3381
Sök

Maxeffekt för Ford Granada

56 Inlägg
26 juni 2017
Trådstartare
#1
Hej tänkte köpa en Ford Granada från -75 och skulle vilja sätta in en större motor (helst en v8) för att jag gillar stuket på bilen men inte riktigt att den kommer med 99 hästar original och undrar hur jag ska göra för att få, på ett lagligt vis, öka effekten så mycket som möjligt. Tack på förhand!
Senast redigerat av jesperhoffstrom (26 juni 2017)

7 393 Inlägg
26 juni 2017
#2
hej om du vill ha v8, turbo eller kraftigare motor än 115hk så måste du sfro bes,, då måste du byta motor vxl bakaxel, samt hela bromssystemet,, då kan du bes som ombyggt fordon,  finns inga begränsningar förutom 15kw per 100kg vilket blir ca 270 hk om man räknar på 200 kw


56 Inlägg
26 juni 2017
Trådstartare
#3
granadadr skrev:
hej om du vill ha v8, turbo eller kraftigare motor än 115hk så måste du sfro bes,, då måste du byta motor vxl bakaxel, samt hela bromssystemet,, då kan du bes som ombyggt fordon,  finns inga begränsningar förutom 15kw per 100kg vilket blir ca 270 hk om man räknar på 200 kw

Okej! Vikten man utgår från när man räknar ut hur stor effekt som blir tillåtet är det bilens och den nya motorns totala vikt då eller? Så drygt 1500 + vad nu motorn väger, eller är det endast bilen utan motor de går efter?
Senast redigerat av jesperhoffstrom (26 juni 2017)

6 060 Inlägg
26 juni 2017
#4
Tjänstevikten är det, alltså vad hela bilen väger plus 75kg förare, bränsle och annat.

Eventuellt måste du ha kraftigare fjäderben fram för att klara tyngden av en V8.

56 Inlägg
26 juni 2017
Trådstartare
#5
Svarte_Orm skrev:
Tjänstevikten är det, alltså vad hela bilen väger plus 75kg förare, bränsle och annat.

Eventuellt måste du ha kraftigare fjäderben fram för att klara tyngden av en V8.

Så det är alltså tjänstevikten innan bilen blir registrerad som ombyggt fordon som de går efter, om det är efter motorbyten behöver man då väga bilen innan?

7 393 Inlägg
26 juni 2017
#6
Svarte_Orm skrev:
Tjänstevikten är det, alltså vad hela bilen väger plus 75kg förare, bränsle och annat.

Eventuellt måste du ha kraftigare fjäderben fram för att klara tyngden av en V8.

finns inga fjäderben,, och A armarna är tillräckliga för V8 smile finns endel reggade med V8 smile


7 393 Inlägg
26 juni 2017
#7
kan ju säga att jag reggat 2 bilar med cosworth motor,, så är hyffsat kunnig vad du behöver göra och vad du bör ha för grejjor på din bil smile  jag finns på FB Jörgen Ahlgren ,,mvh


6 060 Inlägg
26 juni 2017
#8
granadadr skrev:
Svarte_Orm skrev:
Eventuellt måste du ha kraftigare fjäderben fram för att klara tyngden av en V8.

finns inga fjäderben,, och A armarna är tillräckliga för V8 smile finns endel reggade med V8 smile

Aha, dåså. Ja, granadan fanns väl med V6 så det skiljer inte så mycket i motorvikt mot en mindre V8.
jesperhoffstrom skrev:
Svarte_Orm skrev:
Tjänstevikten är det, alltså vad hela bilen väger plus 75kg förare, bränsle och annat.

Så det är alltså tjänstevikten innan bilen blir registrerad som ombyggt fordon som de går efter, om det är efter motorbyten behöver man då väga bilen innan?

Du väger bilen när allt är klart och nya motorn är på plats och det är den vikten det går på.

Avstängd
10 388 Inlägg
26 juni 2017
#9
granadadr skrev:
hej om du vill ha v8, turbo eller kraftigare motor än 115hk så måste du sfro bes,, då måste du byta motor vxl bakaxel, samt hela bromssystemet,, då kan du bes som ombyggt fordon,  finns inga begränsningar förutom 15kw per 100kg vilket blir ca 270 hk om man räknar på 200 kw

Fast...det där är inte riktigt sant. Det är max. Det är inte "per automatik" utan en gräns helt enkelt.

Sen är det väl vanligtvis som så, att det inte brukar vara några problem, men iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 393 Inlägg
26 juni 2017
#10
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
hej om du vill ha v8, turbo eller kraftigare motor än 115hk så måste du sfro bes,, då måste du byta motor vxl bakaxel, samt hela bromssystemet,, då kan du bes som ombyggt fordon,  finns inga begränsningar förutom 15kw per 100kg vilket blir ca 270 hk om man räknar på 200 kw

Fast...det där är inte riktigt sant. Det är max. Det är inte "per automatik" utan en gräns helt enkelt.

Sen är det väl vanligtvis som så, att det inte brukar vara några problem, men iaf.

1 det var maxeffekt han var ute efter wink
2 är det inte det man eftersträvar om man ska byta till en värre motor??

det gör iaf jag,, smile


Avstängd
10 388 Inlägg
26 juni 2017
#11
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
hej om du vill ha v8, turbo eller kraftigare motor än 115hk så måste du sfro bes,, då måste du byta motor vxl bakaxel, samt hela bromssystemet,, då kan du bes som ombyggt fordon,  finns inga begränsningar förutom 15kw per 100kg vilket blir ca 270 hk om man räknar på 200 kw

Fast...det där är inte riktigt sant. Det är max. Det är inte "per automatik" utan en gräns helt enkelt.

