3362
Sök

850:n har dålig tomgång, sjunker ner till 500rpm om man gasar till lite!! hjääälp!!!

40 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
ja som  sagt, börjar bli trött  på  bilen nu!!! Bilen har dålig tomgång, vippar upp o ner lite, men den sjunker ner till 4-500rpm om  man bara rör lite på  gasen, sen går den upp mot 900rpm sen  sjunker den ner lite o upp igen, den vippar alltså! verkar ju inte va som det e tändkablarna, för då hade den gått riktigt dåligt, för ge man fullgas stillaståendes så går den fint, sen när man släpper gasen så flyger den ner på 4-500rpm!!! sen om man stänger av den o startar den, så vill den inte starta på direkten,  utan den startar efter 5  sekunder ungerfär, sen e det samma ramsa igen:S

nånsom vet vad det kan vara för fel???

mvh/ danne

hade samma fel nårra veckor sen, men den bättrade sig, har bytt filter o tändstift!

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
9 januari 2007
Kan det inte bero på att den får för mycket soppa och att då automat shoken hängt sig?
Min granne hade problem med det en gång när det var kallt och fuktigt ute och flyttade bilen bara ett par meter, när han skulle starta igen sedan vägrade den starta.
Upplever du samma problem när bilen blivit varm?

//Edge

Fartdåre
217 Inlägg
9 januari 2007
Står lite intressant om just detta i denna tråd, kanske står nått av värde

http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=1009

Lycka till med problemet

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

40 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
hmm, jo de kan ju kanske va choken, men hur kan man kolla det? jo min beter sig ungefär likadant, flyttar jag den en bit så startar den inte, sist så gick den lika dåligt när den va varm, men en dag när jag lätt den stå på ett tag så hade den plötsligt slutat att vippa på tomgången:S

Reparatör
630 Inlägg
9 januari 2007
DaNo skrev:
hmm, jo de kan ju kanske va choken, men hur kan man kolla det? jo min beter sig ungefär likadant, flyttar jag den en bit så startar den inte, sist så gick den lika dåligt när den va varm, men en dag när jag lätt den stå på ett tag så hade den plötsligt slutat att vippa på tomgången:S

vet inte riktigt om det finns choke pådessa bilar men smile

är säkerligen tomgångsmotorn som e skrot på din bil . Byt den så kommer det säkert funka fint . Har kanske till å med några liggande . pma numret på din tomgångsmotor så kollar jag direkt

429 Inlägg
9 januari 2007
Tror nog att det är gasspjällsgivaren som spökar för dig...
Vet inte om det går att justera den på en 850 eller om man bara byter den?
Den givaren känner av hur mycket den är öppen eller stängd. När den känner av att spjället är stängt så ska tomgångsmotorn slå till vid 700-850rpm...
Testa att byt den den är nog inte så farlig dyr

/Jonas

342 Inlägg
9 januari 2007
Testa att rengöra tomgångsmotorn, eller byt.

40 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
har rengjort den, men inte så mkt skillnad, håller kvar vid gången, men ökar o minskar fortfarande:(

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
9 januari 2007
Märks det extra tydligt när du belastar motorn tex dra i handbromsen och släpp upp kopplingen i drag läge vid 2000-3000 varv/min, bara en kort stund och sedan släppa ner den på tomgång igen. Börjar han då fladdra i tomgången skulle det kunna vara som nämt ovan gasspjällsgivaren eller som det heter "gasspjällsenheten". Relativt vanligt fel, dock en dyr komponent. Byt inte den på lösa grunder om man säger så...

Behöver inte vara den, men den brukar alltid ha ett finger med i spelet när det gäller pendlande tomgång

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2007
de kan vara tomgångsmotor ..spjällägesgivaren ...kan doch vara luftläckage också ..sitter en slang en typ 90 graders böj  på högersidan om insuget vid servopump/ termostathuset ...den slangen ger sig efter ett tag kan ta tjuvluft där kan vara värt å kolla

257 Inlägg
23 mars 2008
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd. men jag har exakt samma problem och undrar om ni kom fram till vad det var för nåt.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Sök