Halloj. Skulle backa upp bilen idag på en liten lutande backe på gårdsplan och låta den stå i solen åh låta isen på den smälta och märkte när jag backade så va den riktigt slö ville bara gå upp till ca 5000 varv när det stod still, dog ca 3gånger och backa ändå bara 4 meter fick nästan varva och släppa kopplingen hela tiden och poff så dog den, innan fick jag nästan köra halvt på kopplingen och gasa för att ta mig upp för backen. Den känns RIKTIGT jävla orkeslös, kan försöka backa upp åh ha i 4000varv sen släppa kopplingen och den drar iväg max 1meter sen dör typ. Vad kan felet vara? Spekulationer? Förra ägaren trodde luftmassemätaren va pajj men har testat kopplat ur den men inte märkt någon skillnad. Går inte på cylinder 4,5,6 heller. Tack på förhand!
Går den inte på cylinder 4,5,6 så är det ju antingen tändstift /spole / spridare som bökar?
Spekulerat kring tändstiften då dom såg slitna ut och hade någon smörja vid hatten (toppen som man kan skruva av) eller ska smörjan vara där? Borde väl gå att ta tändspolarna från 4,5,6 åh sätta på 1,2,3 sen söka felkod för blir det på cylinder 1,2,3 är det ju tändspolen/spolarna.
Går den inte på cylinder 4,5,6 så är det ju antingen tändstift /spole / spridare som bökar?
Spekulerat kring tändstiften då dom såg slitna ut och hade någon smörja vid hatten (toppen som man kan skruva av) eller ska smörjan vara där? Borde väl gå att ta tändspolarna från 4,5,6 åh sätta på 1,2,3 sen söka felkod för blir det på cylinder 1,2,3 är det ju tändspolen/spolarna.
fish skrev:
Lyser motorlampan?
Japp, lyser för glatta livet.
Ska inte vara nån sorts vätska/smörja alls vid tändstiften/spolarna. Precis, prova byt plats på spolarna och se fall du hör nån skillnad. men om stiften ser risiga ut är det nog dags att byta dom, göra en service.
Felkoderna står där uppe i länken. Sökt på varje kod.
LocKtar skrev:
Spitzlix skrev:
LocKtar skrev:
Går den inte på cylinder 4,5,6 så är det ju antingen tändstift /spole / spridare som bökar?
Spekulerat kring tändstiften då dom såg slitna ut och hade någon smörja vid hatten (toppen som man kan skruva av) eller ska smörjan vara där? Borde väl gå att ta tändspolarna från 4,5,6 åh sätta på 1,2,3 sen söka felkod för blir det på cylinder 1,2,3 är det ju tändspolen/spolarna.
fish skrev:
Lyser motorlampan?
Japp, lyser för glatta livet.
Ska inte vara nån sorts vätska/smörja alls vid tändstiften/spolarna. Precis, prova byt plats på spolarna och se fall du hör nån skillnad. men om stiften ser risiga ut är det nog dags att byta dom, göra en service.
Misstänkte det haha, typ brunaktig fet smörja, konsistens som smörjfett. Ja, ska testa byta plats på dom med. Blir en helservice i sommar när solen lyser. Tänkte även köra såndär flush-rengöring till motorn/katalysatorn. Sen märkte jag att vid mitten av avgassystemet är det ett litet hål samt det "pyser" vid avgasröret under förarsidan, kan det ge felkod på bank2 sensorn, alltså hålen. Så sensorn blir lurad? Samt luftmassemätaren är slut.
Felkoderna står där uppe i länken. Sökt på varje kod.
LocKtar skrev:
Spitzlix skrev:
LocKtar skrev:
Går den inte på cylinder 4,5,6 så är det ju antingen tändstift /spole / spridare som bökar?
Spekulerat kring tändstiften då dom såg slitna ut och hade någon smörja vid hatten (toppen som man kan skruva av) eller ska smörjan vara där? Borde väl gå att ta tändspolarna från 4,5,6 åh sätta på 1,2,3 sen söka felkod för blir det på cylinder 1,2,3 är det ju tändspolen/spolarna.
Japp, lyser för glatta livet.
Ska inte vara nån sorts vätska/smörja alls vid tändstiften/spolarna. Precis, prova byt plats på spolarna och se fall du hör nån skillnad. men om stiften ser risiga ut är det nog dags att byta dom, göra en service.
Misstänkte det haha, typ brunaktig fet smörja, konsistens som smörjfett. Ja, ska testa byta plats på dom med. Blir en helservice i sommar när solen lyser. Tänkte även köra såndär flush-rengöring till motorn/katalysatorn. Sen märkte jag att vid mitten av avgassystemet är det ett litet hål samt det "pyser" vid avgasröret under förarsidan, kan det ge felkod på bank2 sensorn, alltså hålen. Så sensorn blir lurad? Samt luftmassemätaren är slut.
vilken av sensorerna på bank 2?
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Felkoderna står där uppe i länken. Sökt på varje kod.
LocKtar skrev:
Ska inte vara nån sorts vätska/smörja alls vid tändstiften/spolarna. Precis, prova byt plats på spolarna och se fall du hör nån skillnad. men om stiften ser risiga ut är det nog dags att byta dom, göra en service.
Misstänkte det haha, typ brunaktig fet smörja, konsistens som smörjfett. Ja, ska testa byta plats på dom med. Blir en helservice i sommar när solen lyser. Tänkte även köra såndär flush-rengöring till motorn/katalysatorn. Sen märkte jag att vid mitten av avgassystemet är det ett litet hål samt det "pyser" vid avgasröret under förarsidan, kan det ge felkod på bank2 sensorn, alltså hålen. Så sensorn blir lurad? Samt luftmassemätaren är slut.