3656
Sök

Audi a3 3,2 q 2004 vs mazda 3 sport 2006

2 665 Inlägg
17 april 2017
#21
Hybridsmurfen skrev:
Rickard-v skrev:
A3 3,2 är ju en Golf R32 i andra kläder. Fin bil till mkt bättre pris än golfen.
Finns några fina på blocket.

Har du köpt bil nu som du skrev??

Fin bil? Säkert fina bilar men funktionen är ju högst tveksam.

Berätta vad du upplevt? (inte vad andra upplevt)

Jag har aldrig haft problem. Haft 4st VR6. Både 2,8 och 3,2. 2 och 4 ventilsteknik.

Det enda jag vet är ju gamla VR6 i mk3 som hade problem med glidskenor till kedjan.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

293 Inlägg
17 april 2017
#22
Rickard-v skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Rickard-v skrev:
A3 3,2 är ju en Golf R32 i andra kläder. Fin bil till mkt bättre pris än golfen.
Finns några fina på blocket.

Har du köpt bil nu som du skrev??

Fin bil? Säkert fina bilar men funktionen är ju högst tveksam.

Berätta vad du upplevt? (inte vad andra upplevt)

Jag har aldrig haft problem. Haft 4st VR6. Både 2,8 och 3,2. 2 och 4 ventilsteknik.

Det enda jag vet är ju gamla VR6 i mk3 som hade problem med glidskenor till kedjan.

Mycket är hörsägen :-)

Glidskenorna i AAA och ABV motorerna slets oväntat fort vilket orsakade haveri, härifrån kommer ryktet.

Motorn i alla sina utvecklingssteg är egentligen inget för en slit o slängbil, den ska tas omhand ordentligt och då snackar vi inte enbart om oljebyte.

Vissa av 24 ventilarna från början på 2000 talet har haft problem med taskig härdning på mellanaxelns drev, ger felkod på kedjans position.

Motorn ska låtas bli varm innan den varvas, det är huvudregel nummer 1, nummer 2 är att oljeservicen sköts och att bra olja används.

Skiter man i detta så kommer kedjan att sträcka sig vilket resulterar i felkoder, tänd motorlampa och till sist att motorn inte startar.

Vid köp så kollar man eventuella felkoder.

En välskött VR6 motor är väldigt trevlig men lite törstig.

Jämför man problemen med VAG:s TFSI motorer med VR6:an så är den senare väldigt problemfri, VAG gjorde ett stort misstag när man 2000 kallade alla bilar V6 oavsett om det var en V6 eller VR6 i, många vet inte skillnaden och det framgår ju oerhört tydligt i denna tråd.

"V6" i tvärställd montering är alltid VR6

Forummoderator
18 092 Inlägg
17 april 2017
#23
Lasse62 skrev:
Rickard-v skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Fin bil? Säkert fina bilar men funktionen är ju högst tveksam.

Berätta vad du upplevt? (inte vad andra upplevt)

Jag har aldrig haft problem. Haft 4st VR6. Både 2,8 och 3,2. 2 och 4 ventilsteknik.

Det enda jag vet är ju gamla VR6 i mk3 som hade problem med glidskenor till kedjan.

"V6" i tvärställd montering är alltid VR6

Förstår att du är grym på motorer men vad hette då min S80 med rak sexa under huven?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

293 Inlägg
17 april 2017
#24
Hybridsmurfen skrev:
Lasse62 skrev:
Rickard-v skrev:

Berätta vad du upplevt? (inte vad andra upplevt)

Jag har aldrig haft problem. Haft 4st VR6. Både 2,8 och 3,2. 2 och 4 ventilsteknik.

Det enda jag vet är ju gamla VR6 i mk3 som hade problem med glidskenor till kedjan.

"V6" i tvärställd montering är alltid VR6

Förstår att du är grym på motorer men vad hette då min S80 med rak sexa under huven?

Antar att du insåg att inlägget handlade om VAG, en rak sexa och en V6 är svårt att ta fel på :-)

Forummoderator
18 092 Inlägg
17 april 2017
#25
Lasse62 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Lasse62 skrev:

"V6" i tvärställd montering är alltid VR6

Förstår att du är grym på motorer men vad hette då min S80 med rak sexa under huven?

Antar att du insåg att inlägget handlade om VAG, en rak sexa och en V6 är svårt att ta fel på :-)

Tyckte det lät kul innan någon annan hugger...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
17 april 2017
#26
Hybridsmurfen skrev:
Lasse62 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Förstår att du är grym på motorer men vad hette då min S80 med rak sexa under huven?

Antar att du insåg att inlägget handlade om VAG, en rak sexa och en V6 är svårt att ta fel på :-)

Tyckte det lät kul innan någon annan hugger...

https://m.blocket.se/ostergotland/Volvo … 12&w=3

https://m.blocket.se/lund/BMW_525_d_Aut … 12&w=3

https://m.blocket.se/malmo/BMW_530_xi_f … 12&w=3

Joråsåatt, det är svinenkelt att se skillnaden.

