och direkt trycker ner den igen fast kanske inte fullt så sticker den iväg. Känns pigg. Som att den får nya tag.
Känns som att oljudet kommer ifrån bakvagnen.
Bästa sättet jag kan beskriva känslan på är att det är som att försöka köra på femman i 300 varv. Som att man precis ska få ett sk. "kärringstopp".
Vad har jag gjort hittils?:
1. Dunkar i drivlinan vid gaspådrag fick mig att tro på ett slitet stödlager (närmare bestämt stödlager upphängning. Då man inte kan byta stödlager på Audi a4 b5 quattros (man får lov att byta hela kardanpaketet, eller dela på kardanpaketet med våld och tillintetgöra alla balanseringar som finns) så förstärkte jag det med sikaflex. Det blev väldigt bra. Problemen försvagades lite, men det var uppenbarligen inte stödlagret.
2. Jag fortsatte fokusera på bakvagnen. Kanske satt diffen löst? Ja, jag tyckte att det främre fästet till diffen kändes märkligt, så jag bytte det. Dyrt. 3000 spänn betalade jag för ett fäste från 034.motorsport i USA.
Återigen, det här hjälpte, men det är uppenbarligen inte källan till dunket.
Bytte även den bakre upphängningen för diffen. De två små mindre.
Fästet:
https://store.034motorsport.com/rear-di … assis.html
De två bussningarna som håller fast den bakre delen av diffen.
https://store.034motorsport.com/diff-ca … -audi.html
3. Ganska snopen började jag kika på alla bussningar i bakvagnen. Såg ok ut. La mig med brytjärn och bände. Allt såg ok ut. Kollade på bussningarna till bakvagen (de fyra stora) såg bra ut. Testade att försöka dra åt dom. Kunde dra kanske en 1/4 varv på alla om jag tog i så jag storknade. Såg, kändes verkade OK. Konstaterade att bakvagnen är OK.
Jag började kika längre fram i drivlinan. Jag böt snub mount. (Det främre motorfästet)
Bytte växellådskudarna. Ingen skillnad. Lite bättre, men källan till problemet är kvar.
Började gå igenom hela bilen och leta efter problem. Allt känns ok.
Motorn går som en klocka. Kopplingen slirar inte. Växlarna går i fint. Quattron fungerar felfritt.
Bromsarna tar bra. Drar inte åt något håll. Däremot känns bakvagnen lite svajjig. Alla länkarmar är fina. Riktigt fina. Serviceboken skvallrar om ett byte och det tror jag på. Motorfästena är bra. Ingen sån där rosa vätska.
En grej jag märkte idag när vi fick lite nysnö är att ABS:en inte fungerar. Lyser ingen lampa och jag får inga felkoder. Nu börjar jag misstänka att det är ett elektroniskt fel.
Sammanfattningsvis:
Bytta saker:
*Diff fäste
*Diff bussningar
*Stödlager
*Växellådskuddar
*Främre motorfäste
Kontrollerade saker:
I princip allt. Bilen är i mekaniskt bra skick.
Nuvarande misstänkt:
EPC.
Har inte Audis från den här generationen EPC som bromsar hjulen för att lura diffarna att driva på rätt hjul? Dvs, om ett hjul på quattron börjar spinna fritt så bromsar EPC det hjulet så att diffen börjar driva på det hjulet med grepp? Tänk om det är det datorn försöker göra. Ibland när jag har försökt provocera fram felet så har jag märkt att bromspedalen blir alldeles stum, sen om det beror på att jag är nere på typ 300 varv och att hela bilen dunkar och slår för att kort därefter dö pga alldeles för hög växel vet jag inte, men det känns onekligen som något lurt. Speciellt då ABS inte fungerar utan att lampan lyser. Känns som att någon har vart där och kladdat.
Jag är 20 bast och det lilla jag kan om bilar har jag lärt genom att meka med 940is de senaste två åren. Börjar kännas som att man är ute på djupt vatten nu
Här ser ni en film på bakaxeln när fenomenet sker:
I filmen kör jag upp i från stillastående till ~20. Lägger i fyran och trycker försiktigt på gasen.
https://youtu.be/P9uP2E2Vuag
Efter att ha sett filmen så tyckte jag att det såg ut som att något slog på avgasystemet, men så är inte fallet.
Bakgrund:
Jag köpte en Audi A4 Quattro för några veckor sedan.
Fin bil. Inga problem, förutom ett dunk när man växlade. Ibland ruskade den till lite på gaspådrag.
Enkelt tänkte jag, det är stödlagret eller bussningarna i bakaxeln. Räknade lite snabbt på vad det skulle kosta mig i tid och delar att reparera bilen, bestämde mig för att det var värt och prutade ner bilen ganska häftigt.
Nöjd åkte jag hem och började felsöka.
