2246
Sök

"körtips" Toyota Hybrid ?

Forummoderator
18 011 Inlägg
21 oktober 2017
#21
KenthIJ skrev:
Tycker att bilen drar någon eller några cl mer bränsle nu.

Vet inte om det beror på att de nya 16"däcken faktiskt har sämre "rull" EU märkning än de 17" som satt på vid köp.

Får se om det blir skillnad när vi byter till dubbfria vinterdäck snart.

Kan väl även bero på att det är kallare ute nu?

Vi har ju börjat köra med lite mer värme (ca 24 grader) på ACn och även med stolsvärmen.

Måste säga att jag är positivt överrraskad av hur snabbt ACn kommer upp i värme (är ju iofs inte så kallt , ca 5-10 plus ännu) och även att stolsvärmen även värmer i ryggstödet. Har inte varit med om det i nån tidigare bil vi haft. Gott !

Vi satte på nya sommardäck på Priusen för ca 2 månader sedan. Känt märke men förbrukningen ökade lite. Nu har vi satt på helt nya Nokian Hakkapellitta 8 på samma bil. Fulldubbade. Ökar igen såg jag idag... Monterade även helt nya vintertofflor av samma fabrikat på min pendlarMercedes som normalt drar under 0.5 l/mil. Du vet vilken skrinda jag menar. Den drar nog en del mer den med. Bägge bilarna låter som bandtraktorer när vi kör iväg på morgonen på torr asfalt och 8 plusgrader.

Nåväl. Det var frost en dag i veckan så...
På tal om ingenting så är Toyotas -hybrid- ESP-system extremt nitiskt med att låta drivhjulen spinna till en kort stund innan bilen sätts i rörelse. Jag hade köpt dubbdäck om jag var du. Så slipper ni bli stående med en bil som vägrar röra sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
22 oktober 2017
Trådstartare
#22
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Tycker att bilen drar någon eller några cl mer bränsle nu.

Vet inte om det beror på att de nya 16"däcken faktiskt har sämre "rull" EU märkning än de 17" som satt på vid köp.

Får se om det blir skillnad när vi byter till dubbfria vinterdäck snart.

Kan väl även bero på att det är kallare ute nu?

Vi har ju börjat köra med lite mer värme (ca 24 grader) på ACn och även med stolsvärmen.

Måste säga att jag är positivt överrraskad av hur snabbt ACn kommer upp i värme (är ju iofs inte så kallt , ca 5-10 plus ännu) och även att stolsvärmen även värmer i ryggstödet. Har inte varit med om det i nån tidigare bil vi haft. Gott !

Vi satte på nya sommardäck på Priusen för ca 2 månader sedan. Känt märke men förbrukningen ökade lite. Nu har vi satt på helt nya Nokian Hakkapellitta 8 på samma bil. Fulldubbade. Ökar igen såg jag idag... Monterade även helt nya vintertofflor av samma fabrikat på min pendlarMercedes som normalt drar under 0.5 l/mil. Du vet vilken skrinda jag menar. Den drar nog en del mer den med. Bägge bilarna låter som bandtraktorer när vi kör iväg på morgonen på torr asfalt och 8 plusgrader.

Nåväl. Det var frost en dag i veckan så...
På tal om ingenting så är Toyotas -hybrid- ESP-system extremt nitiskt med att låta drivhjulen spinna till en kort stund innan bilen sätts i rörelse. Jag hade köpt dubbdäck om jag var du. Så slipper ni bli stående med en bil som vägrar röra sig.

Tackar för tips och råd.

Det ingick dubbfria vinterdäck i köpet så vi har redan en uppsättning16" på alu.fälg. Vet inte vad det är för märke, de ligger på förvaring hos Toyota men de var tre år gamla och hade gått knappa 1000 mil. Känns lite surt att bara slänga dem. Kör dessutom , dessvärre , numera ganska mycket motorväg Varberg-Gbg-Varberg, vilket väl egentligen inte är så optimalt varken för Hybriden eller dubbdäck
Senast redigerat av KenthIJ (22 oktober 2017)

1 578 Inlägg
22 oktober 2017
Trådstartare
#23
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
!

min pendlarMercedes som normalt drar under 0.5 l/mil. Du vet vilken skrinda jag menar. Den drar nog en del mer den med.
.

