ehedman skrev:
niska skrev:
ehedman skrev:
Jag hade tvättat före bytet. Använd sunt förnuft och torka med tryckluft. Tråkigt om du skulle behöva riva mer om du tvättar efter bytet.
Med tryckluft försvinner inte avlagrad motorolja, eller?
Nej, en motortvätt gör jag på följande sätt:
Kall och torr motor
Blåser bort löst damm och löv med tryckluft
Applicerar kallavfettning
Väntar 2-5 min
Gnuggar med borste, har på mer avfettning vid behov
Applicerar alkalisk avfettning
Väntar 2-5 min
Spolar rent med högtryckstvätt - använd sunt förnuft
Blåser torrt med tryckluft
Torkar stora ytor med quick detailer och mikrofiber
Jag har precis gjort en del av det du skrev.
Kall och torr motor
Tagit bort löst damm med pensel och tandborste
Kallavfettning
Gnuggar med borste, har på mer avfettning vid behov
Mer avfettning
Torkat bort så mycket skit som möjligt med papper och mikrofiber
Resultatet är inte perfekt i mitt fall - men jag fick iaf bort väldigt mycket gammal lagrad motorolja. På bilden har jag markerat var denna olja befann sig. Skiten var lite fuktig - så det kanske innebär att det är där jag har oljeläckage?
Det jag är ute efter är alltså att försöka avgöra vart vår motorolja tar vägen, eftersom det försvunnit flera deciliter på en vecka. Jag vet dock inte riktigt var jag skall leta. Tips?
Jag har också lagt kartong under bilen för att se om det droppar ner när bilen är stillastående.
Ps. Min plan är alltså att byta ventilkåpspackning - men än så länge har leveransen inte kommit. Det dröjer nog någon dag eller två. Det kan ju vara så att ventilkåpspackningen löser alla mina problem. Det hoppas jag verkligen... Men kan flera deciliter motorolja läcka via denna packning, det låter väl osannolikt?
En annan grej är att jag tycker att motorn låter lite skarp/skrapig. Jag tycker också att det luktar lite om motorn när den varit igång ett tag. Vet inte om dessa saker är relevanta, men ville nämna det iaf.
En ytterligare sak är att bilen just nu inte skakar när jag kör. Jag gissar att det beror på att jag lyckades få bort olja från hålet där tändstiften sitter. Det bådar ju gott !
Något mer jag borde göra i detta läge?
Så här ser motorn ut just nu, efter lite rengöring. Jag har markerat med rött där jag hittat tjockt lager med svart gammal (och kanske även ny?) motorolja:
Återigen - stort tack för hjälp!