3161
Sök

Plastic Fantastic, ingen bil utan en båt med kraftig amerikansk bilanknytning!

Tanken med denna tråd är att hitta en ersättare till vår nyligen sålda mahognyracer Kurre II. Den nya båten skall mer vara av samma tids barn som vår Chevrolet Camaro från 1969, inte vara byggt i trä och sakna rak axel! Välkomna... Visa mer

65 042 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
23 november 2018
Trådstartare
#81
Snurriis skrev:
Ja den där proppen har varit med om mycket hmm lite ledsen verkar den vara, ska dom slipa om den och fylla kammen?
Kanske vore lite roligt å ha en lite mer kaxig propp också wink

Tvärtom, Capella tyckte propellern såg ovanligt bra ut för en originalpropeller så båten har förmodligen inte gått mer än de 740 timmarna som mätaren stod på.

Som jag skrev ovan så är en ny på gång med större stigning.....wink
Finn inget urval till dessa gamla drev dessvärre.

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
23 december 2018
Trådstartare
#82
God Jul & Gott Nytt Båtår önskas alla trogna följare.....och ni andra med!
http://www.woodyboater.com/wp-content/uploads/2012/12/Santa-Classic-bOat.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
29 december 2018
Trådstartare
#83
Då båten står i sitt kallförråd så är det av naturliga skäl ganska låg aktivitet på båtfronten just nu men jag har faktiskt lyckats hitta en till propeller!
Det är som vanligt inga standardgrejer man håller på med och när det gäller 270-drevet från Chris Craft/Volvo så har vårt naturligtvis det korta navet vilket resulterar i noll propellrar att hitta nytillverkade på eftermarknaden...

Men något av det roligaste med vår hobby är ju själva letandet efter ovanliga grejer så det var bara att sätta igång att kolla i lådor, skrymslen och nätet som gäller. Efter ett antal försök på  både här hemma och i USA så fick jag till slut napp på Ebay. Efter lite dealande så blev den min och propellern ligger nu och väntar på California Shipping för vidare transport hem till Umeå.
https://media.fotki.com/2v2Ea9EkmxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2Ea9E4VxAdyFV.jpg

Det blev precis den jag var ute efter, en 14x21" från Michigan, kort nav och högergående.Den är ju begagnad men ser ut att vara i hyfsat skick och Capella i Stockholm kommer att få gå igenom den innan lack och montage....hoppas den passar nu bara!  wink

Köpte även svindyr original Volvo Penta bättringsfärg till drev och propeller. Färgen var det dock billigast att köpa här hemma Sverige.
http://www.falmouthyachtbrokers.co.uk/unique/img/2/Shop/Volvo_Penta_Drive_Spray_Paint_in_Blue_Grey.png

Nu är det bara att vänta på att det ska bli varmare ute..... big_smile
Senast redigerat av hugger69 (29 december 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

2 341 Inlägg
1 711 Inlägg
4 januari 2019
#85
Fan va cool tråd o framför allt cool båt ! Chris Craft har alltid varit en favorit hos mig, och denna verkar vara riktigt fint skick!!!
Jag såg bekymmert med sjövatten pumpen och impellern. Suck. Har du vatten intaget i skrovet eller genom drevet , blev inte riktigt klok på det bara? Sherwood pump brukar dom ha?
Jag brukar hitta o köpa coola motordelar från Chris Craft :-)
Jag följer tråden, o diggar dom snygga bilderna på båten i vattnet!


1 039 Inlägg
4 januari 2019
Trådstartare
#86
MR_T skrev:
Det var en riktig skönhet och i bra skick.

Tack mannen! Den är i ovanligt bra skick och helt original förutom en omlackering någon gång i USA! Endast 740 timmar på räknaren sedan 1971 och det verkar stämma!

Tumbleweed skrev:
Fan va cool tråd o framför allt cool båt ! Chris Craft har alltid varit en favorit hos mig, och denna verkar vara riktigt fint skick!!!
Jag såg bekymmert med sjövatten pumpen och impellern. Suck. Har du vatten intaget i skrovet eller genom drevet , blev inte riktigt klok på det bara? Sherwood pump brukar dom ha?
Jag brukar hitta o köpa coola motordelar från Chris Craft :-)
Jag följer tråden, o diggar dom snygga bilderna på båten i vattnet!

Tusen tack för vänliga ord! smile
Det här är en ganska ovanlig modell från Chris Craft men en av de coolaste tidiga plastbåtarna från CC.

Gällande impellern så har förmodligen den felaktiga slangen som tidigare monterats mellan sjövattenfiltret och pumpen sugit ihop då den blivit för mjuk av motorvärmen och på så sätt gjort att pumpen gått torr.

