4531
Sök

Kamremmen har kuggat över.

23 Inlägg
6 maj 2017
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder så  funderar jag på att köpa 2 st passat 4motion v6  Tdi. På båda två har kamremmen kuggat över. Så undrar ifall ni tror att kolvarna tagit mycket stryk av detta så man måste köpa nya. Ventilerna är inte krökta eller så för dom går att dra runt. Får dem ganska billigt så det är inte direkt något jag går i förlust om man måste skrota dem. Tacksam för snabba svar mvh Felix 🙂

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
6 maj 2017
#2
Ta av remmen, nolla motorn, och häng dit den igen.
Startar den och går fint så är det ju bara att köpa en ny kamremssats och köra!

Up the RA

23 Inlägg
6 maj 2017
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Ta av remmen, nolla motorn, och häng dit den igen.
Startar den och går fint så är det ju bara att köpa en ny kamremssats och köra!

Vet du om ventilerna når ner till toppen ? På en sänhär motor?

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
6 maj 2017
#4
seXsson skrev:
Jesper328 skrev:
Ta av remmen, nolla motorn, och häng dit den igen.
Startar den och går fint så är det ju bara att köpa en ny kamremssats och köra!

Vet du om ventilerna når ner till toppen ? På en sänhär motor?

Ingen aning om de kan krocka, men om jag tjackar en bil med brusten kamrem så brukar jag slå på ny rem, spännrulle, och vattenpump och sedan starta.
Går den som den ska - happy days.
Går den skit eller inte alls så är det ju bara att riva toppen.

Om det nu är så att dina ventiler och kolvar har krockat så har kolvarna med störst sannolikhet klarat sig.
Men som sagt, om du har tänkt att lägga lite tid på bilarna så kan du ju prova att nolla motorn och sedan provstarta för att se vad som händer.

Up the RA

23 Inlägg
6 maj 2017
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
seXsson skrev:
Jesper328 skrev:
Ta av remmen, nolla motorn, och häng dit den igen.
Startar den och går fint så är det ju bara att köpa en ny kamremssats och köra!

Vet du om ventilerna når ner till toppen ? På en sänhär motor?

Ingen aning om de kan krocka, men om jag tjackar en bil med brusten kamrem så brukar jag slå på ny rem, spännrulle, och vattenpump och sedan starta.
Går den som den ska - happy days.
Går den skit eller inte alls så är det ju bara att riva toppen.

Om det nu är så att dina ventiler och kolvar har krockat så har kolvarna med störst sannolikhet klarat sig.
Men som sagt, om du har tänkt att lägga lite tid på bilarna så kan du ju prova att nolla motorn och sedan provstarta för att se vad som händer.

Var och tittade på dem idag och dem har börjat riva fronten för att komma åt. Vad jag ser så kamkugghjulet så finns det märkning med vit. Ser ut som dem har tagit en vit penna. Är det efter den jag nollar?

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
6 maj 2017
#6
Vevaxeln låser du med ett verktyg, funkar lika bra att använda ett dorn.
Kamaxlarna ska ju också låsas om man inte är hårdrockare.
Kan försöka skicka en rephandbok till dig om du ger mig motorkod eller årsmod & hästkrafter.

Up the RA

23 Inlägg
6 maj 2017
Trådstartare
#7
Jesper328 skrev:
Vevaxeln låser du med ett verktyg, funkar lika bra att använda ett dorn.
Kamaxlarna ska ju också låsas om man inte är hårdrockare.
Kan försöka skicka en rephandbok till dig om du ger mig motorkod eller årsmod & hästkrafter.

Har reggen på båda.

TCB 969 samt SSR 455 🙂 Skiljer 1 årsmodell mellan dem samt ena är automat. Annars ser motorerna identiska ut 🙂

23 Inlägg
9 maj 2017
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Vevaxeln låser du med ett verktyg, funkar lika bra att använda ett dorn.
Kamaxlarna ska ju också låsas om man inte är hårdrockare.
Kan försöka skicka en rephandbok till dig om du ger mig motorkod eller årsmod & hästkrafter.

Finner du någon servicebok? Ellr liknande?


Sök