2549
Sök

Nya däck!

2 751 Inlägg
3 april 2017
#21
Ainok skrev:
DasAuto skrev:
Beror lite på hur man kör.
Jag skiftar mina oftast, kör man normalt så brukar inte slitaget vara nämnvärt
mera på framdäcken kontra bakdäcken. Skiftar man då så slits dem jämnt istället.
Tror inte 1-2mm påverkar nämnvärt mycket ifall en sladd skulle uppstå.

1-2mm kanske inte gör stor skillnad när sladden väl har uppstått, men 1-2mm extra mönster kan förhindra att man för sladd öht.

Känns som dessa diskussioner förs varje år, Dubbat, Odubbat, billiga däck, dyra däck, nordiska däck, central europeiska däck, mönster hit och dit.

Alla vet även att nya däck är betydligt bättre på våt asfalt än däck som har 4mm kvar(som är godkända) varför byter vi då inte däck varje sommar, för det är ju bevisligen mycket säkrare.

Varför välja däck för 1000-1500kr/st när det finns MIchelin Super Sport och Continental sport contact för 2500kr/st? De är ju bättre än de billigare däck i alla tester? Skiljer ju meter ibland på bromssträckor.

Som du säkert förstår så kan man dra teorier i all oandlighet.

Who Djaa bless no man curse

10 163 Inlägg
3 april 2017
#22
På vintern ska det va dubb punkt. Framförallt vinterdäck håller bara en säsong sen är det för dåligt med dubb kvar, på så viss har man alltid bra vinterdäck.   

Däck köper man så bra som möjligt i mellan segmentet och av ett känt märke som funnits länge. Däck görs ej i china det är förvuxna hockey puckar totalt värdelösa är dom oavsett bil väglag eller körsätt. Har man förvuxen plånbok kan man kosta på sig riktigt dyra och fina däck, om man nu har behov av sådana merparten nej. Mönster ja dfet ska det vara i däck man kör på vägen i alla väder.

Bästa däcken ska sitta runt om dåliga däck byter man ut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
3 april 2017
#23
Djo skrev:
På vintern ska det va dubb punkt. Framförallt vinterdäck håller bara en säsong sen är det för dåligt med dubb kvar, på så viss har man alltid bra vinterdäck.   

Däck köper man så bra som möjligt i mellan segmentet och av ett känt märke som funnits länge. Däck görs ej i china det är förvuxna hockey puckar totalt värdelösa är dom oavsett bil väglag eller körsätt. Har man förvuxen plånbok kan man kosta på sig riktigt dyra och fina däck, om man nu har behov av sådana merparten nej. Mönster ja dfet ska det vara i däck man kör på vägen i alla väder.

Bästa däcken ska sitta runt om dåliga däck byter man ut.

Jag måste göra något fel.  Kollade mina dubb nyligen. Alla var kvar wink  Och då bor jag väldigt mycket söderut.

Evildan
3 april 2017
#24
Muttley skrev:
Djo skrev:
På vintern ska det va dubb punkt. Framförallt vinterdäck håller bara en säsong sen är det för dåligt med dubb kvar, på så viss har man alltid bra vinterdäck.   

Däck köper man så bra som möjligt i mellan segmentet och av ett känt märke som funnits länge. Däck görs ej i china det är förvuxna hockey puckar totalt värdelösa är dom oavsett bil väglag eller körsätt. Har man förvuxen plånbok kan man kosta på sig riktigt dyra och fina däck, om man nu har behov av sådana merparten nej. Mönster ja dfet ska det vara i däck man kör på vägen i alla väder.

Bästa däcken ska sitta runt om dåliga däck byter man ut.

Jag måste göra något fel.  Kollade mina dubb nyligen. Alla var kvar wink  Och då bor jag väldigt mycket söderut.

http://www.vibilagare.se/sites/vibilagare.se/files/styles/large/public/images/2011/10/kampanj_dubbdack_04.jpg?itok=a4DRZ0MQ

Muttley
3 april 2017
#25
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Djo skrev:
På vintern ska det va dubb punkt. Framförallt vinterdäck håller bara en säsong sen är det för dåligt med dubb kvar, på så viss har man alltid bra vinterdäck.   

