För att en av våra bildörrar skall öppnas behöver jag rycka flera gånger. Det fungerar för mig - men barnen lyckas inte. Lite besvärande är det. Någon som har tips på vad som kan vara fel, eller ännu bättre: åtgärd?
Hej! Inne i dörren finns en gängad stång med "justermutter" som reglerar/styr när dörrhandtaget ska öppna dörren! Ta bort dörrsidan så ser du mekanismen! -Enkelt att fixa!
Hej! Inne i dörren finns en gängad stång med "justermutter" som reglerar/styr när dörrhandtaget ska öppna dörren! Ta bort dörrsidan så ser du mekanismen! -Enkelt att fixa!
Är du säker eller gissar du?
Mig veterligen finns ingen gängad stång utan det är en vajer med en krok i vardera ände. Nu kom det en film om hur man justerar handtaget men annars är det en hel del jobb med att plocka ner dörrsidan och det brukar tyvärr ofta resultera i trasiga plastclips.
Jag har mycket svårt att tro att en bil från 2005 har en gängad stång som opererar dörrlåset. Jag sätter min vänstra på att problemet sitter i låskistan. Den är väl mer eller mindre omöjlig att plocka isär så det är byte som gäller.
Konstgjord andning kan vara att gå loss med WD40 eller liknande i alla åtkomliga rörliga delar.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hej! Det var en gissning från min sida baserad på hur det ser ut på min Audi 100 men...filmen visar ju inte hur killen löste dörrproblemet! Han visar ju bara att vajerfästet går att flytta men att vajerfästet när han flyttat det utåt, åker tillbaka när han drar i handtaget. Inne i dörren måste det väl finnas en justering?! För hur juserar man annars när handtaget ska öppna dörren??
Inne i dörren finns ingen justering. Den svarta pluppen man kan flytta på har spår i sig och ska ligga där man trycker fast den. Spåren kan såklart nötas bort och man får du byta antingen vajer eller handtaget.
Flyttar man pluppen längst ut öppnas dörren bara man petar på handtaget. Så någonstans i mitten brukar vara ganska lagomt.
Inne i dörren finns ingen justering. Den svarta pluppen man kan flytta på har spår i sig och ska ligga där man trycker fast den. Spåren kan såklart nötas bort och man får du byta antingen vajer eller handtaget.
Flyttar man pluppen längst ut öppnas dörren bara man petar på handtaget. Så någonstans i mitten brukar vara ganska lagomt.
Man justerar den svarta pluppen att spänna vajern men inte påverka reglagearmen på dörrlåset när handtaget är i sitt innersta läge,
Justerar man vajern "max" ute så kommer dörren gå i baklås efter att man låst bilen då den inte kan låsa upp bilen igen när handtaget är påverkat.
Om detta händer kan man med en mejsel peta på vajern med handtaget ute och lyckas lirka ner vajern tillräckligt för att låset skall gå att öppna,