3588
Sök

3" avgas & öppet filter, vad mer..? + bil fakta

R-Berg
392 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#1
Avgassystem info? Företag? Verkstäder? etc. <- Uppsala el. Stockholm's området

Öppet filter info? Märken? Bäst "effekt"? etc.

Ja, vad mer kan man göra på en sugmotor?
Tacksam för all info jag kan komma över!

EDIT:
Bilen vi pratar om här är en Fiat Brava -98. Bilen är utrustad med en kraftig 1.6L v16 motor på hela 103hk (på pappret, ej bänkad). Mer än så kan jag inte tala om för er utan att titta i manualen ifall det skulle stå mer fakta där. Återstår att se, lägger en update igen om jag skulle hitta mer fakta wink

/Jimmy
Senast redigerat av Hamberg (9 januari 2007)


Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
8 januari 2007
#2
chippa
byta kammar
turbokit wink

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

R-Berg
392 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#3
Machin skrev:
chippa
byta kammar
turbokit wink

Okej, för att specificera mig lite, LAGLIGT trim wink
Turbokonvertering är inte lagligt, synd som det är.


645 Inlägg
8 januari 2007
#4
porta och plana toppen, större ventiler, hårdare ventilfjädrar, trimkammar, chipning. några få exempel.

//Marcus Saari

12 086 Inlägg
8 januari 2007
#5
Som vanligt när de kommer en noobie (ursäkta om jag har fel) och vill trimma sin bil lite med öppet filter.. då kommer de förslag om portning och utbyte av ventilmekansim och fan o hans moster. Jag tror inte det är aktuellt för vår trådskapare.. Kambyte på sin höjd, sliper du förhoppningsvis plocka av toppen dessutom.

Ett chip på kambyte, avgasbyte och lite öppnare andning kan nog ge en önskvärd skillnad.

2 911 Inlägg
8 januari 2007
#6
3" och sugmotor? ptja, är den runt 4-5 liter så möjligen, eller så har du kanske en väldig önskan om effektsänkning.

Bäst effekt får du med ett system anpassat för motorn, du kan tweaka in lite med t.ex. 2,5" istället för 2" som "kanske" sitter original.

Nu skriver du förvisso inget vad det är för bil eller motor så mitt inlägg kan ses med glimten i ögat tills det framkommer.

R-Berg
392 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#7
Decibel skrev:
3" och sugmotor? ptja, är den runt 4-5 liter så möjligen, eller så har du kanske en väldig önskan om effektsänkning.

Bäst effekt får du med ett system anpassat för motorn, du kan tweaka in lite med t.ex. 2,5" istället för 2" som "kanske" sitter original.

Nu skriver du förvisso inget vad det är för bil eller motor så mitt inlägg kan ses med glimten i ögat tills det framkommer.

Fiat Brava 1.6L v16 motor, har inte kollat upp " leken på org. avgas men mitt ögonmått skulle gissa på 2" iaf.


342 Inlägg
8 januari 2007
#8
Hamberg skrev:
Decibel skrev:
3" och sugmotor? ptja, är den runt 4-5 liter så möjligen, eller så har du kanske en väldig önskan om effektsänkning.

Bäst effekt får du med ett system anpassat för motorn, du kan tweaka in lite med t.ex. 2,5" istället för 2" som "kanske" sitter original.

Nu skriver du förvisso inget vad det är för bil eller motor så mitt inlägg kan ses med glimten i ögat tills det framkommer.

Fiat Brava 1.6L v16 motor, har inte kollat upp " leken på org. avgas men mitt ögonmått skulle gissa på 2" iaf.

Då räcker det lätt med 2,5" avgassystem. 3" blir för stort.

51 Inlägg
8 januari 2007
#9
vanten06 skrev:
Hamberg skrev:
Decibel skrev:
3" och sugmotor? ptja, är den runt 4-5 liter så möjligen, eller så har du kanske en väldig önskan om effektsänkning.

Bäst effekt får du med ett system anpassat för motorn, du kan tweaka in lite med t.ex. 2,5" istället för 2" som "kanske" sitter original.

Nu skriver du förvisso inget vad det är för bil eller motor så mitt inlägg kan ses med glimten i ögat tills det framkommer.

