3424
Sök

Lackera ABS krans

13 Inlägg
1 maj 2017
Trådstartare
#1
Tjena. Har blästrat ett par ABS kransar till en 740. Går det att lackera dom eller kommer ABS givaren inte få någon "signal" då?

Herr
1 722 Inlägg
1 maj 2017
#2
Varför ska du lackera ABS-kransen?

Kort svar: Nej, lackera den inte.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

13 Inlägg
1 maj 2017
Trådstartare
#3
LocKtar skrev:
Varför ska du lackera ABS-kransen?

Kort svar: Nej, lackera den inte.

Eftersom allt i hjulhusen på bilen är blästrat och lackerat är det ju tråkigt om något som sitter där är rostigt och fult;)
Men låter dom va då om det inte funkar

Herr
1 722 Inlägg
1 maj 2017
#4
Ja förstår vad du menar:) Men ta bort  rost och smuts från kransen är inget fel, men lägga ett lager lack som med tiden spricker och blir dålig känns inte helt rätt.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

13 Inlägg
1 maj 2017
Trådstartare
#5
LocKtar skrev:
Ja förstår vad du menar:) Men ta bort  rost och smuts från kransen är inget fel, men lägga ett lager lack som med tiden spricker och blir dålig känns inte helt rätt.

Blir pulverlackat så hålla kommer det att göra:) Det enda är om givaren känner av kransen även om den är lackad:)

Herr
1 722 Inlägg
1 maj 2017
#6
Jon1 skrev:
LocKtar skrev:
Ja förstår vad du menar:) Men ta bort  rost och smuts från kransen är inget fel, men lägga ett lager lack som med tiden spricker och blir dålig känns inte helt rätt.

Blir pulverlackat så hålla kommer det att göra:) Det enda är om givaren känner av kransen även om den är lackad:)

Ja, men då kanske det funkar då. Syns ens kransen utifrån? är drivknuten helt ny? jag tänker om det är värt det. köper du ny drivknut o allt så får du ju en ny krans också antar jag.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

13 Inlägg
1 maj 2017
Trådstartare
#7
LocKtar skrev:
Jon1 skrev:
LocKtar skrev:
Ja förstår vad du menar:) Men ta bort  rost och smuts från kransen är inget fel, men lägga ett lager lack som med tiden spricker och blir dålig känns inte helt rätt.

Blir pulverlackat så hålla kommer det att göra:) Det enda är om givaren känner av kransen även om den är lackad:)

Ja, men då kanske det funkar då. Syns ens kransen utifrån? är drivknuten helt ny? jag tänker om det är värt det. köper du ny drivknut o allt så får du ju en ny krans också antar jag.

Nej den syns inte alls;) Kransen sitter pressad på hjullagret men har pressat av den för att kunna byta hjubultar så lika bra att slänga på färgen och slippa att de rostar:)

6 123 Inlägg
1 maj 2017
#8
Ta någon färg som blir ett tunt lager så går det nog bra. Jag vet inte hur tjock pulverlack blir men jag skulle absolut inte välja tex. hammarlack

13 Inlägg
1 maj 2017
Trådstartare
#9
Svarte_Orm skrev:
Ta någon färg som blir ett tunt lager så går det nog bra. Jag vet inte hur tjock pulverlack blir men jag skulle absolut inte välja tex. hammarlack

De blir nog bra, va ju ett bra lager rost på innan jag blästrade dom så värre blir det nog inte!smile Tack för svar!

360 Inlägg
1 maj 2017
#10
Har läst något om elförzinkning i någon projekttråd här på garaget. Det borde ju hindra rosten att komma tillbaka? En abs krans som rostar kommer med tiden inte fungera tillsammans med givaren heller.

Muttley
1 maj 2017
#11
Samuel3 skrev:
Har läst något om elförzinkning i någon projekttråd här på garaget. Det borde ju hindra rosten att komma tillbaka? En abs krans som rostar kommer med tiden inte fungera tillsammans med givaren heller.

Jo att förzinka är de bästa alternativet.   Men då kräver de ju att man har någon som kan göra de med smile

7 478 Inlägg
1 maj 2017
#12
Samuel3 skrev:
Har läst något om elförzinkning i någon projekttråd här på garaget. Det borde ju hindra rosten att komma tillbaka? En abs krans som rostar kommer med tiden inte fungera tillsammans med givaren heller.

Avråder från förzinkning.
Föremål som förzinkas har en tendens att slå sig = bli skeva.
Vet att t ex körbanor och ramper till hjulbanelyftar efter förzinkning måste riktas.
Även de som förzinkat bilramar har blivit mycket besvikna i vissa fall.
Hur det blir med mindre gjutna detaljer vet jag inte.
Men man bör beakta risken att ABS-kransarna slår sig och då kanske i värsta fall spricker när de monteras/pressas på.

Har aldrig hört talas om någon som förzinkat eller ens målat ABS-kransarna.
I ditt ställe skulle jag, efter renborstning medelst pelarslipmaskin med roterande stålborste endast spraya med t ex Biltemas zinkspray.

Muttley
1 maj 2017
#13
torsen skrev:
Samuel3 skrev:
Har läst något om elförzinkning i någon projekttråd här på garaget. Det borde ju hindra rosten att komma tillbaka? En abs krans som rostar kommer med tiden inte fungera tillsammans med givaren heller.

Avråder från förzinkning.
Föremål som förzinkas har en tendens att slå sig = bli skeva.
Vet att t ex körbanor och ramper till hjulbanelyftar efter förzinkning måste riktas.
Även de som förzinkat bilramar har blivit mycket besvikna i vissa fall.
Hur det blir med mindre gjutna detaljer vet jag inte.
Men man bör beakta risken att ABS-kransarna slår sig och då kanske i värsta fall spricker när de monteras/pressas på.

Har aldrig hört talas om någon som förzinkat eller ens målat ABS-kransarna.
I ditt ställe skulle jag, efter renborstning medelst pelarslipmaskin med roterande stålborste endast spraya med t ex Biltemas zinkspray.

De smådetaljer jag sett som blivit elförzinkade har varit raka smile  Möjligtvis stora detaljer blir snea.   Men i sammanhanget så är de ju likväl billigare och enklare att köpa en helt ny ring om de finns till modellen.

13 Inlägg
1 maj 2017
Trådstartare
#14
Tack för alla svar! Tror ni tog min fråga lite för seriöst, ville bara veta om signalen fungerar efter att de är färg på smile Men kollade på det och det verkar ju vara magnetiskt det känner av så ska nog funka smile


Sök