2983
Sök

OKQ8 Motorolja?

31 Inlägg
4 juli 2017
Trådstartare
#1
Tror ni ok's olja håller hyffsad kvalitét? Tänkte byta olja och dom har ett erbjudande på 4 liter för 379, ord. pris är 529:- . Visst det går lite mer än 4l men billigt ändå för 4l. Är 5w-40 helsyntet till en 1.8t.


6 169 Inlägg
4 juli 2017
#2
Hej!
Funkar nog bra men kolla att VW normen stämmer för din motor (står på dunken).
Annars köper du betydligt billigare olja på nätet eller hos t.ex Swedol (20lit dunkar) för ca 1200kr.


31 Inlägg
4 juli 2017
Trådstartare
#3
Okej jo på deras hemsida kan man ju söka med reg nr och den passar iaf..
Så Swedol är billigt alltså?? Är det nån kvalitet då? Bor faktiskt nära en Swedol butik..


31 Inlägg
4 juli 2017
Trådstartare
#4
Man hittar nog billig olja på många ställen men man vill ju hålla en hyffsad kvalitet på grejerna också..


672 Inlägg
4 juli 2017
#5
GtiStance skrev:
Man hittar nog billig olja på många ställen men man vill ju hålla en hyffsad kvalitet på grejerna också..

Intressant synpunkt! Vad anser du är kvalité ?

"Väx inte upp! det är en fälla"

360 Inlägg
4 juli 2017
#6
Följ specifikationerna vid köp av motorolja. Det är billigast att köpa stora dunkar, typ 10L eller 20L, typ Biltema/Swedol som är nämnt i tråden redan.
Men om du är på macken och går förbi en dunk med nedsatt pris så är det väl smidigt att köpa då.

6 169 Inlägg
4 juli 2017
#7
Hej!
Swedol säljer Q8 olja. Jag brukar köpa deras "Formula excel", 5wx40 på 20 lit dunkar.
Passar både min Audi 100 2,0E -89:a och Audi TT 3,2lit roadster. Har för mig att priset ligger på ca 1200kr.


4 147 Inlägg
4 juli 2017
#8
Riktigt billig olja:
köp 4st 5litare :
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … -5W-40-4x5

blir ca 34:-litern med frakt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

31 Inlägg
5 juli 2017
Trådstartare
#9
Tack för lite tips! Sett att Swedol har riktigt billig olja alltså... Stämmer det att ok och swedol har ett samarbete och att det är samma olja? Har läst nån skrivit det..


Reservdansk
6 271 Inlägg
5 juli 2017
#10
GtiStance skrev:
Tack för lite tips! Sett att Swedol har riktigt billig olja alltså... Stämmer det att ok och swedol har ett samarbete och att det är samma olja? Har läst nån skrivit det..

När jag skaffade olja till min BMW så gjorde jag det på Swedol. Det jag kollade efter var att oljan uppfyllde specifikationerna BMW hade satt som krav.

Eftersom det gick åt över 8 liter vid varje oljebyte lönade det sig rätt fort med 20 liter.

Till exempel: http://www.swedol.se/formula-excel-5w-40-20l.html
Senast redigerat av TurbOla (5 juli 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

6 169 Inlägg
5 juli 2017
#11
Hej!
Har ingen aning om om OK och Swedol har något samarbete, spelar det någon roll??
Det som spelar roll är att oljan uppfyller de krav som din motor kräver. Ex har VW olika normer som t,ex 505.00, 501,00, 502,00 osv. Dessa VW normer gäller för alla bilar i VAG koncernen som SEAT, VW och Audi.
Min gamla (-89:a) Audi 100 2,0E  t,ex har inga sådana krav  utan där kan jag köra på vad f.. som helst men min TT (2004) har VW krav.
Senast redigerat av jaka54 (5 juli 2017)


31 Inlägg
5 juli 2017
Trådstartare
#12
Det spelar roll då swedol kanske har något eget skitmärke på olja


6 169 Inlägg
4 147 Inlägg
5 juli 2017
#14
jag kör med Ullared 5W-40  i såväl Golfen som R5:an   den uppfyller  VW502.00,  Api-SN/CF,  ACEA A3/B4
är samma olja som jag länkat till i denna tråd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

360 Inlägg
5 juli 2017
#15
Vill bara påpeka en sak angående oljan som Spillolja länkar till, Pennasol som märket heter. Jag har läst att Pennasol utvinner motorolja från spillolja. Jag har ingen källa på det och jag säger inte att jag själv är övertygad om det, så det kan man ta med en nypa salt. Jag tänkte bara att om någon vill veta mer så kan det vara värt att forska vidare på det.

