Dags för ett större inlägg nu när jag ligger hemma och är sjuk..
Som jag skrivit har det varit dåligt med inlägg, nästan så det inte är värt att fortsätta pga. hoppandet.
Men lägger in ett gäng nu och ett gäng imorgon om jag hinner så är vi snart i realtid.
Införskaffade ett förstärkt begagnat extraktorgrenrör samt en turbo (TB58).
Skrev inte innan vad det var för dämpare, det är bilstein b8 super sprint. Samt en bild på dom..
Om ni någon gång får saker som är trasiga/skadade av exempel Postnord, spara exakt allt som det var inpackat med. Räddade mig i detta fall efter att ha skickat massvis med bilder. Gav mig inte utan hade bestämt jag skulle ha pengar av dom för kammens värde denna gången.
Toppen hos Elofsson för lite mindre fix, byte av ventilstyrningar, inslipning av ventiler, hårdare fjädrar och inshimsning av kammen. Samt en rejäl tvätt i hand ultraljudstvätt men den var lite väl aggressiv och toppen blev lite missfärgad.
Skoj att få paket med spridare när brevet är helt uppslitet, fick alla spridare i en plastpåse som ica personalen hade samlat ihop
Ett paket med nya o-ringar/packningar och damasker för att renovera alla bromsoken, föredrog detta för att lära mig mer samt spara in några tusen på nya ok. Det var inga större fel på dom men alltid roligare om man vet att dom inte kommer börja läcka eller kärva närmsta tiden.
Nedriven momentbrygga för förstärkning samt lite ny färg på. Fanns ingen bild på detta då 1.5 månads bilder är totalt försvunna..
Hoppas det håller bryggan lite med stabil och vi slipper se bananer första dagarna.
Enda någorlunda fräscha veven jag fick tag efter flera dåliga fynd i rad.
Nya gummin till pedalerna, sista hittade jag inte ny men fick tag i en bättre begagnad på skroten. Finns säkert i Tyskland om man ger sig fan på att hitta
Ny växellådskudde och uppfräschning av balken, fick frågan om jag hade köpt en ny men så bra burktalang tycker jag inte jag har... Inget att lägga finlack på när man ska ta lådan upp och ner när man får släpa på skiten under bilen.
Lite montering på motorn, H-profil som jag skrev innan, originalkolvar dock en oljepump "högvolym -144". Om det gör någon större nytta vet jag inte när det inte är något värsting man bygger. Men väl smörjning är ju alltid skonsamt.
Toppen monterad och testmonterade turbo innan jag började med de roligaste.. Linda grenrör, lindade torrt utan munskydd och det kliade i flera dagar efter i halsen. Kläderna var bara att kasta
Innan vi fick i den hände en olycka och svänghjulet gick inte använda, kan vara så att jag skulle kolla gängan och det var rätt. Sen gjorde vi något annat och jag tog fel gängtapp och drog sönder en gäng. Dom var fulla med skit så skulle köra ur det. Fick tag i ett enkelmassehjul på 30 min vi hämtade och kunde monter allt.
I med motor och låda, och man tror att allt är frid och fröjd.
Kollade vi om vi monterade svänghjulet rätt? Nej, men kunde lysa genom startmotorn och med ren tur hade vi satt det rätt. Oddsen är inte stora men ibland ska man ha tur.
Hade inte shimast ut gaffeln till kopplingen heller då man var så ivrig att få i allt och komma vidare.
Slet ner lådan och gjorde det.
Lite prylar:
Original enkelmassehjulet
228mm lamell
Sachs 763 för B230 M46/M47
Skrapat under bilen länge, lite då och då sen dag ett nästan men nu är det ny underredsmassa under samt ny pump under och i samt ledningarna.
GSS 340 i tank och GSL 392 under bil. Tanken har varit nere och rengjord.
Hoppas ni som följer tråden haft en trevlig lässtund!
Söker framstolar i svart helskinn 740/940 i fräsch skick, inget helt nedsuttet eller spruckna sömmar.
Åker i Kalmar län. Jönköpings län, Växjö län och Östergötlands län.
Önskar er alla en god fortsättning på nya året !