Tjenare
Tanken är då som följer...
Helt vanlig B5234t från en Volvo 855 T5 95
Som blir helt isär blåst och genomgåd.
Självklart smidda stakar & kolvar balanserat och polerat
Ajden grenrör och samma Garrett GT35 kullagrade som satt på förra B230 motorn.
Blocket har fått fräst vevhusventilation, gängad och svarvad anslutning till oljereturen och en lätt toppdekning.
Topplocket är absolut MAX portat ut av samma legendariska kille här i stan som gjorde min förra 531 topp. Självklart rikt planat & frästa ventiler
kommer att köra de klassiska (raka) insuget med 960 3" spjäll.
850 plant svänghjul omsvarvat & balanserat för att göra plats åt en riktigt KEP 6-puck sinter och Sachs fina 765 tryckplatta
Växellåda då..
Jo de blir precis som förut en M90 fast en M90H från 2,5L 96,as Volvo 965.
Många säger då till mig att de kommer (aldrig hålla)
Men jag åkte över 1500 mil med 428HK på driven med samma M90 utan problem och den går än idag
Så istället för att meka dit en zf-låda som gör att de varvar jävel efter E4,an så kör jag på min M90H
Någon gång i framtiden då jag känner mig lite extra rik är tanken en 6,växlad Bmw diesel låda.
Men i överlag så är det väl såhär det kommer se ut tillslut