3439
Sök

Audi a3 3,2 q 2004 vs mazda 3 sport 2006

15 Inlägg
15 april 2017
Trådstartare
#1
som rubrik lyder ska köpa någon av dem imorgon., vilken rekommenderar ni och varför. ända jag ser är att audin kostar mig något mer vid inköp samt i månaden men är det en mkt bättre bil är det ju klart godkänt att betala det då. Mvh

1 193 Inlägg
16 april 2017
#2
Är mazdan fyrhjulsdriven?

Ganska olika bilar, Audin är mer komfortinriktad. Tysk vagn byggd för Autobahn helt enkelt smile
Bättre ljudisolering och solid byggkvalité.

Mazdan kan jag tänka mig är lite roligare att kränga runt slingriga 70-vägar. Inte samma premiumkänsla men mycket trevligare inredning än andra japaner i prisklassen.

Den ultimata frågan är väl vad du är ute efter helt enkelt! En person som tittar på Mazda MPS, Honda Civic Type R, Mazda MX5, Toyota Supra etc är sällan samma person som skulle överväga en Audi/Merca. De är väldigt olika smile

Du har inte funderat på BMW? Trevligt mellanting med hög byggkvalité och bra vägegenskaper.


7 460 Inlägg
16 april 2017
#3
nico113 skrev:
som rubrik lyder ska köpa någon av dem imorgon., vilken rekommenderar ni och varför. ända jag ser är att audin kostar mig något mer vid inköp samt i månaden men är det en mkt bättre bil är det ju klart godkänt att betala det då. Mvh

Skulle utan minsta tvekan välja Mazdan.
Tyska bilar såsom Audi och BMW håller inte och leder endast till problem.

Forummoderator
18 092 Inlägg
16 april 2017
#4
nico113 skrev:
som rubrik lyder ska köpa någon av dem imorgon., vilken rekommenderar ni och varför. ända jag ser är att audin kostar mig något mer vid inköp samt i månaden men är det en mkt bättre bil är det ju klart godkänt att betala det då. Mvh

Audin går bort. Obefintlig kvalitet, bristfällig motorkonstruktion och i övrigt en gedigen vagn som rakt igenom sakta driver sin ägare till fattighuset. Däremot går det att pruta kraftigt på dessa premiumbilar då bilfirmor har börjat att helt sonikt vägra byta in dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 193 Inlägg
16 april 2017
#5
Jag kompletterar mitt inlägg lite. Eftersom det endast finns de två specifika bilarna att välja mellan så gör du bäst i att välja bort Audin, då den har 3.2l V6an som är mer eller mindre känd för att rasa. Kamkedjan går av helt enkelt. Finns mycket att läsa om dessa motorer på bland annat nordicaudi.com och diverse nyhetssidor. Det sägs att största bidragande faktor till att flera VAG-bilar har kamkedjeproblem är för att serviceintervallen är för långa. Motorn går inte bra på gammal sur olja och det är viktigt att oljan är i bra skick i vårt svenska "extrema" klimat.

Om du ändå är intresserad, så är förutsättningar för att överväga Audi med 3.2FSI följande:
Fullstämplad servicebok till punkt och pricka med högst 1500mila serviceintervall. Helst från auktoriserad Audi-verkstad. Kolla noga i serviceboken om oljan är bytt vid varje tillfälle. Det var den viktigaste biten.
Öppna huven och känn om motorn är kall. Det måste den vara så att du kan göra en riktig kallstart. Det är då eventuella ljud kan uppenbaras. Starta bilen och gå direkt ut och lyssna noga på motorn. Gasa friskt medan den står i neutral och lyssna igen om den fortfarande låter fint. Inget rassel, inga ventiler som tickar, inget synligt som läcker? Då tycker jag definitivt att du ska ta bilen till en mekaniker som får titta igenom bilen innan du pungar ut en massa pengar för den.

Eller så köper du bara Mazdan och slipper vara orolig wink


Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2017
#6
Hybridsmurfen skrev:
nico113 skrev:
som rubrik lyder ska köpa någon av dem imorgon., vilken rekommenderar ni och varför. ända jag ser är att audin kostar mig något mer vid inköp samt i månaden men är det en mkt bättre bil är det ju klart godkänt att betala det då. Mvh

Audin går bort. Obefintlig kvalitet, bristfällig motorkonstruktion och i övrigt en gedigen vagn som rakt igenom sakta driver sin ägare till fattighuset. Däremot går det att pruta kraftigt på dessa premiumbilar då bilfirmor har börjat att helt sonikt vägra byta in dessa.