Däck köper man så bra som möjligt i mellan segmentet och av ett känt märke som funnits länge. Däck görs ej i china det är förvuxna hockey puckar totalt värdelösa är dom oavsett bil väglag eller körsätt. Har man förvuxen plånbok kan man kosta på sig riktigt dyra och fina däck, om man nu har behov av sådana merparten nej. Mönster ja dfet ska det vara i däck man kör på vägen i alla väder.

Bästa däcken ska sitta runt om dåliga däck byter man ut.

Jag måste göra något fel.  Kollade mina dubb nyligen. Alla var kvar wink  Och då bor jag väldigt mycket söderut.

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=a4DRZ0MQ

Ha din gubbjäkel. Jag är utan tvekan kärring.   Har nästan bara kört på dubbfritt förr. Men senaste bilarna har jag fått dubb till. Och de är jag faktiskt ganska glad för då de räddade mig nu i vintras trots snöfri vinter så har vi haft några kvällar och nätter med rälig svartis.
Ena gången släppte alla 4 hjulen till trots mina superfina dubbdäck, i en kurva där jag låg och puttrade fram i 70.   De löstes genom att bara parera och säga ojsan.

Jag ska faktiskt byta (troligtvis sist av alla jag känner) till sommarhjulen i helgen big_smile  Blev 2 nya puckar.

10 163 Inlägg
3 april 2017
#26
Muttley skrev:
Djo skrev:
På vintern ska det va dubb punkt. Framförallt vinterdäck håller bara en säsong sen är det för dåligt med dubb kvar, på så viss har man alltid bra vinterdäck.   

Däck köper man så bra som möjligt i mellan segmentet och av ett känt märke som funnits länge. Däck görs ej i china det är förvuxna hockey puckar totalt värdelösa är dom oavsett bil väglag eller körsätt. Har man förvuxen plånbok kan man kosta på sig riktigt dyra och fina däck, om man nu har behov av sådana merparten nej. Mönster ja dfet ska det vara i däck man kör på vägen i alla väder.

Bästa däcken ska sitta runt om dåliga däck byter man ut.

Jag måste göra något fel.  Kollade mina dubb nyligen. Alla var kvar wink  Och då bor jag väldigt mycket söderut.

Ja det gör du definitivt wink

Jag brukar sågott som rensa dubben på en säsong.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
3 april 2017
#27
Djo skrev:
Muttley skrev:
Djo skrev:
På vintern ska det va dubb punkt. Framförallt vinterdäck håller bara en säsong sen är det för dåligt med dubb kvar, på så viss har man alltid bra vinterdäck.   

Däck köper man så bra som möjligt i mellan segmentet och av ett känt märke som funnits länge. Däck görs ej i china det är förvuxna hockey puckar totalt värdelösa är dom oavsett bil väglag eller körsätt. Har man förvuxen plånbok kan man kosta på sig riktigt dyra och fina däck, om man nu har behov av sådana merparten nej. Mönster ja dfet ska det vara i däck man kör på vägen i alla väder.

Bästa däcken ska sitta runt om dåliga däck byter man ut.

Jag måste göra något fel.  Kollade mina dubb nyligen. Alla var kvar wink  Och då bor jag väldigt mycket söderut.

Ja det gör du definitivt wink

Jag brukar sågott som rensa dubben på en säsong.

Herrejösses hur kör du karl?    Jag vet inte hur många säsonger dubb räcker för mig på riktigt då jag bytt bil lite väl ofta innan de är slut. Men jag hade nog fixat 4 år :p

Jag siktar förvisso på minimal förbrukning på bilen så de gör väl sitt till big_smile

10 163 Inlägg
3 april 2017
#28
Muttley skrev:
Djo skrev:
Muttley skrev:

Jag måste göra något fel.  Kollade mina dubb nyligen. Alla var kvar wink  Och då bor jag väldigt mycket söderut.