Varför köper du motordelar från Chris Craft??

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

340 Inlägg
4 januari 2019
#87
Coolt! Har själv en drömbåt i Cris Craft Lancer 23:)

Fina båtar med väldigt fina detaljer.

1 711 Inlägg
4 januari 2019
#88
hugger69 skrev:
MR_T skrev:
Det var en riktig skönhet och i bra skick.

Tack mannen! Den är i ovanligt bra skick och helt original förutom en omlackering någon gång i USA! Endast 740 timmar på räknaren sedan 1971 och det verkar stämma!

Tumbleweed skrev:
Fan va cool tråd o framför allt cool båt ! Chris Craft har alltid varit en favorit hos mig, och denna verkar vara riktigt fint skick!!!
Jag såg bekymmert med sjövatten pumpen och impellern. Suck. Har du vatten intaget i skrovet eller genom drevet , blev inte riktigt klok på det bara? Sherwood pump brukar dom ha?
Jag brukar hitta o köpa coola motordelar från Chris Craft :-)
Jag följer tråden, o diggar dom snygga bilderna på båten i vattnet!

Tusen tack för vänliga ord! smile
Det här är en ganska ovanlig modell från Chris Craft men en av de coolaste tidiga plastbåtarna från CC.

Gällande impellern så har förmodligen den felaktiga slangen som tidigare monterats mellan sjövattenfiltret och pumpen sugit ihop då den blivit för mjuk av motorvärmen och på så sätt gjort att pumpen gått torr.

Varför köper du motordelar från Chris Craft??

Sug slangarna måste vara med spiral ståltråd , så försvinner dom problemen permanent :-) En jätteviktig detalj när en impeller har gått sönder , dom bitarna som åker av , måste plockas bort (kanske redan du gjort) , för jag har sett det mängder av gånger, där folk bytat, och bitarna täppt igen oljekylare eller värmeväxlaren , så har motor kokat eller oljan kokat. Bara ett tips :-) Jo CC har många special delar till cheva motorerna som jag kan tycka är häftiga, bland annat lågbyggda insug, krabbfördelare .


1 039 Inlägg
4 januari 2019
Trådstartare
#89
Precis, de hade fel och billiga slangar som jag hade tänkt byta efter sommaren men då hann det här hända före.
Motorn är rensad så gott det går på gummirester så vi får hålla koll på temp-mätaren framöver! wink

Aha, hade ingen koll på att det var så unika marina grejer faktiskt! Den här motorn är ju identisk med den på Z/28 Camaro och Corvette från 1971 så här är d mesta lika från bilmotorerna förutom kammen.

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
4 januari 2019
Trådstartare
#90
Slim skrev:
Coolt! Har själv en drömbåt i Cris Craft Lancer 23:)

Fina båtar med väldigt fina detaljer.

Eller hur! smile
Lancer från 1971 delar stora delar av skrovet från XK faktiskt...
XK skulle vara mer sexig än praktisk och där har de väl lyckatst tycker jag! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

* Voff voff *
10 582 Inlägg
7 januari 2019
#91
hugger69 skrev:
Då båten står i sitt kallförråd så är det av naturliga skäl ganska låg aktivitet på båtfronten just nu men jag har faktiskt lyckats hitta en till propeller!
Det är som vanligt inga standardgrejer man håller på med och när det gäller 270-drevet från Chris Craft/Volvo så har vårt naturligtvis det korta navet vilket resulterar i noll propellrar att hitta nytillverkade på eftermarknaden...

Är det så pyssligt till VP270? Jag hade inga som helst problem att köpa ny propeller till min förra båt förra sommaren och jag hade ett VP280. Jag köpte min propeller (med korta navet) från Hansen racing och fick den till min lokala Mekonomen på 2-3 dagar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 039 Inlägg
7 januari 2019
Trådstartare
#92
Brådhis skrev:
hugger69 skrev:
Då båten står i sitt kallförråd så är det av naturliga skäl ganska låg aktivitet på båtfronten just nu men jag har faktiskt lyckats hitta en till propeller!
Det är som vanligt inga standardgrejer man håller på med och när det gäller 270-drevet från Chris Craft/Volvo så har vårt naturligtvis det korta navet vilket resulterar i noll propellrar att hitta nytillverkade på eftermarknaden...

Är det så pyssligt till VP270? Jag hade inga som helst problem att köpa ny propeller till min förra båt förra sommaren och jag hade ett VP280. Jag köpte min propeller (med korta navet) från Hansen racing och fick den till min lokala Mekonomen på 2-3 dagar.

//Brådhis

Nu är jag ingen expert på Volvo Penta men jag tror inte det är kort nav på ett 280...?
Capella Marin, som ska vara just propeller-experter, lyckades ju inte nån heller så vad ska man tro?