Ja, 1½/4 rätt från din sida är ju inte så illa i (VAG)sammanhanget.
Senast redigerat av it_mutt (16 april 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 april 2017
#7
it_mutt skrev:
Hybridsmurfen skrev:
nico113 skrev:
som rubrik lyder ska köpa någon av dem imorgon., vilken rekommenderar ni och varför. ända jag ser är att audin kostar mig något mer vid inköp samt i månaden men är det en mkt bättre bil är det ju klart godkänt att betala det då. Mvh

Audin går bort. Obefintlig kvalitet, bristfällig motorkonstruktion och i övrigt en gedigen vagn som rakt igenom sakta driver sin ägare till fattighuset. Däremot går det att pruta kraftigt på dessa premiumbilar då bilfirmor har börjat att helt sonikt vägra byta in dessa.

Ja, 1½/4 rätt från din sida är ju inte så illa i (VAG)sammanhanget.

Vad hade han rätt i?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2017
#8
caromania skrev:
it_mutt skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Audin går bort. Obefintlig kvalitet, bristfällig motorkonstruktion och i övrigt en gedigen vagn som rakt igenom sakta driver sin ägare till fattighuset. Däremot går det att pruta kraftigt på dessa premiumbilar då bilfirmor har börjat att helt sonikt vägra byta in dessa.

Ja, 1½/4 rätt från din sida är ju inte så illa i (VAG)sammanhanget.

Vad hade han rätt i?

Att bilhandlare ogillar 3,2-motorerna och ett 1/6 rätt gällande motorkonstruktionen och 1/6-rätt i kostnaderna (om motorn inte är skött/sköts) och slutligen 1/6 rätt i att en 3.2 tfsi hos en handlare brukar vara möjlig att pruta på. Enligt mig iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 092 Inlägg
16 april 2017
#9
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Ja, 1½/4 rätt från din sida är ju inte så illa i (VAG)sammanhanget.

Vad hade han rätt i?

Att bilhandlare ogillar 3,2-motorerna och ett 1/6 rätt gällande motorkonstruktionen och 1/6-rätt i kostnaderna (om motorn inte är skött/sköts) och slutligen 1/6 rätt i att en 3.2 tfsi hos en handlare brukar vara möjlig att pruta på. Enligt mig iaf.

Det där tar jag som full pott från dig :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2017
#10
Hybridsmurfen skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:

Vad hade han rätt i?

Att bilhandlare ogillar 3,2-motorerna och ett 1/6 rätt gällande motorkonstruktionen och 1/6-rätt i kostnaderna (om motorn inte är skött/sköts) och slutligen 1/6 rätt i att en 3.2 tfsi hos en handlare brukar vara möjlig att pruta på. Enligt mig iaf.

Det där tar jag som full pott från dig :-)

Ja men se det går så bra så smile Det är ju påsk och allt så wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 april 2017
#11
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Ja, 1½/4 rätt från din sida är ju inte så illa i (VAG)sammanhanget.

Vad hade han rätt i?

Att bilhandlare ogillar 3,2-motorerna och ett 1/6 rätt gällande motorkonstruktionen och 1/6-rätt i kostnaderna (om motorn inte är skött/sköts) och slutligen 1/6 rätt i att en 3.2 tfsi hos en handlare brukar vara möjlig att pruta på. Enligt mig iaf.

Är varje sjättedel på varje exemplar, dvs tydliga måndagsexemplar eller är det totalt 3/6 av alla bilar som kan tänkas ha någon av bristerna som räknas upp?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2017
#12
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Vad hade han rätt i?

Att bilhandlare ogillar 3,2-motorerna och ett 1/6 rätt gällande motorkonstruktionen och 1/6-rätt i kostnaderna (om motorn inte är skött/sköts) och slutligen 1/6 rätt i att en 3.2 tfsi hos en handlare brukar vara möjlig att pruta på. Enligt mig iaf.

Är varje sjättedel på varje exemplar, dvs tydliga måndagsexemplar eller är det totalt 3/6 av alla bilar som kan tänkas ha någon av bristerna som räknas upp?

Nej alltså...det där blir ett "halvt rätt".

Motorkonstruktionen är inte per automatik kass om motorn har servats ordentligt. Den är dock kass så sett att den inte är det minsta förlåtande om den inte sköts ordentligt (och med ordentligt menar jag ex.vis, som Cracksoup varit inne på; att man undvikit LL-servicen)

Det är då vidare inte heller något som måste bli vidare svindyrt att äga, under förutsättning att den har skötts, och fortsätter skötas. Om inte så blir det då också ett bottenlöst hål.

