3340
Sök

Audi a4 1.8T - Många felkoder - fel på en komponent?

11 Inlägg
21 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej, min kompis har en audi a4 1.8t -98, han har fått sex felkoder som är följande:
16705 - Givare för motorvarvtal, P0321
17579 vinkelgivare för gasspjälldrivning, P1171
17953 Gasspjällstyrning, P1545
17976 Gasspjällstyrdon P1568
16500 Givare för kylvätsketemperatur P0116
18010 Spänningsförsörjning P1602

Bilen går enligt honom ryckigt, samt den ryker.

En mekaniker har tydligen kollat på det, bytt spjällhus utan någon skillnad, mekanikern hävdar då att det är fel på styrboxen pga alla felkoder som uppstått samtidigt.

Någon som vet vad det kan vara? Har han haft otur och flera saker gått sönder samtidigt, eller är det en enda komponent som orsakar samtliga felkoder?
Senast redigerat av vanwetter (21 mars 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
22 mars 2017
#2
vanwetter skrev:
Hej, min kompis har en audi a4 1.8t -98, han har fått sex felkoder som är följande:
16705 - Givare för motorvarvtal, P0321
17579 vinkelgivare för gasspjälldrivning, P1171
17953 Gasspjällstyrning, P1545
17976 Gasspjällstyrdon P1568
16500 Givare för kylvätsketemperatur P0116
18010 Spänningsförsörjning P1602

Bilen går enligt honom ryckigt, samt den ryker.

En mekaniker har tydligen kollat på det, bytt spjällhus utan någon skillnad, mekanikern hävdar då att det är fel på styrboxen pga alla felkoder som uppstått samtidigt.

Någon som vet vad det kan vara? Har han haft otur och flera saker gått sönder samtidigt, eller är det en enda komponent som orsakar samtliga felkoder?

Först och främst skulle jag rekommendera att radera alla felkoder för att se huruvida alla faktiskt kommer tillbaka.

Men vi tar det i turordning;

16705 - Givare för motorvarvtal, P0321

Kontrollera så sensorn (G28) faktiskt sitter fast. Och givetvis är en annan möjlighet att den faktiskt är kass

---------------------------------------------------
17579 vinkelgivare för gasspjälldrivning, P1171

Kontrollera med vagcom/vcds (eller motsvarande). Mätblock 62 (062 för tydlighetens skull). Denna kan dock kastas som felkod vid taskig spänning (som vi kommer till längre ner). Sitter två givare; G187 & G188

---------------------------------------------------
17953 Gasspjällstyrning, P1545

Om nu gasspjällhuset är bytt, så bör standardalternativen (rengöra, kolla kablar och kontrollera själva spjällhuset) inte vara av intresse. Men, ta en titt på ingående luftvägar. Kan vara så enkelt att det finns "skit" ivägen.

Utgår från att mekanikern gjort en TBA

---------------------------------------------------
17976 Gasspjällstyrdon P1568

Detta tyder dock på att TBA:n inte blivit gjord, inte gjorts ordentligt eller inte kunnat göras.

---------------------------------------------------
16500 Givare för kylvätsketemperatur P0116

Troligen så enkelt att tempgivaren faktiskt har gett upp. Modellerna som sitter fram till början/mitten på 00-talet är inte direkt kända för att "aldrig någonsin alls" gå sönder...

---------------------------------------------------
18010 Spänningsförsörjning P1602

En felkod som i 99.9% av fallen inte är något att bry sig om. OFTAST innebär den att man antingen haft batteriet bortkopplat eller att batteriet är dåligt (som i inte fullt laddat). Det kan givetvis i sin tur vara relaterat till en dålig generator.