Den såg ju riktigt trevlig ut som pendlarbil i inte alltför höga farter .

Har du testat att köra på HVO ?

1 578 Inlägg
22 oktober 2017
Trådstartare
#24
Vi hade ju ev tänkt skaffa en mindre "andra bil" typ Yaris HSD men... nu har vi sedan i sommras fått möjlighet att vara betydligt mer i vår gamla hemkommun i norr/mellersta Bohuslän dit det är ganska exakt 20 mil en väg varav  ca 17 av dem på 100/110 och 120 väg.
Vi behöver då få med ganska mycket packning, liten hund (helst i hundbur) och rullstol varför vi nu funderar på att skaffa en större bil att använda till de sträckorna (och även Varberg-Gbg-Varberg som oxå är mestadels motorväg) och använda Aurisen ( som vi ju är väldigt nöjda med och vill behålla) mestadels lokalt på 3-7 milsturer, mestadels 40-80km/h sträckor runtomkring och i Varberg, vilket den ju funkar alldeles perfekt till.

Nu är det ju INTE så att Auris 1.8L TS HSDn inte funkar att köra även längre motorvägsturer , det gör den absolut och packningen som behövs till Bohuslänresorna får oxå plats, om man knör :-)
men...
Nu funderar vi på om en RAV4  2.5L HSD , som ju är lite större och starkare än Aurisen och som iofs drar lite mer bränsle och släpper ut lie mer CO2 än Aurisen enligt specad snittförbrukning men…
och nu (massa bokstäver senare) till min egentliga fundering/fråga (och mer I linje med trådrubriken)…

Är det så att den starkare RAV4 an drar mindre (än Aurisen) I snitt på såpass långa höghastighets sträckor ?

Eller snittar Aurisen ändå mindre, även på länga sträckor I högre hastigheter, trots att den då får “kämpa” lite mer ?

Evildan
22 oktober 2017
#25
KenthIJ skrev:
Vi hade ju ev tänkt skaffa en mindre "andra bil" typ Yaris HSD men... nu har vi sedan i sommras fått möjlighet att vara betydligt mer i vår gamla hemkommun i norr/mellersta Bohuslän dit det är ganska exakt 20 mil en väg varav  ca 17 av dem på 100/110 och 120 väg.
Vi behöver då få med ganska mycket packning, liten hund (helst i hundbur) och rullstol varför vi nu funderar på att skaffa en större bil att använda till de sträckorna (och även Varberg-Gbg-Varberg som oxå är mestadels motorväg) och använda Aurisen ( som vi ju är väldigt nöjda med och vill behålla) mestadels lokalt på 3-7 milsturer, mestadels 40-80km/h sträckor runtomkring och i Varberg, vilket den ju funkar alldeles perfekt till.

Nu är det ju INTE så att Auris 1.8L TS HSDn inte funkar att köra även längre motorvägsturer , det gör den absolut och packningen som behövs till Bohuslänresorna får oxå plats, om man knör :-)
men...
Nu funderar vi på om en RAV4  2.5L HSD , som ju är lite större och starkare än Aurisen och som iofs drar lite mer bränsle och släpper ut lie mer CO2 än Aurisen enligt specad snittförbrukning men…
och nu (massa bokstäver senare) till min egentliga fundering/fråga (och mer I linje med trådrubriken)…

1. Är det så att den starkare RAV4 an drar mindre (än Aurisen) I snitt på såpass långa höghastighets sträckor ?
2. Eller snittar Aurisen ändå mindre, även på länga sträckor I högre hastigheter, trots att den då får “kämpa” lite mer ?