Men der är ju mycket som spelar in...jag vill ju 14”och inte 15”, rätt stigning mm.
Har du V8 med?
Senast redigerat av hugger69 (7 januari 2019)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
7 januari 2019
#93
Har du pratat med propellertrim i stockholm ? De är också galet duktiga, det de inte kan ordna går knappt att fixa


1 039 Inlägg
7 januari 2019
Trådstartare
#94
SportPilot skrev:
Har du pratat med propellertrim i stockholm ? De är också galet duktiga, det de inte kan ordna går knappt att fixa

Nope, har ju en prop till nu! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

* Voff voff *
10 582 Inlägg
8 januari 2019
#95
hugger69 skrev:
Brådhis skrev:
hugger69 skrev:
Då båten står i sitt kallförråd så är det av naturliga skäl ganska låg aktivitet på båtfronten just nu men jag har faktiskt lyckats hitta en till propeller!
Det är som vanligt inga standardgrejer man håller på med och när det gäller 270-drevet från Chris Craft/Volvo så har vårt naturligtvis det korta navet vilket resulterar i noll propellrar att hitta nytillverkade på eftermarknaden...

Är det så pyssligt till VP270? Jag hade inga som helst problem att köpa ny propeller till min förra båt förra sommaren och jag hade ett VP280. Jag köpte min propeller (med korta navet) från Hansen racing och fick den till min lokala Mekonomen på 2-3 dagar.

//Brådhis

Nu är jag ingen expert på Volvo Penta men jag tror inte det är kort nav på ett 280...?
Capella Marin, som ska vara just propeller-experter, lyckades ju inte nån heller så vad ska man tro?

Men der är ju mycket som spelar in...jag vill ju 14”och inte 15”, rätt stigning mm.
Har du V8 med?

Jag vet att jag hade kort nav då jag beställde en propeller med just detta och har den gamla liggande här, och förstås det faktum att den passade, och jag vet att jag hade ett 280. 270 och 280 har samma propellrar. Jag hade dock en AQ250, så ingen V8.

Problemet i ditt fall är väl iaf delvis att man normalt sett kör med långa navet ihop med V8 och kraftfullare maskiner. Dvs att hitta en propeller med den stigning du vill ha blir svårt pga man normalt sett inte tar ut dom krafterna och behöver den stigningen med kort nav och därmed helt enkelt inte inte tillverkar dessa propellrar. Lite som att man inte tillverkar R-däck för en släpvagn eller släpvagnsdäck i 22" och lågprofil.

I ditt fall hade jag nog satsat på fyrbladigt för att dels lättare kunna hitta en propeller (du kan gå ner i diameter tex) och dels för att det, i mitt personliga tyckande iaf, är klart bättre. Iaf om man satsar på körbarhet och inte bara vill klämma ut toppfart.

//Brådhis

EDIT: Och som nämnts tidigare, det inte Propellertrim i Stockholm löser finns inte.
Senast redigerat av Brådhis (8 januari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

340 Inlägg
8 januari 2019
#96
4blad är främst bra när man vill få bättre ax, grepp och har lite tyngre båt. 3blad ger bäst toppfart, framför allt på mindre båtar. Mindre friktion i vattnet helt enkelt...

Annars är ju VP dreven oavsett modell enkla och tåliga. 270 och 280 delar många komponeneter och är generellt sett mycket bra drev.

1 039 Inlägg
8 januari 2019
Trådstartare
#97
Brådhis skrev:
Jag vet att jag hade kort nav då jag beställde en propeller med just detta och har den gamla liggande här, och förstås det faktum att den passade, och jag vet att jag hade ett 280. 270 och 280 har samma propellrar. Jag hade dock en AQ250, så ingen V8.

Problemet i ditt fall är väl iaf delvis att man normalt sett kör med långa navet ihop med V8 och kraftfullare maskiner. Dvs att hitta en propeller med den stigning du vill ha blir svårt pga man normalt sett inte tar ut dom krafterna och behöver den stigningen med kort nav och därmed helt enkelt inte inte tillverkar dessa propellrar. Lite som att man inte tillverkar R-däck för en släpvagn eller släpvagnsdäck i 22" och lågprofil.

I ditt fall hade jag nog satsat på fyrbladigt för att dels lättare kunna hitta en propeller (du kan gå ner i diameter tex) och dels för att det, i mitt personliga tyckande iaf, är klart bättre. Iaf om man satsar på körbarhet och inte bara vill klämma ut toppfart.

//Brådhis

EDIT: Och som nämnts tidigare, det inte Propellertrim i Stockholm löser finns inte.