Sen är det väl vanligtvis som så, att det inte brukar vara några problem, men iaf.

1 det var maxeffekt han var ute efter wink
2 är det inte det man eftersträvar om man ska byta till en värre motor??

det gör iaf jag,, smile

Jo, givetvis, men,  det är inte som så att 15kw/100kg per automatik blir godkänt. Även om det då, precis som påtalat, oftast inte är några problem.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

56 Inlägg
26 juni 2017
Trådstartare
#12
it_mutt skrev:
granadadr skrev:
it_mutt skrev:

Fast...det där är inte riktigt sant. Det är max. Det är inte "per automatik" utan en gräns helt enkelt.

Sen är det väl vanligtvis som så, att det inte brukar vara några problem, men iaf.

1 det var maxeffekt han var ute efter wink
2 är det inte det man eftersträvar om man ska byta till en värre motor??

det gör iaf jag,, smile

Jo, givetvis, men,  det är inte som så att 15kw/100kg per automatik blir godkänt. Även om det då, precis som påtalat, oftast inte är några problem.

Men om jag använder 15kw per 100kg som riktlinje, kontrollerar de när man regbesiktar bilen att det inte går över detta? Med en dyno eller liknande

7 393 Inlägg
27 juni 2017
#13
Tror dem använder g tech eller liknande,, dels för effekten,, dels för att se att bromsar är effektiva,, smile


56 Inlägg
27 juni 2017
Trådstartare
#14
granadadr skrev:
Tror dem använder g tech eller liknande,, dels för effekten,, dels för att se att bromsar är effektiva,, smile

Det gäller att ha bra skivbromsar runt om hela bilen då antar jag

330 Inlägg
27 juni 2017
#15
granadadr skrev:
Tror dem använder g tech eller liknande,, dels för effekten,, dels för att se att bromsar är effektiva,, smile

Så, elektronisk motorstyrenhet, och skruva ner effekten till besiktningsgodkänt, för att precis utanför portarna efter avslutad registreringsbesiktning trycka på knappen och få allt motorn har att ge, är en möjlighet bilprovningen inte ens funderar på?

Jag antar att de kan undra om det sitter en stor V8 med kompressor där fram, och 3" rör under golvet, störtbåge invändigt, och typ 250hästar, men man behöver kanske inte måla det på näsan på dem, så att säga.

7 393 Inlägg
27 juni 2017
#16
som sagt hör av dig till mig wink har mkt bra bilder bla smile på mina bromsar smile se på min blåa ex smile


Evildan
28 juni 2017
#17
Mr_B skrev:
granadadr skrev:
Tror dem använder g tech eller liknande,, dels för effekten,, dels för att se att bromsar är effektiva,, smile

Så, elektronisk motorstyrenhet, och skruva ner effekten till besiktningsgodkänt, för att precis utanför portarna efter avslutad registreringsbesiktning trycka på knappen och få allt motorn har att ge, är en möjlighet bilprovningen inte ens funderar på?

Jag antar att de kan undra om det sitter en stor V8 med kompressor där fram, och 3" rör under golvet, störtbåge invändigt, och typ 250hästar, men man behöver kanske inte måla det på näsan på dem, så att säga.

Det är bilens uppvisade skick vid besiktningstillfället som utvärderas inte, vad Olle eller Pelle gör med bilen ijenkligen, 38 sekunder senare.
Ägaren/föraren har fortfarande det yttersta ansvaret för att bilen är i lagligt skick.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 juni 2017
#18
Evildan skrev:
Mr_B skrev:
granadadr skrev:
Tror dem använder g tech eller liknande,, dels för effekten,, dels för att se att bromsar är effektiva,, smile

Så, elektronisk motorstyrenhet, och skruva ner effekten till besiktningsgodkänt, för att precis utanför portarna efter avslutad registreringsbesiktning trycka på knappen och få allt motorn har att ge, är en möjlighet bilprovningen inte ens funderar på?

Jag antar att de kan undra om det sitter en stor V8 med kompressor där fram, och 3" rör under golvet, störtbåge invändigt, och typ 250hästar, men man behöver kanske inte måla det på näsan på dem, så att säga.

Det är bilens uppvisade skick vid besiktningstillfället som utvärderas inte, vad Olle eller Pelle gör med bilen ijenkligen, 38 sekunder senare.
Ägaren/föraren har fortfarande det yttersta ansvaret för att bilen är i lagligt skick.

exakt.. kvittar vad motorn har för effekt sen.. för det kan dom omöjligt veta..

men rätt säker på att motorn måste vara i det utförandet det monterades i original bilen.
komplett med kat och allt..  för det är väll det enda sättet att lyckas göra dessa reggningar att man har en motor som är modernare än den man ersätter och ha katalysator

Kör fort så hinner inget hända...

6 060 Inlägg
28 juni 2017
#19
Denna bil är ju från 1975 och det var sista året då man kan sätta i en moddad motor. Ingen kat behövs heller.

7 393 Inlägg
28 juni 2017
#20
Svarte_Orm skrev:
Denna bil är ju från 1975 och det var sista året då man kan sätta i en moddad motor. Ingen kat behövs heller.

precis,, alltid enklare med bilar 75 å äldre smile Min ena har kat,, lite trist,, å den andra är ju en 72a,, så katbefriad



Sök