Det här är problemet:
1. Dunk när man växlar. Inget metalliskt ljud, bara en dunk. Man hör den inte. Man känner den. Växelspaken rör sig lite.
2. Om man ligger på relativt låga varv och belastar drivlinan så skakar det i hela bilen.
Kör man 1000-3000 varv och trycker fullgas, oavsett växel, så dunkar det i hela bilen. Bilen känns rätt kraftlös. Om man släpper gasen och direkt trycker ner den igen fast kanske inte fullt så sticker den iväg. Känns pigg. Som att den får nya tag.
Känns som att oljudet kommer ifrån bakvagnen.
Bästa sättet jag kan beskriva känslan på är att det är som att försöka köra på femman i 300 varv. Som att man precis ska få ett sk. "kärringstopp".
Vad har jag gjort hittils?:
1. Dunkar i drivlinan vid gaspådrag fick mig att tro på ett slitet stödlager (närmare bestämt stödlager upphängning. Då man inte kan byta stödlager på Audi a4 b5 quattros (man får lov att byta hela kardanpaketet, eller dela på kardanpaketet med våld och tillintetgöra alla balanseringar som finns) så förstärkte jag det med sikaflex. Det blev väldigt bra. Problemen försvagades lite, men det var uppenbarligen inte stödlagret.
2. Jag fortsatte fokusera på bakvagnen. Kanske satt diffen löst? Ja, jag tyckte att det främre fästet till diffen kändes märkligt, så jag bytte det. Dyrt. 3000 spänn betalade jag för ett fäste från 034.motorsport i USA.
Återigen, det här hjälpte, men det är uppenbarligen inte källan till dunket.
Bytte även den bakre upphängningen för diffen. De två små mindre.
Fästet:
https://store.034motorsport.com/rear-di … assis.html
De två bussningarna som håller fast den bakre delen av diffen.
https://store.034motorsport.com/diff-ca … -audi.html
3. Ganska snopen började jag kika på alla bussningar i bakvagnen. Såg ok ut. La mig med brytjärn och bände. Allt såg ok ut. Kollade på bussningarna till bakvagen (de fyra stora) såg bra ut. Testade att försöka dra åt dom. Kunde dra kanske en 1/4 varv på alla om jag tog i så jag storknade. Såg, kändes verkade OK. Konstaterade att bakvagnen är OK.
Jag började kika längre fram i drivlinan. Jag böt snub mount. (Det främre motorfästet)
Bytte växellådskudarna. Ingen skillnad. Lite bättre, men källan till problemet är kvar.
Började gå igenom hela bilen och leta efter problem. Allt känns ok.
Motorn går som en klocka. Kopplingen slirar inte. Växlarna går i fint. Quattron fungerar felfritt.
Bromsarna tar bra. Drar inte åt något håll. Däremot känns bakvagnen lite svajjig. Alla länkarmar är fina. Riktigt fina. Serviceboken skvallrar om ett byte och det tror jag på. Motorfästena är bra. Ingen sån där rosa vätska.
En grej jag märkte idag när vi fick lite nysnö är att ABS:en inte fungerar. Lyser ingen lampa och jag får inga felkoder. Nu börjar jag misstänka att det är ett elektroniskt fel.
Sammanfattningsvis:
Bytta saker:
*Diff fäste
*Diff bussningar
*Stödlager
*Växellådskuddar
*Främre motorfäste
Kontrollerade saker:
I princip allt. Bilen är i mekaniskt bra skick.
Nuvarande misstänkt:
EPC.
Har inte Audis från den här generationen EPC som bromsar hjulen för att lura diffarna att driva på rätt hjul? Dvs, om ett hjul på quattron börjar spinna fritt så bromsar EPC det hjulet så att diffen börjar driva på det hjulet med grepp? Tänk om det är det datorn försöker göra. Ibland när jag har försökt provocera fram felet så har jag märkt att bromspedalen blir alldeles stum, sen om det beror på att jag är nere på typ 300 varv och att hela bilen dunkar och slår för att kort därefter dö pga alldeles för hög växel vet jag inte, men det känns onekligen som något lurt. Speciellt då ABS inte fungerar utan att lampan lyser. Känns som att någon har vart där och kladdat.
Jag är 20 bast och det lilla jag kan om bilar har jag lärt genom att meka med 940is de senaste två åren. Börjar kännas som att man är ute på djupt vatten nu
Här ser ni en film på bakaxeln när fenomenet sker:
I filmen kör jag upp i från stillastående till ~20. Lägger i fyran och trycker försiktigt på gasen.
https://youtu.be/P9uP2E2Vuag
Efter att ha sett filmen så tyckte jag att det såg ut som att något slog på avgasystemet, men så är inte fallet.
Senast redigerat av Ainok (21 mars 2017)
0
0
0
0