2791
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
27 november 2019
#2101
rcy skrev:
Jag vet inte om jag och Musk lider av samma åkomma eller något, men oftast tycker jag allt han gör är fullkomligt logiskt även om dom flesta andra verkar tro att han är galen.

För mig är designen fullkomligt logisk. Snygg eller inte är en smaksak, men jag förstår precis varför den ser ut som den gör. En pickup är ett arbetsfordon. Att folk inte fattar det utan vill ha dom med skinnklädsel och största stereon för att kunna kryssa runt på Östermalm beror enbart på att folk är dumma i huvudet, inget annat.
Som arbetsfordon är designen perfekt. Enkel, stryktålig och funktionell. Allt utrymme används maximalt och allt fyller en funktion. Materialet är funktionsenlig härdad plåt vilket gör att man helt enkelt inte på ett kostnadseffektivt sätt kan böja och bända den hursomhelst, vilket ger det kantiga utseendet. Man har inte lagt miljoner på att den ska se ut på ett visst sätt eftersom tidigare bilar har gjort det, utan man har byggt något ändamålsenligt.

Om man skulle designa en bil med enbart funktion i åtanke och totalt släppa arvet av generationer av "design", så kan jag mycket väl tänka mig att den skulle se ut något i stil med Teslas pickup, och är det något Musk är bra på så är det att ignorera hur man alltid gjort saker förut och istället göra saker så som dom borde ha gjorts från början.

Jag förstår din tanke, men den där bilen är verkligen inte gjord på det enklaste sättet utan det är ett relativt stort mått av styling i det hela. Annars hade den sett ut som en gammal Mazda B-pickis. Raka linjer, vassa kanter.
"Stealth"-looken är helt klart en design-gimmick, för är det något Elon Musk förstår så är det att man MÅSTE sticka ut för att synas. Titta bara på de där muppiga bakdörrarna på Modell X. Definitivt inte det lättaste sättet att göra dörrar på, men det är unikt och sticker ut.

Men karln har ju lyckats i alla fall, den kommer garanterat bli lätt att hitta på Walmart's parkering roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 705 Inlägg
28 november 2019
#2102
Cuefa skrev:
Jag förstår din tanke, men den där bilen är verkligen inte gjord på det enklaste sättet utan det är ett relativt stort mått av styling i det hela. Annars hade den sett ut som en gammal Mazda B-pickis. Raka linjer, vassa kanter.
"Stealth"-looken är helt klart en design-gimmick, för är det något Elon Musk förstår så är det att man MÅSTE sticka ut för att synas. Titta bara på de där muppiga bakdörrarna på Modell X. Definitivt inte det lättaste sättet att göra dörrar på, men det är unikt och sticker ut.

Men karln har ju lyckats i alla fall, den kommer garanterat bli lätt att hitta på Walmart's parkering roll

Nu vet jag inte om det är samma bil vi sett, för raka linjer och vassa kanter är väl ganska precis vad den nya pickupen har. Jämfört med en gammal Mazda B så är den ju spikrak.

Dörrarna på Modell X är helt irrelevant då den riktar sig till en helt annan målgrupp där design går före form, inte tvärtom.


185 Inlägg
28 november 2019
#2103
Ivel skrev:
Gällande Cybertruck:
De där härdade panelerna är kostsamma att göra rundade.
Men Aston Martin Lagonda blev en ikon tillika Alfa Romeo 164, linjalritade klassiker.
"Volvo 740" skriker någon kepsprydd gossse från korvkön på Biltema. Tyvärr den förblir skitful.

"Rädda hela världen med bilar som inte använder fossila bränslen" skriker Tesla ägaren kort därefter, därför förblir dom också tyvärr skitful.

Ungefär samma argument.. wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2019
#2104
WilleG skrev:
Ivel skrev:
Gällande Cybertruck:
De där härdade panelerna är kostsamma att göra rundade.
Men Aston Martin Lagonda blev en ikon tillika Alfa Romeo 164, linjalritade klassiker.
"Volvo 740" skriker någon kepsprydd gossse från korvkön på Biltema. Tyvärr den förblir skitful.

"Rädda hela världen med bilar som inte använder fossila bränslen" skriker Tesla ägaren kort därefter, därför förblir dom också tyvärr skitful.

