Evildan skrev:
Oftopic: var det inte samma problem med PRV sexan att ägarna inte, enligt återförsäljarnätet, böt olja av rätt kvalitet i tid eller var tillräckligt varsamma när motorerna inte var varma nog?
Det är ju annars en väldigt trevlig motor som inte riktigt i någon tidig fas passade till vardagsbruk pga sitt behov av underhåll utöver oljebyten och visst det gick åt lite extra sås för att få fram det underbara ljudet och gången men det var det nog värt för den förefaller i övrigt stabilare i sina modernare faser än ovan nämnda aber kring VR6.
Oftopic:
Hittade denna: prv
En hel del av de tidiga motorerna av denna typ drabbades av problem med utslitna kamaxlar och tillhörande vippor. Detta orsakades av dåliga oljetätningar som gjorde att luftbubblor kom in i oljan som pumpades upp till kamaxlarna. Smörjningsproblemen var mycket mer allvarliga på Volvo än på andra bilmärken, som följd av att Volvo var tvungna att använda ett alltför litet oljetråg på grund av att framvagnsbalken var i vägen.
Cylinderfodren hade också en tendens att sjunka ner i blocket, vilket också ledde till motorrenovering. Sammantaget var de här problemen orsak till att en del Volvo 264:or i efterhand fick motorn utbytt till en vanlig B21.
vet inget om och har aldrig kört mazdan, dock a3an med 3.2 q
Tyckte att det var en rätt trevlig bil, dock så känns den väldigt framtung jämfört med audis större bilar med liknande motorer(även v8an) och audi är inte direkt kända för att vara lätta fram annars heller.
för att dra upplevelserna korta med dom a3 3.2 jag provat(inte ägt någon)
mjuk, skön gång
känns framtung speciellt i rondeller även utan att man överdriver hastigheten
smått ostabil i höga hastigheter
riktigt trevlig motor både ljudmässigt och karaktären, drar helt ok redan på riktigt låga varv
inte lika kul att tanka den.
några av dom provade bilarna verkade läcka olja någonstans ganska högt upp(luktade bränd olja)
köpte aldrig någon pga LL-servicen verkade vara dåligt skött 2 saknade servicebok
en kändes och lät glapp i framvagnen.
Så det blev en A6 4.2 v8 istället, trevligare ljud, ännu skönare gång, stabilare(liiiiiiiiite törstigare dock)