2667
Sök

Vw 2,0 fsi suger tomt på kylarvatten

149 Inlägg
27 maj 2017
Trådstartare
#1
Jag har fått ett konstigt problem med min Touran 2,0 fsi 2004.
Rätt som det är så varnar den för låg vattennivå och när jag kollar i expansionskärlet så är de tomt, men när jag stänger av bilen och öppnar locket så trycker den upp vatten i kärlet igen.

Kan tillägga att nivån återgår alltid till samma så den verkar inte ta något vatten, å den blandar inget vatten i oljan eller olja i vattnet, iallafall inte synbart.

Någon som har nån idé??

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

1 148 Inlägg
27 maj 2017
#2
Låter som topplockspackningen har gått

6 638 Inlägg
27 maj 2017
#3
om nivån är detsamma.. har du fyllt på något?

De/Dem

149 Inlägg
27 maj 2017
Trådstartare
#4
xXSammy skrev:
om nivån är detsamma.. har du fyllt på något?

Nivån är densamma, behöver inte fylla på

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

6 638 Inlägg
27 maj 2017
#5
Eftersom nivån sjunker när motorn är igång och har tryck så behöver du visst fylla på.

De/Dem

149 Inlägg
27 maj 2017
Trådstartare
#6
xXSammy skrev:
Eftersom nivån sjunker när motorn är igång och har tryck så behöver du visst fylla på.

Jättekonstigt men när jag kollade idag när motorn var helt kall så var kärlet helt plötsligt tomt sånjag kunde fylla på, kan de ha varit luft kvar i systemet efter att jag bytte ett läckande kylrör tro?

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

4 154 Inlägg
27 maj 2017
#7
Sahl_83 skrev:
Jättekonstigt men när jag kollade idag när motorn var helt kall så var kärlet helt plötsligt tomt sånjag kunde fylla på, kan de ha varit luft kvar i systemet efter att jag bytte ett läckande kylrör tro?

Ja det kan behövas några körcykler för att få ut alla bubblor

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 148 Inlägg
27 maj 2017
#8
Som sagt , det är topplocket som har gått.  Har haft samma symptomer på min 9-5a.  Lättaste sättet att se detta är att skruva loss tändstiften och tänd en lampa in i cylindrarna. Är nån av cylinder huvuden rena så är toppenlocket dåligt där.
Senast redigerat av amazinjoey (27 maj 2017)

6 638 Inlägg
27 maj 2017
#9
Sahl_83 skrev:
xXSammy skrev:
Eftersom nivån sjunker när motorn är igång och har tryck så behöver du visst fylla på.

Jättekonstigt men när jag kollade idag när motorn var helt kall så var kärlet helt plötsligt tomt sånjag kunde fylla på, kan de ha varit luft kvar i systemet efter att jag bytte ett läckande kylrör tro?

Hur många mil sen var det ungefär?

Brukar själv fylla lite över max efter jag bytt någon komponent i kylsystemet, lossar på kylarlocket efter provkörning och fyller på så det ligger precis på max om det behövs. Kan ta ett tag att bli av med vissa luftfickor

De/Dem


Sök