1. Nej.
2. Ja.
Aurisen är snålare även i dom högre hastigheterna.

1 578 Inlägg
22 oktober 2017
Trådstartare
#26
Evildan skrev:
KenthIJ skrev:
Vi hade ju ev tänkt skaffa en mindre "andra bil" typ Yaris HSD men... nu har vi sedan i sommras fått möjlighet att vara betydligt mer i vår gamla hemkommun i norr/mellersta Bohuslän dit det är ganska exakt 20 mil en väg varav  ca 17 av dem på 100/110 och 120 väg.
Vi behöver då få med ganska mycket packning, liten hund (helst i hundbur) och rullstol varför vi nu funderar på att skaffa en större bil att använda till de sträckorna (och även Varberg-Gbg-Varberg som oxå är mestadels motorväg) och använda Aurisen ( som vi ju är väldigt nöjda med och vill behålla) mestadels lokalt på 3-7 milsturer, mestadels 40-80km/h sträckor runtomkring och i Varberg, vilket den ju funkar alldeles perfekt till.

Nu är det ju INTE så att Auris 1.8L TS HSDn inte funkar att köra även längre motorvägsturer , det gör den absolut och packningen som behövs till Bohuslänresorna får oxå plats, om man knör :-)
men...
Nu funderar vi på om en RAV4  2.5L HSD , som ju är lite större och starkare än Aurisen och som iofs drar lite mer bränsle och släpper ut lie mer CO2 än Aurisen enligt specad snittförbrukning men…
och nu (massa bokstäver senare) till min egentliga fundering/fråga (och mer I linje med trådrubriken)…

1. Är det så att den starkare RAV4 an drar mindre (än Aurisen) I snitt på såpass långa höghastighets sträckor ?
2. Eller snittar Aurisen ändå mindre, även på länga sträckor I högre hastigheter, trots att den då får “kämpa” lite mer ?

1. Nej.
2. Ja.
Aurisen är snålare även i dom högre hastigheterna.

Tackar för snabbt och koncist svar .

Då har vi iaf en fundering färre att ta hänsyn till :-)

1 578 Inlägg
23 oktober 2017
Trådstartare
#27
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Tycker att bilen drar någon eller några cl mer bränsle nu.

Vet inte om det beror på att de nya 16"däcken faktiskt har sämre "rull" EU märkning än de 17" som satt på vid köp.

Får se om det blir skillnad när vi byter till dubbfria vinterdäck snart.

Kan väl även bero på att det är kallare ute nu?

Vi har ju börjat köra med lite mer värme (ca 24 grader) på ACn och även med stolsvärmen.

Måste säga att jag är positivt överrraskad av hur snabbt ACn kommer upp i värme (är ju iofs inte så kallt , ca 5-10 plus ännu) och även att stolsvärmen även värmer i ryggstödet. Har inte varit med om det i nån tidigare bil vi haft. Gott !

Vi satte på nya sommardäck på Priusen för ca 2 månader sedan. Känt märke men förbrukningen ökade lite. Nu har vi satt på helt nya Nokian Hakkapellitta 8 på samma bil. Fulldubbade. Ökar igen såg jag idag... Monterade även helt nya vintertofflor av samma fabrikat på min pendlarMercedes som normalt drar under 0.5 l/mil. Du vet vilken skrinda jag menar. Den drar nog en del mer den med. Bägge bilarna låter som bandtraktorer när vi kör iväg på morgonen på torr asfalt och 8 plusgrader.

Nåväl. Det var frost en dag i veckan så...
På tal om ingenting så är Toyotas -hybrid- ESP-system extremt nitiskt med att låta drivhjulen spinna till en kort stund innan bilen sätts i rörelse. Jag hade köpt dubbdäck om jag var du. Så slipper ni bli stående med en bil som vägrar röra sig.

Går det inte att stänga av ESPn vid start i vinterväglag och dubbfria däck, på min Auris 2014 TS HSD ?
(     :-)    )

Forummoderator
18 011 Inlägg
23 oktober 2017
#28
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Tycker att bilen drar någon eller några cl mer bränsle nu.

Vet inte om det beror på att de nya 16"däcken faktiskt har sämre "rull" EU märkning än de 17" som satt på vid köp.

Får se om det blir skillnad när vi byter till dubbfria vinterdäck snart.