Ungefär samma argument.. wink

Skillnaden kan vara att 740 inte direkt var banbrytande och ett ganska dåligt exempel av Ivel initialt att ta upp, utan en 740 är bara ful helt enkelt. Enligt mig. Men det betyder inte att den inte är otroligt vacker i andras ögon. Jag är ju själv sedan en tid tillbaka en sucker för retrofula, kantiga 70-80talare så jag ska vara tyst. big_smile

Sedan Ivel förhelvete, att nämna Alfa 164 i samma mening som Lagondan kräver nästan kölhalning. wink

Men för att återgå till den där Teslan så ser man ju vad han tänkt. Banbrytande eller något. Det funkar inte för mig, men å andra sidan gillar jag inte melodifestivalen heller och det är det tydligen jävligt många som gör.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
34 Inlägg
28 november 2019
#2105
Lite märkligt att konstruera en pickup med ett flak som endast är åtkomligt bakifrån, att den sen är brutalt ful spelar mindre roll.

4 135 Inlägg
28 november 2019
#2106
MrEngineer skrev:
Lite märkligt att konstruera en pickup med ett flak som endast är åtkomligt bakifrån, att den sen är brutalt ful spelar mindre roll.

Tänkte också på detta. Hur spänner man tex fast sin 4 hjuling med spännband när sidorna är så höga på flaket?
Kanske sitter öglefästen högt upp på sidorna av flaket?


201 Inlägg
28 november 2019
#2107
zemet skrev:
MrEngineer skrev:
Lite märkligt att konstruera en pickup med ett flak som endast är åtkomligt bakifrån, att den sen är brutalt ful spelar mindre roll.

Tänkte också på detta. Hur spänner man tex fast sin 4 hjuling med spännband när sidorna är så höga på flaket?
Kanske sitter öglefästen högt upp på sidorna av flaket?

Det finns några fästen för spännband på innerväggarna av flaket nära golvet.

3 367 Inlägg
28 november 2019
#2108
Ändå kul att det finns folk som gillar teslas cybertruck. Tänk om de bara fanns 1 biltillverkare..

Lite begränsad då den inte är rambyggd, går inte byta ut flaket till skåp/kran/flatbed/mm.

Meeen du, hur många behöver det?
hur många behöver en pickup?(jag)smile...
Hur många behöver dra så mycket som Tesla gör reklam för?..

Krocktester ska bli kul se, både för personerna i bilen, och allt runt om kring ( med dess tåliga utsida ) men Tesla har säkert koll..

Kul att Tesla börja med nåt,blir nog en tävling mellan tillverkarna.


962 Inlägg
28 november 2019
#2109
Jag tycker den där Teslan mest ser ut som en förväxt Prius. Duger säkert gott till att köra hem grönsakerna från affären och till och från kontoret i innerstaden.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
28 november 2019
#2110
rcy skrev:
Cuefa skrev:
Jag förstår din tanke, men den där bilen är verkligen inte gjord på det enklaste sättet utan det är ett relativt stort mått av styling i det hela. Annars hade den sett ut som en gammal Mazda B-pickis. Raka linjer, vassa kanter.
"Stealth"-looken är helt klart en design-gimmick, för är det något Elon Musk förstår så är det att man MÅSTE sticka ut för att synas. Titta bara på de där muppiga bakdörrarna på Modell X. Definitivt inte det lättaste sättet att göra dörrar på, men det är unikt och sticker ut.

Men karln har ju lyckats i alla fall, den kommer garanterat bli lätt att hitta på Walmart's parkering roll

Nu vet jag inte om det är samma bil vi sett, för raka linjer och vassa kanter är väl ganska precis vad den nya pickupen har. Jämfört med en gammal Mazda B så är den ju spikrak.

Dörrarna på Modell X är helt irrelevant då den riktar sig till en helt annan målgrupp där design går före form, inte tvärtom.

Ja, men ställ dem bredvid varandra så ser du vad jag menar.
T.ex formen på taket och fronten är INTE den enklaste eller mest praktiska formen den bilen kan ha.
Takhöjden i baksätet lär ju vara usel med tanke på hur taket är format, och gissningsvis är den inte sådär herrejösses-aerodynamisk heller.
Titta på Volkswagens senaste konceptbil, den har ett CW-värde på 0.22 utan att se ut som en sönderskuren kartong. Visst, Teslan är en pickup, men skulle t.ex Toyota eller VW göra en eldriven pickup skulle dom göra den aerodynamisk OCH praktisk.

Men hade den sett ut som en [insert valfri pickup här] så hade det ju inte varit lika "revolutionerande".

