caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Vad hade han rätt i?
Att bilhandlare ogillar 3,2-motorerna och ett 1/6 rätt gällande motorkonstruktionen och 1/6-rätt i kostnaderna (om motorn inte är skött/sköts) och slutligen 1/6 rätt i att en 3.2 tfsi hos en handlare brukar vara möjlig att pruta på. Enligt mig iaf.
Är varje sjättedel på varje exemplar, dvs tydliga måndagsexemplar eller är det totalt 3/6 av alla bilar som kan tänkas ha någon av bristerna som räknas upp?
Nej alltså...det där blir ett "halvt rätt".
Motorkonstruktionen är inte per automatik kass om motorn har servats ordentligt. Den är dock kass så sett att den inte är det minsta förlåtande om den inte sköts ordentligt (och med ordentligt menar jag ex.vis, som
Cracksoup varit inne på; att man undvikit LL-servicen)
Det är då vidare inte heller något som måste bli vidare svindyrt att äga, under förutsättning att den har skötts, och fortsätter skötas. Om inte så blir det då också ett bottenlöst hål.
Och den sista 1/6:en är då att där brukar vara lite större prutmån på just 3.2:orna hos handlare än "övriga bilar" eller för all del "samma koncern fast med andra motorer"
Det fullständigt rätt och riktiga är däremot att 3.2:orna sällan hittar in till de mer seriösa handlarna, just för att det kan vara ett rent lotteri för handlaren, sett till då hur det har skötts med service osv, tidigare.
Det går givetvis att hitta välfungerande o stabila 3.2:or, det gäller bara att veta vad man ska och inte ska titta/lyssna efter osv.