Fiat Brava 1.6L v16 motor, har inte kollat upp " leken på org. avgas men mitt ögonmått skulle gissa på 2" iaf.

Då räcker det lätt med 2,5" avgassystem. 3" blir för stort.

skulle inte tro att ett 2.5" blir bra på en så liten motor! köp ett 2" fullflödessystem så får kanske lite mer effekt.... istället för brööööt...

"audiot"
287 Inlägg
8 januari 2007
#10
Ska du bygga avgassystem i Uppsalaområdet så är Uppsalaavgasteknik jävligt duktiga, ligger granne med lelles motorcyklar och mio och det där, dom är trevliga i alla fall, och vad jag förstår i skaplig prisklass.  Om du inte vill bygga själv hemma då.

Luftfilter finns överrallt, öppet K&N filter universal och klämma dit bara om du nu måste ha ett smile   

** TIPS **
Skriv ut vad det är för bil, årsmodell och motor så kan bra mkt mer folk här i forumet berätta vad du ska göra för att få effekt och ljud i åket.  Svårt utan att veta vad det egentligen handlar om.

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

R-Berg
392 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#11
oumi skrev:
Ska du bygga avgassystem i Uppsalaområdet så är Uppsalaavgasteknik jävligt duktiga, ligger granne med lelles motorcyklar och mio och det där, dom är trevliga i alla fall, och vad jag förstår i skaplig prisklass.  Om du inte vill bygga själv hemma då.

Luftfilter finns överrallt, öppet K&N filter universal och klämma dit bara om du nu måste ha ett smile   

** TIPS **
Skriv ut vad det är för bil, årsmodell och motor så kan bra mkt mer folk här i forumet berätta vad du ska göra för att få effekt och ljud i åket.  Svårt utan att veta vad det egentligen handlar om.

Okej, då EDITAR jag mitt inledande inlägg wink


.......
2 655 Inlägg
9 januari 2007
#12
JapMax skrev:
Som vanligt när de kommer en noobie (ursäkta om jag har fel) och vill trimma sin bil lite med öppet filter.. då kommer de förslag om portning och utbyte av ventilmekansim och fan o hans moster. Jag tror inte det är aktuellt för vår trådskapare.. Kambyte på sin höjd, sliper du förhoppningsvis plocka av toppen dessutom.

Ett chip på kambyte, avgasbyte och lite öppnare andning kan nog ge en önskvärd skillnad.

inte för att verka smart men om man ska byta kan så är det väl ändå ett måste att ta av toppen? ska man ha värre kan måste man ju ha hårdare ventilfjädrar annars finns risken för ventilspagetti va ja har lärt mej iallfall tongue

1 827 Inlägg
9 januari 2007
#13
Hamberg skrev:
Machin skrev:
chippa
byta kammar
turbokit wink

Okej, för att specificera mig lite, LAGLIGT trim wink
Turbokonvertering är inte lagligt, synd som det är.

Finns inget lagligt trim. smile Turbokonventering är bara väldigt lätt att upptäcka.

Sen kan jag lova dig att det inte är 2" avgassystem på din bil orginal. En kvalificerad gissning så borde den vara 1,75 vilket det oftast är på sådana bilar.

Bygg ett avgassystem med fullflödesdämpare och i 2" så kommer det bli skitbra.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 827 Inlägg
9 januari 2007
#14
beemern skrev:
JapMax skrev:
Som vanligt när de kommer en noobie (ursäkta om jag har fel) och vill trimma sin bil lite med öppet filter.. då kommer de förslag om portning och utbyte av ventilmekansim och fan o hans moster. Jag tror inte det är aktuellt för vår trådskapare.. Kambyte på sin höjd, sliper du förhoppningsvis plocka av toppen dessutom.

Ett chip på kambyte, avgasbyte och lite öppnare andning kan nog ge en önskvärd skillnad.

inte för att verka smart men om man ska byta kan så är det väl ändå ett måste att ta av toppen? ska man ha värre kan måste man ju ha hårdare ventilfjädrar annars finns risken för ventilspagetti va ja har lärt mej iallfall tongue

Inte alltid sant, du behöver ju för det första inte ta dom värsta kammarna, brukar ju finnas olika steg på kammarna. Sen så är det mer om du vill varva mer du behöver byta fjädrarna.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

R-Berg
392 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#15
Eisenhut skrev:
Hamberg skrev:
Machin skrev:
chippa
byta kammar
turbokit wink

Okej, för att specificera mig lite, LAGLIGT trim wink
Turbokonvertering är inte lagligt, synd som det är.

