3460
Sök

Köpråd: e61 eller e91?

176 Inlägg
11 juli 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Ska byta pendlarbil och valet står mellan en e61 eller en e91.

Jag kör över 2500 mil/år så lönar det sig med en diesel då? Och är det stor skillnad mellan automat och manuell sett till förbrukning?

Som jag förstått det så är e61:orna skönare att köra med högre komfort medans e91:orna har mer körglädje.

Budget ligger runt 50k.


93 Inlägg
11 juli 2017
#2
Har fått för mig att e91 är mer pålitlig än e61, särskilt för modellen som passar i din budget. Har själv en e91 och har inte haft så mycket problem ännu.

Forummoderator
18 038 Inlägg
11 juli 2017
#3
Vi får se om Panda666 sladdar in i tråden sen. Undrar om det inte var en E91 som han hade ett "litet" problem med?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 193 Inlägg
11 juli 2017
#4
Hybridsmurfen skrev:
Vi får se om Panda666 sladdar in i tråden sen. Undrar om det inte var en E91 som han hade ett "litet" problem med?

F10 var det väl?
E91 är pålitliga bilar med tyska mått mätt. Vissa har haft lite klarlack-släpp och rost i baklucka samt skärmkanter, men kolla så att bilen inte är rostangripen så bör det vara lugnt ett tag framöver.

Vilken motor är du ute efter? Jag fick loss min 325i för 58 000kr, men leta efter en 05a så borde det finnas gott om utbud till din budget.

E61 är betydligt törstigare och behöve du inte storleken eller komforten som 5-serien erbjuder så skulle jag definitivt luta mot 3-serien.


4 261 Inlägg
11 juli 2017
#5
haha a precis f10 var det, men har hört och läst att problemet har även drabbat e90 också. bmw har väl börjat tappa alla bollar nu med växellådor. bmws moderna manuella lådor verkar bara rasa, både f serie och e90 serie , e90 320d har väl lite känsliga turbos har jag för mig, och om det var jag skulle jag skippa n53 motorerna om jag var ts, alla dessa direkt insprut motorer är bara skit. Dom brukar strula med högtryckspump, tändspolar och spridare. gamla 325-330 utan direkt inpsrut borde hålla mycket bättre^ så jag skulle satsa hellre på nått sånt. måste du ha diesel kanske satsa på 325d?^^

176 Inlägg
11 juli 2017
Trådstartare
#6
panda666 skrev:
haha a precis f10 var det, men har hört och läst att problemet har även drabbat e90 också. bmw har väl börjat tappa alla bollar nu med växellådor. bmws moderna manuella lådor verkar bara rasa, både f serie och e90 serie , e90 320d har väl lite känsliga turbos har jag för mig, och om det var jag skulle jag skippa n53 motorerna om jag var ts, alla dessa direkt insprut motorer är bara skit. Dom brukar strula med högtryckspump, tändspolar och spridare. gamla 325-330 utan direkt inpsrut borde hålla mycket bättre^ så jag skulle satsa hellre på nått sånt. måste du ha diesel kanske satsa på 325d?^^

Vad hade du rekommenderat för motor på en e91 bensinare? Helst under 1L/mil smile och vad ska jag kolla efter på e91, automat? Passa sig för hög milade? Någon utrustning du skulle säga är ett "måste"?


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juli 2017
#7
Mxrtin skrev:
panda666 skrev:
haha a precis f10 var det, men har hört och läst att problemet har även drabbat e90 också. bmw har väl börjat tappa alla bollar nu med växellådor. bmws moderna manuella lådor verkar bara rasa, både f serie och e90 serie , e90 320d har väl lite känsliga turbos har jag för mig, och om det var jag skulle jag skippa n53 motorerna om jag var ts, alla dessa direkt insprut motorer är bara skit. Dom brukar strula med högtryckspump, tändspolar och spridare. gamla 325-330 utan direkt inpsrut borde hålla mycket bättre^ så jag skulle satsa hellre på nått sånt. måste du ha diesel kanske satsa på 325d?^^

Vad hade du rekommenderat för motor på en e91 bensinare? Helst under 1L/mil smile och vad ska jag kolla efter på e91, automat? Passa sig för hög milade? Någon utrustning du skulle säga är ett "måste"?

F20C?
Senast redigerat av caromania (11 juli 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 038 Inlägg
11 juli 2017
#8
Automatare är rent generellt mindre misshandlade. Dessutom är chansen större att de rullat som "gubbilar" och är korrekt servade. En manuell som ägts av en herre i åldern 50 år kanske har varit skriven på farsan och en strulbil... Lurigt det där.