Och den sista 1/6:en är då att där brukar vara lite större prutmån på just 3.2:orna hos handlare än "övriga bilar" eller för all del "samma koncern fast med andra motorer"

Det fullständigt rätt och riktiga är däremot att 3.2:orna sällan hittar in till de mer seriösa handlarna, just för att det kan vara ett rent lotteri för handlaren, sett till då hur det har skötts med service osv, tidigare.

Det går givetvis att hitta välfungerande o stabila 3.2:or, det gäller bara att veta vad man ska och inte ska titta/lyssna efter osv.
Senast redigerat av it_mutt (16 april 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 april 2017
#13
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Att bilhandlare ogillar 3,2-motorerna och ett 1/6 rätt gällande motorkonstruktionen och 1/6-rätt i kostnaderna (om motorn inte är skött/sköts) och slutligen 1/6 rätt i att en 3.2 tfsi hos en handlare brukar vara möjlig att pruta på. Enligt mig iaf.

Är varje sjättedel på varje exemplar, dvs tydliga måndagsexemplar eller är det totalt 3/6 av alla bilar som kan tänkas ha någon av bristerna som räknas upp?

Nej alltså...det där blir ett "halvt rätt".

Motorkonstruktionen är inte per automatik kass om motorn har servats ordentligt. Den är dock kass så sett att den inte är det minsta förlåtande om den inte sköts ordentligt (och med ordentligt menar jag ex.vis, som Cracksoup varit inne på; att man undvikit LL-servicen)

Det är då vidare inte heller något som måste bli vidare svindyrt att äga, under förutsättning att den har skötts, och fortsätter skötas. Om inte så blir det då också ett bottenlöst hål.

Och den sista 1/6:en är då att där brukar vara lite större prutmån på just 3.2:orna hos handlare än "övriga bilar" eller för all del "samma koncern fast med andra motorer"

Det fullständigt rätt och riktiga är däremot att 3.2:orna sällan hittar in till de mer seriösa handlarna, just för att det kan vara ett rent lotteri för handlaren, sett till då hur det har skötts med service osv, tidigare.

Ok, alltså hälften av bilarna. (3/6 = 1/2)

En sak som jag inte fattar, för jag har dålig koll på Audibilarna generellt och de som är nyare än 1990 i synnerhet, men har inte VAG själva tagit fram Longlife-service (-programmet) och är det inte det de anser är rätt sätt att serva bilen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 665 Inlägg
16 april 2017
#14
Cracksoup skrev:
Jag kompletterar mitt inlägg lite. Eftersom det endast finns de två specifika bilarna att välja mellan så gör du bäst i att välja bort Audin, då den har 3.2l V6an som är mer eller mindre känd för att rasa. Kamkedjan går av helt enkelt. Finns mycket att läsa om dessa motorer på bland annat nordicaudi.com och diverse nyhetssidor. Det sägs att största bidragande faktor till att flera VAG-bilar har kamkedjeproblem är för att serviceintervallen är för långa. Motorn går inte bra på gammal sur olja och det är viktigt att oljan är i bra skick i vårt svenska "extrema" klimat.

Om du ändå är intresserad, så är förutsättningar för att överväga Audi med 3.2FSI följande:
Fullstämplad servicebok till punkt och pricka med högst 1500mila serviceintervall. Helst från auktoriserad Audi-verkstad. Kolla noga i serviceboken om oljan är bytt vid varje tillfälle. Det var den viktigaste biten.
Öppna huven och känn om motorn är kall. Det måste den vara så att du kan göra en riktig kallstart. Det är då eventuella ljud kan uppenbaras. Starta bilen och gå direkt ut och lyssna noga på motorn. Gasa friskt medan den står i neutral och lyssna igen om den fortfarande låter fint. Inget rassel, inga ventiler som tickar, inget synligt som läcker? Då tycker jag definitivt att du ska ta bilen till en mekaniker som får titta igenom bilen innan du pungar ut en massa pengar för den.

Eller så köper du bara Mazdan och slipper vara orolig wink

Ja FSI motorn har inget bra ryckte.

Men detta är inte en FSI motor. Detta är VR6 motorn som även sitter i Golf Mk5 R32.
Har det gått runt 20k är det dags att inspektera kamkedjan o delarna som spänner kedjan.
Det bör vara välservad då mår den bra.
Haldex ska servas var 6000mil

Köp audi så klart! Jag har ägt 4st vw VR6. Så jäkla underbar motor. Visst kostar det lite men vilken kraft från låga varv o underbart ljud.