Ja det gör du definitivt wink

Jag brukar sågott som rensa dubben på en säsong.

Herrejösses hur kör du karl?    Jag vet inte hur många säsonger dubb räcker för mig på riktigt då jag bytt bil lite väl ofta innan de är slut. Men jag hade nog fixat 4 år :p

Jag siktar förvisso på minimal förbrukning på bilen så de gör väl sitt till big_smile

Dubb släpper efter 120 pga rotations kraften och vi har haft mycket barbacke under vintrarna här så wink Plus att jag inte segar mig upp i hastighet jag kör upp i hastighet så fort som möjligt, Det lärde körskolan ut hm tror vissa delar fastnade bättre än andra wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
3 april 2017
#29
Djo skrev:
Muttley skrev:
Djo skrev:

Ja det gör du definitivt wink

Jag brukar sågott som rensa dubben på en säsong.

Herrejösses hur kör du karl?    Jag vet inte hur många säsonger dubb räcker för mig på riktigt då jag bytt bil lite väl ofta innan de är slut. Men jag hade nog fixat 4 år :p

Jag siktar förvisso på minimal förbrukning på bilen så de gör väl sitt till big_smile

Dubb släpper efter 120 pga rotations kraften och vi har haft mycket barbacke under vintrarna här så wink Plus att jag inte segar mig upp i hastighet jag kör upp i hastighet så fort som möjligt, Det lärde körskolan ut hm tror vissa delar fastnade bättre än andra wink

Vilken tur att min bil inte är bekväm i de hastigheterna då.   Och att jag mest håller mig på 80-100 vägar vintertid smile

Min sa att man skulle accelerera bestämt. Inte så fort som möjligt wink

Evildan
3 april 2017
#30
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:

Jag måste göra något fel.  Kollade mina dubb nyligen. Alla var kvar wink  Och då bor jag väldigt mycket söderut.

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=a4DRZ0MQ

Ha din gubbjäkel. Jag är utan tvekan kärring.   Har nästan bara kört på dubbfritt förr. Men senaste bilarna har jag fått dubb till. Och de är jag faktiskt ganska glad för då de räddade mig nu i vintras trots snöfri vinter så har vi haft några kvällar och nätter med rälig svartis.
Ena gången släppte alla 4 hjulen till trots mina superfina dubbdäck, i en kurva där jag låg och puttrade fram i 70.   De löstes genom att bara parera och säga ojsan.

Jag ska faktiskt byta (troligtvis sist av alla jag känner) till sommarhjulen i helgen big_smile  Blev 2 nya puckar.

Kom ihåg den omskrivna kampanjen och kunde inte låta bli. big_smile
Jag föredrar dubbfria vinterdäck av god kvalitet men det är nog mest en vanesak efter det där fritidsförstörande yrket vi båda haft. Dom miljöer jag kör i är dessutom sällan belagda med svartis så då funkar dubbfria eller friktionsfritt som vissa experter kallar dom. Blöt/torr asfalt och snö/slask gör ändå dubben ingen nytta då det inte finns något att sätra dubben i, utan det är mönsterrensningen som sköter greppet.
Men...det är ju även en smaksak, känslomässigt styrda kärringar som ni är. wink ( Sorry Rille )

10 163 Inlägg
3 april 2017
#31
Muttley skrev:
Djo skrev:
Muttley skrev:

Herrejösses hur kör du karl?    Jag vet inte hur många säsonger dubb räcker för mig på riktigt då jag bytt bil lite väl ofta innan de är slut. Men jag hade nog fixat 4 år :p

Jag siktar förvisso på minimal förbrukning på bilen så de gör väl sitt till big_smile