Kan väl även bero på att det är kallare ute nu?

Vi har ju börjat köra med lite mer värme (ca 24 grader) på ACn och även med stolsvärmen.

Måste säga att jag är positivt överrraskad av hur snabbt ACn kommer upp i värme (är ju iofs inte så kallt , ca 5-10 plus ännu) och även att stolsvärmen även värmer i ryggstödet. Har inte varit med om det i nån tidigare bil vi haft. Gott !

Vi satte på nya sommardäck på Priusen för ca 2 månader sedan. Känt märke men förbrukningen ökade lite. Nu har vi satt på helt nya Nokian Hakkapellitta 8 på samma bil. Fulldubbade. Ökar igen såg jag idag... Monterade även helt nya vintertofflor av samma fabrikat på min pendlarMercedes som normalt drar under 0.5 l/mil. Du vet vilken skrinda jag menar. Den drar nog en del mer den med. Bägge bilarna låter som bandtraktorer när vi kör iväg på morgonen på torr asfalt och 8 plusgrader.

Nåväl. Det var frost en dag i veckan så...
På tal om ingenting så är Toyotas -hybrid- ESP-system extremt nitiskt med att låta drivhjulen spinna till en kort stund innan bilen sätts i rörelse. Jag hade köpt dubbdäck om jag var du. Så slipper ni bli stående med en bil som vägrar röra sig.

Går det inte att stänga av ESPn vid start i vinterväglag och dubbfria däck, på min Auris 2014 TS HSD ?
(     :-)    )

Jag vet inte faktiskt. Evildan kan säkert svara på den frågan. Men Toyotas hybrider har ju extremt högt vridmoment och jag -gissar- på att det inte går att stänga av då bilen teoretiskt sett skulle kunna skena iväg mot horisonten med motorpaketet lite före bilen... Min gissning blir således att du inte har en knapp som står ESP off på. Vi kan inte ens stänga av Antispinn i vår Prius GenII. Av ovan angivna skäl.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
23 oktober 2017
#29
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:

Vi satte på nya sommardäck på Priusen för ca 2 månader sedan. Känt märke men förbrukningen ökade lite. Nu har vi satt på helt nya Nokian Hakkapellitta 8 på samma bil. Fulldubbade. Ökar igen såg jag idag... Monterade även helt nya vintertofflor av samma fabrikat på min pendlarMercedes som normalt drar under 0.5 l/mil. Du vet vilken skrinda jag menar. Den drar nog en del mer den med. Bägge bilarna låter som bandtraktorer när vi kör iväg på morgonen på torr asfalt och 8 plusgrader.

Nåväl. Det var frost en dag i veckan så...
På tal om ingenting så är Toyotas -hybrid- ESP-system extremt nitiskt med att låta drivhjulen spinna till en kort stund innan bilen sätts i rörelse. Jag hade köpt dubbdäck om jag var du. Så slipper ni bli stående med en bil som vägrar röra sig.

Går det inte att stänga av ESPn vid start i vinterväglag och dubbfria däck, på min Auris 2014 TS HSD ?
(     :-)    )

Jag vet inte faktiskt. Evildan kan säkert svara på den frågan. Men Toyotas hybrider har ju extremt högt vridmoment och jag -gissar- på att det inte går att stänga av då bilen teoretiskt sett skulle kunna skena iväg mot horisonten med motorpaketet lite före bilen... Min gissning blir således att du inte har en knapp som står ESP off på. Vi kan inte ens stänga av Antispinn i vår Prius GenII. Av ovan angivna skäl.

Dr.Evil kan svara på det.
ESP går inte att stänga av och dubbfria gummin fungerar alldeles utmärkt till HSD, det har jag kört tre vintrar på mina hybrisar.

1 578 Inlägg
23 oktober 2017
Trådstartare
#30
OK.

Tackar båda för info.

Var faktiskt ute och letade efter avstängningsknapp till ESPn utan att hitta någon.

Gott att höra att det förväntas funka ändå

1 578 Inlägg
24 oktober 2017
Trådstartare
#31
KenthIJ skrev:
Tycker att bilen drar någon eller några cl mer bränsle nu.

