3289
Sök

Tjänstebil, Saab 93 Volvo v50 eller Volvo s60

5 710 Inlägg
10 januari 2007
#21
Visst kan vi ha åsikter om vilken modell som är "bäst" men jag hoppas inte att valet för din far avgörs för att det "blåser mer åt ena hållet" på ett forum på nätet?

Nä, skit i oss och låt din far avgöra istället.
Åk till SAAB och Volvo och provkör de olika tilltänkta modellerna (gärna på samma dag) så får han nog ganska snabbt en uppfattning om vad HAN tycker är bäst.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
10 januari 2007
#22
Xuri skrev:
kan ju göra en annan liknelse annars varför har saab så dåligt vrid jämnfört me volvos d5:a ? tongue

Ja det beror helt på vilka motorer du jämför.
Ta Volvos D5:a i jämförelse med SAAB:s 9-5 aero spis .....saaaamma vridmoment men vid olika vartal.
• 1900rpm för snabeln.
• 3250rpm för Volvon.
Xuri skrev:
volvo har oftast max vridet 4-1000varv/min lägre än vad saabarna

Ge mig fakta tack.....
Volvo har alltid haft sin vridmomenttopp relativt högt medans SAAB legat ruskigt lågt.
En anledning är att Volvo gärna använder lite större turboaggregat än vad SAAB väljer att göra.
Därav att många trimmade SAAB:ar åker runt med Volvo aggregat wink

MVH Jonas
..............

44 Inlägg
10 januari 2007
#23
andre_023 skrev:
Tack för alla svar. Det verkar vara lite delade meningar vilken som ska väljas, först var 9-3:an bäst men sen vart de volvo modellerna. Men tack ändå!

Jag har kört 9-3:an med 150 hk bensin resp. V50 med flexifuelmotorn. S60 har jag bara åkt i.

Komforten tycker jag är likvärdig mellan bilarna. S60 har pinsamt dåligt med plats för benen i baksätet och för litet bagagerum.
Jag gillar 9-3:ans kör- och vägegenskaper bäst. V50:n var halvtrist att köra. Designmässigt föredrar jag Saab. S60 ser ut som en förkrymt S80 och har lite gubbil över sig.

Om jag var din far och kör mycket skulle jag välja 9-3 Sport Combi med 150 hk diesel. Dessutom anser jag att en diesel med partikelfilter (oavsett Saab el Volvo) är vettigare ur miljösynpunkt än en vanlig bensinare.

Föreslår som någon annan - provkör bilarna ordentligt. Räkna på förmånsvärde och vilket lullull farsan kan få inom gränserna för vad bilen får kosta.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
10 januari 2007
#24
Förmånsvärdet blir väl iaf lägre med diesel, sen kan han ju fundera på om han behöver en kombibil lr inte. Men som sagt sej åt far din att provköra alla bilar efter varandra det blir då lättast att bilda sej en egen uppfattning.

44 Inlägg
10 januari 2007
#25
Förmånsvärdet beror främst på bilens pris, inte på om det är bensin eller diesel. Undantag dock för sk miljöbilar. Detta kan lätt kollas på www.skatteverket.se.

Att jag föreslog kombin beror på att jag gillar kombi och har nytta av en kombi, men det kanske inte trådskaparens farsa gör. Smaken är som bekant olika.smile


Sök