3773
Sök

Byta kylare på renault twingo

4 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
#1
Är de svårt att byta kylare själv i en twingo?

Forummoderator
18 013 Inlägg
22 juli 2017
#2
Sällan någon raketforskning att byta kylare i en bil oavsett märke när de är lite äldre. Skruva på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 146 Inlägg
22 juli 2017
#3
Årsmodell? Nej det är de inte men har din kylare pajat så har du säkert topplocksproblem

4 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
#4
Det är en 98. Har ungefär noll erfarenhet av bilar.. De är en liten plastbit som spruckit högst upp på höger sida. Är de topplocket? Brukar de vara dyrt o laga hos någon mek?  Aah, ursäkta för idiotfragor..

Forummoderator
18 013 Inlägg
22 juli 2017
#5
Bepp skrev:
Det är en 98. Har ungefär noll erfarenhet av bilar.. De är en liten plastbit som spruckit högst upp på höger sida. Är de topplocket? Brukar de vara dyrt o laga hos någon mek?  Aah, ursäkta för idiotfragor..

Märker detta. Givetvis måste vi alla börja från noll någon gång! Plastbiten gissar jag på att den sitter på kylaren. AJ menade att om kylaren läckt så kanske bilen har kokat ordentligt. Har du sett på tempmätaren att den blivit för varm? Eller är det en liten läcka?

Har den kokat -rejält- kan motorn vara bortom räddning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 146 Inlägg
22 juli 2017
#6
Bepp skrev:
Det är en 98. Har ungefär noll erfarenhet av bilar.. De är en liten plastbit som spruckit högst upp på höger sida. Är de topplocket? Brukar de vara dyrt o laga hos någon mek?  Aah, ursäkta för idiotfragor..

läcker det därifrån ? de finns kylarcement eller täckpasta för sånt! men om plasten får en spricka betyder de oftast övertryck i motorn! att låta en verkstad byta kostar mer än vad bilen är värd tyvärr

Forummoderator
18 013 Inlägg
22 juli 2017
#7
En Twingo i hyfsat skick som är bes & skatt kostar cirka 6000:- på Blocket. En kylare med arbete på verkstad kanske rockar loss på 2500-3000 riksdaler. Man sätter dit en ny och inget annat!

Sen kanske kamremmen lever på sista linan och då är det absolut inte  värt att laga! I längden säkerligen billigare att byta bil oavsett.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
22 juli 2017
#8
Det finns 5 stycken på blocket nu och dessa kostar mellan 4000 och 10000.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 013 Inlägg
22 juli 2017
#9
Vettemannen skrev:
Det finns 5 stycken på blocket nu och dessa kostar mellan 4000 och 10000.

/Benny

Såg du den för 6500:- med openair-tak? Blev sugen själv jö.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
22 juli 2017
#10
Hybridsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Det finns 5 stycken på blocket nu och dessa kostar mellan 4000 och 10000.

/Benny

Såg du den för 6500:- med openair-tak? Blev sugen själv jö.

Haha! Näe, inte först men när jag tittade igen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
22 juli 2017
#11
Twingo generation 1 är lättmekad, även om det är ganska välpackat under huven.
Som andra skriver så kontrollera först så att det inte är några andra fel såsom topplockspackningen.

Hur luktar kylarvätskan? Ska inte lukta avgaser eller ha olja i sig.
Hur luktar avgaserna? Ska inte lukta sött av glykol.
Hur ser motoroljan ut? Ska inte se ut som en kopp O'boy hur gott det än är.
Titta på tändstiften efter eventuella missfärgningar.
Går motorn jämnt och fint annars utan några av ovanstående problem är kylarbytet ekonomiskt genomförbart.
När du skruvar och tycker det är trångt och jävligt med sönderslagna knogar kan du glädjas åt att du har gen1 för den nuvarande generationen har motorn placerad under bagagegolvet. big_smile

4 Inlägg
22 juli 2017
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
Twingo generation 1 är lättmekad, även om det är ganska välpackat under huven.
Som andra skriver så kontrollera först så att det inte är några andra fel såsom topplockspackningen.

Hur luktar kylarvätskan? Ska inte lukta avgaser eller ha olja i sig.
Hur luktar avgaserna? Ska inte lukta sött av glykol.
Hur ser motoroljan ut? Ska inte se ut som en kopp O'boy hur gott det än är.
Titta på tändstiften efter eventuella missfärgningar.
Går motorn jämnt och fint annars utan några av ovanstående problem är kylarbytet ekonomiskt genomförbart.
När du skruvar och tycker det är trångt och jävligt med sönderslagna knogar kan du glädjas åt att du har gen1 för den nuvarande generationen har motorn placerad under bagagegolvet. big_smile

Luktar man där man fyller på glykol? Motorn går som en klocka o startar jämt. Ja ska kolla allt de ikvall! Bilen har stått sen i höstas, kan de påverka oljefargen? Om allt är ok och jag börjar skruva ska ja tänka på de! &#128522;

Evildan
22 juli 2017
#13
Bepp skrev:
Evildan skrev:
Twingo generation 1 är lättmekad, även om det är ganska välpackat under huven.
Som andra skriver så kontrollera först så att det inte är några andra fel såsom topplockspackningen.

Hur luktar kylarvätskan? Ska inte lukta avgaser eller ha olja i sig.
Hur luktar avgaserna? Ska inte lukta sött av glykol.
Hur ser motoroljan ut? Ska inte se ut som en kopp O'boy hur gott det än är.
Titta på tändstiften efter eventuella missfärgningar.
Går motorn jämnt och fint annars utan några av ovanstående problem är kylarbytet ekonomiskt genomförbart.
När du skruvar och tycker det är trångt och jävligt med sönderslagna knogar kan du glädjas åt att du har gen1 för den nuvarande generationen har motorn placerad under bagagegolvet. big_smile

Luktar man där man fyller på glykol? Motorn går som en klocka o startar jämt. Ja ska kolla allt de ikvall! Bilen har stått sen i höstas, kan de påverka oljefargen? Om allt är ok och jag börjar skruva ska ja tänka på de! &#128522;

Jajamensan, lukta där.
Oljan ska se bra ut ändå, i oljepåfyllningslocket kan det vara kondens. Titta istället på oljestickan, är oljan svart är det ingen vatten i oljan.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
22 juli 2017
#14
Bepp skrev:
Evildan skrev:
Twingo generation 1 är lättmekad, även om det är ganska välpackat under huven.
Som andra skriver så kontrollera först så att det inte är några andra fel såsom topplockspackningen.

Hur luktar kylarvätskan? Ska inte lukta avgaser eller ha olja i sig.
Hur luktar avgaserna? Ska inte lukta sött av glykol.
Hur ser motoroljan ut? Ska inte se ut som en kopp O'boy hur gott det än är.
Titta på tändstiften efter eventuella missfärgningar.
Går motorn jämnt och fint annars utan några av ovanstående problem är kylarbytet ekonomiskt genomförbart.
När du skruvar och tycker det är trångt och jävligt med sönderslagna knogar kan du glädjas åt att du har gen1 för den nuvarande generationen har motorn placerad under bagagegolvet. big_smile

Luktar man där man fyller på glykol? Motorn går som en klocka o startar jämt. Ja ska kolla allt de ikvall! Bilen har stått sen i höstas, kan de påverka oljefargen? Om allt är ok och jag börjar skruva ska ja tänka på de! &#128522;

Du har ingen kompis som har mer koll med bilar som kan hjälpa dig?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök