Jag kör alltid i ECO-läget. Full gas är alltid full gas, oavsett läge, så jag behöver inte fundera på att vrida på någon ratt för att göra omkörningar. Sedan jag började köra hybrid har jag dock inte gjort speciellt många omkörningar. Jag har helt och hållet slutat irritera mig på folk som kör 85km/h på 90-vägar eller börjar sakta in 500m före 70-skyltarna för att inte behöva bromsa bort energi i onödan.
När jag åker hem från jobbet har jag cirka 15km landsvägskörning innan jag svänger av vägen för att köra uppför en några hundra meter lång backe där högsta tillåtna hastighet är 30km/h. Denna backe är för brant för att bilen ska låta mig köra på el i ECO-läget, men med EV-knappen intryckt går det bra. Förutom det har jag inte hittat något vettigt användningsområde för EV-läget. Bilen vet vanligtvis bäst när och hur elmotorn ska användas.
Det handlar mest om att planera körningen. Bromspedalen är din fiende, undvik den så mycket du kan (men gör några ordentliga inbromsningar emellanåt, för att hålla bromsarna fräscha).
Edit: ECO-läget är i princip samma sak som att helt enkelt trycka lite försiktigare på gaspedalen i normalläget, men om jag inte minns fel stryper den även klimatanläggningen en aning. ACn drivs nämligen med hybridbatteriet.
Senast redigerat av PLindblom (22 augusti 2017)