Vet inte om det beror på att de nya 16"däcken faktiskt har sämre "rull" EU märkning än de 17" som satt på vid köp.

Får se om det blir skillnad när vi byter till dubbfria vinterdäck snart.

Kan väl även bero på att det är kallare ute nu?

Vi har ju börjat köra med lite mer värme (ca 24 grader) på ACn och även med stolsvärmen.

Måste säga att jag är positivt överrraskad av hur snabbt ACn kommer upp i värme (är ju iofs inte så kallt , ca 5-10 plus ännu) och även att stolsvärmen även värmer i ryggstödet. Har inte varit med om det i nån tidigare bil vi haft. Gott !

Som jag skrev ovan så visar bilens mätare på ca 2-3 cl högre förbrukning nu trots att vi det senaste kört samma sträckor som tidigare och i samma hastigheter. (för några veckor sedan körde vi mer motorvägsfart än vi gjort tidigare men nu kör vi ungefär som vi gjort första 1.500 milen vi hade bilen).

Dels sammanfaller ju ökningen med att vi bytte däck (se ovan) och även Hybrid_ hade ju upplev en öknad förbrukning vid byte av däck (även med sommardäck till sommardäck) och även med att det blivit kallare ute så vi har värme på ACn och stolarna (gott med värme även på ryggen som påpekats ovan och att värmen på ACn verkar komma snabbt) men... ökningen kom dessutom efter det att vi haft inne bilen på service. Kan det, på något sätt,  ha orsakat ökad förbrukning?

Evildan
25 oktober 2017
#32
KenthIJ skrev:
KenthIJ skrev:
Tycker att bilen drar någon eller några cl mer bränsle nu.

Vet inte om det beror på att de nya 16"däcken faktiskt har sämre "rull" EU märkning än de 17" som satt på vid köp.

Får se om det blir skillnad när vi byter till dubbfria vinterdäck snart.

Kan väl även bero på att det är kallare ute nu?

Vi har ju börjat köra med lite mer värme (ca 24 grader) på ACn och även med stolsvärmen.

Måste säga att jag är positivt överrraskad av hur snabbt ACn kommer upp i värme (är ju iofs inte så kallt , ca 5-10 plus ännu) och även att stolsvärmen även värmer i ryggstödet. Har inte varit med om det i nån tidigare bil vi haft. Gott !

Som jag skrev ovan så visar bilens mätare på ca 2-3 cl högre förbrukning nu trots att vi det senaste kört samma sträckor som tidigare och i samma hastigheter. (för några veckor sedan körde vi mer motorvägsfart än vi gjort tidigare men nu kör vi ungefär som vi gjort första 1.500 milen vi hade bilen).

Dels sammanfaller ju ökningen med att vi bytte däck (se ovan) och även Hybrid_ hade ju upplev en öknad förbrukning vid byte av däck (även med sommardäck till sommardäck) och även med att det blivit kallare ute så vi har värme på ACn och stolarna (gott med värme även på ryggen som påpekats ovan och att värmen på ACn verkar komma snabbt) men... ökningen kom dessutom efter det att vi haft inne bilen på service. Kan det, på något sätt,  ha orsakat ökad förbrukning?

Jag vill minnas att de 16" sommardäck som monterades har högre rullmotstånd än de 17" som var monterade innan vilket tillsammans med kallare väder och ökat behov av värme i kupén ökar bränsleförbrukningen. När värmen är på behöver bränslemotorn vara igång ibland, även vid stillastående och retardation samt stadskörning, då värme behöver alstras till kupén.
Toppluva och Lovikavantar samt helt avslagen klimatanläggning sänker förbrukningen. wink

1 578 Inlägg
25 oktober 2017
Trådstartare
#33
Evildan skrev:
KenthIJ skrev:
KenthIJ skrev:
Tycker att bilen drar någon eller några cl mer bränsle nu.

Vet inte om det beror på att de nya 16"däcken faktiskt har sämre "rull" EU märkning än de 17" som satt på vid köp.

