Kallt och mörkt, men det är vid dem varma ljusa dagarna man vill köra, så bara på det igen!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-483115358fcbffb1c1ed7fd311d701d6.jpg]()
Lossade klädseln och tog mig en titt. Tittade in i bilen på indikeringslampan samtidigt som jag ryckte i alla kablar och kontakter. Mycket riktigt var det när jag började röja vid brytaren för det nedre låset som det flimrade till i mätarhuset. Kopplade ur kontakten och ljuset slocknade. Så ut med låskistan. Detta var nästan omöjligt, och jag jobbar ju ändå i karosseriverkstad, men asso... så fruktansvärt dåligt designat

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c73d8505d33cc66c25fbaeb3d74fa007.jpg]()
Ni som läsare slipper vänta dem 20 minuterna som det tog att få ut åbäket. Men såhär ser det ut iaf. Mycket enkel design på denna. Här är öppet läge.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-63864278e2274ba272640782157d03cd.jpg]()
Stängt läge
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f033704c3dfeb60b387e8d23716816de.jpg]()
Sensorn (egentligen bara en mikrobrytare) går att lossa från kistan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2a5be7532b0bceb7fbd21bf28a77e6df.jpg]()
Den går också att pilla isär!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1559914719cdecd27d0db771afdef6da.jpg]()
Såhär ser den ut på insidan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a34478eb311920331ee145bab4efbfa.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1a810e3a32a38b5d296d092a0fa5203e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-850ea3981d37a4af9dd1ff94f0b7b4cd.jpg]()
Hittade ganska fort felet, detta blecket lossnar hela tiden
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a0c161159211686b69b771e30f0026e6.jpg]()
Så det limmar vi dit!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-47ee4e79f3932dbd3921df79a86d600a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-361ac7b7ad060b492bbb71d765165526.jpg]()
under tiden det torkar tog jag loss fönsterhissmotorn igen, den började bli trött sista månaden bilen kördes, orkade bara åka upp när V8an snurrade. Min gissning är att motorn är sliten helt enkelt. Detsamma gäller alla dreven invändigt, dem glappar extremt mycket. Smörjde upp dreven och även stagen som rutan går på. Sen såg jag att motorn hade en justerskruv, testade skruva in den tills det motade.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-217f3e3832720fe18b77e67cc19b1312.jpg]()
Väl på plats igen så gick allt ännu långsammare. Skruven går att komma åt även nu så jag lossade tills den gick som bäst och där får den vara

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-83f666293fd37ebc388bd870dcc082ab.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c1a8a16b2f7982eaa42b2f4c57a61a35.jpg]()
Vad tror ni händer när jag ska montera ihop sensorn igen? Limmet släpper, här började jag tappa tålamodet då det hade krånglat en hel del hittills. Bland annat ville fönsterhissen bara gå nedåt då säkerhetsbrytaren började krångla osv osv....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2dd517f659a8c928f04e36e9aaf411e.jpg]()
En kemisk lösning var inte rätt då ne.. MEN en mekanisk kanske? Filade ner sidorna så att blecket nådde ut bara precis, sen vek jag ut kanterna något, nu fungerade det!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ce5d15b3bc0fc5d1fe6772dcfd257dae.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-76ede1052bea01fdfde82ab84183981f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-81912a00b6ff7cc98071c88cd2b09ae6.jpg]()
Ihop med allt igen!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-60a3f4c7e86bb59aabd06cd1ea855973.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7b5e002e45f292d0b7c34188b659501a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c6ab6ef42d41dbadcc0610c9df3a679b.jpg]()
Att få dit låskistan testade mitt tålamod. Men jag vann tillslut!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c6c4def4d01ec50efaf105c70463eb2e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f3ff80a783fbd75504599bb63d35a9b6.jpg]()
Alla kablar och stag och annat brutalt dåligt designat skit tillbakamonterat!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4d1260b7fd3371ee2039d5010086328.jpg]()
Nu ville jag testa stänga dörren och se ifall den där indikeringslampan gjorde som den skulle, men.. den lyser inte alls?? Öppnar förardörren och innerbelysningen är också död. Börjar kolla säkringar och ja, en har gått? Asso va... Sätter dit en ny och allt fungerar som det ska, jaja

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cddcc50d595e2312f8b20226dc60bdc3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-291d02f793febe5c07eb44c014e2bb2e.jpg]()
Under hela processen har jag haft ett extra batteri inkopplat. Skaffade mig ett Varta på 105Ah. Detta ska monteras in tillsammans med det som ska sitta där som är ett Tudor på 70Ah. Att ha 175Ah är en stor fördel när man har tröga fönsterhissar och centrallåsmotorer som inte alltid orkar. Dock är det märkbara spänningsfall i vissa delar av bilens elsystem, för klena kablar tyvärr, men det blir lite bättre nu iaf!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-41f7e445c94bbe07f934e8d7b96d12f5.jpg]()
Återigen visar det sig vara ack så frustrerande att skruva med denna bil. Jag nämnde nog bara hälften av alla problem som dök upp utmed vägen. För det är ändå inte intressant att läsa om.
Men det är så märkligt tycker jag, just hur fantastiskt harmoniskt och givande det är att köra denna bilen men samtidigt är det något så fruktansvärt frustrerande att mecka med den. Nästan allt är dåligt gjort på bilen. Love hate relationship?
Men nu ska vi inte klaga! För att snart kan mätarhuset åka in igen!

Höres