Den sticker ut, och det är en stor del av meningen. Så min jämförelse med Modell X håller i mina ögon, då bägge bilar är designade med just designen som en del av sälj-argumenten.


Jag tror att vi även här får finna oss i att ha olika synpunkter helt enkelt smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

4 135 Inlägg
28 november 2019
#2111
Cuefa skrev:
rcy skrev:
Cuefa skrev:
Jag förstår din tanke, men den där bilen är verkligen inte gjord på det enklaste sättet utan det är ett relativt stort mått av styling i det hela. Annars hade den sett ut som en gammal Mazda B-pickis. Raka linjer, vassa kanter.
"Stealth"-looken är helt klart en design-gimmick, för är det något Elon Musk förstår så är det att man MÅSTE sticka ut för att synas. Titta bara på de där muppiga bakdörrarna på Modell X. Definitivt inte det lättaste sättet att göra dörrar på, men det är unikt och sticker ut.

Men karln har ju lyckats i alla fall, den kommer garanterat bli lätt att hitta på Walmart's parkering roll

Nu vet jag inte om det är samma bil vi sett, för raka linjer och vassa kanter är väl ganska precis vad den nya pickupen har. Jämfört med en gammal Mazda B så är den ju spikrak.

Dörrarna på Modell X är helt irrelevant då den riktar sig till en helt annan målgrupp där design går före form, inte tvärtom.

Ja, men ställ dem bredvid varandra så ser du vad jag menar.
T.ex formen på taket och fronten är INTE den enklaste eller mest praktiska formen den bilen kan ha.
Takhöjden i baksätet lär ju vara usel med tanke på hur taket är format, och gissningsvis är den inte sådär herrejösses-aerodynamisk heller.
Titta på Volkswagens senaste konceptbil, den har ett CW-värde på 0.22 utan att se ut som en sönderskuren kartong. Visst, Teslan är en pickup, men skulle t.ex Toyota eller VW göra en eldriven pickup skulle dom göra den aerodynamisk OCH praktisk.

Men hade den sett ut som en [insert valfri pickup här] så hade det ju inte varit lika "revolutionerande".

Den sticker ut, och det är en stor del av meningen. Så min jämförelse med Modell X håller i mina ögon, då bägge bilar är designade med just designen som en del av sälj-argumenten.


Jag tror att vi även här får finna oss i att ha olika synpunkter helt enkelt smile

Jag tycker verkligen att den är ful, men den verkar inte speciellt "ogenomtänkt".

Såg lite bilder ifrån när folk åkte med i baksätet. Var bla en kille som var 190 cm lång.
Han hade gott om huvudutrymme och benutrymme i baksätet.

Tesla är ju ett märke som har fullt med gimmickar osv. Att andra tillverkare som ford nu ens bygger el pickupper beror ju på att Tesla visat världen vad som är möjligt med eltekniken.

Teslan kommer inte kunna användas av dem som använder pickuppen till att dra saker ändå.
Batteriet är helt enkelt för litet.

Men det är ett nytt revolutionerande fordon som är mer praktiskt än deras tidigare produkter.

Nu börjar det bli riktigt spännande i bilindustrin tycker jag:) Vad skall RAM, Ford och GM komma med som kan konkurera med detta?smile


1 705 Inlägg
28 november 2019
#2112
Cuefa skrev:
Den sticker ut, och det är en stor del av meningen. Så min jämförelse med Modell X håller i mina ögon, då bägge bilar är designade med just designen som en del av sälj-argumenten.

Nej. Musk är ingen idiot, hade han velat använda design som säljargument så hade han knappast gjort en bil som typ 95% av alla tycker är skitful. Om Musk trodde att det här utseendet sålde så skulle även tidigare Teslor haft liknande design.
Sticker ut, ja, men inte på ett bra sätt. Den udda designen lär skrämma bort betydligt fler köpare än vad den lockar.


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
28 november 2019
#2113
rcy skrev:
Cuefa skrev:
Den sticker ut, och det är en stor del av meningen. Så min jämförelse med Modell X håller i mina ögon, då bägge bilar är designade med just designen som en del av sälj-argumenten.

Nej. Musk är ingen idiot, hade han velat använda design som säljargument så hade han knappast gjort en bil som typ 95% av alla tycker är skitful. Om Musk trodde att det här utseendet sålde så skulle även tidigare Teslor haft liknande design.
Sticker ut, ja, men inte på ett bra sätt. Den udda designen lär skrämma bort betydligt fler köpare än vad den lockar.