Dubb släpper efter 120 pga rotations kraften och vi har haft mycket barbacke under vintrarna här så wink Plus att jag inte segar mig upp i hastighet jag kör upp i hastighet så fort som möjligt, Det lärde körskolan ut hm tror vissa delar fastnade bättre än andra wink

Vilken tur att min bil inte är bekväm i de hastigheterna då.   Och att jag mest håller mig på 80-100 vägar vintertid smile

Min sa att man skulle accelerera bestämt. Inte så fort som möjligt wink

Kör du för bil då ? wink

Jasså ja dom sade om jag ska vara ärlig. Att man skulle komma upp i hastighet så fort som möjligt. Det brukar jag följa wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

3 235 Inlägg
3 april 2017
#32
Evildan skrev:
Kennyrc skrev:
Evildan skrev:
Alltid bästa däcken bak. 

.

Varför tycker du det? smile

För annars ökar risken att bakdäcken tappar greppet före framdäcken och du får en svårkontrollerad sladd.

Det finns de bilförare som har någon typ av övertro till sin förmåga att upphäva dom fysikaliska lagarna och bestämt hävdar att dom bra däcken skall sitta fram för då kan man styra sig från faran, lyssna inte på dom rådgivarna är mitt råd.

Här finns ytterligare information om varför dom bästa däcken skall sitta bak.

https://www.google.se/search?ei=prrgWJi … _PsaTbZYjM

Detta är ooumkullrunkeligt!

Helt korrekt!
Framdäcken har som regel mer marktryck, och förlorar inte fästet lika fort som bakdäcken, och när bakdäcken väl börjat flyta runt händer tråkiga saker:(((


Muttley
3 april 2017
#33
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Jag måste göra något fel.  Kollade mina dubb nyligen. Alla var kvar wink  Och då bor jag väldigt mycket söderut.

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=a4DRZ0MQ

Ha din gubbjäkel. Jag är utan tvekan kärring.   Har nästan bara kört på dubbfritt förr. Men senaste bilarna har jag fått dubb till. Och de är jag faktiskt ganska glad för då de räddade mig nu i vintras trots snöfri vinter så har vi haft några kvällar och nätter med rälig svartis.
Ena gången släppte alla 4 hjulen till trots mina superfina dubbdäck, i en kurva där jag låg och puttrade fram i 70.   De löstes genom att bara parera och säga ojsan.

Jag ska faktiskt byta (troligtvis sist av alla jag känner) till sommarhjulen i helgen big_smile  Blev 2 nya puckar.

Kom ihåg den omskrivna kampanjen och kunde inte låta bli. big_smile
Jag föredrar dubbfria vinterdäck av god kvalitet men det är nog mest en vanesak efter det där fritidsförstörande yrket vi båda haft. Dom miljöer jag kör i är dessutom sällan belagda med svartis så då funkar dubbfria eller friktionsfritt som vissa experter kallar dom. Blöt/torr asfalt och snö/slask gör ändå dubben ingen nytta då det inte finns något att sätra dubben i, utan det är mönsterrensningen som sköter greppet.
Men...det är ju även en smaksak, känslomässigt styrda kärringar som ni är. wink ( Sorry Rille )

big_smile snällt av dig.   
Jo vi hade ju bara dubbfritt på taxin. Fastän i vissa tillfällen man önskar att man hade dubb, speciellt vintern 2009/10 kommer jag ihåg när jag lämnade en långt ut i skogen.  Liten uppförsbacke på tillbakavägen och de bara slirar.  Tog en timmes grävande med en skyffel jag hittade i skogen big_smile

Hade vi haft riktiga vintrar här nere hade jag övervägt att byta till några dyra dubbfria kanske. 
Men kärring som jag är så puttrar jag vidare på mitt stål. haha
Djo skrev:
Muttley skrev:
Djo skrev:

Dubb släpper efter 120 pga rotations kraften och vi har haft mycket barbacke under vintrarna här så wink Plus att jag inte segar mig upp i hastighet jag kör upp i hastighet så fort som möjligt, Det lärde körskolan ut hm tror vissa delar fastnade bättre än andra wink