Ja det är ju svårt att argumentera mot det faktum att den passade! smile

Långa navet fanns inte 1971 när båten byggdes och mycket kraftigare motor än så här i kombination med I/O fanns inte just då i CC tror jag...de som körde med 454 hade vattenjet eller raka axlar!

Jag har ju som sagt hittat en propeller, se ovan, med den stigning på 14x21" jag vill ha så nu får vi bara hoppas att den passar när den kommer hem.
Båten skall hållas så original som det är möjligt så därför är det typ originalpropellrar som gäller. Vet inte om fyrbladigt fanns på dessa båtar 1971..?

Propellertrim är säkert duktiga men Capella anlitades efter tips från en kompis och de har redan fixat till matching number proppen! wink


Slim skrev:
4blad är främst bra när man vill få bättre ax, grepp och har lite tyngre båt. 3blad ger bäst toppfart, framför allt på mindre båtar. Mindre friktion i vattnet helt enkelt...

Annars är ju VP dreven oavsett modell enkla och tåliga. 270 och 280 delar många komponeneter och är generellt sett mycket bra drev.

Jag är imponerad av era båtkunskaper, bara att suga i sig smile
Då kanske de tänkte rätt på CC då de valde bland 3-bladiga till dessa 270 drev och stinna V8:or ändå?
..XK-19 var ju tänkt som en Corvette för sjön!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
5 juni 2019
Trådstartare
#98
Dax för en uppdatering igen....våren är ju hektisk på alla plan så ibland får man bara ta sig tid för sina hobbies!

Drog båten till en kompis som har ett RIKTIGT garage där han driver egen firma med lagning av fälgar, http://wheeldoctor.se men har tidigare under många drivit bilrekond. Tanken var att vi skulle hjälpas åt med fräscha upp vår XK-19 utvändigt med en polering av skrov och överbyggnad samt efterföljande lackbehandling. Det blev även en halvseriös uppfräschning av drevet samt montage av lite nya stripes och dekaler.

Före-bilder:
https://media.fotki.com/2v2E4WwnrxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E4WwW5xAdyFV.jpg

Vi började med drevet och polering av emblemet:
https://media.fotki.com/2v2E4WwqjxAdyFV.jpg

Blev rätt blankt:
https://media.fotki.com/2v2E4WwdMxAdyFV.jpg

Sedan lätt nedslitning av ojämnheter, maskering, på med UV-torkande grundfärg...magiskt, torr på 10 sek och sedan slutlack med Volvo Penta originalfärg på sprayburk samt torkning med infravärme. Här är även den nya 14x21" proppen monterad och den skadade delen på drevet är alu-svetsat:
https://media.fotki.com/2v2E4WwyzxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E4WwN2xAdyFV.jpg

Det lite unika Chris-Craft emblemet, brukar stå Volvo PENTA, fick även det en uppfräschning:
https://media.fotki.com/2v2E4Wwr3xAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E4WfvyxAdyFV.jpg

Närbild på båda emblemen och jag har tillsvidare valt att behålla patinan på 270-emblemet, får liksom inte se för nytt ut....
https://media.fotki.com/2v2E4WfSqxAdyFV.jpg

När drevet var klart så började vi polera med proffsgrejer, rätt slitsamt jobb ändå kan jag intyga! sad
https://media.fotki.com/2v2E4Ww5oxAdyFV.jpg

Blir ganska blankt till slut! smile Vi monterade även mina specialbeställda stripes som skall matcha skrovets:
https://media.fotki.com/2v2E4WfmjxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E4WfhdxAdyFV.jpg

Dekalen i vitt reflex-material som jag designat själv för trailern. Det måste ju synas vem som kommer även på land! wink
https://media.fotki.com/2v2E4WfT8xAdyFV.jpg

Akterpartiet färdigt med polering och stripes-montage:
https://media.fotki.com/2v2E4WfVFxAdyFV.jpg

...slutligen lite efter-bilder med lackförseglingen pålagd:
https://media.fotki.com/2v2E4WfgNxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E4WfGjxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2E4Wfn8xAdyFV.jpg

Nu har jag lite småfix kvar innan sjösättning som blir när det passar och Camaron fått lite kärlek!
Senast redigerat av hugger69 (5 juni 2019)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

556 Inlägg
29 augusti 2019
#99
Hur har sommaren varit? Vi är nyfikna!! big_smile

1 039 Inlägg
29 augusti 2019
Trådstartare
#100
RandomMaister skrev:
Hur har sommaren varit? Vi är nyfikna!! big_smile

Men vad roligt att du kikar in här och undrar! big_smile
...det kommer en uppdatering inom kort, men vi har nog kört 5-10 min i alla fall! tongue sad
Senast redigerat av hugger69 (29 augusti 2019)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1


Sök