Rejäl provkörning är A och O!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

100 Inlägg
12 juli 2017
#9
Ligger och kör ca 2000-2200 mil med min varje år. och jag har aldrig haft några problem med varken motor eller elektronik. Skulle inte tveka en sekund på att en e61 är att föredra om du ska pendla motorväg iaf.
Jag har N53 motorn som kom till LCI'n, underbar pjäs med rätt ljud. Sista riktiga 6:an i mitt tycke. Jag ryggade inte tillbaka när alla skrev att man skulle skippa dessa och med alla fel som kunde komma som följd. Läs på om servicehistorik och ägarbyten och provkör!. Fattar du tycke för en bil så kör! /R

176 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
#10
qzN skrev:
Ligger och kör ca 2000-2200 mil med min varje år. och jag har aldrig haft några problem med varken motor eller elektronik. Skulle inte tveka en sekund på att en e61 är att föredra om du ska pendla motorväg iaf.
Jag har N53 motorn som kom till LCI'n, underbar pjäs med rätt ljud. Sista riktiga 6:an i mitt tycke. Jag ryggade inte tillbaka när alla skrev att man skulle skippa dessa och med alla fel som kunde komma som följd. Läs på om servicehistorik och ägarbyten och provkör!. Fattar du tycke för en bil så kör! /R

Kör enbart landsväg till och från jobbet. Men om jag ska köpa en lci så räcker inte min budget på 50k till.


4 261 Inlägg
12 juli 2017
#11
Mxrtin skrev:
panda666 skrev:
haha a precis f10 var det, men har hört och läst att problemet har även drabbat e90 också. bmw har väl börjat tappa alla bollar nu med växellådor. bmws moderna manuella lådor verkar bara rasa, både f serie och e90 serie , e90 320d har väl lite känsliga turbos har jag för mig, och om det var jag skulle jag skippa n53 motorerna om jag var ts, alla dessa direkt insprut motorer är bara skit. Dom brukar strula med högtryckspump, tändspolar och spridare. gamla 325-330 utan direkt inpsrut borde hålla mycket bättre^ så jag skulle satsa hellre på nått sånt. måste du ha diesel kanske satsa på 325d?^^

Vad hade du rekommenderat för motor på en e91 bensinare? Helst under 1L/mil smile och vad ska jag kolla efter på e91, automat? Passa sig för hög milade? Någon utrustning du skulle säga är ett "måste"?

skulle kolla efter 325-330 innan n53 alltså årsmodeller fram till 2006 tror jag? från o med 07 tror jag kom n53 med direkt insprut alltså. vissa säger att dom motorerna är helt kass och massa problem, andra verkar inte vara drabbade alls. så hit or miss skulle jag vilja säga. en på jobbet bytte för några månader sen högtryckspump och var och gnällde på dagarna om hur dyrt det var. många gnäller på spridare och tändspolar. Man får chansa om man vill, vet inte ifall jag skulle det^^ 325-330 innan 2007 har vanligt sprut så dessa problem med pump och spridare är väl minimerat antar jag. Bara hört skit med n53 och inte så mycket innan. För mig viktig utrustning är väl helst xenon ljus, parkerings sensorer fram o bak. sen såklart M sport/M paket. Bluetooth kanske? skinn och el stolar om du kan få tag på. Annars brukar det räcka för mig. Bmw har väl lite känsliga automater och generelt ska manuella hålla mycket bättre men jag vet ju hur deras moderna lådor är, även dom manuella. Har hört om några fall där manuella 6 växlade lådor hos e90 har krånglat och behövt bytas men inte till de större utsträckningen som f10/f11 har, måste vara riktig lotto att e90s 6växlad ska krångla. skulle endå skaffa manuell på den^^. hög milad? ingen fara alls, pruta då som fan och gå efter känsla efter provkörning, går den bra och låter bra så finns det inget att vara orolig över, även om den har gått över 25kmil.
Senast redigerat av panda666 (12 juli 2017)

1 193 Inlägg
12 juli 2017
#12
Mxrtin skrev:
panda666 skrev:
haha a precis f10 var det, men har hört och läst att problemet har även drabbat e90 också. bmw har väl börjat tappa alla bollar nu med växellådor. bmws moderna manuella lådor verkar bara rasa, både f serie och e90 serie , e90 320d har väl lite känsliga turbos har jag för mig, och om det var jag skulle jag skippa n53 motorerna om jag var ts, alla dessa direkt insprut motorer är bara skit. Dom brukar strula med högtryckspump, tändspolar och spridare. gamla 325-330 utan direkt inpsrut borde hålla mycket bättre^ så jag skulle satsa hellre på nått sånt. måste du ha diesel kanske satsa på 325d?^^

Vad hade du rekommenderat för motor på en e91 bensinare? Helst under 1L/mil smile och vad ska jag kolla efter på e91, automat? Passa sig för hög milade? Någon utrustning du skulle säga är ett "måste"?

325i är fullt duglig till vardagskörningen och mer därtill. Jag åker på 0,75l/milen långresa med många omkörningar och snitthastighet på 110km/h. Blandad körning ligger runt 0,9 i vanliga fall. Lägg märke till att dessa bilar går att köra snålare om man vill, men har man stor motor så ska den ju användas wink

Motorerna går oftast långt om de sköts som de ska. Lyssna efter tickande ventillyftare när du kallstartar samt lyssna extremt noga efter kedjerassel. Försvinner det tickande ljudet efter en stund så är det inga problem, men om du tycker dig höra ett rassel så tackar du för dig och går därifrån. Motorn är troligen död inom en månad. Brukar inte ske i Bmw, men kamkedjor har ändå en liten felmarginal om service har misskötts.