Vilken tur att min bil inte är bekväm i de hastigheterna då.   Och att jag mest håller mig på 80-100 vägar vintertid smile

Min sa att man skulle accelerera bestämt. Inte så fort som möjligt wink

Kör du för bil då ? wink

Jasså ja dom sade om jag ska vara ärlig. Att man skulle komma upp i hastighet så fort som möjligt. Det brukar jag följa wink

Jag kör en megane 2010 diesel smile   var nere på 0,39 milen idag (enligt färddatorn) måste varit för jag pumpade i frisk luft igår.   En riktig kärringbil helt enkelt :p

Haha du menar plattan i botten?   De hade inte min lilleputtmotor gillat.

10 163 Inlägg
3 april 2017
#34
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Jag måste göra något fel.  Kollade mina dubb nyligen. Alla var kvar wink  Och då bor jag väldigt mycket söderut.

http://www.vibilagare.se/sites/vibilaga … k=a4DRZ0MQ

Ha din gubbjäkel. Jag är utan tvekan kärring.   Har nästan bara kört på dubbfritt förr. Men senaste bilarna har jag fått dubb till. Och de är jag faktiskt ganska glad för då de räddade mig nu i vintras trots snöfri vinter så har vi haft några kvällar och nätter med rälig svartis.
Ena gången släppte alla 4 hjulen till trots mina superfina dubbdäck, i en kurva där jag låg och puttrade fram i 70.   De löstes genom att bara parera och säga ojsan.

Jag ska faktiskt byta (troligtvis sist av alla jag känner) till sommarhjulen i helgen big_smile  Blev 2 nya puckar.

Kom ihåg den omskrivna kampanjen och kunde inte låta bli. big_smile
Jag föredrar dubbfria vinterdäck av god kvalitet men det är nog mest en vanesak efter det där fritidsförstörande yrket vi båda haft. Dom miljöer jag kör i är dessutom sällan belagda med svartis så då funkar dubbfria eller friktionsfritt som vissa experter kallar dom. Blöt/torr asfalt och snö/slask gör ändå dubben ingen nytta då det inte finns något att sätra dubben i, utan det är mönsterrensningen som sköter greppet.
Men...det är ju även en smaksak, känslomässigt styrda kärringar som ni är. wink ( Sorry Rille )

big_smile snällt av dig.   
Jo vi hade ju bara dubbfritt på taxin. Fastän i vissa tillfällen man önskar att man hade dubb, speciellt vintern 2009/10 kommer jag ihåg när jag lämnade en långt ut i skogen.  Liten uppförsbacke på tillbakavägen och de bara slirar.  Tog en timmes grävande med en skyffel jag hittade i skogen big_smile

Hade vi haft riktiga vintrar här nere hade jag övervägt att byta till några dyra dubbfria kanske. 
Men kärring som jag är så puttrar jag vidare på mitt stål. haha
Djo skrev:
Muttley skrev:

Vilken tur att min bil inte är bekväm i de hastigheterna då.   Och att jag mest håller mig på 80-100 vägar vintertid smile

Min sa att man skulle accelerera bestämt. Inte så fort som möjligt wink

Kör du för bil då ? wink

Jasså ja dom sade om jag ska vara ärlig. Att man skulle komma upp i hastighet så fort som möjligt. Det brukar jag följa wink

Jag kör en megane 2010 diesel smile   var nere på 0,39 milen idag (enligt färddatorn) måste varit för jag pumpade i frisk luft igår.   En riktig kärringbil helt enkelt :p

Haha du menar plattan i botten?   De hade inte min lilleputtmotor gillat.

Jag har tvingat ner v70in till 0,73 har jag för mig men det var ett helvete å lyckas med det.

Äsch dom där kan man ju bju på om man vill wink Njo nog händer det dragläge sen grönt ljus ger jag fullt haha jag har inte 46 i sko storlek för inte wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök