3385
Sök

Blev fotad utav en plåtpolis

186 Inlägg
7 januari 2007
Får man köra i balaklava?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 januari 2007
Ny_BMW323 skrev:
En kul grej som hände igår som måste berättas. Kom på RV45:an, hade just gjort en omkörning när jag blev fotad av ett skåp. En stund senare svänger jag in på macken för att tanka. Samma sak gjorde bilen som jag tidigare hade kört om. Han stannade och skrattade skadeglatt mot mig, men så visade jag honom vad som satt på min reg skylt, en prismaskylt givetvis

Då vart han så jävla kompis med mig och undrade var jag hade köpt den.
Jag vägrade att uppge det för att han hade varit taskig.
Gjorde jag rätt eller fel???

Länge leve protestarbetarna på www.osynlig.org

Helt rätt! Ska ta och köpa mig en likadan big_smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

10 287 Inlägg
7 januari 2007
Javisst, balaklava, burka, pickelhuva, tomtemask, lösnäsa....vad du vill.

/Göran

Isacsson_ skrev:
Får man köra i balaklava?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

31 Inlägg
7 januari 2007
Ny_BMW323 skrev:
En kul grej som hände igår som måste berättas. Kom på RV45:an, hade just gjort en omkörning när jag blev fotad av ett skåp. En stund senare svänger jag in på macken för att tanka. Samma sak gjorde bilen som jag tidigare hade kört om. Han stannade och skrattade skadeglatt mot mig, men så visade jag honom vad som satt på min reg skylt, en prismaskylt givetvis

Då vart han så jävla kompis med mig och undrade var jag hade köpt den.
Jag vägrade att uppge det för att han hade varit taskig.
Gjorde jag rätt eller fel???

Länge leve protestarbetarna på www.osynlig.org

Måste bara fråga vilka skyltar passar prisma skylten till? ja vet photoblocker sprayen funkade ju bara till vissa typer.. Eller passar prisma skylten alla?

Livet börjar runt 1 Bar =)

Nknn
8 januari 2007
På sidan ser den ju väldigt böjbar, och plastig ut.. Så hur är passformen med de nya skyltarna där bokstäverna sticker ut? Och på korten ser amn ju att det är nåt som skymmer, är inte det väldigt lätt att upptäcka vid ett polisstopp t.ex.?

Bobo
8 januari 2007
Haha så den andra gubben var skadeglad alltså, rätt skönt att visa skylten, helt rätt.

1 893 Inlägg
8 januari 2007
N0kan skrev:
På sidan ser den ju väldigt böjbar, och plastig ut.. Så hur är passformen med de nya skyltarna där bokstäverna sticker ut? Och på korten ser amn ju att det är nåt som skymmer, är inte det väldigt lätt att upptäcka vid ett polisstopp t.ex.?

Hela grejen är ju att de är lagliga.
"VägTrafikKunGörelsen" säger att polisman skall kunna se skylten rakt frammifrån på 10m håll. (Så stod det innan i alla fall, läste här på garaget att det skulle vara 7m. Du fattar modellen i alla fall.)
En plåt polis står inte mitt i vägen, den står vid sidan om och då syns inte din skylt. Reglerna är inte anpassade för kamerorna ännu.
Senast redigerat av Kristian_V (8 januari 2007)

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
8 januari 2007
jag plockade bort min reg skylt istället, 600 spänn skitsamma! bättre det än körkortet, så har jag skylten liggandes i bilen å säger att den precis ramlat av, funkar 1 till 2 ggr iaf!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

1 256 Inlägg
8 januari 2007
spunk_totte skrev:
jag plockade bort min reg skylt istället, 600 spänn skitsamma! bättre det än körkortet, så har jag skylten liggandes i bilen å säger att den precis ramlat av, funkar 1 till 2 ggr iaf!

Vill inte vara brorduktig.. Men...

Utan regskylt fram ..  Du får först en varning, Ett bevis om en flygande besiktning om du blir tagen i en kontroll.. Andra gången får du 1500kr i böter och ombesiktning dvs 1500kr + 300 i besiktningsavgift..

Alltså 1800 kr .. det är 3 gånger mer i pengar.. tror inte att du har så gott om pengar att du har råd o bli stoppad flera gånger utan regskylt fram!

Jag vet för jag blev stoppad i Torsdags 1/4-06 och sitter inte skylten på nästa gång då blir jag 1800kr fattigare!
Senast redigerat av Jonni (8 januari 2007)

Troligen galen...
567 Inlägg
8 januari 2007
spunk_totte skrev:

600kr kostade det innan de höjde alla böter för nån månads sedan. Numera kostar det som föregående skrivare säger 1500kr att torska utan skylt...

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
9 januari 2007
Jonni skrev:
spunk_totte skrev:

Vill inte vara brorduktig.. Men...

Utan regskylt fram ..  Du får först en varning, Ett bevis om en flygande besiktning om du blir tagen i en kontroll.. Andra gången får du 1500kr i böter och ombesiktning dvs 1500kr + 300 i besiktningsavgift..

Alltså 1800 kr .. det är 3 gånger mer i pengar.. tror inte att du har så gott om pengar att du har råd o bli stoppad flera gånger utan regskylt fram!

Jag vet för jag blev stoppad i Torsdags 1/4-06 och sitter inte skylten på nästa gång då blir jag 1800kr fattigare!