Utrustningsmässigt så tycker jag det är extremt mysigt med belysningpaketet. Det innehåller LED i dörrhandtagen på utsidan, xenon med halo-ringar och belysning i fotbrunnarna. Leta efter Bmw Professional stereon om du gillar att lyssna på musik när du kör. Den är ett stort steg över Bmw Business. Sportsäten är ett annat plus i kanten med stöd för låren och elstyrda stöd för ländryggen så du inte kanar runt i sätet när det går undan i kurvorna!


4 261 Inlägg
12 juli 2017
#13
Cracksoup skrev:
Mxrtin skrev:
panda666 skrev:
haha a precis f10 var det, men har hört och läst att problemet har även drabbat e90 också. bmw har väl börjat tappa alla bollar nu med växellådor. bmws moderna manuella lådor verkar bara rasa, både f serie och e90 serie , e90 320d har väl lite känsliga turbos har jag för mig, och om det var jag skulle jag skippa n53 motorerna om jag var ts, alla dessa direkt insprut motorer är bara skit. Dom brukar strula med högtryckspump, tändspolar och spridare. gamla 325-330 utan direkt inpsrut borde hålla mycket bättre^ så jag skulle satsa hellre på nått sånt. måste du ha diesel kanske satsa på 325d?^^

Vad hade du rekommenderat för motor på en e91 bensinare? Helst under 1L/mil smile och vad ska jag kolla efter på e91, automat? Passa sig för hög milade? Någon utrustning du skulle säga är ett "måste"?

325i är fullt duglig till vardagskörningen och mer därtill. Jag åker på 0,75l/milen långresa med många omkörningar och snitthastighet på 110km/h. Blandad körning ligger runt 0,9 i vanliga fall. Lägg märke till att dessa bilar går att köra snålare om man vill, men har man stor motor så ska den ju användas wink

Motorerna går oftast långt om de sköts som de ska. Lyssna efter tickande ventillyftare när du kallstartar samt lyssna extremt noga efter kedjerassel. Försvinner det tickande ljudet efter en stund så är det inga problem, men om du tycker dig höra ett rassel så tackar du för dig och går därifrån. Motorn är troligen död inom en månad. Brukar inte ske i Bmw, men kamkedjor har ändå en liten felmarginal om service har misskötts.

Utrustningsmässigt så tycker jag det är extremt mysigt med belysningpaketet. Det innehåller LED i dörrhandtagen på utsidan, xenon med halo-ringar och belysning i fotbrunnarna. Leta efter Bmw Professional stereon om du gillar att lyssna på musik när du kör. Den är ett stort steg över Bmw Business. Sportsäten är ett annat plus i kanten med stöd för låren och elstyrda stöd för ländryggen så du inte kanar runt i sätet när det går undan i kurvorna!

blir nästan sugen på en sj nu när jag läser allt detta, är lite småsugen på e34 också^^

1 193 Inlägg
12 juli 2017
#14
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:
Mxrtin skrev:

Vad hade du rekommenderat för motor på en e91 bensinare? Helst under 1L/mil smile och vad ska jag kolla efter på e91, automat? Passa sig för hög milade? Någon utrustning du skulle säga är ett "måste"?

325i är fullt duglig till vardagskörningen och mer därtill. Jag åker på 0,75l/milen långresa med många omkörningar och snitthastighet på 110km/h. Blandad körning ligger runt 0,9 i vanliga fall. Lägg märke till att dessa bilar går att köra snålare om man vill, men har man stor motor så ska den ju användas wink

Motorerna går oftast långt om de sköts som de ska. Lyssna efter tickande ventillyftare när du kallstartar samt lyssna extremt noga efter kedjerassel. Försvinner det tickande ljudet efter en stund så är det inga problem, men om du tycker dig höra ett rassel så tackar du för dig och går därifrån. Motorn är troligen död inom en månad. Brukar inte ske i Bmw, men kamkedjor har ändå en liten felmarginal om service har misskötts.

Utrustningsmässigt så tycker jag det är extremt mysigt med belysningpaketet. Det innehåller LED i dörrhandtagen på utsidan, xenon med halo-ringar och belysning i fotbrunnarna. Leta efter Bmw Professional stereon om du gillar att lyssna på musik när du kör. Den är ett stort steg över Bmw Business. Sportsäten är ett annat plus i kanten med stöd för låren och elstyrda stöd för ländryggen så du inte kanar runt i sätet när det går undan i kurvorna!

blir nästan sugen på en sj nu när jag läser allt detta, är lite småsugen på e34 också^^

Fyfan vad E34 och E36 är sönderstylade dock... Dök upp en sällsynt fin E34 535i för några veckor sedan för runt 50 000kr. En dag senare var den borta. Tror till och med det var manuell låda i den.



Sök