Sant, men med ett baspris på ~$40000 kommer den säkert sälja ändå.
Det enda som styr mer än utseendet är priset, dessvärre... roll

Men jag är helt med dig - Den e fan inte snygg från någon vinkel, mer än möjligen underifrån.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Avstängd
34 Inlägg
28 november 2019
#2114
Skitungen skrev:
zemet skrev:
MrEngineer skrev:
Lite märkligt att konstruera en pickup med ett flak som endast är åtkomligt bakifrån, att den sen är brutalt ful spelar mindre roll.

Tänkte också på detta. Hur spänner man tex fast sin 4 hjuling med spännband när sidorna är så höga på flaket?
Kanske sitter öglefästen högt upp på sidorna av flaket?

Det finns några fästen för spännband på innerväggarna av flaket nära golvet.

trots dessa fästöglor så är det väldigt opraktiskt, ofta vill man ha möjlighet att komma åt flaket från sidan. På denna måste man klättra upp bakifrån, mycket opraktiskt. Vill man nå de som vanligtvis hade köpte en f-150 eller liknande så behöver man också tänka på sånt

videon där man drar en bakhjulsdriven F-150 är även den rätt tramsig, det enda den visar på är att man har mer vikt över drivhjulen
Senast redigerat av MrEngineer (28 november 2019)

975 Inlägg
28 november 2019
#2115
MrEngineer skrev:
Skitungen skrev:
zemet skrev:

Tänkte också på detta. Hur spänner man tex fast sin 4 hjuling med spännband när sidorna är så höga på flaket?
Kanske sitter öglefästen högt upp på sidorna av flaket?

Det finns några fästen för spännband på innerväggarna av flaket nära golvet.

trots dessa fästöglor så är det väldigt opraktiskt, ofta vill man ha möjlighet att komma åt flaket från sidan. På denna måste man klättra upp bakifrån, mycket opraktiskt. Vill man nå de som vanligtvis hade köpte en f-150 eller liknande så behöver man också tänka på sånt

videon där man drar en bakhjulsdriven F-150 är även den rätt tramsig, det enda den visar på är att man har mer vikt över drivhjulen

Tror inte att de som köper modell X kommer att lasta något ändå, det har dem förmodligen andra som fixar.

VAG har världens bästa bilar.

Avstängd
34 Inlägg
28 november 2019
#2116
candyweiss skrev:
MrEngineer skrev:
Skitungen skrev:

Det finns några fästen för spännband på innerväggarna av flaket nära golvet.

trots dessa fästöglor så är det väldigt opraktiskt, ofta vill man ha möjlighet att komma åt flaket från sidan. På denna måste man klättra upp bakifrån, mycket opraktiskt. Vill man nå de som vanligtvis hade köpte en f-150 eller liknande så behöver man också tänka på sånt

videon där man drar en bakhjulsdriven F-150 är även den rätt tramsig, det enda den visar på är att man har mer vikt över drivhjulen

Tror inte att de som köper modell X kommer att lasta något ändå, det har dem förmodligen andra som fixar.

nu diskuterar vi deras pick-up, som trots allt marknadsförs som ett nyttofordon

975 Inlägg
28 november 2019
#2117
MrEngineer skrev:
candyweiss skrev:
MrEngineer skrev:

trots dessa fästöglor så är det väldigt opraktiskt, ofta vill man ha möjlighet att komma åt flaket från sidan. På denna måste man klättra upp bakifrån, mycket opraktiskt. Vill man nå de som vanligtvis hade köpte en f-150 eller liknande så behöver man också tänka på sånt

videon där man drar en bakhjulsdriven F-150 är även den rätt tramsig, det enda den visar på är att man har mer vikt över drivhjulen

Tror inte att de som köper modell X kommer att lasta något ändå, det har dem förmodligen andra som fixar.

nu diskuterar vi deras pick-up, som trots allt marknadsförs som ett nyttofordon

Skrev fel modell, det var cybertrucken jag menade.

VAG har världens bästa bilar.