Gällande beskrivningen ovan gällande VR6 och den motorns krävande behandling tänker jag mig att du som har båt kanske skulle köpa en sådan motor och använda den till det enda den uppenbarligen duger till, att ha i andra änden av ankarlinan. Rekorderligt bojsänke.
Senast redigerat av Evildan (17 april 2017)

2 665 Inlägg
17 april 2017
#27
Lasse62 skrev:
Rickard-v skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Fin bil? Säkert fina bilar men funktionen är ju högst tveksam.

Berätta vad du upplevt? (inte vad andra upplevt)

Jag har aldrig haft problem. Haft 4st VR6. Både 2,8 och 3,2. 2 och 4 ventilsteknik.

Det enda jag vet är ju gamla VR6 i mk3 som hade problem med glidskenor till kedjan.

Mycket är hörsägen :-)

Glidskenorna i AAA och ABV motorerna slets oväntat fort vilket orsakade haveri, härifrån kommer ryktet.

Motorn i alla sina utvecklingssteg är egentligen inget för en slit o slängbil, den ska tas omhand ordentligt och då snackar vi inte enbart om oljebyte.

Vissa av 24 ventilarna från början på 2000 talet har haft problem med taskig härdning på mellanaxelns drev, ger felkod på kedjans position.

Motorn ska låtas bli varm innan den varvas, det är huvudregel nummer 1, nummer 2 är att oljeservicen sköts och att bra olja används.

Skiter man i detta så kommer kedjan att sträcka sig vilket resulterar i felkoder, tänd motorlampa och till sist att motorn inte startar.

Vid köp så kollar man eventuella felkoder.

En välskött VR6 motor är väldigt trevlig men lite törstig.

Jämför man problemen med VAG:s TFSI motorer med VR6:an så är den senare väldigt problemfri, VAG gjorde ett stort misstag när man 2000 kallade alla bilar V6 oavsett om det var en V6 eller VR6 i, många vet inte skillnaden och det framgår ju oerhört tydligt i denna tråd.

"V6" i tvärställd montering är alltid VR6

Det är ju självklara grejer du räknar upp. Inga konstigheter.

Ingen motor ska varvas innan oljan är varm.
Ingen motor mår bra av att inte skötas om.

Så vi kan konstatera att det är inte så stora fel på motorerna utan på ägarna som inte sköter om dem. smile

Slitaget på AAA och ABV vet jag var ett problem. (hade 2 st AAA) Vissa rasade före 15k mil. Men många gick 25 utan ras. Troligen också beroende på oljekvalitet o service.
Eller på kvalitetsproblem på gliddelar. (vw fel)

Åter till tråden. Köpt ny bil?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Evildan
18 april 2017
#28
Oftopic: var det inte samma problem med PRV sexan att ägarna inte, enligt återförsäljarnätet, böt olja av rätt kvalitet i tid eller var tillräckligt varsamma när motorerna inte var varma nog?
Det är ju annars en väldigt trevlig motor som inte riktigt i någon tidig fas passade till vardagsbruk pga sitt behov av underhåll utöver oljebyten och visst det gick åt lite extra sås för att få fram det underbara ljudet och gången men det var det nog värt för den förefaller i övrigt stabilare i sina modernare faser än ovan nämnda aber kring VR6.

84 Inlägg
18 april 2017
#29
Evildan skrev:
Oftopic: var det inte samma problem med PRV sexan att ägarna inte, enligt återförsäljarnätet, böt olja av rätt kvalitet i tid eller var tillräckligt varsamma när motorerna inte var varma nog?
Det är ju annars en väldigt trevlig motor som inte riktigt i någon tidig fas passade till vardagsbruk pga sitt behov av underhåll utöver oljebyten och visst det gick åt lite extra sås för att få fram det underbara ljudet och gången men det var det nog värt för den förefaller i övrigt stabilare i sina modernare faser än ovan nämnda aber kring VR6.

Oftopic:
Hittade denna: prv
En hel del av de tidiga motorerna av denna typ drabbades av problem med utslitna kamaxlar och tillhörande vippor. Detta orsakades av dåliga oljetätningar som gjorde att luftbubblor kom in i oljan som pumpades upp till kamaxlarna. Smörjningsproblemen var mycket mer allvarliga på Volvo än på andra bilmärken, som följd av att Volvo var tvungna att använda ett alltför litet oljetråg på grund av att framvagnsbalken var i vägen.