Jag skulle, högst personligen, radera felkoderna, köra "ett tag" och se vad som kommer tillbaka. Min spontana gissning är att tempgivaren är kass och att TBA:n inte gjorts "rätt och riktigt".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

11 Inlägg
22 mars 2017
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
vanwetter skrev:
Hej, min kompis har en audi a4 1.8t -98, han har fått sex felkoder som är följande:
16705 - Givare för motorvarvtal, P0321
17579 vinkelgivare för gasspjälldrivning, P1171
17953 Gasspjällstyrning, P1545
17976 Gasspjällstyrdon P1568
16500 Givare för kylvätsketemperatur P0116
18010 Spänningsförsörjning P1602

Bilen går enligt honom ryckigt, samt den ryker.

En mekaniker har tydligen kollat på det, bytt spjällhus utan någon skillnad, mekanikern hävdar då att det är fel på styrboxen pga alla felkoder som uppstått samtidigt.

Någon som vet vad det kan vara? Har han haft otur och flera saker gått sönder samtidigt, eller är det en enda komponent som orsakar samtliga felkoder?

Först och främst skulle jag rekommendera att radera alla felkoder för att se huruvida alla faktiskt kommer tillbaka.

Men vi tar det i turordning;

16705 - Givare för motorvarvtal, P0321

Kontrollera så sensorn (G28) faktiskt sitter fast. Och givetvis är en annan möjlighet att den faktiskt är kass

---------------------------------------------------
17579 vinkelgivare för gasspjälldrivning, P1171

Kontrollera med vagcom/vcds (eller motsvarande). Mätblock 62 (062 för tydlighetens skull). Denna kan dock kastas som felkod vid taskig spänning (som vi kommer till längre ner). Sitter två givare; G187 & G188

---------------------------------------------------
17953 Gasspjällstyrning, P1545

Om nu gasspjällhuset är bytt, så bör standardalternativen (rengöra, kolla kablar och kontrollera själva spjällhuset) inte vara av intresse. Men, ta en titt på ingående luftvägar. Kan vara så enkelt att det finns "skit" ivägen.

Utgår från att mekanikern gjort en TBA

---------------------------------------------------
17976 Gasspjällstyrdon P1568

Detta tyder dock på att TBA:n inte blivit gjord, inte gjorts ordentligt eller inte kunnat göras.

---------------------------------------------------
16500 Givare för kylvätsketemperatur P0116

Troligen så enkelt att tempgivaren faktiskt har gett upp. Modellerna som sitter fram till början/mitten på 00-talet är inte direkt kända för att "aldrig någonsin alls" gå sönder...

---------------------------------------------------
18010 Spänningsförsörjning P1602

En felkod som i 99.9% av fallen inte är något att bry sig om. OFTAST innebär den att man antingen haft batteriet bortkopplat eller att batteriet är dåligt (som i inte fullt laddat). Det kan givetvis i sin tur vara relaterat till en dålig generator.


Jag skulle, högst personligen, radera felkoderna, köra "ett tag" och se vad som kommer tillbaka. Min spontana gissning är att tempgivaren är kass och att TBA:n inte gjorts "rätt och riktigt".

Tack så hemskt mycket för detta utförliga svar, okej det låter ju väldigt rimligt det du säger, han provade radera alla felkoder, alla kom tillbaka rättså fort tydligen.

Vad står 'TBA' för?

Tack återigen.

Avstängd
10 388 Inlägg
22 mars 2017
#4
vanwetter skrev:
Tack så hemskt mycket för detta utförliga svar, okej det låter ju väldigt rimligt det du säger, han provade radera alla felkoder, alla kom tillbaka rättså fort tydligen.

Vad står 'TBA' för?

Tack återigen.

Throttle Body Alignment...svensk översättning bör väl rimligen bli; Gasspjällsadaptering. Ska göras så fort bilen varit strömlös, ibland behövs det inte trots att bilen varit strömlös i veckor, andra gånger får man göra det så fort man lyft kablarna till batteriet.

Även om det är gjort skulle jag göra det igen. Jag vet av erfarenhet att det inte alltid lyckas.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök