Känner ni till uttrycket jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?
Det första jag gör varje gång jag köper en bil, oavsett om den kostar 5 eller 50.000
Service. Alltid service. Olja, filter och stift.
Precis samma sak tänkte jag göra på den här bilen, jag ville bara få bort dunket först.
men det spårade ur och här är vi nu.
I lätt panik och brist på annat så gick jag precis ut och bytte tändstiften. När jag fick av kåpan för tändspolarna såg jag att packningarna var helt konstiga.
Drog upp första stiftet och möttes av det här.
Ville bara skrika rätt ut i luften och sparka sönder något.
Packningarna på tändspolarna precis under oljelocket har var trasiga.
Varje gång någon har spillt olja vid påfyllning så har det runnit ner till tändspolarna och tändstiften.
Efter ett tag blivit så mycket olja nere i hålet så att oljan isolerat emellan stiften och spolen.
Misständning när turbon börjar ladda och ryckig gång. Ingenting man märker när man står still och tomvarvar då man inte belastar den.
Tändspolarna och stiften i ordning. Oljelocket som referens. De två närmast oljelocket har fått moittagit allt spill. Första stiftet var hårdast drabbat såklart.
Notera här hur packningarna till spolarna ser ut samt hur stiften ser ut.
Såhär ser de två stiften som är längst till vänster ut.
Oboybruna och glada.
jag torkade rent allting. Rengjorde försiktigt och klipte ut en provosorisk packning av ett packningsark till de första spolarna.
Satte i nya stift.
Bilen går som en klocka. Inte ens en tillstymellse till dunk. Jag kan köra på femman i 600 varv och trycka fullgas utan den minsta lilla vibration eller dunk. Bilen sticker iväg som ett skott.
Känner mig så otroligt dum.
Det är som farfar sa. Börja med det enklaste.
Nu ska jag byta alla tändspolar och njuta av mitt helt i onödan nyrenoverade chassi. Den känns som ny att köra.