Cylinderfodren hade också en tendens att sjunka ner i blocket, vilket också ledde till motorrenovering. Sammantaget var de här problemen orsak till att en del Volvo 264:or i efterhand fick motorn utbytt till en vanlig B21.


vet inget om och har aldrig kört mazdan, dock a3an med 3.2 q

Tyckte att det var en rätt trevlig bil, dock så känns den väldigt framtung jämfört med audis större bilar med liknande motorer(även v8an) och audi är inte direkt kända för att vara lätta fram annars heller.

för att dra upplevelserna korta med dom a3 3.2 jag provat(inte ägt någon)
mjuk, skön gång
känns framtung speciellt i rondeller även utan att man överdriver hastigheten
smått ostabil i höga hastigheter
riktigt trevlig motor både ljudmässigt och karaktären, drar helt ok redan på riktigt låga varv
inte lika kul att tanka den.

några av dom provade bilarna verkade läcka olja någonstans ganska högt upp(luktade bränd olja)


köpte aldrig någon pga LL-servicen verkade vara dåligt skött 2 saknade servicebok
en kändes och lät glapp i framvagnen.

Så det blev en A6 4.2 v8 istället, trevligare ljud, ännu skönare gång, stabilare(liiiiiiiiite törstigare dock)

15 Inlägg
19 april 2017
Trådstartare
#30
Rickard-v skrev:
A3 3,2 är ju en Golf R32 i andra kläder. Fin bil till mkt bättre pris än golfen.
Finns några fina på blocket.

Har du köpt bil nu som du skrev??

Tjena alla missat att ni svarat iaf vart der mazdan. Audin kändes skum hela annonsen osv. Super nöjd. Men ratten vibrerar påverkar inte körning å den drar inte speciellt mkt åt något håll. Någon som vet vad detta vara? Bara irriterande

Evildan
19 april 2017
#31
nico113 skrev:
Rickard-v skrev:
A3 3,2 är ju en Golf R32 i andra kläder. Fin bil till mkt bättre pris än golfen.
Finns några fina på blocket.

Har du köpt bil nu som du skrev??

Tjena alla missat att ni svarat iaf vart der mazdan. Audin kändes skum hela annonsen osv. Super nöjd. Men ratten vibrerar påverkar inte körning å den drar inte speciellt mkt åt något håll. Någon som vet vad detta vara? Bara irriterande

Trefligt bilval, jag hoppas du kommer vara nöjd med den.

Du behöver nog göra något av följande :

*Kontrollera att hjulen är åtdragna.

*Balansera hjulen.

*Undersöka däcken efter skador i slitbana samt stomme, ibland går korden sönder och då blir det lite guppigt.

*Montera navringar om det är eftermarknadsfälgar.

*Undersöka om någon led i framvagnen är glapp.
Greppa framhjulet klockan 10 och 2 sedan skakar du och lyssnar, greppa kl 9 och 3 försök styra hjulet. Har du något glapp eller oljud när du gör något av övningarna behöver någon detalj säkerligen bytas ut.

Lycka till och återkom gärna med fler funderingar eller om du hittade felet.

15 Inlägg
19 april 2017
Trådstartare
#32
Evildan skrev:
nico113 skrev:
Rickard-v skrev:
A3 3,2 är ju en Golf R32 i andra kläder. Fin bil till mkt bättre pris än golfen.
Finns några fina på blocket.

Har du köpt bil nu som du skrev??

Tjena alla missat att ni svarat iaf vart der mazdan. Audin kändes skum hela annonsen osv. Super nöjd. Men ratten vibrerar påverkar inte körning å den drar inte speciellt mkt åt något håll. Någon som vet vad detta vara? Bara irriterande

Trefligt bilval, jag hoppas du kommer vara nöjd med den.

Du behöver nog göra något av följande :

*Kontrollera att hjulen är åtdragna.

*Balansera hjulen.

*Undersöka däcken efter skador i slitbana samt stomme, ibland går korden sönder och då blir det lite guppigt.

*Montera navringar om det är eftermarknadsfälgar.

*Undersöka om någon led i framvagnen är glapp.
Greppa framhjulet klockan 10 och 2 sedan skakar du och lyssnar, greppa kl 9 och 3 försök styra hjulet. Har du något glapp eller oljud när du gör något av övningarna behöver någon detalj säkerligen bytas ut.

Lycka till och återkom gärna med fler funderingar eller om du hittade felet.

Ska kolla aklt i helgen så återkommer jag om jag hittar felet. Dock så är sulorna fram nya inte jag som balanserat däcken men tror killen innan gjort det på verkstad. Ska kolla dom andra tipsen. Mvh Nico

15 Inlägg
24 april 2017
Trådstartare
#33
Har gjort det som stod, skumma är att det verkar vara underlaget av asfalt som får dem att vibrera och vib rationerna börjar kring 100 och uppåt, men som sagt ofta där det är lite sämre asfalt, någon som har en ide?

kan tillägga att jag är nybörjare på bilar lär mig gärna men är inte vass alls på meckande osv.
Senast redigerat av nico113 (24 april 2017)


Sök