Evildan skrev:
KenthIJ skrev:
Evildan skrev:
Dr.Evil menar att Gud_ har rätt i sina tankar.
Inte ens om jag tolkar efter valfritt fordon tillåter systemet att hybridbatterierna laddas fullt när det är under nivån för ren eldrift (EV-läget) men om nivån är tillräcklig hög kan den laddas via bärgning även om det inte är särskilt energieffektivt.
Nej. Tänkte inte att batterierna kunde laddas fullt med mildhybridsystemet men att det kanske stöttar upp vid körning, som på vår Auris, utöver den slsddladdade elen.
Plugindelen av batterierna stöttar även om jag kör bilen som HV (Hybrid Veihcle) men då ser systemet till att återladda så jag inte förlorar batterikapaciteten tills jag vill EV igen.
Förstår dessvärre fortfarande inte riktigt det här.
Hur är det?
Om jag har tex en " vanlig" Toyota Prius "mildhybrid" och en Toyota Prius plug In hybrid (antar att de är ganska likvärdiga, om de är från samma "generation", i vikt , motorstyrka och batterityp) och kör dem 20 mil, samma vägsträcka och under samma förhållanden och körsätt, utan att ha laddat Plug In bilen från elyttag (alltså kör båda som "mildhybrider"). Kan man då anta att den ena kommer att förbruka mer bensin och släppa ut mer föroreningar än den andra, eller är det troligt att de förbrukning och utsläpp blir ganska lika?
och
om man har två bilar med, på papperet ganska lika motorer och batterier, vikt och totaleffekt som tex
TOYOTA RAV4 HYBRID
TILLVERKNINGSLAND: Japan.
MOTOR: Tvärställd fyrcylindrig rak
bensinmotor med två överliggande
kamaxlar, fyra ventiler per cylinder.
Direktinsprutning. Kompression
12,5. Borrning/slag 90/98 mm.
Volym 2 494 cm3, max effekt 155
hk vid 5 700 v/min, max vridmoment
206 Nm vid 4 400–4 800 v/
min. Elmotor fram, 143 hk, 270
Nm. Elmotor bak, 68 hk, 139 Nm.
Max systemeffekt 197 hk. Batteri,
nickelmetallhydrid, 1,59 kWh.
och
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 81,0/97,0 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 r/¬min, max vridmoment 189 Nm vid 5 000 r/¬min. Elmotor 67 hk (49 kW), 205 Nm, total effekt 205 hk, 375 Nm, batterityp Litiumpolymer, 11,26 kWh.
och kör dem enligt samma princip som ovan, hur kan man tänka sig att förhållandena dem emellan blir i förbrukning och utsläpp då?
lite rörigt blev det
och det går kanske/förmodligen inte att jämföra så här , men ...
synpunkter emottages tacksamt