Evildan skrev:
Djo skrev:
På grov ojämn vägg där märker man skillnad på lågprofil och högprofil annars kvittar det faktiskt.
225-45-17 är en vettig dimension för normala Svensson Svensson varken stötigt eller obekvämt på något viss.
Att gå ner på 15 eller 16 skulle jag aldrig gjort i ditt fall rätt meningslöst och du får en fulare bil.
Själv åker jag 19 med 235-35-19 däck då börjar det bli lite hårt ibland men du har man ju 3 bars tryck i däcken också vilket också bidrar till hårdare gång efter vägen.
Är det gips eller betong du kör på?
För oss andra som har erfarenheter av skillnaderna emellan olika hjulstorlekar gällande bilmodellen och märket i synnerhet är det för en observant förare stor skillnad framförallt gällande buller och rullmotstånd.
På den senaste V70N jag ägde blev det en stor skillnad när jag demonterade märkesdäcken i storleken 17" och lade på de tidigare länkade däcken på standardfälgarna i storleken 15". Prova på din Volvo med 195/65 R15 i samma konstellation så kommer du nog bli överraskad hur bekvämt bilen rullar, oavsett vilket underlag det gäller.
Kört alla varianter av v70N med alla de olika fälg storlekar och v70in mår bra av mindre gummi (lågprofil) dom är så mjuka i chassit redan så behöver inte svaja fram på balong däck.
Om herr Evildan är uppmärksam har jag en 2,4T på denna går det inte på nå mindre än 16 tum,
Enda stora skillnaden är att man kan med 16 tum köra i 80 blås över fartgupp och man känner ej av dom och man kan köra ner i varenda jävla potthål grop och över trottoar kanter utan att bry sig vilket är lämpligt för den ouppmärksamme bilföraren,
Du är välkommen till Dalarna ska du få prova våra vägar, Tror du kommer vända vid Dala gränsen för du kommer gnälla över vägarna så jävligt, Men fortfarande går det alldeles ypperligt köra lågprofil alltså riktigt lågprofil här man får bara planera sin körning och tänka sig för som en uppmärksam bilförare ska göra.
(Du framstår som en 85 årig gubbe med artros, När du ska sitta och predika om ballong däck åt höger och vänster)
Kan lova att jag kört fler v70is än du har och personligen så är skillnaden inte stor, Dessutom vinner man på känsla med lågprofil det blir mycket bekvämare att köra bilen, Något stötigare att åka ja men hellre en stabil bil efter vägen än att ha något som är kursstabilt som en intvålad ål,