Avstängd
34 Inlägg
28 november 2019
#2118
Ivel skrev:
MrEngineer skrev:
Skitungen skrev:

Det finns några fästen för spännband på innerväggarna av flaket nära golvet.

trots dessa fästöglor så är det väldigt opraktiskt, ofta vill man ha möjlighet att komma åt flaket från sidan. På denna måste man klättra upp bakifrån, mycket opraktiskt. Vill man nå de som vanligtvis hade köpte en f-150 eller liknande så behöver man också tänka på sånt

videon där man drar en bakhjulsdriven F-150 är även den rätt tramsig, det enda den visar på är att man har mer vikt över drivhjulen

Hur låg tror du flakkanten är från marken på en F150 2019 egentligen?
Lasthöjden med fälld läm är ca 85cm, godslådans höjd är ca 58cm.
Du måste alltså sträcka dig minst över en 140cm hög kant och ned maximalt 58cm. Visst funkar det om man har proportioner som en orangutang samt är av normallängd i övrigt.

Har faktiskt inte mätt, men har använt både en F-150 och andra motsvarande amerikanska pickuper och även en liten prick som jag lyckas sträcka sig över flakkanten, det är inte nödvändigt att nå ned till durken för att dra nytta av att kunna sträcka sig över kanten.

Det är även något många önskar, så vill man nå den kundkategori man sträcker sig efter med en pickup så är det något man bör tänkt på.

Jag står  fast vid att det är en onödig plojbil som marknadsförs högst oseriöst. Tror mycket mer på nykomlingen Rivian.

4 135 Inlägg
29 november 2019
#2119
MrEngineer skrev:
Ivel skrev:
MrEngineer skrev:

trots dessa fästöglor så är det väldigt opraktiskt, ofta vill man ha möjlighet att komma åt flaket från sidan. På denna måste man klättra upp bakifrån, mycket opraktiskt. Vill man nå de som vanligtvis hade köpte en f-150 eller liknande så behöver man också tänka på sånt

videon där man drar en bakhjulsdriven F-150 är även den rätt tramsig, det enda den visar på är att man har mer vikt över drivhjulen

Hur låg tror du flakkanten är från marken på en F150 2019 egentligen?
Lasthöjden med fälld läm är ca 85cm, godslådans höjd är ca 58cm.
Du måste alltså sträcka dig minst över en 140cm hög kant och ned maximalt 58cm. Visst funkar det om man har proportioner som en orangutang samt är av normallängd i övrigt.

Har faktiskt inte mätt, men har använt både en F-150 och andra motsvarande amerikanska pickuper och även en liten prick som jag lyckas sträcka sig över flakkanten, det är inte nödvändigt att nå ned till durken för att dra nytta av att kunna sträcka sig över kanten.

Det är även något många önskar, så vill man nå den kundkategori man sträcker sig efter med en pickup så är det något man bör tänkt på.

Jag står  fast vid att det är en onödig plojbil som marknadsförs högst oseriöst. Tror mycket mer på nykomlingen Rivian.

Jag tror också mer på Rivian. iaf på deras concept.

Sen får vi se om den klarar producera och leverera. Det har ju inte varit direkt enkelt för "nykommlingen" Tesla.

Enda fördelen med cybertruck över rivian just nu är väll priset. Och att man har slagtåliga glasrutor och dörrar.


Avstängd
34 Inlägg
29 november 2019
#2120
zemet skrev:
MrEngineer skrev:
Ivel skrev:

Hur låg tror du flakkanten är från marken på en F150 2019 egentligen?
Lasthöjden med fälld läm är ca 85cm, godslådans höjd är ca 58cm.
Du måste alltså sträcka dig minst över en 140cm hög kant och ned maximalt 58cm. Visst funkar det om man har proportioner som en orangutang samt är av normallängd i övrigt.

Har faktiskt inte mätt, men har använt både en F-150 och andra motsvarande amerikanska pickuper och även en liten prick som jag lyckas sträcka sig över flakkanten, det är inte nödvändigt att nå ned till durken för att dra nytta av att kunna sträcka sig över kanten.

Det är även något många önskar, så vill man nå den kundkategori man sträcker sig efter med en pickup så är det något man bör tänkt på.

Jag står  fast vid att det är en onödig plojbil som marknadsförs högst oseriöst. Tror mycket mer på nykomlingen Rivian.

Jag tror också mer på Rivian. iaf på deras concept.

Sen får vi se om den klarar producera och leverera. Det har ju inte varit direkt enkelt för "nykommlingen" Tesla.

Enda fördelen med cybertruck över rivian just nu är väll priset. Och att man har slagtåliga glasrutor och dörrar.

Just de slagtåliga dörrarna och glaset är en rätt onödig gimick, om man nu inte ska ut i krig. Det enda de bidrar med är en högre vikt, vilket inte direkt är fördelaktigt ur energi synpunkt.


Sök