Vill du trimma sen så är det inte lika lätt som på en turbomotor. Men det finns många färdiga turbokit till denna. Kolla Toms vita A3 på projectsidan eller på Elmia.
Senast redigerat av Rickard-v (16 april 2017)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 193 Inlägg
16 april 2017
#15
Rickard-v skrev:
Cracksoup skrev:
Jag kompletterar mitt inlägg lite. Eftersom det endast finns de två specifika bilarna att välja mellan så gör du bäst i att välja bort Audin, då den har 3.2l V6an som är mer eller mindre känd för att rasa. Kamkedjan går av helt enkelt. Finns mycket att läsa om dessa motorer på bland annat nordicaudi.com och diverse nyhetssidor. Det sägs att största bidragande faktor till att flera VAG-bilar har kamkedjeproblem är för att serviceintervallen är för långa. Motorn går inte bra på gammal sur olja och det är viktigt att oljan är i bra skick i vårt svenska "extrema" klimat.

Om du ändå är intresserad, så är förutsättningar för att överväga Audi med 3.2FSI följande:
Fullstämplad servicebok till punkt och pricka med högst 1500mila serviceintervall. Helst från auktoriserad Audi-verkstad. Kolla noga i serviceboken om oljan är bytt vid varje tillfälle. Det var den viktigaste biten.
Öppna huven och känn om motorn är kall. Det måste den vara så att du kan göra en riktig kallstart. Det är då eventuella ljud kan uppenbaras. Starta bilen och gå direkt ut och lyssna noga på motorn. Gasa friskt medan den står i neutral och lyssna igen om den fortfarande låter fint. Inget rassel, inga ventiler som tickar, inget synligt som läcker? Då tycker jag definitivt att du ska ta bilen till en mekaniker som får titta igenom bilen innan du pungar ut en massa pengar för den.

Eller så köper du bara Mazdan och slipper vara orolig wink

Ja FSI motorn har inget bra ryckte.

Men detta är inte en FSI motor. Detta är VR6 motorn som även sitter i Golf Mk5 R32.

Köp audi så klart! Jag har ägt 4st vw VR6. Så jäkla underbar motor. Visst kostar det lite men vilken kraft från låga varv o underbart ljud.

Åfasen, det har du rätt i. Då kan TS delvis bortse från min predikan.
Senast redigerat av Cracksoup (16 april 2017)


Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2017
#16
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:

Är varje sjättedel på varje exemplar, dvs tydliga måndagsexemplar eller är det totalt 3/6 av alla bilar som kan tänkas ha någon av bristerna som räknas upp?

Nej alltså...det där blir ett "halvt rätt".

Motorkonstruktionen är inte per automatik kass om motorn har servats ordentligt. Den är dock kass så sett att den inte är det minsta förlåtande om den inte sköts ordentligt (och med ordentligt menar jag ex.vis, som Cracksoup varit inne på; att man undvikit LL-servicen)

Det är då vidare inte heller något som måste bli vidare svindyrt att äga, under förutsättning att den har skötts, och fortsätter skötas. Om inte så blir det då också ett bottenlöst hål.

Och den sista 1/6:en är då att där brukar vara lite större prutmån på just 3.2:orna hos handlare än "övriga bilar" eller för all del "samma koncern fast med andra motorer"

Det fullständigt rätt och riktiga är däremot att 3.2:orna sällan hittar in till de mer seriösa handlarna, just för att det kan vara ett rent lotteri för handlaren, sett till då hur det har skötts med service osv, tidigare.

Ok, alltså hälften av bilarna. (3/6 = 1/2)

En sak som jag inte fattar, för jag har dålig koll på Audibilarna generellt och de som är nyare än 1990 i synnerhet, men har inte VAG själva tagit fram Longlife-service (-programmet) och är det inte det de anser är rätt sätt att serva bilen?

Nej....han har inte helt rätt i de sakerna...det har alltså inget att göra med hur många bilar det är frågan om.

Visst är det så, allt som tas fram visar sig dock givetvis inte vara optimalt i alla situationer. Sen är nästa problem att folk i mångt och mycket missat att det är "upp till XXXXmil/år" och bestämt snarare hävdar "minst XXXX/år mellan servicearna"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 april 2017
#17
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:
Nej alltså...det där blir ett "halvt rätt".