Får se om det blir skillnad när vi byter till dubbfria vinterdäck snart.

Kan väl även bero på att det är kallare ute nu?

Vi har ju börjat köra med lite mer värme (ca 24 grader) på ACn och även med stolsvärmen.

Måste säga att jag är positivt överrraskad av hur snabbt ACn kommer upp i värme (är ju iofs inte så kallt , ca 5-10 plus ännu) och även att stolsvärmen även värmer i ryggstödet. Har inte varit med om det i nån tidigare bil vi haft. Gott !

Som jag skrev ovan så visar bilens mätare på ca 2-3 cl högre förbrukning nu trots att vi det senaste kört samma sträckor som tidigare och i samma hastigheter. (för några veckor sedan körde vi mer motorvägsfart än vi gjort tidigare men nu kör vi ungefär som vi gjort första 1.500 milen vi hade bilen).

Dels sammanfaller ju ökningen med att vi bytte däck (se ovan) och även Hybrid_ hade ju upplev en öknad förbrukning vid byte av däck (även med sommardäck till sommardäck) och även med att det blivit kallare ute så vi har värme på ACn och stolarna (gott med värme även på ryggen som påpekats ovan och att värmen på ACn verkar komma snabbt) men... ökningen kom dessutom efter det att vi haft inne bilen på service. Kan det, på något sätt,  ha orsakat ökad förbrukning?

Jag vill minnas att de 16" sommardäck som monterades har högre rullmotstånd än de 17" som var monterade innan vilket tillsammans med kallare väder och ökat behov av värme i kupén ökar bränsleförbrukningen. När värmen är på behöver bränslemotorn vara igång ibland, även vid stillastående och retardation samt stadskörning, då värme behöver alstras till kupén.
Toppluva och Lovikavantar samt helt avslagen klimatanläggning sänker förbrukningen. wink

Japp, tyvärr sämre rullmotstånd på de nya 16" (verkligen synd att verkstaden ite kollade med mig innan de satte på nya däcken. Jag hade mycket hellre lagt till pengar och fått riktigt bra däck från början).

Tackar återigen för info.

Skall bli spännande att se vad den snittar i årsförbrukning.Köpte/ Fick  bilen 17-05 15

Evildan
25 oktober 2017
#34
KenthIJ skrev:
Evildan skrev:
KenthIJ skrev:

Som jag skrev ovan så visar bilens mätare på ca 2-3 cl högre förbrukning nu trots att vi det senaste kört samma sträckor som tidigare och i samma hastigheter. (för några veckor sedan körde vi mer motorvägsfart än vi gjort tidigare men nu kör vi ungefär som vi gjort första 1.500 milen vi hade bilen).

Dels sammanfaller ju ökningen med att vi bytte däck (se ovan) och även Hybrid_ hade ju upplev en öknad förbrukning vid byte av däck (även med sommardäck till sommardäck) och även med att det blivit kallare ute så vi har värme på ACn och stolarna (gott med värme även på ryggen som påpekats ovan och att värmen på ACn verkar komma snabbt) men... ökningen kom dessutom efter det att vi haft inne bilen på service. Kan det, på något sätt,  ha orsakat ökad förbrukning?

Jag vill minnas att de 16" sommardäck som monterades har högre rullmotstånd än de 17" som var monterade innan vilket tillsammans med kallare väder och ökat behov av värme i kupén ökar bränsleförbrukningen. När värmen är på behöver bränslemotorn vara igång ibland, även vid stillastående och retardation samt stadskörning, då värme behöver alstras till kupén.
Toppluva och Lovikavantar samt helt avslagen klimatanläggning sänker förbrukningen. wink

Japp, tyvärr sämre rullmotstånd på de nya 16" (verkligen synd att verkstaden ite kollade med mig innan de satte på nya däcken. Jag hade mycket hellre lagt till pengar och fått riktigt bra däck från början).

Tackar återigen för info.