Finns inget lagligt trim. smile Turbokonventering är bara väldigt lätt att upptäcka.

Sen kan jag lova dig att det inte är 2" avgassystem på din bil orginal. En kvalificerad gissning så borde den vara 1,75 vilket det oftast är på sådana bilar.

Bygg ett avgassystem med fullflödesdämpare och i 2" så kommer det bli skitbra.

Sjävklart är ju Turbokonvertering enkelt att hitta. Men hur ofta kollar dom upp avgasröret? visst, har man ett ruskigt överdrivet säg 5" utblås klart dom kollar läget, ingen lastbil vi snackar om liksom wink. Det var givetvis fel av mig att skriva laglig trimning, skulle ha skrivit kanske diskret trimning?


.......
2 655 Inlägg
10 januari 2007
#16
Eisenhut skrev:
beemern skrev:
JapMax skrev:
Som vanligt när de kommer en noobie (ursäkta om jag har fel) och vill trimma sin bil lite med öppet filter.. då kommer de förslag om portning och utbyte av ventilmekansim och fan o hans moster. Jag tror inte det är aktuellt för vår trådskapare.. Kambyte på sin höjd, sliper du förhoppningsvis plocka av toppen dessutom.

Ett chip på kambyte, avgasbyte och lite öppnare andning kan nog ge en önskvärd skillnad.

inte för att verka smart men om man ska byta kan så är det väl ändå ett måste att ta av toppen? ska man ha värre kan måste man ju ha hårdare ventilfjädrar annars finns risken för ventilspagetti va ja har lärt mej iallfall tongue

Inte alltid sant, du behöver ju för det första inte ta dom värsta kammarna, brukar ju finnas olika steg på kammarna. Sen så är det mer om du vill varva mer du behöver byta fjädrarna.

aha ook. klart, beror ju på hur mycke annat man har åså tongue...

R-Berg
392 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#17
Okej! En kort liten sammanfattning av all dess fakta om trimning jag fått då.
Simpel setup;
- 2"-2.5" fullflödes avgas
- öppet K&N-filter
- chipning
Mer avancerad (för mig);
- byta till vassare kammar
- byta ventilfjädrar i toppen
- större ventiler m.m.

Någon som vet mer s.k. simpel trimning?

/Jimmy


835 Inlägg
10 januari 2007
#18
dekaltrim? smile

85 Inlägg
10 januari 2007
#19
Hamberg skrev:
Okej! En kort liten sammanfattning av all dess fakta om trimning jag fått då.
Simpel setup;
- 2"-2.5" fullflödes avgas
- öppet K&N-filter
- chipning
Mer avancerad (för mig);
- byta till vassare kammar
- byta ventilfjädrar i toppen
- större ventiler m.m.

Någon som vet mer s.k. simpel trimning?

/Jimmy

-Extraktor grenrör ger ljud å effekt
-Kattersättare
-Skippa chip, ge den nån som kan mappa den efter just din bil!
-insug

+det andra som är nämt, men det finns ju hur mkt som helst man kan göra!
Vad äre för bil?

Varför tanga när man kan ha boxer?

R-Berg
392 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#20
Racingmikke skrev:
Hamberg skrev:
Okej! En kort liten sammanfattning av all dess fakta om trimning jag fått då.
Simpel setup;
- 2"-2.5" fullflödes avgas
- öppet K&N-filter
- chipning
Mer avancerad (för mig);
- byta till vassare kammar
- byta ventilfjädrar i toppen
- större ventiler m.m.

Någon som vet mer s.k. simpel trimning?

/Jimmy

-Extraktor grenrör ger ljud å effekt
-Kattersättare
-Skippa chip, ge den nån som kan mappa den efter just din bil!
-insug

+det andra som är nämt, men det finns ju hur mkt som helst man kan göra!
Vad äre för bil?

Okej. Läser du det inledande inlägget så hittar du bilinfo också wink



Sök