För övrigt så är rå mineralolja (den som pumpas upp) många gånger "skitigare" än vad oljan är som kommer ifrån bottenpluggen. Kombinationen av modern motorolja+ oljefilter gör ett duktigt jobb med att hålla rent i en förbränningsmotor, förutsatt att serviceintervallen efterlevs. Men det vill jag säga att jag personligen tror att det är möjligt att utvinna en godkänd motorolja från spillolja.

18 Inlägg
5 juli 2017
#16
Samuel3 skrev:
Vill bara påpeka en sak angående oljan som Spillolja länkar till, Pennasol som märket heter. Jag har läst att Pennasol utvinner motorolja från spillolja. Jag har ingen källa på det och jag säger inte att jag själv är övertygad om det, så det kan man ta med en nypa salt. Jag tänkte bara att om någon vill veta mer så kan det vara värt att forska vidare på det.

För övrigt så är rå mineralolja (den som pumpas upp) många gånger "skitigare" än vad oljan är som kommer ifrån bottenpluggen. Kombinationen av modern motorolja+ oljefilter gör ett duktigt jobb med att hålla rent i en förbränningsmotor, förutsatt att serviceintervallen efterlevs. Men det vill jag säga att jag personligen tror att det är möjligt att utvinna en godkänd motorolja från spillolja.

Jag har pratat med många personer som jobbar/jobbat åt större oljetillverkare, och alla har sagt att det är säkert möjligt men ingen har velat ta den chansen att ens försöka rena för att sedan sälja vidare som smörjolja över huvud taget. Det är inte ens ekonomiskt försvarbart.

Huravida råolja är skitigare än ifrån bottenpluggen hur är det intressant över huvud taget?

Du skulle bara veta hur nedsmutsad oljan är i dunken på affären.
Serviceintervall är väldigt ute och cyklar ibland, vill man sin motor väl byter man var 1000 mil/1 år, och på en ny byter man efter ca 1 timmes körning (första oljebyte).
Att lita på att oljefiltret renar oljan är väldigt naivt, 30-35 microns filter är väl något bättre än durkslag i mina ögon. Oljefiltret i bilar är för att stoppa större saker typ små flisbitar som dom inte kan täppa igen oljekanaler.


För att tillföra något i diskussionen så säger jag köp den oljan med rätt ACEA klassning och leta efter en helsyntet (pao), och ingen fulsyntet (grupp 3 - mineral) som är fuskmärkt (castrol)....

360 Inlägg
5 juli 2017
#17
h0cke skrev:
Jag har pratat med många personer som jobbar/jobbat åt större oljetillverkare, och alla har sagt att det är säkert möjligt men ingen har velat ta den chansen att ens försöka rena för att sedan sälja vidare som smörjolja över huvud taget. Det är inte ens ekonomiskt försvarbart.

Huravida råolja är skitigare än ifrån bottenpluggen hur är det intressant över huvud taget?

Du skulle bara veta hur nedsmutsad oljan är i dunken på affären.
Serviceintervall är väldigt ute och cyklar ibland, vill man sin motor väl byter man var 1000 mil/1 år, och på en ny byter man efter ca 1 timmes körning (första oljebyte).
Att lita på att oljefiltret renar oljan är väldigt naivt, 30-35 microns filter är väl något bättre än durkslag i mina ögon. Oljefiltret i bilar är för att stoppa större saker typ små flisbitar som dom inte kan täppa igen oljekanaler.


För att tillföra något i diskussionen så säger jag köp den oljan med rätt ACEA klassning och leta efter en helsyntet (pao), och ingen fulsyntet (grupp 3 - mineral) som är fuskmärkt (castrol)....

Mitt syfte med inlägget var mer att tillföra fakta i tråden än att framföra min åsikt. Jag håller med dig om det du skriver, jag förespråkar inte heller sk. longlife olja med förlängda serviceintervaller.
Senast redigerat av Samuel3 (5 juli 2017)

4 147 Inlägg
6 juli 2017
#18
ICA maxi ska en gång i tiden sålt en olja som ska vara riktigt dålig, den hette Tapp  med viskositet 10W-40 Api SF/CC  den skulle vara så dålig att den inte gick att en ha i en oljekanna för den skulle riskera att skära ihop

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök