Hej skulle behöva lite råd angående mitt nästa bilköp! Är relativt okunnig när det kommer till bilar, men har försökt läsa på så gott jag kan inför nästa köp
Har en Peugeot 307 från tidigt 2000-tal som jag kört nu i 2 år och det har bara varit massa krångel och dyra verkstadsbesök.
Vill byta upp mig emot något mer pålitligare så har tittat runt väldigt mycket och det lutar åt en V70 alternativt en V50, men känns som en V70 är ett bättre köp. Samt har hört mer negativt om V50:n än V70:n, dock har det väl varit dieselbilarna.
Vill ha automatlåda, det lutar åt en bensin(kör ca 1250 mil/år). Vilken motor bör jag titta på? Fördelar nackdelar? Turbo är inte ett måste.
När det kommer till årsmodell så är det runt 2005 - 2007 som känns aktuell, finns en hel del på blocket under 20 000 mil som ligger runt 45 000 - 55 000.
Hur ser det ut med service, något mer än kamremmen som är väldigt dyrt? Kamremsbytet brukar oftast vara gjort ganska nyligen på de bilarna jag tittat på, så skönt att slippa det bytet!
Något mer jag bör vara uppmärksam på när jag tittar på just en V70? (Förutom det mest självklara då, historik, slitage, hur den går etc)