jaka54 skrev:
Hej!
Fattar inte att folk kan gnälla på Biltemas olja stup i kvarten.... Tror du att de säljer egentillverkad olja och dessutom av undermålig kvalitet!? Och att den i så fall skulle vara sämre än t,ex Mobil 1 , Castrol osv?! I Biltemas fall kommer oljan från Q8. Och det är väl inget fel på Q8:as olja?!
Står det på förpackningen att oljan klarar vissa specifikationer som t,ex VW 501.00 och liknande krav så är den ju "lika bra"/lämplig som vilket annat oljemärke som helst med samma specar.
Detta är rent struntprat som ältas år ut och år in. Varför skulle Q8 sälja sin olja för en bråkdel till Biltema där de sedan häller över den i sina egna förpackningar och fortfarande säljer den "mycket" billigare?
Förövrigt är nu den "nuvarande" teorin (som förändras då och då) om biltemas olja att de byter oljetillverkare stup i kvarten så om de någon gång faktiskt haft Q8 som oljetillverkare så bör nu sannolikheten för det vara extremt låg.
Att oljan uppfyller en tillverkares specifikationer innebär att den ger den smörjning som motorn behöver, men det betyder inte att olja exempelvis minskar motorns slitage eller ens gör att motorn får den beräknade livslängden från fabrik m.m.
Högre kvalité kostar mer än låg kvalité, så är det i alla produktsegment och branscher och även inom oljevärlden.
Dock känns det väl alltid bättre att lura sig själv om att Biltemas olja är "samma som alla andra fast billigare".
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!