Jag har blivit stannad 6ggr utan skylt nu, på flickvännens familjära toyota yaris verso, å det är inga problem, när man har skylten i bilen under barnstolen och en bra förklaring, dock så skulle jag inte ta bort den på min bil, för då skulle jag åka dit med en gån smile

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

The real Swede
56 Inlägg
9 januari 2007
Kristian_V skrev:
De kollar med andra körkorts foton som är skrivna på samma adress som regskylten är skriven på. Och även mamma, pappa, bror och syster. (Närmsta släkten.)
Det finns program (Biometri) och datorkraft att leta efter ansikten i körkorts registret. Men som vanligt i sverige så tar det lite tid, innan sådant kan tas i bruk. Det skall utredas för X antal miljoner först. (Tur för oss)

Tänkte du till nu, om regskylten inte syns på bilden hur skall dom då kunna kolla vem som är skriven på adressen?

Mvh,
Eric Hjelte

1 893 Inlägg
9 januari 2007
_swede_ skrev:
Kristian_V skrev:
De kollar med andra körkorts foton som är skrivna på samma adress som regskylten är skriven på. Och även mamma, pappa, bror och syster. (Närmsta släkten.)
Det finns program (Biometri) och datorkraft att leta efter ansikten i körkorts registret. Men som vanligt i sverige så tar det lite tid, innan sådant kan tas i bruk. Det skall utredas för X antal miljoner först. (Tur för oss)

Tänkte du till nu, om regskylten inte syns på bilden hur skall dom då kunna kolla vem som är skriven på adressen?

Jag menade givetvis OM skylten sitter där den skall.

Jag har flera kompisar som kör runt med 20k-40k kronors bilar.
De har skrivit bilarna på varandra. Så bilen förare "ett" kör, ägs officielt av förare "två" och tvärt om. Detta fodrar ju bara två saker för att fungera.

1. Man får inte vara skriven på samma adress och man får inte vara nära släkt.
2. Man måste vara såpas goda vänner och kunna lita på varandra, så han söm kör bilen inte drar på den P-böter och runt stockholm, trängsel skatter.

Annars kan plåt poliserna ta så mycket kort de vill. När ägaren får papprena, kryssar han i "det är inte jag" och skickar tillbaka med vändande post.
Inga böter!

Detta har fungerat för ett par i flera år, så nu har andra i min umgänges krets börjat med samma sak.

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
9 januari 2007
Kristian_V skrev:
_swede_ skrev:
Kristian_V skrev:

Jag menade givetvis OM skylten sitter där den skall.

De har skrivit bilarna på varandra. Så bilen förare "ett" kör, ägs officielt av förare "två" och tvärt om. Detta fodrar ju bara två saker för att fungera.

2. Man måste vara såpas goda vänner och kunna lita på varandra, så han söm kör bilen inte drar på den P-böter och runt stockholm, trängsel skatter.

Annars kan plåt poliserna ta så mycket kort de vill. När ägaren får papprena, kryssar han i "det är inte jag" och skickar tillbaka med vändande post.
Inga böter!

Detta har fungerat för ett par i flera år, så nu har andra i min umgänges krets börjat med samma sak.

fan de e ju nästan äckligt smart....

Två ord räcker, SAAB knäcker

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 januari 2007
Kristian_V skrev:

Inga böter!

Frågan är när det kommer upp en lag som motverkar detta.
Blir det för vanligt så kommer dom (polisen/staten) komma kämpa för att få bort detta "problem"...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Wankel
1 080 Inlägg
9 januari 2007
dom hade ju nåt förslag om att ägaren skulle få bötern istället, men det skulle ju vara käpprätt åt helvete om nån skulle låna min bil och köra förbi en kamera så skulle jag få bötern.....

MDS Västerås

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
9 januari 2007
spunk_totte skrev:

Tycker det är rätt så duktigt av dej att se när skylten lossnar när du är ute och kör tongue

543 Inlägg
9 januari 2007
Många som skriver här att det e bättre att åka på böter för att man har tagit av skylten fram än att bli av med kortet så jag får väl bara tilläga att: Håll hastigheten istället så blir ni inte av med kortet. Nu kanske jag e inte e rätt person att säga det med tanke på att jag vart av med lappen en gång så jag vet hur surt det är, men däremot så har jag ju på skylten fram och håller hastigeten nu istället.
Senast redigerat av Glempa156 (9 januari 2007)

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

1 893 Inlägg
9 januari 2007
Glempa156 skrev:
Många som skriver här att det e bättre att åka på böter för att man har tagit av skylten fram än att bli av med kortet så jag får väl bara tilläga att: Håll hastigheten istället så blir ni inte av med kortet. Nu kanske jag e inte e rätt person att säga det med tanke på att jag vart av med lappen en gång så jag vet hur surt det är, men däremot så har jag ju på skylten fram och håller hastigeten nu istället.

Det finns ett bätre alternativ! big_smile
Jag kör sten hårt med Active-GPS. Skall kombinera den med film framför skylten till våren.

1500:- för en Active-GPS. Det betyder att om den besparar mig EN bot, så har den tjänat inn sig själv, plus att jag slipper hamna i statistiken.

Wankel
1 080 Inlägg
9 januari 2007
Kristian_V skrev:
Glempa156 skrev:

Det finns ett bätre alternativ! big_smile
Jag kör sten hårt med Active-GPS. Skall kombinera den med film framför skylten till våren.

1500:- för en Active-GPS. Det betyder att om den besparar mig EN bot, så har den tjänat inn sig själv, plus att jag slipper hamna i statistiken.

det kan jag hålla med om, jobbarkompisen använder en sån och dom är skitbra..
annars funkar ju laservarnare för det mesta också

MDS Västerås

Sök