Skall bli spännande att se vad den snittar i årsförbrukning.Köpte/ Fick  bilen 17-05 15

Oj jäklars, är det redan 5 månader sedan?
Tiden går fort även för oss med långsamma bilar. wink

1 578 Inlägg
25 oktober 2017
Trådstartare
#35
Evildan skrev:
KenthIJ skrev:
Evildan skrev:

Jag vill minnas att de 16" sommardäck som monterades har högre rullmotstånd än de 17" som var monterade innan vilket tillsammans med kallare väder och ökat behov av värme i kupén ökar bränsleförbrukningen. När värmen är på behöver bränslemotorn vara igång ibland, även vid stillastående och retardation samt stadskörning, då värme behöver alstras till kupén.
Toppluva och Lovikavantar samt helt avslagen klimatanläggning sänker förbrukningen. wink

Japp, tyvärr sämre rullmotstånd på de nya 16" (verkligen synd att verkstaden ite kollade med mig innan de satte på nya däcken. Jag hade mycket hellre lagt till pengar och fått riktigt bra däck från början).

Tackar återigen för info.

Skall bli spännande att se vad den snittar i årsförbrukning.Köpte/ Fick  bilen 17-05 15

Oj jäklars, är det redan 5 månader sedan?
Tiden går fort även för oss med långsamma bilar. wink

Precis!

men...

Tänker något i stil med... man hinner uppleva mera om man lever livet långsamt och/eller bättre med liten eld och sitta nära, typ

Evildan
25 oktober 2017
#36
KenthIJ skrev:
Evildan skrev:
KenthIJ skrev:

Japp, tyvärr sämre rullmotstånd på de nya 16" (verkligen synd att verkstaden ite kollade med mig innan de satte på nya däcken. Jag hade mycket hellre lagt till pengar och fått riktigt bra däck från början).

Tackar återigen för info.

Skall bli spännande att se vad den snittar i årsförbrukning.Köpte/ Fick  bilen 17-05 15

Oj jäklars, är det redan 5 månader sedan?
Tiden går fort även för oss med långsamma bilar. wink

Precis!

men...

Tänker något i stil med... man hinner uppleva mera om man lever livet långsamt och/eller bättre med liten eld och sitta nära, typ

Klokt och så sant, jag instämmer helt och fullt. För många passerar livet förbi när dom försöker leva det till fullo.
Du är nu officiellt sidans livsnjutare tillika visdomsman!

1 578 Inlägg
20 februari 2018
Trådstartare
#37
Köpte en
Toyota Yaris Hybrid 2015 (glacier pearl mica white) Active (tonade rutor bak och DITEC lackbehandling extra) som gått 1.780 mil.
Firestone 185/60/15 Winterhawk 3 ( C C 71 ) friktionsdäck på alu fälgar och
Dunlop 175/65/15 Sport Fastresponce ( C A 67 ) sommardäck på alu fälgar. För några veckor sedan.
Tänkte använda den som en och tvåpersoners transportör och ha vår Toyota Auris TS hybrid som familje och rullstolstransportör.
Nu funderar jag på om någon av Yaris eller Auris är mer lämpad (drar mindre bränsle och släpper ut mindre föroreningar) än den andra för kortare körsträckor (och nu på vintern innebär det ju även kallstarter) eller om det inte spelar någon roll (kallstarter är ju aldrig bra ☹ )


menar, korta sträckor som ca 3/4 upp till 10 km
Senast redigerat av KenthIJ (20 februari 2018)

1 578 Inlägg
7 mars 2018
Trådstartare
#38
Körde vår Auris TS Hybrid sträckan Varberg-Göteborg-Varberg (ca 8mil var väg. ca 50 % 110 km/h, 25% 100 km/h och ca 25% 60-80 km/h ) häromdagen. Höll hastighetsbegränsningarna och hade 24 grader på ACn med en utetemp på ca 0-1 minus. Har Nokian Hakkapelitta R 205/55/16 friktionsdäck på. Då drog Aurisen 4.5 l/tio mil enl. bilens mätare.

Körde sedan samma sträcka och i samma hastighet och samma utetemperatur, 24 grader på ACn likvärdigt väglag, med vår Yaris hybrid med Firestone Winterhawk 3  185/60/15 friktionsdäck. Då drog Yarisen 4.7 l/tio mil enl. bilens mätare.