Motorkonstruktionen är inte per automatik kass om motorn har servats ordentligt. Den är dock kass så sett att den inte är det minsta förlåtande om den inte sköts ordentligt (och med ordentligt menar jag ex.vis, som Cracksoup varit inne på; att man undvikit LL-servicen)

Det är då vidare inte heller något som måste bli vidare svindyrt att äga, under förutsättning att den har skötts, och fortsätter skötas. Om inte så blir det då också ett bottenlöst hål.

Och den sista 1/6:en är då att där brukar vara lite större prutmån på just 3.2:orna hos handlare än "övriga bilar" eller för all del "samma koncern fast med andra motorer"

Det fullständigt rätt och riktiga är däremot att 3.2:orna sällan hittar in till de mer seriösa handlarna, just för att det kan vara ett rent lotteri för handlaren, sett till då hur det har skötts med service osv, tidigare.

Ok, alltså hälften av bilarna. (3/6 = 1/2)

En sak som jag inte fattar, för jag har dålig koll på Audibilarna generellt och de som är nyare än 1990 i synnerhet, men har inte VAG själva tagit fram Longlife-service (-programmet) och är det inte det de anser är rätt sätt att serva bilen?

Nej....han har inte helt rätt i de sakerna...det har alltså inget att göra med hur många bilar det är frågan om.

Visst är det så, allt som tas fram visar sig dock givetvis inte vara optimalt i alla situationer. Sen är nästa problem att folk i mångt och mycket missat att det är "upp till XXXXmil/år" och bestämt snarare hävdar "minst XXXX/år mellan servicearna"

Hmm. Nåja.

Men om man servat bilarna ordentligt så borde det ju innebära att man följt det serviceschema som Audi/VAG lagt fram, kanske är det till och med tryckt i serviceboken? Verkar konstigt att man ska behöva leta efter en bil där servicen gjorts oftare än vad tillverkaren rekommenderat?

Nu förstår jag lite bättre varför så många är så skeptiska till de här motorerna och koncernen i stort numera. Lite som att köpa mjölk där bäst-före-datum så att säga ljuger. Mjölken surnar en vecka innan datumet gått ut. Man borde helt enkelt veta det och dricka upp den snabbare.

Synd. Audi byggde bra bilar på 80 (och kanske 90-)talet. Jävligt bra. Vad hände? Fick de storhetsvansinne?
Senast redigerat av caromania (17 april 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
17 april 2017
#18
nico113 skrev:
som rubrik lyder ska köpa någon av dem imorgon., vilken rekommenderar ni och varför. ända jag ser är att audin kostar mig något mer vid inköp samt i månaden men är det en mkt bättre bil är det ju klart godkänt att betala det då. Mvh

Jag rekommenderar dig Mazdan då 3.2 VR6 inte är någon vidare stabil motor, ens om den är servad enligt intervallerna då VAG angett för långa sådana igen, precis som med kamremsintervallen på 1.8t bla.

Mazdas tvålitersmaskin är däremot raka motsatsen en riktigt pålitlig motor även om den kanske inte låter lika frääänt som VR6 men den låter aldrig på fel vis utan bara knotar på.

Växellådan då?
DSG i A3 läste jag, nåväl det borde väl ringa en klocka då tycker jag när redan vid TV;s provkörning 2003 luktade brända lameller och lådan missade ibland att växla snyggt.

Manuell japs, inte det mest spännande även om Mazdas låda är kortslagig med relativt tät utväxling så knotar även den på lite mindre frääänt och oprovokativt driftsäkert.

Vilken bil köpte du?

Fotnot:
Både 3.2 och 3.2 VR6 samt en uppsjö andra motorkonfigurationer såsom 1.4tfsi, 2.0tfsi, 2.0fsi mfl vägrar många bilhandlare ens ta i med nitrilklädda tänger av någon anledning. wink Dessa bilar passerar, om dom byts in till vrakpriser, direkt till den lokala VAG återförsäljaren eller någon buskhandlare utan påslag. Så fungerar det åtminstone hos mellansveriges märkeshandlare.

2 665 Inlägg
17 april 2017
#19
A3 3,2 är ju en Golf R32 i andra kläder. Fin bil till mkt bättre pris än golfen.
Finns några fina på blocket.

Har du köpt bil nu som du skrev??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Forummoderator
18 092 Inlägg
17 april 2017
#20
Rickard-v skrev:
A3 3,2 är ju en Golf R32 i andra kläder. Fin bil till mkt bättre pris än golfen.
Finns några fina på blocket.

Har du köpt bil nu som du skrev??

Fin bil? Säkert fina bilar men funktionen är ju högst tveksam.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök