3191
Sök

Skoda rs 1.8T 2002 ( Behöver Akut hjälp )

22 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte min favorit bil för drygt 2 veckor sedan från stockholm och den killen jag köpte bilen ifrån va inte ärlig så jag har en halv taskig bil så den har bara stått i garaget sen dess. Jag har gjort felsökning på bilen och får fram koderna p0322 och p0321.
Den varvar bara till 4 tusen varv och sen från ingenstans kan den dö. den rycker vid full gas och motorn lampan lyser, och nån gång ibland så kan motorn lampan försvinna och då går det att varva helt. det brukar ta en stund innan bilen går igång när man försöker starta den, och när bilen har blivit varm ett tag så går inte starta bilen igen tills bilen är kall igen. bromsljus fungerar inte och torkarbladsmotorn orkar knappt gå i gång, Vet någon va felet kan vara? Jag misstänker att det är varvtalsensorn eller knacksensorn men är inte helt 100%, Finns det någon snäll själ här inne som skulle kunna hjälpa mig? sad jag är verkligen jätte ledsen pga av detta.
Senast redigerat av AntaniosRs (5 september 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
6 september 2017
#2
16705/P0321/000801 - Engine Speed Sensor (G28): Implausible Signal


Possible Symptoms

Engine shuts off
Engine doesn't start
Speedometer inoperative
Glow Plug Indicator Lamp (K29) flashes


Possible Causes

Engine Speed Sensor (G28) loose
Engine Speed Sensor (G28) faulty


Possible Solutions

Check Engine Speed Sensor (G28)


Special Notes

The Engine Speed Sensor (G28) is also used as a reference sensor for the crankshaft position and correlates with the Camshaft Position Sensor Bank 1 (G40) and Camshaft Position Sensor Bank 2 (G163). When an engine will not start due to mechanical (spark/fuel/compression/timing) related issues it is not uncommon to set a false G28 fault codes due to extended cranking with a no-start condition.

When found in a VW Golf/Jetta (1J/9M) or Audi A3 (8L) with 1.9l TDI-PD (AXR), check TPI 2007067 which explains issues with electro magnetic interference. A modification to the wiring will fix this problem, extensive details can be found in the named TPI. Even though this TPI was originally released for VW Golf/Jetta (1J/9M), a customer of ours came across the same issue on an Audi A3 (8L).

When found in a 2004 VW Golf, Jetta, or New Beetle with 1.9l TDI-PD (BEW), check for TSB 2010461 (01-07-45 formerly 97-05-03) or 201463 (01-07-44 formerly 97-05-04) calling for a flash update to the ECU and a secondary ground installation.

General note for any engine type: Check the wiring to/from the sensor and engine control module to rule out harness and module damage due to engine oil or coolant from a failed sensor or tensioner. This is an example from a 2012 Tiguan with Coolant in the ECM which resulted in G28 DTCs in addition to intermittent stalling.





16706/P0322/000802 - Engine Speed Sensor (G28): No Signal



Possible Symptoms

Engine shuts off
Engine doesn't start
Tachometer / Rev Counter inoperative
Glow Plug Indicator Lamp (K29) flashes


Possible Causes

Engine Speed Sensor (G28) loose
Engine Speed Sensor (G28) faulty


Possible Solutions

Check Engine Speed Sensor (G28)


Special Notes

The Engine Speed Sensor (G28) is also used as a reference sensor for the crankshaft position.
Senast redigerat av it_mutt (6 september 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 126 Inlägg
1 271 Inlägg
6 september 2017
#4
Vad säger säljaren när du berättar om dessa problem?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Avstängd
10 388 Inlägg
6 september 2017
#5
Sen kan det givetvis vara som så att en tempgivare spökar också. Brukar (men inte alltid) dock kasta en felkod.

Bromsljuset kan vara allt från säkringar, till kabelbrott, trasiga lampor (kanske inte så troligt) till kass bromljuskontakt (som även den brukar kasta felkod, då det har en förmåga att "förvirra" bilen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

22 Inlägg
7 september 2017
Trådstartare
#6
jaka54 skrev:
Hej!
??? Testade du inte bilen innan du köpte??

Hej!, jo jag testade den och den va helt okej tills jag kom på motorvägen...

22 Inlägg
7 september 2017
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Sen kan det givetvis vara som så att en tempgivare spökar också. Brukar (men inte alltid) dock kasta en felkod.

Bromsljuset kan vara allt från säkringar, till kabelbrott, trasiga lampor (kanske inte så troligt) till kass bromljuskontakt (som även den brukar kasta felkod, då det har en förmåga att "förvirra" bilen)

Tack för tipset! jag har kollat säkringarna osv, ibland funkar bromslamporna och ibland inte..

Avstängd
10 388 Inlägg
7 september 2017
#8
AntaniosRs skrev:
it_mutt skrev:
Sen kan det givetvis vara som så att en tempgivare spökar också. Brukar (men inte alltid) dock kasta en felkod.

Bromsljuset kan vara allt från säkringar, till kabelbrott, trasiga lampor (kanske inte så troligt) till kass bromljuskontakt (som även den brukar kasta felkod, då det har en förmåga att "förvirra" bilen)

Tack för tipset! jag har kollat säkringarna osv, ibland funkar bromslamporna och ibland inte..

Låter som en strulande bromsljuskontakt. Kan ge väldigt spännande fenomen.

Det måste givetvis inte vara så, men med tanke på att den inte kostar allt för galet mycket (ens på VAG), så kan det väl vara en vettig ände att börja i.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök