3333
Sök

Turbokonvertera bmw

19 Inlägg
5 juni 2017
Trådstartare
#1
Tjenare, har länge läst om inlägg här på garaget och har nu gjort en användare och dethär är mitt första inlägg.
Frågan gäller alltså om att turbokonvertara en bmw, vilken modell ska jag satsa på och vilken motor? Har varit inne på 3-serien länge som e30 då jag haft en tidigare men även e36/e46 men nu har jag även öppnat ögonen för e38 och e39 men som sakt vilken motor ska jag satsa på? Vet av en e39 523 med m52b25/m52tub25 är det något att ha? Hur vet jag vilken av dom det är? Har förstått att 'tub' är dubblevanos och vanosen inte brukar kunna hänga med turbo. Vet också av en e46 m54b28/m54tub28. Men vilken motor är bmwn bästa att turbokomvertera? Utöver m-modellerna annars är det öppet mål
Mvh benne


6 123 Inlägg
5 juni 2017
#2
E34/E36 hade fördelen att de sexcylindriga motorerna hade block i gjutjärn. Senare motorer hade block i aluminium och då ville gärna topplocksbulten lossna ur godset när man turbokonverterade. Med helicoil eller till och med dubbla helicoil kom man visserligen runt det men det är mycket jobb.

Men hur som helst, du är väl medveten om att du inte kommer kunna besikta bilen efter att du turbokonverterat? Mindre kul att ha en lekbil som man inte kan ta ut på vägen utan att polisen tar dig direkt.

19 Inlägg
5 juni 2017
Trådstartare
#3
Svarte_Orm skrev:
E34/E36 hade fördelen att de sexcylindriga motorerna hade block i gjutjärn. Senare motorer hade block i aluminium och då ville gärna topplocksbulten lossna ur godset när man turbokonverterade. Med helicoil eller till och med dubbla helicoil kom man visserligen runt det men det är mycket jobb.

Men hur som helst, du är väl medveten om att du inte kommer kunna besikta bilen efter att du turbokonverterat? Mindre kul att ha en lekbil som man inte kan ta ut på vägen utan att polisen tar dig direkt.

Ja okej tack för infon, joo är medveten om att det blir problem men har isåfall tänkt byta till större skivor och förmodligen 4kolvsok och försäkra med stag över fjädertornen och förhoppningsvis ta mig genom sfro besiktning. Håller just nu på med ett hotrod projekt som ska genom sfro med från rak 4 på 34 hästar till v8 på ca 200 med försäkt ram.
Så e38 och uppåt har aluminium? Har läst att bmws v8 ska vara ganska bra med?


6 123 Inlägg
5 juni 2017
#4
Du kan inte regga bilar nyare än 1975 med ombyggd motor, ens som ombyggt fordon. Möjligen kan du komma runt det genom att bygga för E85 men ingen vet hur länge det kryphålet finns kvar.


Sök