Jag hade helt klart valt den 5cyl 2.3L motorn. Kakartären på den motorn är som gjord för Coupen. Den är mycket varvillig och har ett enormt skönt ljud i mina öron. Jag har själv både haft en coupe 2.3L 10V och en a6 med V6 2.6L har även kört 2.8L. Jag anser att V6 motorerna är mer lämpade för "glidar" bilar som skall ha komfort och motorerna går oerhört tyst. De är inte särskillt varvilliga men kraft finns där, det är inte att dem känns trötta. Audis V6 motorer från de årsintervallen präglas tyvärr av ett relativt dyrt problem och det är oljeläckage! Känner flera som haft t.ex. audi 100 med 2.8 motorn, och en av dem fick renovera motorn för 18.000kr för att bli av med läckaget, den gick inte igenom besiktingen. Däremot är Audis 5cyl 2.3 motorer kända för att vara mycket slitstarka, välbyggda och överdimensionerade. Dessa motorer kom ju redan på 80 talet och har alltså många års "förbättring" bakom sig. Det finns ju två 2.3L motorer att välja mellan 10V = 136hk och 20V(samma som sitter i s2 fast utan turbo) = 170hk. Försök hitta en 20V om du vill ha en riktig sportmaskin annars går 10V också fint. Se upp för tickande ventillyftare(kan bero på dålig oljeservice) och motorer som dricker mycket olja förutom det så präglas inte de motorerna av några direkt sjukdomar.
Sammantaget blir alltså kortfatat:
{5cyl 2.3L}
+ Präglas inte av lika allvarliga sjukdomar
+ Sportigare ljud som är lämpat för Coupen
+ Billigare att underhålla (billigare olja, mindre olja, tändsift...)
+ Finns både 10V och 20V
+ Bränslesnålare
+ Antagligen större utbud av Coupe med denna motorn
- Tickande ventillyftare
- Sämre vridmoment
{V6 2.8L}
+ Bättre vridmoment
+ Tystare(om man nu föredrar det, inte enligt mig i en coupe)
- Oljeläckage som kan kosta mycket att åtgärda
- Dyrare att underhålla (dyrare olja, mer olja, tändstift...)
- Icke lika varvilliga
- Dricker mer soppa
Vill du lära dig mer så har jag länkar! Hoppas det hjälpte dig i ditt beslutsfattande, jag är en själv en auditok som för tillfälligt kör BMW