Aurisen som är större och tyngre och med större motor/fler hk verkar alltså dra mindre än den lättare/mindre Yarisen på samma vägsträcka och under ung. samma förhållanden.
(eller tänker jag alldeles galet?)

Allt enligt denna ganska ovetenskapliga test
Senast redigerat av KenthIJ (7 mars 2018)

1 Inlägg
3 september 2020
#39
Jag undrar också hur man går tillväga för att köra så snålt som möjligt. Har en C-HR av årsmodell 2020 (lilla motorn) där vi har Eco-läget på konstant, och ligger på ungefär 4,1 i förbrukning vilket ju inte är mycket, MEN den känns rätt konstig när man kör, och den den blå "liveförbrukningsmätaren" visar ANTINGEN mellan 1 och 1,5L milen eller noll, och irriterande ofta på just de högre värdena. Att få den att ligga still runt 0,4 verkar omöjligt. Och framförallt i början av färden så ligger förbrukningen på max, trots att jag krypkör och är nere på nästan noll på "varvräknaren" (jag vet att det inte är en sådan, men jag menar den stora till vänster som visar hur ekonomiskt man kör - se bifogad bild där exakt detta händer). Samma när man kör - att komma upp till sjuttio från femtio maxar förbrukningen, trots att man försöker vara lätt på gasen, och det känns överlag som att växellådan växlar upp alldeles försent. Ska det vara så här, eller är det vi som har ett måndagsexemplar? https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237000/237000-6a28001bfb0bdee037175cbce4652bf9.jpg
Senast redigerat av FarbrorKudde (3 september 2020)

1 578 Inlägg
3 september 2020
Trådstartare
#40
FarbrorKudde skrev:
Jag undrar också hur man går tillväga för att köra så snålt som möjligt. Har en C-HR av årsmodell 2020 (lilla motorn) där vi har Eco-läget på konstant, och ligger på ungefär 4,1 i förbrukning vilket ju inte är mycket, MEN den känns rätt konstig när man kör, och den den blå "liveförbrukningsmätaren" visar ANTINGEN mellan 1 och 1,5L milen eller noll, och irriterande ofta på just de högre värdena. Att få den att ligga still runt 0,4 verkar omöjligt. Och framförallt i början av färden så ligger förbrukningen på max, trots att jag krypkör och är nere på nästan noll på "varvräknaren" (jag vet att det inte är en sådan, men jag menar den stora till vänster som visar hur ekonomiskt man kör - se bifogad bild där exakt detta händer). Samma när man kör - att komma upp till sjuttio från femtio maxar förbrukningen, trots att man försöker vara lätt på gasen, och det känns överlag som att växellådan växlar upp alldeles försent. Ska det vara så här, eller är det vi som har ett måndagsexemplar? https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237000/237000-6a28001bfb0bdee037175cbce4652bf9.jpg

Har för mig att C-HR 2020 med lilla motorn har en deklarerad förbrukning på runt 4.0 enligt WLTP och det är ju , som du säger, ganska bra (bland det bättre för bilar i den storleken tror jag).

Tycker mig ha märkt att Toyota hybrider (jag har en Prius + 2017 och en Prius Plug In 2015 och har haft Auris TS och Yaris 2014) alltid drar mer en stund efter start (gäller väl förmodligen alla bilar). Den mest optimala förbrukningen brukar uppnås om jag kör minst 20km 40-80 vägar och är lätt på accelerationen. Korta körsträckor har alltså ökat förbrukningen. Speciellt på vintern.

Jag har kollat mina Toyota hybrid bilar med "Fuelio" app och vid pump (oftast samma station och pump) och då har de legat på - Prius+ 5.1- Yaris 5.0 - Auris 4.9 och Prius plug In 3.6 i snittförbrukning under året.

Bilen egna mätare visar ju oftast något för bra förbrukning.

I den här tråden finns lite tips på "minskad bränsleförbrukning" samlade -

https://www.garaget.org/forum//viewtopic.php?id=331989


Sök